مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

11,084
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

7,313
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر ویژگیهای معلم بر سبک مدیریت کلاس

صفحات

 صفحه شروع 103 | صفحه پایان 135

چکیده

مدیریت کلاس, متغیری کلیدی در ایجاد جو مطلوب برای آموزش و یادگیری دانش آموزان به شمار می آید. امروزه, تجهیز معلمان به مهارتهای کارآمد مدیریتی, در برنامه ریزی برای آموزشهای حرفه ای, ضرورتی غیر قابل انکار است؛ بنابراین شناخت عوامل موثر بر سبکهای اثربخش مدیریتی کلاس به منزله پیش نیازی در طراحی روشهای توسعه سبکها و مهارتهای مدیریتی, اهمیت دارد.این مقاله سبکهای مدیریت کلاس مبتنی است بر چارچوب نظری ولفگانگ و گلیکمن (1996) که عبارتند از: سبک مداخله گر, سبک غیر مداخله گر و سبک تعاملی. در این جا از این پرسش پیش می آید که؛ آیا میان عوامل مربوط به معلمان (مدرک تحصیلی, رشته تحصیلی, سابقه خدمت و جنسیت معلمان) و سبک مدیریتی آنها رابطه وجود دارد؟ برای پاسخ به این سوال, در میان جامعه معلمان پایه پنجم ابتدایی مدارس دولتی دخترانه و پسرانه ناحیه 6 مشهد در سال تحصیلی (1385-1384) پرسشنامه ای تکمیل شد که نتایج آن نشان می دهد: تفاوت میان سبک مدیریت کلاس معلمان بر اساس مدرک تحصیلی معنادار است؛ یعنی معلمان دارای مدرک کارشناسی بیشتر به سبک تعاملی تمایل دارند در حالی که معلمان دارای مدرک دیپلم به سبک مداخله گر گرایش دارند. همچنین تفاوت میان سبک مدیریت کلاس معلمان بر اساس رشته تحصیلی نیز معنادار است؛ به این معنا که معلمان تحصیل کرده در رشته های مرتبط با آموزش و پرورش, تمایل بیشتر به سبک تعاملی و معلمان تحصیل کرده در رشته های غیر مرتبط, گرایش به سبک مداخله گر دارند؛ لیکن میان سابقه خدمت و جنسیت معلمان با سبک مدیریت کلاس رابطه معنادار مشاهده نشد. در مجموع یافته های پژوهش, بر اهمیت نقش آموزش معلمان در ایجاد تحول و تغییر در سبکهای مدیریت کلاس تاکید دارند.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

عالی، آمنه، و امین یزدی، سیدامیر. (1387). تاثیر ویژگیهای معلم بر سبک مدیریت کلاس. تعلیم و تربیت، 24(1 (مسلسل 93))، 103-135. SID. https://sid.ir/paper/87726/fa

Vancouver: کپی

عالی آمنه، امین یزدی سیدامیر. تاثیر ویژگیهای معلم بر سبک مدیریت کلاس. تعلیم و تربیت[Internet]. 1387؛24(1 (مسلسل 93)):103-135. Available from: https://sid.ir/paper/87726/fa

IEEE: کپی

آمنه عالی، و سیدامیر امین یزدی، “تاثیر ویژگیهای معلم بر سبک مدیریت کلاس،” تعلیم و تربیت، vol. 24، no. 1 (مسلسل 93)، pp. 103–135، 1387، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/87726/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button