مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

4,543
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

2,489
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

5

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی نتایج مطالعه بین المللی پیشرفت سواد خواندن پرلز 2001PIRLS

صفحات

 صفحه شروع 39 | صفحه پایان 88

چکیده

 مطالعه بین المللی پیشرفت سواد خواندن (PIRLS) مطالعه ای تطبیقی در زمینه "مهارت خواندن" کودکان است که توسط انجمن بین المللی ارزیابی پیشرفت تحصیلی (IEA) انجام شده است. در این مطالعه, سی و پنج کشور شرکت کننده میزان سواد خواندن را در دانش آموزان دو پایه بالاتر که بیشترین تعداد 9 ساله را در میان خود دارند, مورد ارزیابی قرار دادند. این سن در بیشتر کشورها دانش آموزان پایه چهارم را در بر می گیرد (در ایران نیز پایه چهارم مورد ارزیابی قرار گرفت). مطالعه پرلز 2001 اطلاعاتی تطبیقی را درباره سواد خواندن در میان دانش آموزان پایه چهارم ارایه می دهد. همچنین به مطالعه عوامل مختلفی که با یادگیری سواد خواندن در دانش آموزان مرتبط است, می پردازد. یافته های این مطالعه نشان می دهد که:عملکرد دانش آموزان ایرانی در مقایسه با سایر کشورهای شرکت کننده به طور معناداری پایین تر از میانگین بین المللی (500) است.عملکرد دانش آموزان ایرانی در متون ادبی بهتر از متون اطلاعاتی است.متوسط عملکرد دانش آموزان ایرانی در نمره کل و متون اطلاعاتی شبیه به هم و بهتر از سه کشور کویت, مراکش و بلیز است؛ در متون ادبی وضعیت بهتری را نشان می دهد؛ یعنی, نتایج آن از چهار کشور (آرژانتین, کویت, مراکش, بلیز) بالاتر است.بالاترین عملکرد (به ترتیب) متعلق به کشورهای سوئد, هلند و انگلستان است.در این گزارش, خلاصه ای از یافته های ملی و بین المللی مطالعه پرلز 2001 ارایه می شود و سپس, متغیرهای موثر و عوامل مرتبط با سواد خواندن مورد تحلیل و تفسیر قرار می گیرد.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

کریمی، عبدالعظیم. (1384). بررسی نتایج مطالعه بین المللی پیشرفت سواد خواندن پرلز 2001PIRLS. تعلیم و تربیت، 21(1 (مسلسل 81))، 39-88. SID. https://sid.ir/paper/87735/fa

Vancouver: کپی

کریمی عبدالعظیم. بررسی نتایج مطالعه بین المللی پیشرفت سواد خواندن پرلز 2001PIRLS. تعلیم و تربیت[Internet]. 1384؛21(1 (مسلسل 81)):39-88. Available from: https://sid.ir/paper/87735/fa

IEEE: کپی

عبدالعظیم کریمی، “بررسی نتایج مطالعه بین المللی پیشرفت سواد خواندن پرلز 2001PIRLS،” تعلیم و تربیت، vol. 21، no. 1 (مسلسل 81)، pp. 39–88، 1384، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/87735/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button