مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

986
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

645
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

برون دادهای پژوهشی پایان نامه های کارشناسی ارشد پرستاری و سطوح شاهد محوری آنها

صفحات

 صفحه شروع 879 | صفحه پایان 887

چکیده

 مقدمه: پایان نامه های پرستاری یکی از مهم ترین منابع تولید علم و ایجاد شواهد برای عمل پرستاری هستند. هدف از مطالعه حاضر, بررسی برون دادهای پژوهشی پایان نامه های کارشناسی ارشد پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی مشهد و سطح شواهد حاصل از آنها بود.روش ها: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی مقطعی است. به منظور انجام این مطالعه, کلیه پایان نامه های کارشناسی ارشد پرستاری انجام شده طی سال های 1381 تا 1390 در دانشکده پرستاری و مامایی مشهد, بررسی و مقالات حاصل از آنها, از طریق مراجعه به پایگاه های اینترنتی معتبر مورد جستجو قرار گرفت. مقالات حاصل از نظر سطح شاهدمحوری و نوع مجله ای که در آن به چاپ رسیده اند مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج: 92 پایان نامه در فاصله زمانی مذکور نگارش شده بود. از این پایان نامه ها, 70 مقاله تاکنون منتشر شده است. 39 درصد از پایان نامه های مورد بررسی در سطح شش (مطالعات توصیفی, کیفی, مقطعی), 38 درصد در سطح چهار (مطالعات موردشاهدی و هم گروهی) و 23 درصد در سطح دو (مطالعات کارآزمایی بالینی تصادفی) شاهدمحوری قرار داشتند. مقایسه پنج ساله اول و دوم نشان داد که روش پژوهش به کار گرفته شده در پایان نامه ها, در نیمه اول زمان مورد بررسی, 38 درصد و در نیمه دوم 77 درصد, از نوع نیمه تجربی و تجربی بودند. همچنین 41 درصد از پایان نامه ها در نیمه اول منتج به چاپ مقاله علمی- پژوهشی شده اند که این رقم به 82 درصد در نیمه دوم ارتقا یافته است.نتیجه گیری: متدولوژی پایان نامه های پرستاری به سوی پژوهش های متمرکز بر مداخلات بالینی و چالش های روز پرستاری تغییر جهت داده است و مقالات حاصل از این پژوهش ها در مجلات معتبرتر در حال انتشار است. در عین حال با توجه به اهمیت مراقبت مبتنی بر شواهد, ضروری است ساز وکارهای فردی و سازمانی برای افزایش سطح شاهدمحوری پژوهش ها, اجرا گردد.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

حیدری، عباس، و صادق نژاد، ملیحه. (1393). برون دادهای پژوهشی پایان نامه های کارشناسی ارشد پرستاری و سطوح شاهد محوری آنها. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 14(10)، 879-887. SID. https://sid.ir/paper/59336/fa

Vancouver: کپی

حیدری عباس، صادق نژاد ملیحه. برون دادهای پژوهشی پایان نامه های کارشناسی ارشد پرستاری و سطوح شاهد محوری آنها. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1393؛14(10):879-887. Available from: https://sid.ir/paper/59336/fa

IEEE: کپی

عباس حیدری، و ملیحه صادق نژاد، “برون دادهای پژوهشی پایان نامه های کارشناسی ارشد پرستاری و سطوح شاهد محوری آنها،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 14، no. 10، pp. 879–887، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/59336/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا