مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,038
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

2,338
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی نقاشی درمانی بر اختلال نقص توجه– بیش فعالی (ADHD) دانش آموزان مقطع ابتدایی مدارس عادی (ارزیابی معلمان)

صفحات

 صفحه شروع 353 | صفحه پایان 358

چکیده

 اهداف: پژوهش حاضر با هدف تعیین اثر نقاشی درمانی بر اختلال نقص توجه– بیش فعالی دانش آموزان ابتدایی مدارس عادی ناحیه 5 تبریز, بر اساس ارزیابی معلمان صورت گرفت.مواد و روش ها: این پژوهش از نظر روش شبه تجربی است. جامعه آماری آن را 120 دانش آموز تشکیل داد. این تعداد, همه دانش آموزان دارای نقص توجه– بیش فعالی در مدارس ابتدایی عادی آموزش وپرورش ناحیه 5 تبریز بودند. اختلال این دانش آموزان را روان پزشکان تشخیص داده بودند و در پرونده سنجش سلامت آن ها درج شده بود. از این میان, 40 دانش آموز برای نمونه آماری به شیوه نمونه گیری در دسترس در دو گروه بیست نفره آزمایش و کنترل انتخاب شدند. طرح پژوهش عبارت بود از گروه آزمایش و کنترل با پیش آزمون و پس آزمون و انتساب تصادفی. بسته درمانی نقاشی به تعداد دوازده جلسه 45 دقیقه ای روی دانش آموزان گروه آزمایش اجرا شد. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه علایم مرضی کودکان (4 – CSI, 1984) با فرم ارزیابی معلمان استفاده شد.یافته ها داده ها به کمک شاخص های آمار توصیفی و آزمون استنباطی تحلیل کوواریانس تجزیه وتحلیل شد. نتایج حاکی از این است که بر اساس ارزیابی معلمان, نقاشی درمانی در کاهش نقص توجه– بیش فعالی دانش آموزان موثر است (p<0.05).نتیجه گیری: با توجه به ارتباط معلمان و دانش آموزان دارای اختلال نقص توجه– بیش فعالی (ADHD), می توان با استفاده از مداخلات آموزشی, در کاهش شدت نشانگان بیش فعالی یا کم توجهی دانش آموزان مبتلا به این اختلال اقدامات قابل قبولی انجام داد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    فرید، ابوالفضل، و نجف زاده، علی. (1396). اثربخشی نقاشی درمانی بر اختلال نقص توجه– بیش فعالی (ADHD) دانش آموزان مقطع ابتدایی مدارس عادی (ارزیابی معلمان). دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، 24(5)، 353-358. SID. https://sid.ir/paper/82332/fa

    Vancouver: کپی

    فرید ابوالفضل، نجف زاده علی. اثربخشی نقاشی درمانی بر اختلال نقص توجه– بیش فعالی (ADHD) دانش آموزان مقطع ابتدایی مدارس عادی (ارزیابی معلمان). دانشگاه علوم پزشکی سبزوار[Internet]. 1396؛24(5):353-358. Available from: https://sid.ir/paper/82332/fa

    IEEE: کپی

    ابوالفضل فرید، و علی نجف زاده، “اثربخشی نقاشی درمانی بر اختلال نقص توجه– بیش فعالی (ADHD) دانش آموزان مقطع ابتدایی مدارس عادی (ارزیابی معلمان)،” دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، vol. 24، no. 5، pp. 353–358، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/82332/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button