مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,156
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,065
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

6

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی ارتباط هوش هیجانی با سلامت روان و پیشرفت تحصیلی در دانشجویان پرستاری دانشکده نیشابور

صفحات

 صفحه شروع 35 | صفحه پایان 42

چکیده

 مقدمه و هدف: امروزه هوش هیجانی به عنوان یک موضوع جدید نقش مهمی در ابعاد مختلف زندگی افراد دارد. مطالعاتی که در این زمینه انجام شده است مبین نقش هوش هیجانی در جنبه های مختلف زندگی فرد, همچون پیشرفت تحصیلی, سلامت روان, ازدواج, شغل و روابط اجتماعی می باشد. این پژوهش نیز با هدف تعیین ارتباط هوش هیجانی, سلامت روان و پیشرفت تحصیلی در دانشجویان پرستاری انجام گردید.روش کار: تحقیق حاضر یک مطالعه توصیفی مقطعی بود که با روش نمونه گیری سرشماری, 107 دانشجوی پرستاری دانشکده علوم پزشکی نیشابور در سال 1388 مورد بررسی قرار گرفتند. جهت جمع آوری داده ها از پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک, پرسشنامه استاندارد هوش هیجانی بار - اون و پرسشنامه استاندارد سلامت عمومی گلدبرگ (28 سوالی) و از معدل کل دانشجویان به عنوان شاخص پیشرفت تحصیلی استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون استفاده گردید.نتایج: نتایج نشان داد میانگین هوش هیجانی دانشجویان 73.74±9.05 و میانگین سلامت روان آنها 30.57±10.13 بود. همچنین ارتباط معنادار آماری بین هوش هیجانی, سلامت روان و پیشرفت تحصیلی وجود داشت (P<0.001). سایر یافته ها نشان داد ارتباط معنادار آماری بین بعضی اطلاعات دموگرافیک با هوش هیجانی (ترم تحصیلی), سلامت روان (محل سکونت) و پیشرفت تحصیلی وجود دارد (P<0.001).نتیجه نهایی: به منظور رسیدن دانشجویان به سطح بالایی از مهارت های تحصیلی و موفقیت در آینده. علاوه بر توانایی های شناخت کلی, بایستی به رشد مناسب در جنبه هایی چون کنترل هیجانات و عواطف دست یابند. لذا پیشنهاد می گردد تا در برنامه درسی دانشگاه ها به هوش هیجانی و لزوم ارتقاء آن در دانشجویان توجه لازم به عمل آید.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حسن طهرانی، طیبه، کرمی کبیر، ناهید، چراغی، فاطمه، بکائیان، مهدی، و یعقوبی، یاسمن. (1391). بررسی ارتباط هوش هیجانی با سلامت روان و پیشرفت تحصیلی در دانشجویان پرستاری دانشکده نیشابور. مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن سینا (مجله علمی دانشکده پرستاری و مامایی همدان)، 20(3 (مسلسل 39))، 35-42. SID. https://sid.ir/paper/92428/fa

    Vancouver: کپی

    حسن طهرانی طیبه، کرمی کبیر ناهید، چراغی فاطمه، بکائیان مهدی، یعقوبی یاسمن. بررسی ارتباط هوش هیجانی با سلامت روان و پیشرفت تحصیلی در دانشجویان پرستاری دانشکده نیشابور. مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن سینا (مجله علمی دانشکده پرستاری و مامایی همدان)[Internet]. 1391؛20(3 (مسلسل 39)):35-42. Available from: https://sid.ir/paper/92428/fa

    IEEE: کپی

    طیبه حسن طهرانی، ناهید کرمی کبیر، فاطمه چراغی، مهدی بکائیان، و یاسمن یعقوبی، “بررسی ارتباط هوش هیجانی با سلامت روان و پیشرفت تحصیلی در دانشجویان پرستاری دانشکده نیشابور،” مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن سینا (مجله علمی دانشکده پرستاری و مامایی همدان)، vol. 20، no. 3 (مسلسل 39)، pp. 35–42، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/92428/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button