مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

550
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

588
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

طراحی مدل علی خوش بینی علمی بر اساس مؤلّفه های سرمایه روان شناختی و میانجی گری جوّ روان شناختی در بین دانشجویان دانشگاه فرهنگیان

صفحات

 صفحه شروع 115 | صفحه پایان 125

چکیده

 زمینه و هدف: گرچه تأثیر سرمایه روان شناختی مدت ها پیش موردتوجه قرارگرفته, ولی امروزه درک رابطه آن با خوش بینی علمی به عنوان یک ضرورت محسوب می شود. در این پژوهش, سازه جوّ روان شناختی, به عنوان یک متغیّر میانجی در رابطه بین سرمایه روان شناختی با خوش بینی سازمانی, مورد مطالعه قرارگرفت. روش تحقیق: مطالعه حاضر برحسب نحوه گردآوری داده ها از نوع توصیفی-پیمایشی است. در این مطالعه با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده, 290 نفر از دانشجویان دانشگاه فرهنگیان به عنوان نمونه آماری, مورد مطالعه قرار گرفتند. داده ها از طریق پرسشنامه جمع آوری شد. پایایی ابزارهای اندازه گیری با استفاده از روش آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی و روایی ابزارهای اندازه گیری با استفاده از روش روایی همگرا و واگرا مورد سنجش قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش معادلات ساختاری و نرم افزار Smart PLS2 استفاده شد. یافته ها: یافته ها نشان داد که سرمایه روان شناختی و خوش بینی علمی به ترتیب: پیشایند و پیامد جوّ روان شناختی محسوب می شوند و خوش بینی علمی با مؤلّفه تاب آوری رابطه منفی و با مؤلفه های خودکارآمدی, امید و خوش بینی رابطه مثبت و معنی داری دارد (0/05>P). در مجموع, نتایج بیانگر این بود که 44درصد از تغییرات خوش بینی علمی به طور مستقیم توسط مؤلّفه های سرمایه روان شناختی و 45درصد از تغییرات خوش بینی علمی, غیرمستقیم و از طریق متغیّر میانجی جوّ روان شناختی تبیین می گردد. نتیجه گیری: این پژوهش, یافته های نظری و تجربی مهمی را برای تحقیقات آینده در مورد آموزش و خوش بینی علمی ارائه کرده و پیش بینی می کند که ادراک دانشجویان از جوّ روان شناختی, یک الزام برای خوش بینی علمی محسوب می شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    عباس پور، عباس، براتی، هادی، رحیمیان، حمید، عبدالهی، حسین، و اسدزاده، حسن. (1397). طراحی مدل علی خوش بینی علمی بر اساس مؤلّفه های سرمایه روان شناختی و میانجی گری جوّ روان شناختی در بین دانشجویان دانشگاه فرهنگیان. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، 25(ویژه نامه آموزش پزشکی)، 115-125. SID. https://sid.ir/paper/95697/fa

    Vancouver: کپی

    عباس پور عباس، براتی هادی، رحیمیان حمید، عبدالهی حسین، اسدزاده حسن. طراحی مدل علی خوش بینی علمی بر اساس مؤلّفه های سرمایه روان شناختی و میانجی گری جوّ روان شناختی در بین دانشجویان دانشگاه فرهنگیان. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند[Internet]. 1397؛25(ویژه نامه آموزش پزشکی):115-125. Available from: https://sid.ir/paper/95697/fa

    IEEE: کپی

    عباس عباس پور، هادی براتی، حمید رحیمیان، حسین عبدالهی، و حسن اسدزاده، “طراحی مدل علی خوش بینی علمی بر اساس مؤلّفه های سرمایه روان شناختی و میانجی گری جوّ روان شناختی در بین دانشجویان دانشگاه فرهنگیان،” مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، vol. 25، no. ویژه نامه آموزش پزشکی، pp. 115–125، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/95697/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button