نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    14
تعامل: 
  • بازدید: 

    46
  • دانلود: 

    25
چکیده: 

جرایم تروریستی با ایجاد هرج و مرج و نابسامانی، تأثیر بسیار زیادی بر روی امنیت پایدار و نظم عمومی یک کشور می گذارند. متأسفانه مسئلة تروریسم در جهان امروزی، قربانیان زیادی را به خود اختصاص داده است. علی رغم توسّل به سیاست های سخت گیرانه توأم با ارعاب و تهدید در حقوق کیفری، کماکان در زمینة پیشگیری کیفری از وقوع این قبیل جرایم، موفقیت کامل حاصل نشده است و به همین سبب، دولت ها با بهره گیری از دستاورد های علم جرم شناسی، به واکاوی و اجرای روش های پیشگیری غیرکیفری از وقوع این قبیل جرایم روی آورده اند. یکی از انواع پیشگیری غیرکیفری، پیشگیری وضعی می باشد. هدف از پیشگیری وضعی، افزایش خطر ارتکاب جرم با توسل به اقداماتی از قبیل افزایش تلاش به منظور کم کردن آماج جرم، نظارت مکانیکی از طریق نصب دوربین های مدار بسته، افزایش مأمورین در حال گشت زنی به طور نامحسوس و. . . می باشد. در این پژوهش، با مرور در دستاورد های به روز در زمینة تدابیر پیشگیری از وقوع تروریسم، روش های پیشگیری وضعی از تروریسم در حقوق دو کشور ایران و آمریکا مورد بررسی قرار گرفته است. چنانچه دستگاه های متوّلی پیشگیری از وقوع جرم بتوانند با همّت و دقّت بالا، درصدد اجرای به روز ترین و کارآمد ترین تدابیر پیشگیری وضعی از وقوع جرم تروریسم برآیند، بی شک با جلوگیری از وقوع این قبیل اقدامات، نقش مهمی در زمینة حفظ نظم عمومی و امنیت ملی ایفا خواهند نمود و کشور را در مسیر توسعة پایدار قرار خواهند داد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 46

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 25
نویسنده: 

جادری خدیجه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    14
تعامل: 
  • بازدید: 

    35
  • دانلود: 

    20
چکیده: 

سازمان بین المللی استاندارد از زمان تأسیس خود در سال، 1942استانداردهای بین المللی متعددی را باهمکاری متخصصان و کارشناسان برجسته جهان و همچنین کارشناسان مؤسسه های استاندارد کشورهای عضو این سازمان، تدوین و منتشر نموده است. هر کدام ازاستانداردهای انتشار یافته حیطه خاصی از عملیات و فعالیتها را پوشش داده و بر روی آن متمرکز می شود. مانند استانداردهای سیستم کیفیت، ایمنی و بهداشت حرفه ای و مدیریت محیط زیست.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 35

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 20
نویسنده: 

شریفیان ناصر

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    14
تعامل: 
  • بازدید: 

    39
  • دانلود: 

    13
کلیدواژه: 
چکیده: 

" نظارت " واژه ای پیشینی در قاموس هستی است. پایداری آسمان ها توسط ستون هائی که دیده نمی شوند کنترل و الگوهای نامرئی دیگر، شیوه رشد و نمو گیاهان و حیات نباتی و جانوری را تحت کنترل قرارداده اند. هیچ فرآیند هدفمندی بدون کنترل به تأمین مقصد و هدف مورد نظر منتهی نمی شود. اگر کنترل نباشد، آدمی نمی تواند موفقیت را در رفتار مطلوب استمرار بخشد و یا از تکرار موقعیت های نامطلوب جلوگیری نماید. کنترل به مجموعه فعالیت هائی اطلاق می شود که با هدف تضمین موفقیت یک رفتار معین انجام می پذیرند. هر چه اهمیت یک رفتار بیشتر باشد، اقدامات کنترلی آن با دقت افزونتری تدوین و اجرا می شود تا در نتیجه، ضریب اطمینان رفتار تا سرحد امکان ارتقاء یابد. حکومت مهمترین رفتاری است که افراد یک جامعه انسانی بدان مبادرت می ورزند این رفتار سیاسی –,عقیدتی، حامل و معرف تمامی داشته های مادی و معنوی یک ملت بشمار می رود. حکومت، آئینه ای است که در آن، یک نسل می تواند آتیه خویش را به تماشا بنشیند و به آینده خوشبین شود یا از آنچه بدان مبتلا خواهد شد بیمناک گردد...

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 39

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 13
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    14
تعامل: 
  • بازدید: 

    28
  • دانلود: 

    14
چکیده: 

در ادبیات معاصر حقوق کیفری، بزهکاران به دو دسته مجرمین عادی و مجرمین یقه سفید تقسیم می شوند. مراد از مجرمین یقه آبی، آن دسته از عموم مردم جامعه هستند که مرتکب جرم می شوند و منظور از مجرمین یقیه سفید، خواص، کارگزاران حکومتی و افراد دارای مقام و موقعیّت خاص در جامعه می باشد. نرخ ارتکاب جرایم یقه سفیدی در مقایسه با جرایم عادی، کمتر است؛ لکن دامنه تأثیر و خسارات وارده از ناحیه ارتکاب جرایم یقه سفیدی بیشتر می باشد. مجرمین یقه سفید همواره در طول تاریخ وجود داشته اند و در سیرة معصومین (ع) موارد متعدّدی از نحوه برخورد با این دسته از مجرمین و روش های پیشگیری از وقوع جرایم یقه سفیدی مشاهده می شود. دین مبین اسلام ، بر امر پیشگیری از جرایم و انحرافات فردی و اجتماعی به منظور برخورداری انسان ها از یک زندگی سالم و مطلوب و در نهایت ، تأمین سلامت و سعادت دنیوی و اخروی افراد توجه ویژه ای دارد. گفتار و رفتار معصومین (ع) به عنوان یکی از آموزه های ارزشمند و راهگشا در دین اسلام، دارای روش های حکیمانه و تأثیر گذاری در زمینه پیشگیری از وقوع جرم می باشد. در این پژوهش، تدابیر ناظر به پیشگیری از جرایم یقه سفیدی در سیرة معصومین (ع) مورد واکاوی قرار گرفته و مهم ترین این اقدامات، حول دو رویکرد اصلاحی و تنبیهی بیان گردیده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 28

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 14
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    14
تعامل: 
  • بازدید: 

    27
  • دانلود: 

    14
چکیده: 

ابوالفضل احمد بن الحسین که به ((بدیع الزمان)) معروف است، یکی از مقامه نویسان به نام عرب در سده چهارم هجری قمری بوده، که به حق در این نوع ادبی، استاد و مبتکر شناخته شده است. هنرنمایی ادیبانه این مقامه نویس عرب در به کارگیری انواع صنایع لفظی و معنوی در ضمن بیان مواضع و اندرزها سبب برجستگی و شهرت او در این عرصه هنری و ادبی شده است. اسلوب تشبیه یکی از شیوه های بیان در علم بلاغت می باشد که بدیع الزمان در مقامات خود بسیار به کار برده است. این پژوهش در پی آن است که با بررسی اسلوب تشبیه در مقامات بدیع الزمان همدانی به روش توصیفی تحلیلی نشان دهد انواع تشبیه در مقامات همدانی چه بوده و همچنین نویسنده از به کار بردن این اسلوب چه اغراضی را در پی داشته است. یافته های تحقیق نشان می دهد که نویسنده انواع تشبیه از جمله: مجمل، موکد، مرسل، مفصّل و تشبیه بلیغ را در مقامات خود با اهدافی همچون بیان حال مشبه و جای دادن آن در ذهن شنونده، مدح مشبه بیان انداز حال مشبه به لحاظ قوت و ضعف، زشت جلوه دادن مشبه، زیباسازی حال مشبه و بیان حال مشبه مبهم به کار برده است. همچنین نتایج نشان داده که نویسنده برای مبالغه آمیز نمودن و زیبندگی داستان های خود از تشبیه بلیغ بیشتر استفاده نموده تا هنر نویسندگان و داستان پردازی خود را به نمایش بگذارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 27

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 14
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    14
تعامل: 
  • بازدید: 

    167
  • دانلود: 

    100
چکیده: 

در دنیای پیجیده متمدن امروزی، هیچ کس بی نیاز از راهنمایی نیست. در جامعه کنونی که انسان ها با انواع استرس های شغلی و اضطراب های متعددی از جمله، مشکلات تحصیلی، مسکن، ازدواج، اشتغال و انواع رفتارهای غیرطبیعی مواجه هستند، باید بیاموزند که چگونه با این عوامل متعددی که گریبانگیر آنان است، کنار بیایند و با شناخت بیشتر، رفتارهای خود را مطابق با الگوها و هنجارهای اجتماعی تطبیق دهند تا بتوانند با دیگران روابط اجتماعی مطلوبی برقرار سازند. راهنمایی به معنای هدایت و ارشاد و اداره کردن به کار می رود و هدف آن عبارت است از آگاهی و بصیرت فرد در امور گوناگون که این شناخت موجب نیل به کمال و معرفت گردد. اهداف راهنمایی می تواند آنی و غایی باشد. هدف آنی، رفع مشکل فعلی فرد در زمینه های گوناگون امور زندگانی است. و هدف نهایی، عبارت است از این که، فرد بتواند با دانش و کسب بینش، تصمیمات عاقلانه و هوشیاری بگیرد. راهنمایی انواع گوناگونی دارد از جمله، راهنمایی تحصیلی، حرفه ای، گروهی، سازش و انطباقی، فردی و اجتماعی. در این مقاله، به تعاریف مختلف راهنمایی, اهداف آنی و غایی, انواع گوناگون راهنمایی در ابعاد آن، اصول ارتباطات انسانی در راهنمایی، ضرورت راهنمایی در زندگی، راهنمایی و مشاوره تحصیلی، شغلی، مطالعه و یادگیری، و. . . پرداخته ایم. هدف از این مقاله بررسی نگرش ها نسبت به راهنمایی و مشاوره است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 167

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 100
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    14
تعامل: 
  • بازدید: 

    28
  • دانلود: 

    19
چکیده: 

هدف: سوگیری های تصمیم از مهمترین حوزه های پژوهشی در زمینه تصمیم گیری کارآفرینان بوده و پژوهشگران مجموعه ای از عوامل مختلف فردی، سازمانی و محیطی را در شکل گیری و تکوین آن مؤثر دانسته و نیز تصمیم به برپایی کسب و کار، ورود ناآماده به بازارهای جدید، تصمیم به تولید محصولات پیشتاز و همچنین شکست های مختلف کسب و کاری مانند خروج از کسب وکار از مهمترین پیامدهای مثبت و منفی سوگیری های تصمیم در تصمیمات کارآفرینان شناسایی شد. روش: پژوهش حاضر به بررسی میانجی گیری سوگیری تصمیم بین تفکر طراحی بر توسعه کسب و کارهای کوچک مستقر در استان قزوین پرداخته است که از نظر هدف، کاربردی است و از نظر روش، پژوهش توصیفی و از شاخه پیمایشی می باشد. جامعه آماری این پژوهش 174نفر از مدیران کسب و کارهای کوچک مستقر در استان قزوین تشکیل می دهند که با استفاده از فرمول نمونه گیری کوکران حجم نمونه، 91 نفر از مدیران می باشند که بر اساس نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند و اطلاعات پژوهش بر اساس پرسشنامه ای استاندارد جمع آوری گردید و تجزیه و تحلیل داده از طریق معادلات ساختاری (SME) و نرم افزارSPSS4 –, PLS صورت پذیرفت. یافته ها: یافته ها با توجه به نتایج بدست آمده و فرضیات پژوهش نشان می دهد که بدلیل مثبت بودن ضریب استاندارد، که میان دو متغیر تفکر طراحی بر سوگیری سهولت به یادآوری تأثیر رابطه معناداری وجود دارد که قدرت رابطه میان متغیر تفکر طراحی بر افزایش سوگیری سهولت به یادآوری 724/0 محاسبه شده است و با توجه به فرضیه سوگیری تصمیم رابطه بین تفکر طراحی بر توسعه کسب و کار کوچک بدلیل مثبت بودن ضریب استاندارد، میان متغیرها را میانجی گیری می کند و قدرت رابطه میان متغیر سوگیری تصمیم بر افزایش تفکر طراحی بر توسعه کسب و کارهای کوچک 627/0-755/0 محاسبه شده است، همچنین با توجه به فرضیه پژوهش نشان می دهد که آمار تأثیرگذاری آزمون نیز که بزرگتر از مقدار بحرانی ضریب تأثیر در سطح خطای 4درصد را نشان می دهد. نتیجه گیری: از پژوهش حاضر می توان نتیجه گرفت که تفکر طراحی باعث پیشرفت و توسعه کسب و کارهای کوچک می شود و باعث می شود این کسب و کارها با شناخت سوگیری ها کیفیت تصمیمات را بهبود بخشیده و اهداف سازمانی خود را تسریع کنند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 28

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 19
نویسنده: 

ملازاده فایضه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    14
تعامل: 
  • بازدید: 

    23
  • دانلود: 

    7
چکیده: 

بیش از شش دهه از حرکت و جنبش ملت فلسطین در مقابل اسرائیل و حامیان قدرتمند او می گذرد؛ در این مدت طولانی بارها و بارها مردم جهان مشاهده بروز ظهور و حماسه هایی از مقاومت پایداری فلسطینی ها بوده اند. یافته ها نشان داده است که شاعران زن فلسطینی با تأثیرپذیری از محیط جامعه و پیامدهای مضمون سیاسی، اجتماعی و فرهنگی و…,در سروده هایشان توانسته اند به تجارب و دستاوردهای تازه ای دست یابند و نتیجه آن ظهور حضور تأثیرگذار، زنان شاعر معاصر دوشادوش مردان مبارز در بستر شعر و شاعری در عرصه مقاومت و پایداری بوده است. هدف پژوهش آن است تا به روش پژوهشی نشان دهد مقاومت و پایداری در شعر زنان فلسطین نقش گسترده و مهمی را در جامعه خود ایفا کرده است و به وسیله ادبیات و شعر به موضوعات مهم کشور شام پرداخته است. اشعار شاعران زن فلسطینی از بین مایه های پراحساس و خروشان و مقاومت و پایداری محصور می شوند. آن ها وطن خود را عزیز دانسته و دفاع از ارزش های ملی و فرهنگی به همراه ایستادگی در مقابل مقابله با متجاوزان را در شعر خود تجلی ساخته اند در این مقاله جلوه های پایدار و مقاومت آن ها را با تکیه بر اشعار دو شاعر توانمند فلسطینی مرونی طوقان و سلافه حجاوی مورد بررسی قرار دادیم.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 23

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 7
نویسنده: 

لوافان علی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    14
تعامل: 
  • بازدید: 

    176
  • دانلود: 

    319
چکیده: 

همراه با تغییرات و دگرگونی سریع تکنولوژی، فناوری، دانش، سبک زندگی، ارتباطات، پدیده های جهانی به ویژه در صنعت گردشگری مباحثی همچون هوشمندسازی و هوش مصنوعی عنوان گردیده که همگام با این تغییرات می توان از این ابزارهای پیشرفته استفاده نمود. البته هر پدیده نوظهوری ویژگی های مثبت قابل ملاحظه ای دارد، اما چالش هایی نیز در جامعه انسانی ایجاد می کند. از فواید این پدیده ها آسان سازی و افزایش سرعت فرایند انجام امور، جلوگیری از اتلاف وقت و انرژی و جهانی شدن ارتباطات سیستمی مجازی بین جوامع است. در مقابل به دلیل جایگزینی و جانشینی نیروی انسانی موجب کاهش اشتغال می شود و به نوعی بیکاری را سبب می گردد. از طرفی موجب اختلال در روابط انسانی می گردد و روابط مجازی غیرانسانی را افزایش می دهد. احساس و عواطف و علائق انسانی را بر اثر کاهش روابط انسانی مختل می کند. در این مقاله که بصورت توصیفی با استفاده منابع کتابخانه ای، مقالات علمی پژوهشی و اظهارنظر خبرگان و متخصصان و تجربه خود پژوهشگر بیان می گردد، به بررسی مزایا و اثرات مثبت این پدیده ها و چالش هایی که ایجاد می کنند، پرداخته می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 176

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 319
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    14
تعامل: 
  • بازدید: 

    259
  • دانلود: 

    54
چکیده: 

وجود تهدیدات دائمی نظامی علیه تمامیت ارضی در کشور، ترددهای غیر قانونی، گروههای اشرار، قاچاقچیان، توسعه نیافتگی مناطق مرزی و عواملی از این نوع، بخش هایی از مناطق مرزی به صورت یکی از نقاط بحران خیز و آسیب پذیر تبدیل کرده است. در نتیجه به دلیل نفوذپذیری در استان های مرزی و به تبع آن، جنبه های سیاسی، اقتصادی و مهم تر از همه مراکز نظامی مورد تهدید جدی واقع شده است. به طوری که استقرار یگانهای نظامی و مرزبانی، مراکز و تأسیسات حیاتی، کاربری های تجاری و اقتصادی جز مراکزی است که در مقابل تهدیدات نظامی اهمیت گسترده ای دارد و از این مسئله تأثیر می پذیرد. مقاله حاضر با هدف شناسایی اثرگذاری شاخص های راهبرد دفاعی-امنیتی در افزایش امنیت مرزهای کشور، مدنظر قرار گرفت. این پژوهش از نوع کاربردی و روش آن، توصیفی-تحلیلی است. در این فرایند، متناسب با داده های موردنیاز پژوهش، از روش کتابخانه ای و منابع مرجع استفاده شد. جهت ابزار گردآوری داده ها از بین نمونه آماری 30 نفر از بین کارشناسان جغرافیای سیاسی به صورت هدفمندانه مورد پرسش قرار گرفت. پرسشنامه به صورت مقایسه ای (یک= اثرگذاری خیلی کم؛ دو= اثرگذاری کم؛ سه= اثرگذاری زیاد؛ چهار= اثرگذاری خیلی زیاد) است. در همچنین روایی این تحقیق توسط کارشناسان و خبرگان مورد تأیید قرار گرفته است و پایایی پرسشنامه نیز بعد از محاسبه مورد تأیید قرار گرفته است و به منظور تجزیه و تحلیل نتایج پرسشنامه از تکنیک دیمتل استفاده شده است. یافته های تحقیق نشان می دهد که شاخص های همگنی جمعیت از نظر شاخص های مذهبی، وضعیت سرمایه گذاری بومی و غیربومی، آسیب پذیری بالا، وجود منابع طبیعی، وجود اشتراکات فرهنگی تأثیرگذار بوده و دسترسی به نهادهای سیاسی، وضعیت تعادل اقتصادی، مدیریت متمرکز از بالا به پایین اثرپذیر به حساب می آیند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 259

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 54
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    14
تعامل: 
  • بازدید: 

    27
  • دانلود: 

    10
چکیده: 

از آنجایی که رخداد بحران قابل پیشگیری نیست، افزایش آمادگی و کسب اطلاعات لازم در مواقع بحرانی ضروری است. هدف از انجام این پژوهش بررسی نقش رسانه های مشارکتی در تاب آوری جامعه در زمان بحران است. بستر مطالعاتی این تحقیق، سیل سال 1398 در استان لرستان است. این پژوهش ضمن بررسی مفهومی و نظری رسانه های مشارکتی و تاب آوری؛ به ادبیات نظری و مفاهیم مرتبط با ارتباطات بحران، سرمایه اجتماعی و مولفه های حکمرانی خوب نیز توجه کرده است. روش این تحقیق، کیفی است و مصاحبه ها از طریق پنج گروه کانونی متشکل از افراد سیل زده استان لرستان گرد آوری شده است. یافته های پژوهش نشان می دهد که وضعیت سرمایه اجتماعی در این استان پیش از وقوع سیل نیز مناسب نبود. ظرفیت رسانه های مشارکتی برای مردم ناشناخته بود و ضعف اقتصادی و مشکلات معیشتی در بخش زیادی از مناطق سیل زده لرستان باعث شد تا میزان بهره مندی از امکانات ارتباطی پایین باشد. این موضوع میزان اثرگذاری ارتباطات بحران را کاهش داد. کم توجهی به ظرفیت رسانه های مشارکتی، ضعف ارتباطات بحران از سوی نهادهای رسمی، بی اعتمادی پیشین مردم به نهادهای دولتی و ضعف مولفه ها و شاخص های حکمرانی خوب پیش از وقوع بحران، تاثیر محسوسی بر کاهش تاب آوری مردم این مناطق داشته است. این موضوع پس از رخداد سیل نیز به دلیل عدم پاسخگویی و نبود شفافیت تشدید شد. این تحقیق به روش کیفی و مصاحبه ها در گروه های کانونی براساس رهیافت کمترساخت یافته و سپس متمرکز(قیف) انجام شده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 27

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 10
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    14
تعامل: 
  • بازدید: 

    113
  • دانلود: 

    74
چکیده: 

ایجاد زمینه نوآوری و خلاقیت در آموزش، بهتر است معلم بر یادگیری از طریق حل مسئله و استقبال از راه حل های تازه تاکید داشته باشد و تلاش نماید فقدان ارتباط چهره به چهره را با ارائه فعالیت های یادگیری پویا و تعاملی جبران نماید. معلم باید توانایی های مختلف دانش آموزان را با زندگی در کلاس درس در هم آمیزد. دانش آموزی باید به جای درگیر شدن با مفاهیم انتزاعی که به شکل سخنرانی یک سویه در کلاس های برخط ارائه می شود، فعالیت های درسی مسئله محور و پژوهش محور در اختیار داشته باشد. در این صورت، دانش آموز با معلم وارد بحث و مذاکره می شود و در انجام پروژه های درسی کاملا درگیر و فعال می شود. معلم باید در انتخاب مسائل دقت نماید تا مسائلی را به عنوان فعالیت های درسی انتخاب نماید که از اهمیت کافی برخوردار باشد و به ویژه با زندگی و برخاسته از تجارب روزمره زندگی، مرتبط باشد، تا کنجکاوی واقعی و خلاقیت را در دانش آموزی بر انگیخته نماید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 113

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 74
نویسنده: 

موسوی سیده زینب

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    14
تعامل: 
  • بازدید: 

    204
  • دانلود: 

    111
چکیده: 

در کودکانی که اختلال اضطراب جدایی دارند در آینده احتمال دارد این کودکان از رفتن به مدرسه امتناع کنند و دچار مدرسه هراسی شوند و در نوجوانی نیز دچار مشکلات سازگاری شوند. این اختلال در نیمی از افراد مبتلا هشت تا نه سال ادامه می یابد و دختران تقریبا دو برابر پسران به اختلالات اضطرابی دچار می شوند. با استفاده از خدمات بازی درمانی برای کاهش اضطراب می توان کودک توانمند تربیت کرد تا کودک در این دنیا پر از اضطراب های متنوع زندگی راحت تری داشته باشد. درمان اختلالات اضطراب های فراگیر، جدایی و اجتماعی توسط درمانگر انجام می شود شما والدین با انتخاب درمانگر متخصص می توانید با بازی درمانی اختلال اضطراب را کاهش دهید یا حذف کنید. بازی های کودکانه می توان بسیاری از مهارت های اجتماعی و زندگی از جمله کنترل لجبازی، اضطراب، پرخاشگری را به آنان آموخت. از بازی های مناسب می توان برای درمان اختلالات مثل اختلال دیکته نویسی، بیش فعالی، خجالتی بودن کودکان استفاده کرد. استفاده از خدمات بازی درمانی محدودیت ندارد همه کودکان از جمله کودکان اوتیسم، فلج مغزی، نابینا، ناشنوا، سندرم دان، کم توان ذهنی کودکان عادی می توان استفاده کرد. در این پژوهش به بررسی عوامل ایجاد کننده، عوامل تاثیرگذار و راهکارهایی جهت حل این اختلال در دانش آموزانی که با این ناسازگاری روبه رو شدند به صورت کیفی، پژوهشی و کتابخانه ای پرداخته ایم.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 204

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 111
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    14
تعامل: 
  • بازدید: 

    70
  • دانلود: 

    37
چکیده: 

تدریس ازجمله موضوعاتی است که از گذشته تا به امروز جزو دغدغه های اساسی پژوهشگران و نظریه پردازان تعلیم و تربیت در سراسر جهان بوده است و در حقیقت تدریس فرایندی است نه فقط در جهت انتقال دانش و اطلاعات، در جهت ایجاد انگیزه برای یادگیری است و مهمتر این که یادگیری هم نه فقط برای دانستن، برای انجام دادن و با هم زیستن و ماندن است. از شروع هزارە, ٔ,جدید، بسیاری از جوامع در حال درگیرشدن در اصلاحات آموزشی جدی هستند که یکی از عناصر کلیدی در بسیاری از این اصلاحات، توسعة حرفه ای معلمان است. تحقیقات نشان داده است مهمترین متغیر در موفقیت دانش آموزان کیفیت کار معلم در کلاس درس است. به تدریج نظام های آموزشی پی بردند که در شرایط پیچیده و دشوار امروزی بدون مدیریت و رهبری اثربخش قادر نخواهند بود پاسخگوی مسئولیت های روزافزون خویش باشند(اسماعیلی و همکاران، 1398). در همین راستا پژوهش حاضر با درنظر گرفتن سبک مدیریتی رهبری تحولی در مدارس ابتدایی با روش های کتابخانه ای، مطالعه و پژوهش کیفی توصیفی توانسته است که اثرات و کارایی این سبک مدیریتی را بر میزان ارتقاء پیشرفت تحصیلی دانش آموزان بررسی نمایید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 70

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 37
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    14
تعامل: 
  • بازدید: 

    66
  • دانلود: 

    25
چکیده: 

هدف از این پژوهش بررسی تاثیر سبک های رهبری و فرهنگ سازمانی بر قابلیت نوآوری با توجه به متغیر میانجی مدیریت دانش (مطالعه موردی: معلمان ابتدایی شهر بابل) است. هدف این تحقیق کاربردی و روش انجام آن توصیفی-اکتشافی است. جامعه آماری این تحقیق شامل 750 نفر از معلمان ابتدایی شهر بابل می باشد و با توجه به اینکه تعداد جامعه آماری محدود است در نتیجه از جدول مورگان برای تعداد نمونه استفاده شد که تعداد نمونه انتخابی شامل 256 نفر از معلمان ابتدایی شهر بابل می باشدکه این افراد به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. برای جمع آوری داده های اولیه از پرسشنامه پنج گزینه ای لیکرت و برای جمع آوری داده های ثانویه از روش کتابخانه ای استفاده شده است. پرسشنامه از دو جهت روایی و پایایی مورد تحلیل قرار گرفت که روایی آن به صورت محتوایی و پایایی آن به روش آلفای کرونباخ انجام شد. پایایی کل پرسشنامه برابر عدد 0. 949 است که عددی بالاتر از عدد 0. 7 است که نشان دهنده پایایی مناسب سوالات پرسشنامه می باشد. برای بررسی آمار توصیفی از نرم افزار SPSS و برای بررسی فرضیه ها از روش معادلات ساختاری در نرم افزار SMART PLS استفاده شده است. بررسی نتایج نشان می دهد: سبک های رهبری تاثیر مثبت و معناداری بر قابلیت نوآوری دارد، سبک های رهبری تاثیر مثبت و معناداری بر مدیریت دانش دارد، فرهنگ سازمانی تاثیر مثبت و معناداری بر قابلیت نوآوری دارد، فرهنگ سازمانی تاثیر مثبت و معناداری بر مدیریت دانش دارد، مدیریت دانش تاثیر مثبت و معناداری بر قابلیت نوآوری دارد، مدیریت دانش در تاثیر سبک های رهبری بر قابلیت نوآوری نقش میانجی دارد، مدیریت دانش در تاثیر فرهنگ سازمانی بر قابلیت نواوری نقش میانجی دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 66

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 25
نویسنده: 

احمدی حامد

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    14
تعامل: 
  • بازدید: 

    96
  • دانلود: 

    61
چکیده: 

عدم شناخت کافی از نظام دانایی از جمله تعاریف، اجزا و نیز عوامل موفقیت درآن از عناصر اصلی شکست در پروژهای مدیریت دانایی بوده است. مدیریت دانایی به عنوان یک رشته علمی حاصل تفکر متخصصانی همچون پیتر دراکر در دهه1970، کارل –,اسوسیبی در دهه1980 و نونا و تاکاچی در دهه 1990 بوده است. این مقاله مدیریت دانایی را از یک چشم انداز تاریخی مورد توجه قرار می دهد رویکرد های مهم آن را بررسی می کند و برخی فرصت های جدیدی در مدیریت دانایی را برجسته می کند. چنانچه مدیران اهمیت این راهبرد های مدیریت دانایی را نادیده بگیرند، سازمان آنها توفیق چندانی به دست نخواهد آورد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 96

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 61
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    14
تعامل: 
  • بازدید: 

    53
  • دانلود: 

    25
چکیده: 

امروزه یکی از دغدغه های کلان شهرها، مسائل مربوط به محیط زیست و پایداری است. جوامع بشری برای رفع نیازهای خود ناخواسته بر محیط تأثیر می گذارند. موضوع حمل و نقل عمومی درون شهری یکی از موضوعات مهم در این زمینه است که تاثیر زیادی بر محیط زیست دارد و در صورت انتخاب آنها با مدیریت صحیح و توجه به توسعه پایدار می توان تاثیر مخرب آنها را به حداقل رساند. بنابراین در این پژوهش کیفیت خدمات مترو، بی آر تی، تاکسی و اسنپ که از مهم ترین سیستم های حمل و نقل درون شهری تهران هستند، با استفاده از سروکوال بررسی شده و مشخص شده است که کدامیک کمترین فاصله را بین انتظارات و ادراکات شهروندان دارد. سپس با استفاده از یکی از تکنیک های تصمیم گیری چند معیاره تحت عنوان فرایند سلسله مراتبی فازی شهودی، این چهار سیستم، ارزیابی و اولویت بندی گردیده اند. در نهایت بهترین سیستم حمل و نقل که کمترین آسیب را به محیط زیست وارد می کند و بیشترین تأثیر را برای شهروندان دارد، تعیین شده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 53

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 25
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    14
تعامل: 
  • بازدید: 

    347
  • دانلود: 

    249
چکیده: 

در پنجاه سال گذشته، رویکردهای تدریس و آموزش در کلاس درس به طور چشمگیری متحول شده است. این تحولات در نتیجه گسترش اصول و روش های آموزش از قبیل یادگیری فعال، یادگیری، فراگیرمحور، یادگیری مشارکتی، یادگیری تجربی و یادگیری مسئله محور بوده است. مشکل مهمی که امروزه معلمان با آن روبه رویند همسوسازی یادگیری با ویژگیهای فراگیران قرن بیست و یکم است. عصر حاضر بر این باور متمرکز است که یادگیری مفاهیم و مهارتهای جدید علاقه و انگیزة بیشتری را در دانش آموزان به وجود آورد، مفاهیم و مهارتهایی که در زندگی خارج از مدرسه کاربردی باشد و آنها را مهیای مواجهه با موقعیتهای گوناگون زندگی واقعی کند. یک راه برای برونرفت از این وضعیت و افزایش تعامل، انگیزش و عزت نفس دانش آموزان کاربست آموزش اصیل است. استفاده از تجارب اصیل و دست اول به جای حفظ کردن یک سری مطالب پراکنده و بی ارتباط به بافت زندگی واقعی مشارکت دانش آموزان در یادگیری و کاربست آن به دنیای کار را به طرز چشمگیری افزایش می دهد(قنبری و همکاران، 1401). در این پژوهش سعی شده است که به بررسی و واکاویی یکی از روش های فعال و نوین تدریس در مدارس ابتدایی پرداخته شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 347

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 249
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    14
تعامل: 
  • بازدید: 

    376
  • دانلود: 

    246
چکیده: 

آمادگی جسمانی دانش آموزان یک امر بنیادی و اساسی است که سلامت و قدرت افراد و اجتماع را تضمین می کند. دانش آموزی که قدرت و کارآیی لازم بدنی را دارد، قادر است وظایف و کارهای روزانه خود را بدون احساس خستگی انجام دهد و توانایی لازم را برای گذراندن اوقات فراغت یا مقابله با پیشامدهای ناگهانی به دست آورد. چنین فردی از بیماری و نارسایی ها و نواقص جسمی به دور خواهد ماند و استقامت، چابکی، انعطاف پذیری و سرعت از ویژگی های چنین دانش آموزی است. بازی فوتبال در دنیای امروز مردمی ترین بازی است. بر روی هر قطعه زمین صاف، کودکان، نوجوانان، جوانان و حتی بزرگسالان با شادی وصف ناپذیری به دنبال توپ می دوند. در پارک ها، باشگاه ها، مدارس و حتی کوچه های ایران و شهر و روستای کشورهای مختلف، برای تفریح، تفنن و آموزش فوتبال بازی می کنند. طبع آدمی با فوتبال بیش از سایر ورزش ها سازگار است. از ویژگی های بازی فوتبال یکی آن است که زمینی بزرگتر از اغلب ورزش های دیگر دارد، تعداد بازیکنان آن نیز نسبت به ورزش های رایج مثل والیبال، بسکتبال و هندبال بیشتر است. صحنه های فوتبال دائما در حال تغییر است و هر لحظه با لحظه های قبل و بعد آن تفاوت دارد. و نتایج حاکی از آن است که فوتبال، در کشور ما با آن که درخشندگی هایی داشته و دارد ولی در مقام مقایسه با سایر کشورهای پیشرفته، بدون شک دارای کمبودها و نواقصی است. ریشه این تفاوت های اساسی در نبود شور و علاقه یا کمبود استعدادهای نوجوانان ما نیست، بلکه این نواقص بیشتر به کیفیت و کمیت تعلیمات و آموزش ها مربوط است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 376

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 246
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    14
تعامل: 
  • بازدید: 

    337
  • دانلود: 

    180
چکیده: 

پیشگیری نمودن از وقوع جرم برای کاهش نرخ ارتکاب جرایم، به عنوان یک هدف مهم در علم جرم شناسی، ضرورتی انکار ناپذیر است. این هدف مهم در طول تاریخ مورد توجه بسیاری از جرم شناسان بوده و مطالعات فراوانی در این خصوص انجام شده است. قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به موضوع پیشگیری از جرم توجه کرده و در بند 5 از اصل 156، یکی از وظایف قوه قضائیه را «اقدام مناسب برای پیشگیری از وقوع جرم و اصلاح مجرمین» بیان نموده است. قوه قضائیه می بایست با بهره گیری از ابزارها و امکانات موجود، در جهت پیشگیری از وقوع جرم در جامعه تلاش نماید. جوامع گوناگون با توسل به نهاد ها و سازمان های مختلف می کوشند تا با پیشگیری از وقوع جرم، به برقراری امنیت اجتماعی و حفظ نظم عمومی کمک نمایند. چنانچه تدابیر مناسب در جهت پیشگیری از وقوع جرم به صورت صحیح و کارآمد مورد استفاده قرار بگیرد، ضمن جلوگیری از بزهکاری و بزه دیدگی، بستر مناسبی برای توسعه ی پایدار یک کشور به تبع امنیت اجتماعی به وجود آمده، مهیا خواهد شد. جرم شناسان با توجه به نوع جرایم و یا خصوصیات بزهکاران، رویکرد های مختلفی را برای پیشگیری از جرم طراحی و معرفی نموده اند که آشنایی با این روش های مختلف برای برقراری امنیت اجتماعی و نظم عمومی، ضروری می باشد. در این تحقیق، تلاش می شود تا تقسیم بندی های ارائه شده از روش های پیشگیری از وقوع جرم، مورد بررسی قرار بگیرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 337

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 180
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    14
تعامل: 
  • بازدید: 

    178
  • دانلود: 

    184
چکیده: 

خانواده، این واحد بظاهر کوچک اجتماعی، از ارکان عمده و از نهادهای اصلی هر جامعه به شمار می رود. در واقع هر خانواده را باید خشت بنای جامعه و کانون اصلی حفظ سنت و رسوم و ارزش های والا و مورد احترام و شالوده مستحکم مناسبات پایدار اجتماعی و روابط خویشاوندی، مبدا‡,بروز و ظهور عواطف انسانی و کانون صمیمانه ترین روابط میان افراد و مهد پرورش تفکر و اندیشه و اخلاق و تعالی روح انسانی به حساب آورد. اجتماعی شدن از مفاهیم اصلی جامعه شناسی و از کارکردهای مهم خانواده می باشد. پژوهش حاضر با موضوع نقش خانواده در اجتماعی شدن فرزندان می با شد. پژوهش حاضر به روش مروری کتابخانه ای انجام شده است. نتایچ پژوهش بدین شرح است که، خانواده اولین نهاد در امر شکل دهی به رفتار فرزندان محسوب می شود. پدر و مادرها، فرزندان را در معرض مجموعه ای از ارزش ها قرار می دهند. به نظر می رسد جریان اجتماعی شدن فرزندان به شدت تحت تاثیر ارزش ها و هنجارهای اجتماعی و همچنین نهادهای اجتماعی مانند خانواده و. . . باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 178

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 184
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    14
تعامل: 
  • بازدید: 

    90
  • دانلود: 

    37
چکیده: 

اصل برائت به عنوان یکی از اصول حاکم بر دادرسی های کیفری از جایگاه ارزشمندی در اسناد بین المللی حقوق بشر برخوردار است. این اصل که یکی از لوازم دادرسی عادلانه به شمار می رود دارای اثاری چون حق دفاع متهم، تکلیف مقام تعقیب به تحصیل و ارائه دلیل، تفسیر شک به نفع متهم، تفهیم اتهام، حق انتخاب وکیل مدافع و دفاع، حق برخورداری از ازادی موقت، حق اختیار سکوت، حق جدایی متهم از محکوم هنگام بازداشت، حق بهره مندی از خدمات مترجم در صورت ضرورت و. . . می باشد که این اثار در اسناد منطقه ای و جهانی حقوق بشر به خوبی به رسمیت شناخته شده اند و دول جامعه ملل؛ متعهد به تامین انها در قوانین موضوعه خود گشته اند. از همین رو سعی گردیده است تا در این مقاله ضمن تبیین جایگاه این اصل در اسناد منطقه ای و جهانی حقوق بشر، میزان پایبندی نظام حقوقی ایران به این اسناد مورد بررسی قرار گیرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 90

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 37
نویسنده: 

شجاعی محمد

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    14
تعامل: 
  • بازدید: 

    0
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

هوش مصنوعی (AI) به طور گسترده به عنوان یک فناوری جدید و انقلابی معرفی می شود که دنیای کار را متحول می کند. در حالی که پیش بینی تأثیر هوش مصنوعی بر منابع انسانی (HR) و مدیریت افراد دشوار است، این مقاله سناریوهای بالقوه ای را در نظر می گیرد که چگونه هوش مصنوعی بر حوزه ما تأثیر می گذارد. ما استدلال می کنیم که اگرچه حساب های رایج هوش مصنوعی بر خطرات سوگیری و ناعادلانه تأکید می کنند، اما این مشکلات به شدت قابل حل هستند. با این حال، روشی که در حال حاضر صنعت هوش مصنوعی تشکیل شده است و روندهای گسترده تر در استفاده از فناوری برای سازماندهی کار به این معنی است که خطر قابل توجهی وجود دارد که استفاده از هوش مصنوعی کیفیت کار را کاهش دهد. با مشاهده سناریوهای مختلف از طریق یک لنز پارادوکس، ما استدلال می کنیم که هر دو دیدگاه مثبت و منفی از آینده احتمالاً در کنار هم وجود دارند. حرفه منابع انسانی دارای درجه ای از نمایندگی برای شکل دادن به آینده در صورت استفاده از آن است. متخصصان منابع انسانی باید مهارت هایی را توسعه دهند تا مطمئن شوند که اخلاق و انصاف در مرکز توسعه هوش مصنوعی برای مدیریت منابع انسانی و افراد قراردارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 0

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    14
تعامل: 
  • بازدید: 

    271
  • دانلود: 

    291
کلیدواژه: 
چکیده: 

درآمد: یکی از متداول ترین دعاوی مطروحه در محاکم قضایی، دعاوی تصرف می باشند که سالانه موجب تحمیل هزینه های مادی و معنوی بسیاری در راستای حل و فصل اینگونه دعاوی به دستگاه قضایی می شود. با پیدایش شکل جدید زندگی و اهمیت هر چه بیشتر به مقوله اسکان به عنوان یکی از نیازهای مهم و ضروری جوامع بشری، نقض حقوق مربوط به مالکیت به تبع آن بالا رفته تا جایی که اشخاصی جهت حل این نیاز به راه هایی غیرقانونی از قبیل تعرض به مال و مالکیت افراد جامعه روی می آورند. قانونگذار در راستای قطع چنین وضع ید نامشروعی ورود کرده و حسب مورد با تخلف انگاری و جرم انگاری برخی از این تعرضات که خود را در قالب رفتارهایی متخلفانه و مجرمانه متظاهر می کنند، با پیش بینی ضمانت اجراهایی، از ارتکاب آنان جلوگیری می کند. یکی از این تعرضات از سوی متجاوزان به حقوق مالی و مالکیت اشخاص، تصرف عدوانی می باشد. دعوای تصرف عدوانی و یا به عبارت بهتر، دعوای رفع تصرف عدوانی، یکی از دعاوی مهم از سلسله دعاوی در خصوص اموال غیرمنقول می باشد که هدف آن، انتزاع ید متصرف غیرقانونی بر ملک و وضع ید متصرف قانونی است و چنان از اهمیت بالایی از دید قانونگذار برخوردار بوده است که پیش بینی دو وصف کیفری و حقوقی، نشأت گرفته از چنین اهمیتی است. جهت طرح و افتتاح برخی دعاوی، یک سری مقدمات لازم است و به نظر امکان افتتاح یا طرح آن ها، موکول و معلّق به اثبات و احراز این مقدمات است. یکی از دعاوی که نیاز به فراهم آوردن مقدمه جهت طرح آن می باشد، دعوای تصرف عدوانی کیفری است که افتتاح چنین دعوایی با توجه به نص صریح ماده 690 قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات مصوب 1375، وجود مالکیت در طراح یا شاکی این دعواست. کلمه ی تعلق در ماده فوق ناظر به لزوم مالکیت داشتن شاکی دعوای رفع تصرف عدوانی کیفری است که در اینجا ذکر این نکته خالی از لطف نیست که بگوییم یکی از وجوه افتراق وصف کیفری با وصف حقوقی دعوای رفع تصرف عدوانی، وجود مالکیت در طرح کننده ی دعواست به طوری که چنین لزومی توسط قانونگذار در وصف حقوقی دعوای تصرف عدوانی پیش بینی نگردیده و صرف سبق تصرف خواهان را جهت افتتاح وجه اخیر، کافی دانسته است...

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 271

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 291
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    14
تعامل: 
  • بازدید: 

    159
  • دانلود: 

    101
چکیده: 

پیامبر اکرم (ص) در چهل سالگی به نبوت مبعوث گشت و طی بیست و سه سال رسالت پیامبری جامعه ای را که به یک ایدئولوژی سازنده که احساس مسؤولیت جهانی می کرد، تأسیس نمود. پیامبر گرامی اسلام دارای برترین سیره تربیتی در میان تمام مخلوقات جهان است. ویژگی های آن حضرت در کامل ترین شکل خود وجود دارد و آن حضرت ویژگی هایی مانند امانت داری، صبر، عدالت و ساده زیستی را به بهترین نحو برای جهانیان نمایان ساخته است. امانت داری آن حضرت به میزانی کامل و برتر بوده است که حتی دشمنان وی نیز امانات خود را با وجود دشمنی با او به وی می سپردند زیرا با شخصیت والای آن حضرت آشنایی داشتند. صبر پیامبر نیز در ابعاد فردی و اجتماعی نیز زبانزد خاص و عام بود. ویژگی عدالت هم در سطح بالای انسانی خود در زندگانی آن حضرت جلوه گر است و ساده زیستی و عدم تعلق به مادیات در سراسر زندگانی مبارک ایشان جاری است. این پژوهش از آن جهت اهمیت می یابد که در این روزگار و دوران ویژگی های مذکور در جوامع و میان انسان ها به خطر افتاده است و بر مسلمان و انسان های آزاده واجب است برای تبلیغ و رواج سیره تربیتی پیامبر گرامی اسلام تمام تلاش خود را به کار گیرند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 159

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 101
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    14
تعامل: 
  • بازدید: 

    469
  • دانلود: 

    337
چکیده: 

پژوهش حاضر باهدف بررسی اختلالات نوشتاری و خوانداری و نقش بازی درمانی در کاهش آن انجام شده است. روش علمی پژوهش به صورت توصیفی _تحلیلی و روش گردآوری مطالب به روش توصیفی تحلیلی و جست وجو در پایگاه ها و منابع اطلاعات اینترنتی بوده است. ابزاری که در این پژوهش برای گردآوری اطلاعات مورداستفاده قرار گرفته کلیه کتاب ها، مدارک، اسناد، مقاله ها، فصلنامه ها و پژوهش های در دسترس پژوهشگران که به بررسی مفاهیم پرداخته اند موردمطالعه قرار گرفته و از آنها فیش برداری شده است. نتایج پژوهش نشان می دهد که دانش آموزان دارای ناتوانایی یادگیری، ظاهری طبیعی و هوش عادی دارند اما هنگامی که وارد مدرسه می شوند و می خواهند خواندن، نوشتن و حساب کردن را یادبگیرند دچار اختلال می گردند و اگر درمان نشوند؛ باعث گرفتارشدن اختلالاتی مانند افسردگی، کاهش اعتماد به نفس، روابط اجتماعی ضعیف و. . . می شوند اما میتوان بازی درمانی را برای کاهش این اختلالات و همچنین رهایی از تنش های روحی-روانی دانش آموزان به کاربرد و مشکلات بنیادی کودکانی که در حافظه دیداری، شنیداری، تمیز و تشخیص دیداری و شنیداری، تن آگاهی مشکل دارند بهره جست.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 469

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 337
نویسنده: 

قربانی امیرحسین

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    14
تعامل: 
  • بازدید: 

    60
  • دانلود: 

    28
چکیده: 

طبق تاریخ جمع آوری قرآن، جای آیات قرآن را خود پیامبر مشخص نمودند، نه سلیقه اصحاب یعنی هر آیه ای که نازل می شد خود حضرت می فرمودند کجا قرار گیرد و قرآنی که فعلا در دست ما است، همان قرآنی است که در زمان عثمان جمع آوری شد، و به جهت این که یک گروه از قاریان و حافظان قرآن در این کار همکاری داشتند و از طرفی مورد تأیید امامان ما هم قرار گرفته است، نمی توان گفت به سلیقه خود عثمان بوده تا توانسته باشد آیات را جا به جا کند. قرآن پس از نزول خود، خود را به همه شناساند. پیامبر اکرم(ص) با شیوهای حکیمانه به تعلیم آن پرداخت و این کتاب پس از زمانی کوتاه در گستره جغرافیایی وسیعی نشر یافت و زبان عربی را به صورتی عمیق تحت تأثیر خود قرار داد و خدمات بزرگی را به این زبان انجام داد. اما از زمان های پیشین میان قرآن و زبان عربی، تصور یک «این همانی» پدید آمد و گاه زبان عربی و ادبیات درازدامنی که پس از نزول قرآن و بنا بر شرایط و در بستره آیین خاص پدید آمد و همه ی قواعد آن نیز لزوماً منطبق با سخن و منطق قرآن نبود، الزاماً مقدمه ی فهم قرآن قلمداد شد. بر اساس این تصورات، برخی اسلام را دین اعراب و قبایل بدویِ جزیرهالعرب شمردهاند و گروهی نیز قائل به این شدهاند که برای ارتباط گرفتن با متن این دین یا باید عرب بود یا سالیان طولانی را لزوماً به فراگیری زبان عربی گذراند. مقاله با روش توصیفی و کتابخانه ای به بیان این موضوع میپردازد که قرآن در حصار مکان و زمان و زبان خاصی نمانده است و عربیِ الهی آن، عربی قومی ویژه و زبان مادری کسی نیست، بلکه این عربی، لسان مبین الهی در کسوت زبانی بشری است که بنا بر مصالحی، منطقه ی نزول آن در سرزمینی عربنشین درنظر گرفته شده است و چنین حالتی مزیت و محرومیتی را برای کسی رقم نمیزند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 60

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 28
نویسنده: 

مجرد لیلا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    14
تعامل: 
  • بازدید: 

    108
  • دانلود: 

    75
چکیده: 

رعایت نظم و انضباط در محیطهای آموزشی یکی از مهمترین اهداف تربیتی است که اولیاء مدارس آنرا در اولیت قرار می دهند و رفتار و فعالیت آموزشی دانش آموزان نیز تا حد زیاد بر اساس این پدیده شکل می گیرد. نظم و انضباط موجب می گردد که فعالیت های دانش آموزان با موفقیت انجام گیرد. و در نهایت زندگی با نشاط توام شود و شکوفایی حاصل گردد. حضرت علی(ع) پیشوای شیعیان نیز در بستر شهات بر رعایت نظم درامور تاکید فرموده اند. انضباط به افراد کمک می کند تا انرژی خود را در راههای مناسب به کار گیرند. سازگاری خود را افزایش دهند، و بیشتر احساس امنیت کنند(مهدیان و همکارن، 1394). مشاور به عنوان کسی که می تواند یاری کننده معلمان در امر تدریس، شناسایی دانش آموزان نیازمند به کمک و راهنمای دانش آموزان در تمام امور تحصیلی باشد. پژوهش حاضر به بررسی نقش و جایگاه مشاور در پیش برد مقاصد مدرسه و کمک به مدیران و معلمان جهت شناسایی رفتار های نابهنجار و ارائه راهکار هایی جهت درست رفتار کردن و برطرف یا کم کردن این ناتوانایی ها، ناسازگاری ها و ناراحتی ها پرداخته است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 108

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 75
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    14
تعامل: 
  • بازدید: 

    1322
  • دانلود: 

    894
چکیده: 

سیستم آموزشی مدارس در مقایسه با پیشرفت جهان آنگونه که باید خود را هماهنگ نکرده و عده ای معتقدند که نگرانی ها در مورد پیشرفت هوش مصنوعی باعث این امر شده؛ این در حالی ست که عقب ماندن از این غافله نیز می تواند ضررهای زیادی داشته باشد. بنابراین پژوهش حاضر به روش کتابخانه ای به دنبال بررسی موضوع استفاده از هوش مصنوعی در آموزش است. بر اساس نتایج AI می تواند اعمالی چون: بازسازی سیستم های ارزیابی دانش آموزان، اتوماسیون کارهای اداری، تحلیل مرحله هایی را که دانش آموزان برای یادگیری موضوعات و حل مشکلات انجام می دهند، ایجاد درس های سفارشی برای پاسخگویی به نیازهای یادگیری فردی، شناسایی دانش آموزانی که انگیزه یا تمرکز خود را از دست می دهند و شخصی سازی یادگیری فردی و کلاس درس را انجام دهد. اغلب از معلمان و مربیان اعتقاد دارند که در امر آموزش و تدریس، بسیاری از موارد و موضوعات را نمی توان به روش سنتی و قدیمی به خوبی به دانش آموزان و فراگیران انتقال داد. لذا امروزه برای شفاف کردن امر آموزش، متنوع کردن وسایل فرآیند تدریس و روشن کردن مطالب درسی، استفاده از وسایل کمک آموزشی توسط معلمان امری اجتناب ناپذیر است. دانش آموزان با استفاده از وسایل کمک آموزشی به فرآیند یادگیری و تدریس عینیت می بخشند و به آسانی به در جریان تدریس به فراگیری آموخته های جدید می پردازند. در این نوشتار سعی داریم تا ضمن بررسی وسایل و امکانات تکنولوژی که میتوان به عنوان ابزار هایی برای کمک به فرآیند آموزش از آنها استفاده کرد بپردازیم و میزان تاثیر پذیری دانش آموزان در امر یادگیری به کمک تکنولوژی را بررسی و مطالعه نماییم.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1322

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 894
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    14
تعامل: 
  • بازدید: 

    176
  • دانلود: 

    121
چکیده: 

هدف از این مقاله، آموزش روش هایی برای بهتر زیستن خانواده ها و تربیت صحیح فرزندانشان می باشد. در جهان امروز، توجه به اهمیت و ضرورت مهارت های زندگی بسیار ضروری است. خانواده ها دیگر با روش های سنتی، یعنی همان روش هایی که والدینشان آنان را تربیت کرده و پرورش داده اند، نمی توانند به همان روش فرزندان خود را تربیت کرده و پرورش دهند. روشی که استفاده کرده ایم، روش کتابخانه ای و جستجو در سایت های اینترنتی و مطالعه ی مقالات پژوهشی می باشد. جامعه هدف ما نیز والدین و فرزندانشان می باشد. در این مقاله شرح داده ایم که والدین چگونه می توانند برای فرزندانشان وقت بگذارند، چه عواملی باعث ایجاد نابهنجاری در نوجوانان می شود، چگونه می توان از بروز این نابهنجاری ها جلوگیری کرد، مهم ترین مهارت های زندگی چیستند، و نظرات مختلفی که در این حوزه داده اند. امید است که والدین با خواندن این مقاله در جهت تربیت صحیح فرزندان توجه لازم را مبذول فرمایند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 176

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 121
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    14
تعامل: 
  • بازدید: 

    595
  • دانلود: 

    369
چکیده: 

هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی برنامه تاب آوری پنسیلوانیا بر تاب-آوری دانش آموزان می باشد. روش پژوهش شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه گواه است. جامعه مورد بررسی در این پژوهش دانش آموزان دوره دوم ابتدایی در شهر تهران می باشد که از بین آن-ها 30 نفر به عنوان نمونه پژوهش با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش، مقیاس تاب آوری کونور و دیویدسون (CD-RIS) می باشد. برنامه تاب آوری پنسیلوانیا گیلهام، جیکاکس، ریویچ، سلیگمن و سیلور (1990) به صورت هفتگی طی 6 جلسه دو ساعته به صورت گروهی در گروه آزمایش برگزار شد و برای تحلیل داده ها از تحلیل واریانس اندازه گیری مکرر استفاده شد. نتایج حاصل از تحلیل داده های به دست آمده حاکی از آن است که برنامه تاب آوری پنسیلوانیا در ارتقای تاب آوری دانش آموزان موثر است و آموزش برنامه تاب آوری پنسیلوانیا را می توان مداخله موثر و کارآمدی درنظر گرفت که در ارتقای سطح تاب آوری دانش آموزان نقش چشکگیری دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 595

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 369
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button