تدریس ازجمله موضوعاتی است که از گذشته تا به امروز جزو دغدغه های اساسی پژوهشگران و نظریه پردازان تعلیم و تربیت در سراسر جهان بوده است و در حقیقت تدریس فرایندی است نه فقط در جهت انتقال دانش و اطلاعات، در جهت ایجاد انگیزه برای یادگیری است و مهمتر این که یادگیری هم نه فقط برای دانستن، برای انجام دادن و با هم زیستن و ماندن است. از شروع هزارە, ٔ,جدید، بسیاری از جوامع در حال درگیرشدن در اصلاحات آموزشی جدی هستند که یکی از عناصر کلیدی در بسیاری از این اصلاحات، توسعة حرفه ای معلمان است. تحقیقات نشان داده است مهمترین متغیر در موفقیت دانش آموزان کیفیت کار معلم در کلاس درس است. به تدریج نظام های آموزشی پی بردند که در شرایط پیچیده و دشوار امروزی بدون مدیریت و رهبری اثربخش قادر نخواهند بود پاسخگوی مسئولیت های روزافزون خویش باشند(اسماعیلی و همکاران، 1398). در همین راستا پژوهش حاضر با درنظر گرفتن سبک مدیریتی رهبری تحولی در مدارس ابتدایی با روش های کتابخانه ای، مطالعه و پژوهش کیفی توصیفی توانسته است که اثرات و کارایی این سبک مدیریتی را بر میزان ارتقاء پیشرفت تحصیلی دانش آموزان بررسی نمایید.