مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,446
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

942
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

3

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

باورهای خودکارآمدی و اضطراب امتحان در دانشجویان دانشگاه های آزاد خراسان جنوبی

صفحات

 صفحه شروع 70 | صفحه پایان 76

چکیده

 زمینه و هدف: امروزه نقش و اهمیت باورها و تصورات افراد از توانایی های خود در شئون مختلف زندگی (اعم از تحصیل و شغل) بیش از پیش روشن گردیده است. این نقش و اهمیت با تاکید نظام های آموزشی بر خود راهبری در یادگیری دو چندان گردیده است. این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین باورهای خودکارآمدی و اضطراب امتحان در دانشجویان دانشگاه های آزاد خراسان جنوبی انجام گرفت.روش تحقیق: این تحقیق یک مطالعه توصیفی از نوع همبستگی می باشد. جامعه آماری در این مطالعه دانشجویان دانشگاه های آزاد خراسان جنوبی بودند. نمونه های موردنظر شامل 405 آزمودنی بودند که به شیوه نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب گردیدند. ابزارهایی که برای جمع آوری اطلاعات استفاده گردید عبارتند از: پرسشنامه استاندارد شده باورهای خود کارآمدی و پرسشنامه اضطراب امتحان. جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات از نرم افزار SPSS و روش های آماری ضریب همبستگی پیرسون و آزمون معنی داری t استفاده گردید.یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد میان خودکارآمدی و اضطراب امتحان رابطه معنی داری در سطح p<0.01 وجود دارد. در بررسی رابطه بین متغیرهای فردی با اضطراب امتحان و باورهای خودکارآمدی تنها بین معدل دیپلم و باورهای خودکارآمدی رابطه معنی داری در سطح p<0.05 به دست آمد. در بررسی میانگین نمرات آزمودنی ها برحسب جنسیت تنها در متغیر اضطراب امتحان تفاوت معنی دار بود.نتیجه گیری: باتوجه به یافته های پژوهش به نظر می رسد توجه به باورها و تصورات افراد از توانایی های خود برای بهبود بهداشت روانی و در نتیجه بهبود عملکرد تحصیلی و شغلی آتی آنان بسیار موثر و ارزشمند باشد. پیشنهاد می گردد برای ارتقا و بهبود باورهای خودکارآمدی, علاوه بر گنجاندن دروسی در برنامه درسی دانشجویان, اساتید دانشگاه ها و معلمان به منظور ارتقا و بهبود باورهای خودکارآمدی دانشجویان و دانش آموزان آموزش های لازم را ببینند.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    اکبری بورنگ، محمد، و امین یزدی، سیدامیر. (1388). باورهای خودکارآمدی و اضطراب امتحان در دانشجویان دانشگاه های آزاد خراسان جنوبی. افق دانش، 15(3 (پیاپی 45))، 70-76. SID. https://sid.ir/paper/68799/fa

    Vancouver: کپی

    اکبری بورنگ محمد، امین یزدی سیدامیر. باورهای خودکارآمدی و اضطراب امتحان در دانشجویان دانشگاه های آزاد خراسان جنوبی. افق دانش[Internet]. 1388؛15(3 (پیاپی 45)):70-76. Available from: https://sid.ir/paper/68799/fa

    IEEE: کپی

    محمد اکبری بورنگ، و سیدامیر امین یزدی، “باورهای خودکارآمدی و اضطراب امتحان در دانشجویان دانشگاه های آزاد خراسان جنوبی،” افق دانش، vol. 15، no. 3 (پیاپی 45)، pp. 70–76، 1388، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/68799/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا