مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

4,737
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

5

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

برنامه درسی پنهان: پژوهشی در یادگیری های ضمنی مدرسه؛ مورد: روحیه علمی

صفحات

 صفحه شروع 33 | صفحه پایان 66

چکیده

برنامه درسی پنهان به بررسی ارزشها, تمایلات, هنجارها, نگرشها و طرز تلقی هایی می پردازد که مستقل از مواد شناختی است و از طریق فرهنگ مدرسه و به طور ضمنی به دانش آموزان منتقل می شود. به منظور شناسایی هنجارها و نگرش هایی خاص که در رابطه با روحیه علمی از طریق برنامه درسی پنهان به دانش آموزان منتقل می شود پژوهشی با رویکرد جامعه شناختی انجام شده است. در این پژوهش به منظور مفهوم سازی و تشخیص ابعاد جامعه شناختی برنامه درسی پنهان از رویکرد تعاملی کنش و نظریه تحلیلی نظام کنش پارسونز استفاده شده است. پژوهش با بهره گیری از روش های کیفی, مشاهده و مصاحبه های عمقی و گروهی در مدارس راهنمایی (نمونه دولتی, عادی و غیر انتفاعی) دخترانه در سال تحصیلی 82-83 در شهر تبریز انجام گرفته است. یافته های تحقیق نشان می دهند که دانش آموزان طی یادگیریهای مدرسه ای, برنامه های درسی پنهانی را نیز فرا می گیرند که در جهت مخالف مولفه های روحیه علمی قرار دارند, از جمله, ایجاد و تقویت روحیه تقلید و اطاعت در برابر نوآوری, کنجکاوی و خلاقیت, ایجاد و تقویت روحیه انفعال و ترس به جای پرسشگری و نقادی, ایجاد رقابت منفی برای نمره به جای مشارکت  کار گروهی.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

حدادعلوی، رودابه، عبدالهی، احمد، و احمدی، امیدعلی. (1386). برنامه درسی پنهان: پژوهشی در یادگیری های ضمنی مدرسه؛ مورد: روحیه علمی. تعلیم و تربیت، 23(2 (مسلسل 90))، 33-66. SID. https://sid.ir/paper/87655/fa

Vancouver: کپی

حدادعلوی رودابه، عبدالهی احمد، احمدی امیدعلی. برنامه درسی پنهان: پژوهشی در یادگیری های ضمنی مدرسه؛ مورد: روحیه علمی. تعلیم و تربیت[Internet]. 1386؛23(2 (مسلسل 90)):33-66. Available from: https://sid.ir/paper/87655/fa

IEEE: کپی

رودابه حدادعلوی، احمد عبدالهی، و امیدعلی احمدی، “برنامه درسی پنهان: پژوهشی در یادگیری های ضمنی مدرسه؛ مورد: روحیه علمی،” تعلیم و تربیت، vol. 23، no. 2 (مسلسل 90)، pp. 33–66، 1386، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/87655/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button