مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

629
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,147
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی ویژگی های روان سنجی پرسشنامه شکوفایی (پرما) در معلمان

صفحات

 صفحه شروع 765 | صفحه پایان 772

چکیده

 زمینه مدل چند بعدی شکوفایی پرما که توسط مارتین سلیگمن توسعه داده شده است, شامل عوامل مرتبط با هیجانات مثبت و همچنین عملکرد مثبت می باشد. پژوهش ها نشان دهنده رابطه مثبت شکوفایی با شادی, بهره وری, تاب آوری, رضایت از زندگی و رابطه منفی با افکار مرگ, ابتلا به بیماری های جسمی و تجربه استرس می باشد. پرسشنامه شکوفایی (پرما) در محل کار توسط کرن توسعه داده شده است و در کشورهای استرالیا, ژاپن, هنگ کنگ و ایالات متحده امریکا اجرا گردیده و مشخصات روان سنجی آن گزارش شده است. اگرچه شکوفایی در محل کار موضوع مهمی است و توجه به ابعاد مختلف آن حائز اهمیت است, اما این موضوع در ایران و همچنین در میان معلمان مورد بررسی قرار نگرفته است و این پژوهش به بررسی ویژگی های روان سنجی این پرسشنامه پرداخته است. هدف در این مطالعه به بررسی ویژگی های روان سنجی پرسشنامه شکوفایی پرما در محل کار در ایران و برای معلمان پرداخته شده است. همچنین مدل نظری شکوفایی (پرما) با توجه به اطلاعات جامعه جدید مورد بررسی قرار گرفته است. روش این پژوهش یک مطالعه توصیفی است. انتخاب نمونه ها به روش نمونه گیری تصادفی انجام شده است و 394 معلم به نسخه ترجمه شده به فارسی پرسشنامه آنلاین شکوفایی پاسخ داده اند. نتایج پژوهش با استفاده از روش های آمار توصیفی و تحلیل عاملی تاییدی تفسیر شده است. یافته ها با استفاده از روش تحلیل عاملی تاییدی ساختار عاملی مقیاس شکوفایی بررسی گردیده است. و شاخص های برازش مدل نشان دهنده برازش خوب مدل با داده هاست. مربع کای (χ 2) با مقدار 239/17 و درجه آزادی 80, مربع کای نرم شده (2/989 =χ 2 /df), شاخص برازش مقایسه ها (0/98=CFI), شاخص نیکویی برازش (0/95=GFI), شاخص نرم شده نیکویی برازش (0/96=AGFI) و ریشه دوم میانگین مجذورات خطای تقریب (0/065=RMSEA) همگی در سطح مطلوب هستند که نشان دهنده برازش با مدل مفهمومی است. نتیجه گیری یافته های این پژوهش نشان می دهد که از نسخه فارسی پرسشنامه شکوفایی که دارای انسجام درونی خوبی است و هر پنج عامل, هیجانات مثبت, مشغولیت مثبت, روابط مثبت, معنای مثبت و دست آوردهای مثبت به عنوان عوامل شکوفایی در میان معلمیان تایید شده اند. به این ترتیب می توان از این پرسشنامه با توجه به اطلاعات این پژوهش برای ارزیابی شکوفایی معلمین ایرانی استفاده کرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    شریفیان، محمدحسین، فتح آبادی، جلیل، شکری، امید، و قنبری، سعید. (1398). بررسی ویژگی های روان سنجی پرسشنامه شکوفایی (پرما) در معلمان. مجله علوم روانشناختی، 18(79 )، 765-772. SID. https://sid.ir/paper/93094/fa

    Vancouver: کپی

    شریفیان محمدحسین، فتح آبادی جلیل، شکری امید، قنبری سعید. بررسی ویژگی های روان سنجی پرسشنامه شکوفایی (پرما) در معلمان. مجله علوم روانشناختی[Internet]. 1398؛18(79 ):765-772. Available from: https://sid.ir/paper/93094/fa

    IEEE: کپی

    محمدحسین شریفیان، جلیل فتح آبادی، امید شکری، و سعید قنبری، “بررسی ویژگی های روان سنجی پرسشنامه شکوفایی (پرما) در معلمان،” مجله علوم روانشناختی، vol. 18، no. 79 ، pp. 765–772، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/93094/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button