مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

777
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

488
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر WIN55, 212-2 بر یادگیری وابسته به وضعیت مورفین در مدل یادگیری اجتنابی مهاری

صفحات

 صفحه شروع 84 | صفحه پایان 94

چکیده

 زمینه و هدف: کانابینوئیدهای درون زاد و مواد اپیوئیدی هر دو به مقدار زیاد در مغز بیان می شوند و نقش مهمی در تعدیل فرآیندهای عصبی بر عهده دارند. در این مطالعه نقش احتمالی سیستم کانابینوئیدی هیپوکامپ پشتی بر روی فراموشی القا شده با مورفین و یادگیری وابسته به وضعیت مورفین در موشهای سوری نر مورد بررسی قرار گرفته است.روش بررسی: در این مطالعه تجربی از 255 سر موش کوچک آزمایشگاهی نر نژاد NMRI استفاده شد. نمونه ها پس از بیهوشی در دستگاه استریوتاکسی قرار گرفتند و کانول گذاری دو طرفه در ناحیه CA1 هیپوکامپ پشتی انجام شد. بعد از طی دوره بهبودی هفت روزه, آزمون رفتاری با استفاده از دستگاه یادگیری احترازی غیرفعال آغاز شد. در این مطالعه مورفین به عنوان آگونیست گیرنده اپیوئیدی و WIN55, 212-2 به عنوان آگونیست گیرنده کانابینوئیدی استفاده شده است.یافته ها: تزریق درون صفاقی مورفین بلافاصله بعد از آموزش به صورت وابسته به دوز تثبیت حافظه اجتنابی مهاری را در حیوان کاهش داد (P<0.01). فراموشی القا شده با تزریق بعد از آموزش مورفین با تزریق همان مقدار مورفین قبل از آزمون اصلاح می گردد (P<0.001), که به این حالت یادگیری وابسته به وضعیت گفته می شود. تزریق قبل از آزمون WIN55, 212-2 به ناحیه هیپوکامپ پشتی فراموشی القا شده با مورفین را به حالت عادی برمی گرداند (P<0.001).نتیجه گیری: این یافته ها نشان می دهند که گیرنده های کانابینوئیدی ناحیه CA1 هیپوکامپ پشتی نقش مهمی در فراموشی القا شده با مورفین و یادگیری وابسته به وضعیت مورفین بازی می کنند.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    نواییان، مجید، پیری، مرتضی، و پاک پور، بهاره. (1390). تاثیر WIN55, 212-2 بر یادگیری وابسته به وضعیت مورفین در مدل یادگیری اجتنابی مهاری. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، 16(3 (مسلسل 61))، 84-94. SID. https://sid.ir/paper/76922/fa

    Vancouver: کپی

    نواییان مجید، پیری مرتضی، پاک پور بهاره. تاثیر WIN55, 212-2 بر یادگیری وابسته به وضعیت مورفین در مدل یادگیری اجتنابی مهاری. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان[Internet]. 1390؛16(3 (مسلسل 61)):84-94. Available from: https://sid.ir/paper/76922/fa

    IEEE: کپی

    مجید نواییان، مرتضی پیری، و بهاره پاک پور، “تاثیر WIN55, 212-2 بر یادگیری وابسته به وضعیت مورفین در مدل یادگیری اجتنابی مهاری،” مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، vol. 16، no. 3 (مسلسل 61)، pp. 84–94، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/76922/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا