Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

961
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

554
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

4

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

رهیافت های تلفیقی در طراحی رشته اقتصاد اسلامی

صفحات

 صفحه شروع 171 | صفحه پایان 200

چکیده

 فلسفه آموزش و رویکردهای برنامه ریزی درسی در گذشته فقط به انتقال مجموعه ای از دانش سازمان یافته یا پدید ساختن و ارتقای نظام ارزشی حاکم بر رفتارهای فرد و جامعه محدود می شد. به صورتی که طی چندین قرن اغلب رشته های علمی از جمله اقتصاد, برنامه های درسی تخصصی و تک رشته ای, قابل مطالعه بود. اما امروزه روش های جدیدی مورد استفاده قرار گرفته که در آنها, نیازهای دنیای جدید در فراسوی ساختار یک سویه نگر رشته های تخصصی جست و جو شده و جزیی نگری و تقسیم علوم رایج دهه های اخیر, مورد نقد واقع می شود. این جریان که در حوزه طراحی برنامه های درسی, در رویکردهای به اصلاح غیررشته ای یا تلفیقی تجلی یافته اند را می توان در انواع رویکرد درون رشته ای موازی, رویکرد میان رشته ای, رویکرد چندرشته ای, رویکرد چندرشته ای متقاطع, رویکرد چندرشته ای متکثر و رویکرد فرارشته ای (در سه نوع افقی, قائم و مورب) گونه شناسی کرد.حال با توجه به این که دانش اقتصاد اسلامی, دانشی تلفیقی از دو حوزه معرفتی علوم اقتصادی و علوم اسلامی است؛ طراحی های آموزشی و برنامه های درسی این رشته نمی تواند فارغ از ادبیات پیش گفته باشد و بی شک بهره مندی از ظرفیت ها و یافته های علمی و تجربه های آموزشی این رویکردها, می تواند سرعت تحول و نوآوری در برنامه های آموزشی و سرمایه های انسانی آن را مضاعف کرده و توانمندی و کارآمدی این دانش را در مقابله با مسایل ارتقا دهد.در مقاله حاضر, در پی آن هستیم تا ضمن معرفی این رهیافت ها, با طراحی نمونه هایی, امکان عملی استفاده از رهیافت های تلفیقی در برنامه های درسی و گرایش های مقاطع تکمیلی رشته اقتصاد اسلامی را نشان دهیم.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

پیغامی، عادل. (1387). رهیافت های تلفیقی در طراحی رشته اقتصاد اسلامی. اقتصاد اسلامی، 8(32)، 171-200. SID. https://sid.ir/paper/99699/fa

Vancouver: کپی

پیغامی عادل. رهیافت های تلفیقی در طراحی رشته اقتصاد اسلامی. اقتصاد اسلامی[Internet]. 1387؛8(32):171-200. Available from: https://sid.ir/paper/99699/fa

IEEE: کپی

عادل پیغامی، “رهیافت های تلفیقی در طراحی رشته اقتصاد اسلامی،” اقتصاد اسلامی، vol. 8، no. 32، pp. 171–200، 1387، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/99699/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا