Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,203
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

820
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تبیین متغیرهای ادراکی تفکر انتقادی و بعد شناختی پیشرفت تحصیلی

صفحات

 صفحه شروع 75 | صفحه پایان 90

چکیده

 هدف این مقاله, تبیین متغیرهای ادراکی تفکر انتقادی و بعد شناختی پیشرفت تحصیلی است. جامعه پژوهش حاضر را دانش آموزان دختر و پسر پایه های دوم و سوم راهنمایی مدارس استان فارس در سال تحصیلی 86-85 تشکیل داده که از میان آنها نمونه ای متشکل از 430 مشارکت کننده (210 پسر و 220 دختر) به روش تصادفی ساده انتخاب شدند و بر اساس گروه بندی معدل محور به پرسشنامه محقق ساخته ابعاد ادراکی تفکر انتقادی پاسخ دادند. تبیین متغیرهای ادراکی تفکر انتقادی با پیشرفت تحصیلی, با توجه به دو متغیر سن و جنس, بررسی شد و داده ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون, آزمون t و رگرسیون چند متغیره تحلیل شد. نتایج نشان داد که بین عناصر ترقی طلبی, دید وسیع و کنجکاوی با پیشرفت تحصیلی ارتباط معنادار وجود دارد و لیکن بین عناصر تردید منطقی و استقلال طلبی با پیشرفت تحصیلی ارتباط معنادار وجود ندارد و بین ابعاد ادراکی تفکر انتقادی و پیشرفت تحصیلی از لحاظ سن و جنس تفاوت وجود دارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    یارمحمدزاده، پیمان، بختیارنصرآبادی، حسنعلی، آقابابایی، راضیه، و جمشیدی کوهساری، محبوبه. (1389). تبیین متغیرهای ادراکی تفکر انتقادی و بعد شناختی پیشرفت تحصیلی. اندیشه های نوین تربیتی، 6(2)، 75-90. SID. https://sid.ir/paper/86754/fa

    Vancouver: کپی

    یارمحمدزاده پیمان، بختیارنصرآبادی حسنعلی، آقابابایی راضیه، جمشیدی کوهساری محبوبه. تبیین متغیرهای ادراکی تفکر انتقادی و بعد شناختی پیشرفت تحصیلی. اندیشه های نوین تربیتی[Internet]. 1389؛6(2):75-90. Available from: https://sid.ir/paper/86754/fa

    IEEE: کپی

    پیمان یارمحمدزاده، حسنعلی بختیارنصرآبادی، راضیه آقابابایی، و محبوبه جمشیدی کوهساری، “تبیین متغیرهای ادراکی تفکر انتقادی و بعد شناختی پیشرفت تحصیلی،” اندیشه های نوین تربیتی، vol. 6، no. 2، pp. 75–90، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/86754/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا