مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

912
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

530
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه مهارت های تفکر انتقادی دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی سمنان با دانشگاه های علوم پزشکی تهران

صفحات

 صفحه شروع 67 | صفحه پایان 78

چکیده

 زمینه و هدف: برنامه درسی دوره کارشناسی پرستاری بایستی سبب ارتقا سطح مهارت های تفکر انتقادی دانشجویان گردد. هدف از مطالعه حاضر, مقایسه سطح مهارت تفکر انتقادی دانشجویان پرستاری سمنان با دانشگاه های علوم پزشکی تهران بوده است.مواد و روش ها: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی است. حجم نمونه شامل کلیه دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی سمنان (70 نفر) و 120 نفر از دانشجویان دانشگاه های علوم پزشکی شهید بهشتی, تهران و ایران که به شیوه تصادفی طبقاتی از ترم های اول و آخر انتخاب شده بودند, می باشد. ابزار پژوهش, آزمون مهارت های تفکر انتقادی کالیفرنیا فرم ب بود. این پرسش نامه حاوی 34 سوال است که تفکر انتقادی را در 5 حوزه مهارت های شناختی مورد بررسی قرار می دهد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون تی و آنالیز واریانس استفاده شد.یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد که میانگین نمرات دانشجویان پرستاری دانشگاه سمنان و دانشجویان تهران در آزمون مذکور به ترتیب 2.45± 12.34و 2.75±10.45 بود که اختلاف از نظر آماری معنی دار بود p=0.002), (t=1.95. در دانشگاه سمنان بین نمرات آزمون دانشجویان سال های مختلف اختلاف معنی داری وجود داشتp=0.000) , 60=4.28,(F3 . در دانشگاه های تهران فقط بین میانگین نمرات دانشجویان سال اول (11.04) و سال آخر کارشناسی (12.42) در آزمون مذکور اختلاف معنی داری مشاهده شد p=0.007),(t=-2.77 .نتیجه گیری: نتایج پژوهش نشان می دهد که دانشجویان پرستاری دانشگاه سمنان از سطح مهارت های تفکر انتقادی بالاتری نسبت به دانشجویان پرستاری دانشگاه های علوم پزشکی تهران برخوردار می باشند. همچنین, دانشجویان سال بالاتر نسبت به سال پایین از سطح مهارت های تفکر انتقادی بیشتری برخوردار هستند. پژوهشگران پیشنهاد می کنند روش های موثر در ایجاد تفکر انتقادی, به نحو مقتضی در آموزش دانشجویان در نظر گرفته شود.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    بابامحمدی، حسن، اسماعیل پور، محمد، نگارنده، رضا، و دهقان نیری، ناهید. (1390). مقایسه مهارت های تفکر انتقادی دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی سمنان با دانشگاه های علوم پزشکی تهران. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، 10(ویژه نامه)، 67-78. SID. https://sid.ir/paper/71112/fa

    Vancouver: کپی

    بابامحمدی حسن، اسماعیل پور محمد، نگارنده رضا، دهقان نیری ناهید. مقایسه مهارت های تفکر انتقادی دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی سمنان با دانشگاه های علوم پزشکی تهران. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان[Internet]. 1390؛10(ویژه نامه):67-78. Available from: https://sid.ir/paper/71112/fa

    IEEE: کپی

    حسن بابامحمدی، محمد اسماعیل پور، رضا نگارنده، و ناهید دهقان نیری، “مقایسه مهارت های تفکر انتقادی دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی سمنان با دانشگاه های علوم پزشکی تهران،” مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، vol. 10، no. ویژه نامه، pp. 67–78، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/71112/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا