مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,748
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,044
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

16

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مهارت های تفکر انتقادی دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی سمنان

صفحات

 صفحه شروع 23 | صفحه پایان 31

چکیده

 مقدمه. امروزه ارتقای سطح مهارت های تفکر انتقادی, یک نتیجه قابل انتظار از تحصیلات عالی دوره کارشناسی و بالاتر به حساب می آید. به منظور آشنایی با سطح مهارت دانشجویان پرستاری سمنان, مطالعه ای با هدف تعیین مهارت های تفکر انتقادی دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی سمنان در سال 1380 انجام گرفت.روش ها. در مطالعه ای توصیفی- مقطعی, سطح مهارت های تفکر انتقادی 107 دانشجوی کارشناسی پیوسته و ناپیوسته پرستاری دانشگاه علوم پزشکی سمنان در سال 1380 مورد بررسی قرار گرفت. ابزار مورد استفاده شامل آزمون مهارت های تفکر انتقادی کالیفرنیا فرم ب, حاوی 34 سوال چند گزینه ای با یک پاسخ صحیح در پنج حوزه مهارت های شناختی تفکر انتقادی (تحلیل, ارزشیابی, استنباط, استدلال استقرایی و قیاسی) بود. پرسشنامه پایا و روا, توسط نمونه ها تکمیل گردید. پس از جمع آوری اطلاعات, داده ها توسط نرم افزار SPSS و با آزمون های آماریANOVA , t, آزمون همبستگی پیرسون و اسپیرمن مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.نتایج. میانگین نمرات دانشجویان کارشناسی پیوسته و ناپیوسته پرستاری در آزمون مذکور به ترتیب 45/2±34/12 و 1/3±27/11 و با یکدیگر اختلاف معنی داری داشتند. تفکر انتقادی دانشجویان سال های مختلف کارشناسی پیوسته اختلاف معنی داری داشت, اما در دوره کارشناسی ناپیوسته, اختلاف معنی داری بین میانگین نمرات آزمون دانشجویان سال اول و دوم نبود. بین معدل نیم سال های قبل با نمرات آزمون مذکور همبستگی مثبت و معنی دار ولی ضعیف وجود داشت (r=0.31).بحث. سطح تفکر انتقادی دانشجویان کارشناسی پیوسته از دانشجویان کارشناسی ناپیوسته بالاتر بود. دانشجویان سال های بالاتر از مهارت های تفکر انتقادی بالاتری نسبت به دانشجویان سال پایین برخوردار بودند. به عبارتی, در دوره آموزش پرستاری پیوسته مهارت های تفکر انتقادی رشد یافته, ولی نقش مستقیم دانشگاه در آن باید مورد بررسی قرار گیرد.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

بابامحمدی، حسن، و خلیلی، حسین. (1383). مهارت‌ های تفکر انتقادی دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی سمنان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 4(2 (پیاپی 12))، 23-31. SID. https://sid.ir/paper/59188/fa

Vancouver: کپی

بابامحمدی حسن، خلیلی حسین. مهارت‌ های تفکر انتقادی دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی سمنان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1383؛4(2 (پیاپی 12)):23-31. Available from: https://sid.ir/paper/59188/fa

IEEE: کپی

حسن بابامحمدی، و حسین خلیلی، “مهارت‌ های تفکر انتقادی دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی سمنان،” مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، vol. 4، no. 2 (پیاپی 12)، pp. 23–31، 1383، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/59188/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button