مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,497
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,545
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ادراک از محیط یادگیری و فرسودگی تحصیلی: نقش واسطه تاب آوری تحصیلی

صفحات

 صفحه شروع 217 | صفحه پایان 223

چکیده

 زمینه و هدف: حضور در دانشگاه همواره برای تمام دانشجویان خوشایند نیست و ممکن است برخی مواقع دانشجویان با چالش هایی مواجه شوند که منجر به بی علاقگی, خستگی و احساس ناکارآمدی آنها شود. بی علاقگی, خستگی و احساس ناکارآمدی از وجوه فرسودگی تحصیلی می باشد که در چند دهه اخیر موردتوجه پژوهشگران قرار گرفته است. براین اساس هدف پژوهش حاضر, شناسایی ارتباط ادراک از محیط یادگیری و فرسودگی تحصیلی با واسطه گری تاب آوری تحصیلی در بین دانشجویان دانشگاه حکیم سبزواری می باشد.مواد و روش ها: پژوهش حاضر از نوع توصیفی- تحلیلی (با استفاده از مدل یابی روابط ساختاری) می باشد. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانشجویان رشته علوم تربیتی دانشگاه حکیم سبزواری تشکیل دادند که از بین آنها 170 نفر بصورت تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار مورداستفاده, شامل پرسشنامه های اندازه گیری ادراک محیط آموزشی داندی, تاب آوری تحصیلی ساموئلز و فرسودگی تحصیلی برسو و همکاران می باشد. داده های جمع آوری شده به وسیله نرم افزارهای SPSS و AMOS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد, ادراک از محیط یادگیری اثر معناداری بر فرسودگی تحصیلی (0.33-) و تاب آوری تحصیلی (0.51) و تاب آوری تحصیلی اثر معناداری بر فرسودگی تحصیلی (0.55-) داشت. علاوه براین, اثر غیرمستقیم ادراک از محیط یادگیری بر فرسودگی تحصیلی از طریق تاب آوری تحصیلی نیز معنادار (0.28-) بود. همچنین با توجه به شاخص های برازندگی مدل, شاخص نیکویی برازش (0.93), ریشه دوم برآورد واریانس خطای تقریب (0.07), شاخص برازش هنجارشده (0.90), مدل پیشنهادی از برازش مناسبی برخوردار بود.نتیجه گیری: ادراک از محیط یادگیری علاوه بر اثر مستقیم بر فرسودگی تحصیلی, بطور غیرمستقیم نیز از طریق تاب آوری تحصیلی بر فرسودگی تحصیلی اثرگذار است. بنابراین متغیر تاب آوری تحصیلی را می توان به عنوان متغیر میانجی بین ادراک از محیط یادگیری و فرسودگی تحصیلی در نظر گرفت.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

بهرامی، فاطمه، امیری، محمد، و عبدالهی، زهرا. (1396). ادراک از محیط یادگیری و فرسودگی تحصیلی: نقش واسطه تاب آوری تحصیلی. دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، 24(4)، 217-223. SID. https://sid.ir/paper/82432/fa

Vancouver: کپی

بهرامی فاطمه، امیری محمد، عبدالهی زهرا. ادراک از محیط یادگیری و فرسودگی تحصیلی: نقش واسطه تاب آوری تحصیلی. دانشگاه علوم پزشکی سبزوار[Internet]. 1396؛24(4):217-223. Available from: https://sid.ir/paper/82432/fa

IEEE: کپی

فاطمه بهرامی، محمد امیری، و زهرا عبدالهی، “ادراک از محیط یادگیری و فرسودگی تحصیلی: نقش واسطه تاب آوری تحصیلی،” دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، vol. 24، no. 4، pp. 217–223، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/82432/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button