Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,303
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,470
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر آموزش ابراز وجود بر میزان اعتماد به نفس دانشجویان پرستاری

صفحات

 صفحه شروع 89 | صفحه پایان 96

چکیده

 مقدمه و هدف: اعتماد به نفس رکنی اساسی در سلامت روان محسوب می شود که بر عملکرد انسان, به خصوص عملکرد شغلی او تاثیر می گذارد. متاسفانه گروه زیادی از پرستاران به دلایل مختلف از جمله؛ تشویق به فرمانبرداری, نامشخص بودن شرح وظایف و... فاقد اعتماد به نفس کافی و لازم هستند. این مشکل در زنان به دلایل فرهنگی و اجتماعی از شدت و شیوع بیشتری برخوردار است. با توجه به مطالب فوق و از آنجا که تاکنون در زمینه روشهای اصلاح این مشکل تحقیقات چندانی صورت نگرفته است, این پژوهش با هدف تعیین تاثیر آموزش ابراز وجود بر میزان اعتماد به نفس دانشجویان دختر دانشکده پرستاری و مامایی بوشهر انجام شد.مواد و روش ها: در این پژوهش نیمه تجربی در سال 1380 از بین کلیه دانشجویان پرستاری دختر (80 نفر) دانشکده پرستاری و مامایی بوشهر, بر اساس نمونه گیری مبتنی بر هدف تعداد 22 دانشجو که دارای حداقل اعتماد به نفس بودند انتخاب گردیده و پس از همتاسازی به طریق تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. آموزش ابراز وجود به گروه آزمایش ارایه شد, در حالی که گروه کنترل, آموزش خاصی ندیدند. از پرسشنامه اعتماد به نفس کوپر اسمیت پس از تایید روایی و پایایی آن جهت سنجش اعتماد به نفس, به صورت پیش آزمون – پس آزمون استفاده گردید. در این پژوهش از نرم افزار SPSS و آزمون های آماری تی مستقل, تی زوجی و همبستگی پیرسون استفاده شد.یافته ها: نمره میانگین اعتماد به نفس در گروه آزمایش به طور معنی داری از 7.18 با انحراف معیار 3.06 با 11.36 با انحراف معیار 10.23 افزایش یافت (P<0.05). این تغییرات در گروه کنترل معنی دار نبود. همچنین بین افزایش اعتماد به نفس با متغیرهای دموگرافیک, جز در متغیر درآمد خانواده (r=0.63) همبستگی معنی داری وجود نداشت.نتیجه گیری: آموزش ابراز وجود تاثیر زیادی بر بهبود و ارتقا اعتماد به نفس گروه آزمایش داشت که با توجه به فراگیر بودن مشکل کمبود اعتماد به نفس و لزوم یافتن روشهای مقابله با آن, توصیه می شود تحقیقات بیشتری در آینده بر روی گروههای دیگر پرستاران, به خصوص مردان انجام شود.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    بحرینی، مسعود، محمدی باغ ملایی، مسعود، زارع، محمدعلی، و شهامت، شهره. (1384). تاثیر آموزش ابراز وجود بر میزان اعتماد به نفس دانشجویان پرستاری. ارمغان دانش، 10(1 (پی در پی 37))، 89-96. SID. https://sid.ir/paper/77768/fa

    Vancouver: کپی

    بحرینی مسعود، محمدی باغ ملایی مسعود، زارع محمدعلی، شهامت شهره. تاثیر آموزش ابراز وجود بر میزان اعتماد به نفس دانشجویان پرستاری. ارمغان دانش[Internet]. 1384؛10(1 (پی در پی 37)):89-96. Available from: https://sid.ir/paper/77768/fa

    IEEE: کپی

    مسعود بحرینی، مسعود محمدی باغ ملایی، محمدعلی زارع، و شهره شهامت، “تاثیر آموزش ابراز وجود بر میزان اعتماد به نفس دانشجویان پرستاری،” ارمغان دانش، vol. 10، no. 1 (پی در پی 37)، pp. 89–96، 1384، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/77768/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا