مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,579
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,402
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه تاثیر قصه درمانی و آموزش بازتوانی شناختی رایانه ای بر کاهش علائم ADHD کودکان

صفحات

 صفحه شروع 28 | صفحه پایان 34

کلیدواژه

اختلال نقصی توجه (بیش فعالی)Q2

چکیده

 سابقه و هدف: اختلال نقصی توجه (بیش فعالی) شایع ترین اختلال عصبی-رفتاری در کودکان است که کنش وری روانی-اجتماعی کودک را در زمینه های مختلف تحصیلی, اجتماعی و خانوادگی تحت تاثیر قرار می دهد. پرداختن به درمان های غیردارویی از جمله قصه درمانی و بازتوانی شناختی رایانه ای که فاقد عوارض جانبی و نگرانی های مربوط به دارودرمانی هستند, حائز اهمیت می باشد. لذا این مطالعه به منظور مقایسه اثربخشی قصه درمانی و بازتوانی شناختی رایانه ای بر کاهش علائم اختلال نقصی توجه (بیش فعالی) کودکان انجام شد.مواد و روش ها: در این مطالعه نیمه آزمایشی, از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل, 30 نفر از کودکان 7 تا 12 ساله مبتلا به اختلال نقصی توجه (بیش فعالی) در شهرستان ساری انتخاب و به سه گروه تقسیم شدند. گروه اول 8 جلسه قصه درمانی بصورت گروهی و گروه دوم 10 جلسه آموزش بازتوانی شناختی رایانه ای دریافت کردند و گروه سوم هیچ آموزشی دریافت نکردند. برای جمع آوری داده ها از آزمون ماتریکس های رنگی ریون, مقیاس درجه بندی کانرز و نرم افزار بازتوانی شناختی شناخت افزا استفاده گردید.یافته ها: نتایج نشان داد که میانگین نمره پس آزمون علائم اختلال نقصی توجه (بیش فعالی) در گروه قصه درمانی 1.20±21.5 و در گروه آموزش بازتوانی شناختی رایانه ای 20±55.3 بود که نسبت به یکدیگر تفاوت معنی داری نداشتند, اما در گروه کنترل به ترتیب 4.37±84.9 و 95.38±06.9 بود که نسبت به گروههای آزمایشی به طور معنی داری بالاتر بود (p<0.05).نتیجه گیری: نتایج مطالعه نشان داد که قصه درمانی و آموزش بازتوانی شناختی رایانه ای در کاهش علائم اختلال نقصی توجه (بیش فعالی) نقش دارند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    عمادیان، سیده علیا، بهرامی، هادی، حسن زاده، رمضان، و بنی جمالی، شکوه السادات. (1395). مقایسه تاثیر قصه درمانی و آموزش بازتوانی شناختی رایانه ای بر کاهش علائم ADHD کودکان. مجله علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی بابل، 18(6)، 28-34. SID. https://sid.ir/paper/73557/fa

    Vancouver: کپی

    عمادیان سیده علیا، بهرامی هادی، حسن زاده رمضان، بنی جمالی شکوه السادات. مقایسه تاثیر قصه درمانی و آموزش بازتوانی شناختی رایانه ای بر کاهش علائم ADHD کودکان. مجله علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی بابل[Internet]. 1395؛18(6):28-34. Available from: https://sid.ir/paper/73557/fa

    IEEE: کپی

    سیده علیا عمادیان، هادی بهرامی، رمضان حسن زاده، و شکوه السادات بنی جمالی، “مقایسه تاثیر قصه درمانی و آموزش بازتوانی شناختی رایانه ای بر کاهش علائم ADHD کودکان،” مجله علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی بابل، vol. 18، no. 6، pp. 28–34، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/73557/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا