مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,193
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

450
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی آگاهی، نگرش و عملکرد معلمان مقطع ابتدایی شهر رشت نسبت به اختلال نقص توجه-بیش فعالی

صفحات

 صفحه شروع 26 | صفحه پایان 33

چکیده

 مقدمه: بیش فعالی و کمبود توجه (ADHD) شایع ترین اختلال روانپزشکی در کودکان است که 3 تا 7 درصد کودکان را در سن مدرسه مبتلا می کند.این کودکان در خطر اختلال عملکرد تحصیلی و رابطه با همسالان در مدرسه هستند. چون معلمان در مواجهه مستقیم با مسائل تحصیلی و رفتاری دانش آموزان بوده و نقش کلیدی در شناسایی, ارجاع و درمان دانش آموزان ADHD دارند, لازم است دید درستی در خصوص مشکل کودکان مبتلا داشته باشند تا بتوانند عملکرد صحیحی اتخاذ کنند. به این ترتیب معلمان می توانند نقش مهمی در بهبود عملکرد این کودکان داشته باشند.هدف: ارزیابی آگاهی, نگرش و عملکرد معلمان مقطع ابتدایی شهر رشت در خصوصADHD مواد و روش ها: مطالعه به روش مقطعی بر 400 نفر از معلمان مقطع ابتدایی شهر رشت در سال 88 انجام شد. مدارس به طور تصادفی به تفکیک از مدرسه های دولتی و غیرانتفاعی انتخاب شدند و از هر مدرسه 10 معلم در مطالعه شرکت کردند. بررسی با استفاده از پرسشنامه خودگزارشگر و بدون نام شامل بخش های اطلاعات جمعیت شناختی, سنجش آگاهی, نگرش و عملکرد و همچنین منبع دریافت اطلاعات در خصوص این اختلال بود.اعتبار پرسشنامه به تایید پنج نفر از روانپزشکان کودک رسید و برای بررسی پایایی پرسشنامه, مطالعه ای پایلوت انجام شد. ضریب آلفای کرونباخ, 0.78 بدست آمد.نتایج: در این مطالعه نسبت معلمان زن به مرد 344 به 56 بود که با پراکندگی جنسی طبیعی در مدارس ابتدایی شهری همخوانی دارد. آگاهی معلمان در خصوص ADHD در حد متوسط و نگرش اکثر آنها نسبت به دانش آموزان مبتلا خنثی بوده است. در عین حال اغلب معلمان عملکرد خوبی در خصوص این کودکان داشتند. میانگین نمره نگرش و عملکرد در زنان بالاتر از مردان بود. میانگین نمره نگرش معلمان در سطوح مختلف تحصیل از لحاظ آماری معنی دار بود (P=0.003). بین نمره آگاهی و نگرش با عملکرد معلمان رابطه معنی داری بدست آمد (به ترتیب P=0.0001, r=0.18؛ P=0.001, r=0.16).نتیجه گیری: معلمانی که آگاهی بیشتر و نگرش مثبت تری داشتند, عملکرد بهتری در رابطه با این دانش آموزان نشان دادند. عملکرد خوب معلمان با وجود نگرش خنثی می تواند ناشی از تاثیر عوامل مداخله کننده مختلف در نگرش و عملکرد باشد و ریشه در پیچیدگی عملکرد مغزی و رفتار انسان ها دارد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    کوشا، مریم، سلیمانی، ربابه، و مهرآبادی، علی. (1390). بررسی آگاهی, نگرش و عملکرد معلمان مقطع ابتدایی شهر رشت نسبت به اختلال نقص توجه-بیش فعالی. مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان، 20(80)، 26-33. SID. https://sid.ir/paper/39824/fa

    Vancouver: کپی

    کوشا مریم، سلیمانی ربابه، مهرآبادی علی. بررسی آگاهی, نگرش و عملکرد معلمان مقطع ابتدایی شهر رشت نسبت به اختلال نقص توجه-بیش فعالی. مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان[Internet]. 1390؛20(80):26-33. Available from: https://sid.ir/paper/39824/fa

    IEEE: کپی

    مریم کوشا، ربابه سلیمانی، و علی مهرآبادی، “بررسی آگاهی, نگرش و عملکرد معلمان مقطع ابتدایی شهر رشت نسبت به اختلال نقص توجه-بیش فعالی،” مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان، vol. 20، no. 80، pp. 26–33، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/39824/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button