مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,168
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

982
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

5

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارتباط خود کارآمدی و انگیزه تحصیلی در بین گروهی از دانشجویان علوم پزشکی

صفحات

 صفحه شروع 45 | صفحه پایان 51

چکیده

 سابقه و اهداف: خودکارآمدی به باور های فرد درباره توانایی هایش در یادگیری یا انجام کارهای مهم در زندگی اطلاق می شود و یکی از مهم ترین عوامل پیش بینی کننده موفقیت در کارها می باشد, بنا بر این احتمالا خودکارآمدی بر عملکرد و موفقیت تحصیلی دانشجویان نیز موثر خواهد بود. این مطالعه با هدف تعیین ارتباط خودکارآمدی و انگیزه تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گلستان انجام شده است.روش بررسی: در این مطالعه توصیفی- تحلیلی (همبستگی), تعداد 275 نفر دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گلستان به طور تصادفی انتخاب شدند. برگه اطلاعات جمعیت شناختی, مقیاس انگیزه تحصیلی و مقیاس باورهای خودکارآمدی به عنوان ابزار گردآوری داده ها استفاده شدند. داده ها در محیط نرم افزار آماری SPSS 16 با آزمون های آماری توصیفی, آزمون تی مستقل, ضریب همبستگی پیرسون و آنالیز واریانس یک طرفه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. در تمامی آزمون ها سطح معنی داری 0.05 در نظر گرفته شد. یافته ها: میانگین و انحراف معیار سن دانشجویان شرکت کننده در این مطالعه, 20.97±2.47 بود. دانشجویان دختر 68 درصد از نمونه را تشکیل می دادند. میانگین و انحراف معیار نمرات دانشجویان در مقیاس خودکارآمدی 30.28±4.03 بود و 50.2 درصد از دانشجویان از نظر خودکارآمدی نمره بالاتر از میانگین داشتند. خودکارآمدی با انگیزه درونی و نمره کل مقیاس انگیزه تحصیلی ارتباط معنادار داشت (P<0.05). ارتباط نمرات خرده مقیاس های بی انگیزگی و انگیزه بیرونی با خودکارآمدی معنی دار نبود. دو جنس از نظر نمرات مقیاس خودکارآمدی اختلاف معنی داری نداشتند.نتیجه گیری: بر اساس یافته ها, باورهای دانشجویان در مورد توانایی های خود برای انجام کارها با انگیزه تحصیلی ارتباط دارد و بهبود خودکارآمدی می تواند سبب بهبود انگیزه تحصیلی دانشجویان شود.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    روحی، قنبر، آسایش، حمید، بطحایی، سیداحمد، شعوری بیدگلی، علیرضا، بادله، محمدتقی، و رحمانی، حسین. (1392). ارتباط خود کارآمدی و انگیزه تحصیلی در بین گروهی از دانشجویان علوم پزشکی. مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی یزد، 8(1 (پیاپی 9))، 45-51. SID. https://sid.ir/paper/208186/fa

    Vancouver: کپی

    روحی قنبر، آسایش حمید، بطحایی سیداحمد، شعوری بیدگلی علیرضا، بادله محمدتقی، رحمانی حسین. ارتباط خود کارآمدی و انگیزه تحصیلی در بین گروهی از دانشجویان علوم پزشکی. مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی یزد[Internet]. 1392؛8(1 (پیاپی 9)):45-51. Available from: https://sid.ir/paper/208186/fa

    IEEE: کپی

    قنبر روحی، حمید آسایش، سیداحمد بطحایی، علیرضا شعوری بیدگلی، محمدتقی بادله، و حسین رحمانی، “ارتباط خود کارآمدی و انگیزه تحصیلی در بین گروهی از دانشجویان علوم پزشکی،” مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی یزد، vol. 8، no. 1 (پیاپی 9)، pp. 45–51، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/208186/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button