با توجه به تاثیر ادبیات کودک در تقویت تفکر فلسفی، پژوهش حاضر به تحلیل و تبیین نقش کتاب بخوانیم اول دبستان در تعالی ذهنیت فلسفی دانش آموزان پرداخت. روش تحقیق، توصیفی - تحلیلی از نوع تحلیل محتوا بوده است. داستان ها و فعالیت ها کتاب را بر اساس قابلیت تقویت مولفه های ذهنیت فلسفی تحلیل نمودیم. نتایج تحقیق نشان داد، کتاب بخوانیم اول دبستان قابلیت تقویت بعد تعمق به ویژه نشان های «کاربرد حساسیت برای امور دارای معانی ضمنی» و «مبتنی کردن انتظارت بر جریان فرضیه استنتاجی- قیاسی» را بیش از سایر مولفه ها دارد. در بعد جامعیت و انعطاف پذیری نشان های «نگریستن به موارد خاص در ارتباط با زمینه ای وسیع» و «رها شدن از جمود روانشناختی» مورد تاکید واقع شده اند. فعالیت های کتاب خوانداری دوم دبستان، قابلیت بیشتری برای تقویت چهارمین نشان بعد جامعیت «شکیبایی در تفکرات عمیق نظری» نسبت به سایر مولفه ها دارند. در بعد تعمق نشان دوم و سوم، فراوانی بیشتری به خود اختصاص دادند. واحدهای تحقیق در تعالی نشان «دیدن مسائل با جهت های متعدد» در انعطاف پذیری تفکر، بیش از سه مولفه دیگر نقش دارند.