Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,166
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

786
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه کارکردهای اجرایی در دانش آموزان با و بدون ناتوانی های ویژه یادگیری همراه با مشخصه خواندن و نوشتن

صفحات

 صفحه شروع 30 | صفحه پایان 39

چکیده

 مقدمه: هدف این پژوهش بررسی کارکردهای اجرایی شامل حافظه کاری, سازمان دهی-برنامه ریزی و استدلال در کودکان با و بدون ناتوانی های ویژه یادگیری همراه با مشخصه خواندن و نوشتن بود.مواد و روش ها: طرح این پژوهش پس رویدادی بود و جامعه آماری کلیه دانش آموزان پسر پایه سوم مقطع ابتدایی با و بدون ناتوانی های ویژه یادگیری, در شهر تهران بود. نمونه پژوهش 90 دانش آموز پسر مقطع ابتدایی بود که در سه گروه 30 نفره با ناتوانی های ویژه یادگیری همراه با مشخصه خواندن, گروه با ناتوانی های ویژه یادگیری همراه با مشخصه اختلال نوشتن و گروه عادی بر اساس نمونه گیری تصادفی سیستماتیک انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها, خرده آزمون های حافظه رقمی و تشابهات وکسلر, آزمون آندره ری و آزمون غیررسمی خواندن و نوشتن بودند. داده ها با آزمون ANOVA تحلیل شدند.یافته ها: نتایج نشان داد که کودکان دارای ناتوانی های ویژه یادگیری در کارکردهای اجرایی حافظه کاری, سازمان دهی-برنامه ریزی و استدلال با گروه عادی تفاوت داشتند (P<0.05). همچنین بین دو گروه دارای ناتوانی های ویژه یادگیری همراه با مشخصه خواندن و نوشتن در حافظه کاری و استدلال تفاوت وجود داشت, ولی در مولفه سازمان دهی-برنامه ریزی بین دو گروه دارای ناتوانی های ویژه یادگیری تفاوتی مشاهده نشد.بحث و نتیجه گیری: با توجه به این یافته ها, پیشنهاد می شود برای دانش آموزان دارای ناتوانی های ویژه یادگیری, روش هایی جهت بهبود حافظه کاری, سازمان دهی-برنامه ریزی و استدلال اتخاذ شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حسنوندی، صبا، صالح اردستانی، سمیرا، قاضی، شیرین، حسنوند، باقر، و یدی، فرشته. (1395). مقایسه کارکردهای اجرایی در دانش آموزان با و بدون ناتوانی های ویژه یادگیری همراه با مشخصه خواندن و نوشتن. یافته، 18(4 (پیاپی 70))، 30-39. SID. https://sid.ir/paper/79774/fa

    Vancouver: کپی

    حسنوندی صبا، صالح اردستانی سمیرا، قاضی شیرین، حسنوند باقر، یدی فرشته. مقایسه کارکردهای اجرایی در دانش آموزان با و بدون ناتوانی های ویژه یادگیری همراه با مشخصه خواندن و نوشتن. یافته[Internet]. 1395؛18(4 (پیاپی 70)):30-39. Available from: https://sid.ir/paper/79774/fa

    IEEE: کپی

    صبا حسنوندی، سمیرا صالح اردستانی، شیرین قاضی، باقر حسنوند، و فرشته یدی، “مقایسه کارکردهای اجرایی در دانش آموزان با و بدون ناتوانی های ویژه یادگیری همراه با مشخصه خواندن و نوشتن،” یافته، vol. 18، no. 4 (پیاپی 70)، pp. 30–39، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/79774/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا