مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,132
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

943
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

عوامل موثر بر یادگیری درس آناتومی از دیدگاه دانشجویان پزشکی

صفحات

 صفحه شروع 49 | صفحه پایان 57

چکیده

 مقدمه: دانش آناتومی برای دانشجویان رشته پزشکی به جهت ارزش آن در پاراکلینیک و طبابت اهمیت خاصی دارد. دانشجویان منبع اصلی کسب اطلاعات کیفیت و اثربخشی آموزش محسوب می شوند و می توان از نظرات آنها در بهبود فرایند تدریس و یادگیری استفاده نمود. این پژوهش با هدف بررسی دیدگاه دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی سمنان در مورد عوامل موثر بر یادگیری درس آناتومی انجام شد.روش ها: این پژوهش به صورت توصیفی مقطعی بر روی 113 نفر از دانشجویان پزشکی مقطع علوم پایه (ترم چهارم یا بالاتر), کارآموزی و کارورزی دانشگاه علوم پزشکی سمنان انجام شد. پرسشنامه ای پژوهشگر ساخته روا و پایا حاوی مشخصات دموگرافیک و عوامل تاثیرگذار بر یادگیری درس آناتومی, در اختیار دانشجویان قرار گرفت و پس از تکمیل جمع آوری گردید. داده ها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی (آزمون های من ویتنی و کروسکال والیس) تجزیه و تحلیل شدند.نتایج: استفاده از مولاژ با میانگین و انحراف معیار (0.55±4.59), بیان خوب اساتید (0.56±4.58), استفاده از نکات بالینی در طول تدریس (0.68±4.53), مرور مباحث تئوری در کلاس عملی (0.6±4.50) و استفاده از تصاویر آموزشی (0.67±4.42) به ترتیب بیش ترین تاثیر را بر یادگیری درس آناتومی داشتند. اختلاف معناداری بین نظرات دانشجویان دختر و پسر در استفاده از نکات بالینی کلینیکی مرتبط در طول تدریس وجود داشت (0.010=p و 2.56=t). هم چنین بین نظرات دانشجویان مقاطع تحصیلی مختلف در زمینه داشتن پیش مطالعه تفاوت آماری معناداری مشاهده شد ( p=0.036و t=6.67).نتیجه گیری: به عقیده دانشجویان استفاده از شیوه های جدید تدریس و به کارگیری وسایل کمک آموزشی متنوع, آموزش هم زمان مطالب تئوری و عملی آناتومی, بیان اهمیت دانش آناتومی در کلینیک, به همراه بیان خوب استاد بیش ترین تاثیرگذاری را در یادگیری درس آناتومی دارد. لذا پیشنهاد می شود, جهت بهبود یادگیری و افزایش علاقمندی دانشجویان پزشکی به آناتومی, از روش های نوین تدریس و آموزش هم زمان مطالب نظری و عملی آناتومی استفاده شود.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    مهرعلی زاده، سمیرا، پورحسینی، سیدمصطفی، وکیلی، عابدین، قربانی، راهب، و ذوالفقاری، شیدا. (1392). عوامل موثر بر یادگیری درس آناتومی از دیدگاه دانشجویان پزشکی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 13(1 (پیاپی 51))، 49-57. SID. https://sid.ir/paper/59319/fa

    Vancouver: کپی

    مهرعلی زاده سمیرا، پورحسینی سیدمصطفی، وکیلی عابدین، قربانی راهب، ذوالفقاری شیدا. عوامل موثر بر یادگیری درس آناتومی از دیدگاه دانشجویان پزشکی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1392؛13(1 (پیاپی 51)):49-57. Available from: https://sid.ir/paper/59319/fa

    IEEE: کپی

    سمیرا مهرعلی زاده، سیدمصطفی پورحسینی، عابدین وکیلی، راهب قربانی، و شیدا ذوالفقاری، “عوامل موثر بر یادگیری درس آناتومی از دیدگاه دانشجویان پزشکی،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 13، no. 1 (پیاپی 51)، pp. 49–57، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/59319/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button