مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,473
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,110
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثر آموزش تفکر انتقادی بر سبک های حل مساله و یادگیری خودراهبر

صفحات

 صفحه شروع 85 | صفحه پایان 96

چکیده

 مقدمه: هدف پژوهش حاضر بررسی اثر آموزش تفکر انتقادی بر سبک های حل مساله و بادگیری خودراهبر دانشجوبان است.روش: جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان کارشناسی دانشگاه پبام نور شهر تهران در سال تحصیلی 94-95 بود که از میان آنها 40 دانشجو به شیوه ی نمونه گیری تصادفی خوشه ای چندمرحله ای انتخاب و با طرح پژوهش آزمایشی, از نوع پیش آزمون- پس آزمون و با گروه کنترل, در گروه های آزمایش (20 نفر) و کنترل (20 نفر) قرار داده شدند. مداخلات مربوط به آموزش تفکر انتقادی در مدت 12 جلسه ی آموزشی 45 دقیقه ای طی دو جلسه در هفته برای دانشجویان گروه آزمایش انجام شد. ابزارهای این پژوهش, پرسش نامه ی سبک حل مساله کسیدی و لانگ (1996) و پرسش نامه یادگیری خودراهبر فیشر و همکاران (2001) بود. داده ها با روش آماری تحلیل کواریانس چندمتغیری تجزیه و تحلیل شدند.یافته ها: نتایج پژوهش حاکی از تفاوت معنادار گروه ها بود. نتایج آزمون تکمتغیره نیز تفاوت معنادار هر دو متغیر را نشان می داد.نتیجه گیری: نتیجه ی تفکر انتقادی, ترکیب توانایی های دانشجو و رساندن آن به بیشترین حد ممکن است که این خود به ارتقای یادگیری خودراهبر و حل مساله می انجامد. بنابراین می توان اذعان داشت که با رشد و پیشرفت سطوح تفکر انتقادی, به عنوان توانمندی و قابلیتی اثرگذار برخودراهبری و حل مساله, سطوح یادگیری خودراهبر و حل مساله نیز در دانشجویان ارتقا خواهد یافت.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    زارع، حسین، و نهروانیان، پروانه. (1396). اثر آموزش تفکر انتقادی بر سبک های حل مساله و یادگیری خودراهبر. تازه های علوم شناختی، 19(2 )، 85-96. SID. https://sid.ir/paper/82926/fa

    Vancouver: کپی

    زارع حسین، نهروانیان پروانه. اثر آموزش تفکر انتقادی بر سبک های حل مساله و یادگیری خودراهبر. تازه های علوم شناختی[Internet]. 1396؛19(2 ):85-96. Available from: https://sid.ir/paper/82926/fa

    IEEE: کپی

    حسین زارع، و پروانه نهروانیان، “اثر آموزش تفکر انتقادی بر سبک های حل مساله و یادگیری خودراهبر،” تازه های علوم شناختی، vol. 19، no. 2 ، pp. 85–96، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/82926/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button