Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

995
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

666
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی اثربخشی درمان شناختی- رفتاری و مدیریت رفتار بر تعلل ورزی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی لرستان

صفحات

 صفحه شروع 18 | صفحه پایان 29

چکیده

 مقدمه: تحقیقات دو دهه اخیر بیانگر اهمیت و توجه خاص کشورهای مختلف به مساله تعلل بوده است. این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی درمان شناختی-رفتاری و مدیریت- رفتار بر تعلل ورزی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی لرستان صورت گرفته است.مواد و روش ها: در این پژوهش روش آزمایشی به کار رفته است که در آن از طرح پیش آزمون, پس آزمون با گروه های آزمایش و گواه استفاده شده است. از میان دانشجویان دختر و پسر در سال تحصیلی 94-93, 393 نفر به عنوان نمونه آماری پژوهش به صورت در دسترس انتخاب شدند. برای انتخاب دانشجویان گروه های پژوهشی, ابتدا پرسشنامه تعلل تاکمن برای نمونه ای به حجم 393 نفر از دانشجویان اجرا شد و از این میان, تعداد 76 نفر از دانشجویان با توجه به نمرات کسب شده در پرسشنامه تعلل تاکمن به عنوان دانشجویان دارای تعلل شناسایی و به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند.یافته ها: یافته های این پژوهش نشان داد که میزان شیوع تعلل در کل دانشجویان 19.33 درصد بود. 29.41 درصد از پسران جامعه مورد بررسی, تعللی بودند در حالی که این میزان در دختران 14.96 درصد بود. همچنین نتایج حاکی از تاثیرگذاری دو روش درمان شناختی - رفتاری و مدیریت رفتار بر کاهش تعلل بود. علاوه بر این تفاوت معناداری بین جنسیت و نوع درمان در این پژوهش مشاهده شد.بحث و نتیجه گیری: با توجه به نتایج حاصله از این پژوهش, به نظر می رسد که تعلل از سازه های شناختی تاثیرپذیر است و با توجه به همین مساله, این دو روش درمانی با تاکید بر سازه های شناختی توانستند میزان تعلل را در گروه آزمایش کاهش دهند. همچنین تفاوت روش های درمانی در بین دختران و پسران, نشان از تفاوت سازه های شناختی متناسب با جنسیت است که به نظر می رسد بی ارتباط با نقش های جنسیتی نباشد

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    موحدی، معصومه، عبادی راد، محمد، کریمی نژاد، کلثوم، و مروج، سیده فایزه. (1396). بررسی اثربخشی درمان شناختی- رفتاری و مدیریت رفتار بر تعلل ورزی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی لرستان. یافته، 19(2 (پیاپی 72))، 18-29. SID. https://sid.ir/paper/79817/fa

    Vancouver: کپی

    موحدی معصومه، عبادی راد محمد، کریمی نژاد کلثوم، مروج سیده فایزه. بررسی اثربخشی درمان شناختی- رفتاری و مدیریت رفتار بر تعلل ورزی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی لرستان. یافته[Internet]. 1396؛19(2 (پیاپی 72)):18-29. Available from: https://sid.ir/paper/79817/fa

    IEEE: کپی

    معصومه موحدی، محمد عبادی راد، کلثوم کریمی نژاد، و سیده فایزه مروج، “بررسی اثربخشی درمان شناختی- رفتاری و مدیریت رفتار بر تعلل ورزی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی لرستان،” یافته، vol. 19، no. 2 (پیاپی 72)، pp. 18–29، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/79817/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا