مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

871
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,316
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

طراحی الگوی برنامه درسی نوآورانه در نظام آموزش عالی ایران: یک مطالعه کیفی

صفحات

 صفحه شروع 27 | صفحه پایان 49

چکیده

 پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی برنامه درسی نوآورانه در نظام آموزش عالی کشور با استفاده از نظریه برپایه انجام شد. جامعه مورد مطالعه تمام متخصصان و صاحبنظران حوزه برنامه ریزی آموزشی و درسی در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی تحت نظر وزارت علوم, تحقیقات و فناوری کشور بودند که تعداد 24 نفر از آنها ابتدا به روش هدفمند و سپس, با استفاده از روش گلوله برفی و نمونه گیری نظری برای مطالعه انتخاب شدند. نتایج نشان داد که برنامه درسی نوآورانه شامل ابعاد ابهام پذیری, نوگرایی, جامعه گرایی, تحول گرایی, پیچیدگی, کمال گرایی, بازارمحوری, ارزش گرایی, نیازمحوری و ارتباط محوری است. بر اساس یافته ها عوامل علی موثر بر توسعه برنامه درسی نوآورانه شامل ویژگی های آموزشگر, مدیریت, رویکرد دانشگاه, ساختار برنامه درسی, تمرکززدایی, منابع و روش های آموزشی, عوامل انگیزشی-حمایتی, عوامل ساختاری آموزش عالی و ویژگی های فراگیران است. عوامل زمینه ای موثر بر توسعه برنامه درسی نوآورانه شامل امکانات و تجهیزات دانشگاه, قوانین و مقررات, عوامل اجتماعی-فرهنگی, شرایط کاری و شغلی و عوامل اقتصادی است. عوامل مداخله گر موثر بر توسعه برنامه درسی نوآورانه شامل عوامل فناوری, سیاستگذاری ها و عوامل کلان مدیریتی است. راهبردهای پیشنهادی برای توسعه برنامه درسی نوآورانه شامل استفاده از نظرهای ذینفعان, انجام دادن مطالعات نیازسنجی, امکان سنجی و آینده پژوهی, تمرکززدایی در آموزش عالی, انجام دادن مطالعات اقدام پژوهی, تامین بودجه و شرایط, برگزاری دوره ها و کارگاه های آموزشی, تاسیس مراکز اعتباربخشی, شناسایی و حمایت از افراد خلاق و ایده پرداز, تشکیل ساختارها و شبکه های رسمی و غیررسمی, تعیین نظام رتبه بندی دانشگاه ها بر اساس شاخص نوآوری و توجه به رویکرد یادگیری محوری و مدیریت دانش است. یافته ها نشان داد که مهم ترین پیامدهای اجرای برنامه درسی نوآورانه دستیابی به چشم اندازها, رسالت ها و اهداف اصلی آموزش عالی, توانمندسازی فراگیران, توسعه کارآفرینی و اشتغال پایدار, افزایش ارتباط دانشگاه با بازار کار و صنعت, بهبود شاخص های رفاه در جامعه و دستیابی به توسعه پایدار همه جانبه است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حسینی لرگانی، سیده مریم. (1398). طراحی الگوی برنامه درسی نوآورانه در نظام آموزش عالی ایران: یک مطالعه کیفی. پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، 25(3 )، 27-49. SID. https://sid.ir/paper/67989/fa

    Vancouver: کپی

    حسینی لرگانی سیده مریم. طراحی الگوی برنامه درسی نوآورانه در نظام آموزش عالی ایران: یک مطالعه کیفی. پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی[Internet]. 1398؛25(3 ):27-49. Available from: https://sid.ir/paper/67989/fa

    IEEE: کپی

    سیده مریم حسینی لرگانی، “طراحی الگوی برنامه درسی نوآورانه در نظام آموزش عالی ایران: یک مطالعه کیفی،” پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، vol. 25، no. 3 ، pp. 27–49، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/67989/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button