مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,371
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,148
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

3

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر آموزش مهارت های ادراک بینایی بر بهبود عملکرد خواندن در دانش آموزان نارساخوان

صفحات

 صفحه شروع 63 | صفحه پایان 72

چکیده

 هدف: هدف این مطالعه, تعیین اثربخشی آموزش مهارت های ادراک بینایی بر بهبود عملکرد خواندن دانش آموزان نارساخوان است که شامل درک متن و بازشناسی لغت در متن می شود.روش: پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی و طرح تحقیق نیز طرح گروه شاهد نابرابر است که با انجام آزمون های خواندن متن و تصاویر پیچیده در دو گروه 30 نفره از دانش آموزان نارساخوان کلاس سوم دبستان که با نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای از میان مدارس ابتدایی انتخاب شده بودند, انجام شد. برای تحلیل داده ها از آزمون t در نمونه های مستقل و برای بررسی اختلاف میانگین های دو گروه (آزمایش و شاهد) از بازآزمایی استفاده شد.یافته ها: نتایج پژوهش بین نمرات پیش آزمون و پس آزمون دو گروه آزمایش و شاهد تفاوت معناداری نشان داد (05/ (p<0؛ به این صورت که نمرات دانش آموزان نارساخوانی که بعد از پیش آزمون آموزش مهارت های ادراک بینایی قرار  بودند, در پس آزمون بیشتر بود. به عبارت دیگر, آموزش مهارت های ادراک بینایی موجب بهبود عملکرد خواندن دانش آموزان نارساخوان شد. نتایج همچنین نشان می دهند که آموزش مهارت های ادراک بینایی عملکرد خواندن دانش آموزان نارساخوان را بهبود می بخشد. ضمن این که تقویت مهارت های ادراک بینایی می تواند توانایی دانش آموزان نارساخوان را در درک مطلب و بازشناسی لغت در متن افزایش دهد.نتیجه گیری: چون آموزش مهارت های ادراک بینایی عملکرد خواندن دانش آموزان نارساخوان را بهبود می بخشد و به تبع آن در توانایی خواندن و درک مطلب آنها پیشرفت قابل ملاحظه ای پدید می آورد, روش مناسبی است برای آموزش همه دانش آموزان نارساخوانی که در زمینه ادراک بینایی مشکل دارند.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    سامع سیاهکلرودی، لاله، علی زاده، حمید، و کوشش، محمدرضا. (1388). تاثیر آموزش مهارت های ادراک بینایی بر بهبود عملکرد خواندن در دانش آموزان نارساخوان. تازه های علوم شناختی، 11(2 (مسلسل 42))، 63-72. SID. https://sid.ir/paper/82802/fa

    Vancouver: کپی

    سامع سیاهکلرودی لاله، علی زاده حمید، کوشش محمدرضا. تاثیر آموزش مهارت های ادراک بینایی بر بهبود عملکرد خواندن در دانش آموزان نارساخوان. تازه های علوم شناختی[Internet]. 1388؛11(2 (مسلسل 42)):63-72. Available from: https://sid.ir/paper/82802/fa

    IEEE: کپی

    لاله سامع سیاهکلرودی، حمید علی زاده، و محمدرضا کوشش، “تاثیر آموزش مهارت های ادراک بینایی بر بهبود عملکرد خواندن در دانش آموزان نارساخوان،” تازه های علوم شناختی، vol. 11، no. 2 (مسلسل 42)، pp. 63–72، 1388، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/82802/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button