مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,480
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

754
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه تاثیر دو روش آموزشی ایفای نقش و سخنرانی بر آگاهی، نگرش و عملکرد زنان نخست باردار درباره نوع زایمان

صفحات

 صفحه شروع 25 | صفحه پایان 35

چکیده

 مقدمه: دانش با تاثیر بر نگرش, تغییر رفتار را ممکن می سازد. آموزش زمانی موثر است که بتواند با تغییر نگرش باعث انتخاب ایمن ترین و بهترین روش زایمان شود. هدف از این مطالعه مقایسه تاثیر ایفای نقش و سخنرانی بر آگاهی, نگرش و عملکرد زنان نخست باردار درباره نوع زایمان است.روش کار: در این کارآزمایی بالینی یک سوکور, 67 زن نخست باردار با حاملگی طبیعی 36-34 هفته و بدون اندیکاسیون سزارین از مراکز بهداشتی-درمانی مشهد در سال 1389 انتخاب و به طور تصادفی به دو گروه آموزشی ایفای نقش و سخنرانی تخصیص یافتند. در دو گروه پیش آزمون و پس آزمون با استفاده از پرسشنامه های پژوهشگر ساخته روا و پایا (با روش تحلیل عاملی) انجام شد. آموزش با روش ایفای نقش در قالب سه نمایشنامه, طی 7 مرحله صورت گرفت. یافته ها با آزمون اختلاف نسبت ها, کای اسکوئر, تی مستقل و زوج و با استفاده از نرم افزار آماری SPSS (نسخه 14) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: درصد تغییرات نمره آگاهی در دو گروه معنی دار بود (p=0.001). دو گروه از نظر میانگین نمره نگرش در قبل و بعد از مداخله تفاوت معنی دار داشتند (0.05>p). اختلاف میانگین قبل و بعد از مداخله نمره آگاهی و نگرش در دو گروه معنی دار نبود (0.05<p). تفاوت معنی داری بین دو گروه از نظر عملکرد یافت نشد, اما میزان سزارین انتخابی در گروه ایفای نقش یک پنجم سخنرانی بود.نتیجه گیری: تاثیر سخنرانی بر افزایش آگاهی و ایفای نقش در کاهش سزارین انتخابی بیشتر است.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    عابدیان، زهرا، نوایی، مریم، جعفری ثانی، حسین، آرانی، آرین، و ابراهیم زاده، سعید. (1391). مقایسه تاثیر دو روش آموزشی ایفای نقش و سخنرانی بر آگاهی, نگرش و عملکرد زنان نخست باردار درباره نوع زایمان. مجله زنان مامایی و نازایی ایران، 15(1)، 25-35. SID. https://sid.ir/paper/64885/fa

    Vancouver: کپی

    عابدیان زهرا، نوایی مریم، جعفری ثانی حسین، آرانی آرین، ابراهیم زاده سعید. مقایسه تاثیر دو روش آموزشی ایفای نقش و سخنرانی بر آگاهی, نگرش و عملکرد زنان نخست باردار درباره نوع زایمان. مجله زنان مامایی و نازایی ایران[Internet]. 1391؛15(1):25-35. Available from: https://sid.ir/paper/64885/fa

    IEEE: کپی

    زهرا عابدیان، مریم نوایی، حسین جعفری ثانی، آرین آرانی، و سعید ابراهیم زاده، “مقایسه تاثیر دو روش آموزشی ایفای نقش و سخنرانی بر آگاهی, نگرش و عملکرد زنان نخست باردار درباره نوع زایمان،” مجله زنان مامایی و نازایی ایران، vol. 15، no. 1، pp. 25–35، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/64885/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button