مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,570
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

692
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر شبیه سازی کامپیوتر و مانکن بر درک دانشجویان پرستاری از خودکارآمدی در احیای قلبی ریوی

صفحات

 صفحه شروع 869 | صفحه پایان 878

چکیده

 مقدمه: خودکارآمدی در احیای قلبی ریوی توصیف چگونگی رویارویی مراقبان به منظور سازمان دهی و اجرای اقدامات مناسب در طی فرایند احیای قلبی ریوی است. این باور, عاملی مهم در آموزش مهارت های حیاتی پرستاری به ویژه احیای قلبی ریوی است. از این رو این پژوهش با هدف تاثیر شبیه سازی مبتنی بر کامپیوتر و شبیه سازی مبتنی برمانکن بر درک دانشجویان پرستاری از خودکارآمدی در احیای قلبی ریوی انجام شد.روش ها: این پژوهش یک مطالعه نیمه تجربی است که در آن 64 دانشجوی پرستاری شرکت داشته و به طور تصادفی در دو گروه شبیه سازی با کامپیوتر و مانکن قرار گرفتند. ابزار گرد آوری داده ها پرسشنامه دو بخشی شامل, اطلاعات دموگرافیک و درک خودکارآمدی احیای قلبی ریوی بود. اطلاعات قبل و بعد از دو شیوه آموزش جمع آوری و با استفاده از شاخص های مرکزی و پراکندگی و آزمون های من ویتنی, ویلکاکسون مورد تجزیه تحلیل قرار گرفت.نتایج: میانگین و انحراف معیار امتیاز درک دانشجویان از خودکارآمدی قبل و بعد از مداخله در هر دو گروه از لحاظ آماری تفاوت معناداری داشت, گروه آموزش مبتنی بر مانکن (Z=-5.23, P<0.0001) و گروه آموزش مبتنی بر کامپیوتر (Z=-4.15, P<0.0001), به طوری که میانگین امتیاز درک دانشجویان از خودکارآمدی بعد از آموزش در هر دو گروه, افزایش داشت. ولی تفاوت معناداری بین دو گروه مشاهده نشد (P=0.41).نتیجه گیری: بر اساس یافته های این مطالعه هر یک از دو روش شبیه سازی باعث افزایش درک خودکارآمدی در زمینه احیای قلبی ریوی شده است, بنابراین مراکز آموزشی می تواند بسته به شرایط و امکانات خود از هر یک از دو روش در امر آموزش دانشجویان استفاده نمایند و دانشجویان با آمادگی بیش تری در خدمت بیماران قرار گیرند.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

حیدرزاده، اعظم، عزیززاده فروزی، منصوره، کاظمی، مجید، و جهانی، یونس. (1393). تاثیر شبیه سازی کامپیوتر و مانکن بر درک دانشجویان پرستاری از خودکارآمدی در احیای قلبی ریوی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 14(10)، 869-878. SID. https://sid.ir/paper/59334/fa

Vancouver: کپی

حیدرزاده اعظم، عزیززاده فروزی منصوره، کاظمی مجید، جهانی یونس. تاثیر شبیه سازی کامپیوتر و مانکن بر درک دانشجویان پرستاری از خودکارآمدی در احیای قلبی ریوی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1393؛14(10):869-878. Available from: https://sid.ir/paper/59334/fa

IEEE: کپی

اعظم حیدرزاده، منصوره عزیززاده فروزی، مجید کاظمی، و یونس جهانی، “تاثیر شبیه سازی کامپیوتر و مانکن بر درک دانشجویان پرستاری از خودکارآمدی در احیای قلبی ریوی،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 14، no. 10، pp. 869–878، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/59334/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا