مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,553
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

211
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

4

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر آموزش مهارت حل مساله بر هوشبهر هیجانی دانشجویان پرستاری شیراز

صفحات

 صفحه شروع 67 | صفحه پایان 76

چکیده

 مقدمه: حل مساله یک مهارت اساسی برای زندگی در عصر حاضر است. پرستاران, به دلیل موقعیت شغلی و کار در شرایط و محیط پیچیده درمان باید مهارت کافی جهت حل مساله را داشته باشند تا بتوانند مشکلات را سریع برطرف نمایند. این مطالعه با هدف بررسی تاثیر آموزش مهارت حل مساله بر هوشبهر هیجانی دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم شیراز در سال 1387 بوده است.روش ها: در این مطالعه نیمه تجربی تعداد 43 نفر از دانشجویان سال چهارم کارشناسی پیوسته پرستاری شیراز مشارکت کردند. داوطلبان در ابتدا پرسشنامه های اطلاعات فردی و آزمون استاندارد بار - اون را جهت سنجش میزان هوشبهر هیجانی, تکمیل نمودند. سپس به طور تصادفی, به دو گروه تجربی (20 نفر) و شاهد (23 نفر) تقسیم شدند. گروه تجربی به مدت 6 جلسه, تحت آموزش مهارت حل مساله, بر اساس پروتکل حل مساله دزوریلا و گلدفراید, قرار گرفتند. هوشبهر هیجانی دانشجویان در دو گروه, بلافاصله و 2 ماه پس از مداخله, تعیین و مقایسه گردید. داده ها با استفاده از آزمون های آماری من ویتنی, ویلکاکسون, آنالیز واریانس مبتنی بر تکرار و ضریب همبستگی اسپیرمن, مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.نتایج: پس از استاندارد کردن نمرات, میانگین نمرات هوش هیجانی دانشجویان گروه تجربی در مراحل بلافاصله (105.87±9.82) و 2 ماه پس از مداخله (109.44±9.56), نسبت به قبل از مداخله (101.22±10.93) تفاوت آماری معناداری داشت (p<0.01). میانگین نمرات مهارت حل مساله دانشجویان گروه تجربی در مراحل بلافاصله (77.75±8.31) و 2 ماه پس از مداخله (78.75±8.00) نیز, نسبت به قبل از مداخله (71.35±11.95) تفاوت آماری معناداری نشان داد (p<0.01), در حالی که در گروه شاهد این تفاوت ها معنادار نبود. قبل از مداخله تنها 20 درصد دانشجویان هوش هیجانی بالا داشته اند, در حالی که 2 ماه پس از مداخله این میزان به 40 درصد هوش هیجانی بالا و 10 درصد هوش هیجانی بسیار بالا افزایش داشته است.نتیجه گیری: آموزش مهارت حل مساله موجب ارتقای هوش هیجانی دانشجویان گروه تجربی نسبت به گروه شاهد گردیده است و این تاثیر نه تنها بلافاصله پس از مداخله بلکه پس از گذشت 2 ماه, نیز پایدار مانده است. لذا وارد نمودن آموزش مهارت حل مساله در حیطه های مختلف پرستاری اعم از آموزش, پژوهش, مدیریت و بالین توصیه می شود.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    شهبازی، سارا، حضرتی، مریم، معطری، مرضیه، و حیدری، محمد. (1391). تاثیر آموزش مهارت حل مساله بر هوشبهر هیجانی دانشجویان پرستاری شیراز. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 12(1 (پیاپی 39))، 67-76. SID. https://sid.ir/paper/59094/fa

    Vancouver: کپی

    شهبازی سارا، حضرتی مریم، معطری مرضیه، حیدری محمد. تاثیر آموزش مهارت حل مساله بر هوشبهر هیجانی دانشجویان پرستاری شیراز. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1391؛12(1 (پیاپی 39)):67-76. Available from: https://sid.ir/paper/59094/fa

    IEEE: کپی

    سارا شهبازی، مریم حضرتی، مرضیه معطری، و محمد حیدری، “تاثیر آموزش مهارت حل مساله بر هوشبهر هیجانی دانشجویان پرستاری شیراز،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 12، no. 1 (پیاپی 39)، pp. 67–76، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/59094/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button