Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات همایش/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    3
تعامل: 
  • بازدید: 

    533
  • دانلود: 

    296
چکیده: 

با توجه به تاثیر ادبیات کودک در تقویت تفکر فلسفی، پژوهش حاضر به تحلیل و تبیین نقش کتاب بخوانیم اول دبستان در تعالی ذهنیت فلسفی دانش آموزان پرداخت. روش تحقیق، توصیفی - تحلیلی از نوع تحلیل محتوا بوده است. داستان ها و فعالیت ها کتاب را بر اساس قابلیت تقویت مولفه های ذهنیت فلسفی تحلیل نمودیم. نتایج تحقیق نشان داد، کتاب بخوانیم اول دبستان قابلیت تقویت بعد تعمق به ویژه نشان های «کاربرد حساسیت برای امور دارای معانی ضمنی» و «مبتنی کردن انتظارت بر جریان فرضیه استنتاجی- قیاسی» را بیش از سایر مولفه ها دارد. در بعد جامعیت و انعطاف پذیری نشان های «نگریستن به موارد خاص در ارتباط با زمینه ای وسیع» و «رها شدن از جمود روانشناختی» مورد تاکید واقع شده اند. فعالیت های کتاب خوانداری دوم دبستان، قابلیت بیشتری برای تقویت چهارمین نشان بعد جامعیت «شکیبایی در تفکرات عمیق نظری» نسبت به سایر مولفه ها دارند. در بعد تعمق نشان دوم و سوم، فراوانی بیشتری به خود اختصاص دادند. واحدهای تحقیق در تعالی نشان «دیدن مسائل با جهت های متعدد» در انعطاف پذیری تفکر، بیش از سه مولفه دیگر نقش دارند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 533

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 296
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    3
تعامل: 
  • بازدید: 

    740
  • دانلود: 

    1320
چکیده: 

وجود آدمی همواره در جست و جوی شناخت است. به همین خاطر فضاها و ساختارهای آموزشی ما باید متناسب با درک تازه ما از دانش، سبک حرکت دانش، جریان و رفتار دانش هماهنگ شود. هدف از این مقاله بررسی و تحلیل نقش نظریه ارتباط گرایی جهت متناسب کردن محیط یادگیری با سبک های MBTI است. روش کار مروری نظام مند بوده و نویسنده با استناد به منابع کتابخانه ای و پایگاه های اطلاعاتی معتبر به تجزیه و تحلیل این امر پرداخته است. یافته های این پژوهش نشان داد، لازمه نوآوری و رشد مداوم برقراری ارتباط است. از این رو نظریه ارتباط گرایی می تواند نقش مهمی جهت متناسب کردن محیط یادگیری با سبک های MBTI ایفا کند. بر همین اساس الگویی که نگارنده مقاله پیشنهاد می دهد، ایجاد شبکه ای بین اساتید، معلمان و دانشجو معلمان پردیس های دانشگاه فرهنگیان جهت متناسب کردن محیط یادگیری با سبک های یادگیری MBTI است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 740

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1320
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    3
تعامل: 
  • بازدید: 

    3101
  • دانلود: 

    1151
چکیده: 

نظریه پرداران شخصیت سالهای زیادی است که با این سوال روبرو هستند که چگونه سالمندان به طور موفق با نقصهای اجتماعی، روانشناختی و جسمی دوره پایانی چرخه زندگی، انطباق می یابند. بعضی فرضیه شان این است که کهنسالی موفق، به ایجاد و توسعه استراتژی هایی برای انطباق با چالشهای این دوره بستگی دارد. بعضی دیگر به نقش ویژگی های شخصیتی که مدتها پیشتر از چرخه زندگی، شکل می گیرد پرداخته اند. اریک اریکسون نظریه پرداز رشد روانی اجتماعی شخصیت برای توصیف این سازگاری از مفهوم یکپارچگی خود استفاده کرد. از نظر وی پذیرش خود و چرخه زندگی منحصر به فرد شخص، بدون ذره ای ندامت و پشیمانی را یکپارچگی خود می گویند. تحقیقات بسیاری نشان داده است که افرادی که اصطلاحا به یکپارچگی دست یافته اند رضایتمندی بالایی را گزراش می کنند. هدف از این پژوهش روش بررسی مفهوم، مبنای نظری و ابعاد روانشناختی یکپارچگی می باشد. روش این پژوهش به صورت توصیفی کتابخانه ای می باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3101

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1151
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    3
تعامل: 
  • بازدید: 

    532
  • دانلود: 

    398
چکیده: 

تحقیق حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مدیریت استرس بر کیفیت زندگی و تاب آوری زنان قربانی خشونت خانگی انجام شد. در این پژوهش از روش پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل استفاده شده است. چامعه آماری این پژوهش شامل تمامی زنان قربانی خشونت خانگی می باشد که در سال 1395 جهت کسب حمایت به سازمان بهزیستی شهر مشهد مراجعه کرده اند که از این میان 30 نفر به صورت روش نمونه گیری داوطلبانه و در دسترس انتخاب شده و به صورت تصادفی در دو گروه 15 نفری آزمایش و کنترل جایگزین گردید. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه کیفیت زندگی SF-36 و مقیاس تاب آوری کانر و دیویدسون بود. روش تجزیه و تحلیل داده ها آزمون تحلیل کواریانس چند متغیره (مانکوا) استفاده شد. با توجه به نتایج تجزیه و تحلیل مشخص شد که آموزش مدیریت استرس بر کیفیت زندگی و تاب آوری زنان قربانی خشونت خانگی موثر بوده است و همچنین این شیوه درمانی به طور معناداری بر خرده مقیاس های سلامت روانی و سلامت جسمی از مولفه کیفیت زندگی تاثیر داشته است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 532

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 398
نویسنده: 

اعلم الهدی مهسا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    3
تعامل: 
  • بازدید: 

    7112
  • دانلود: 

    1542
چکیده: 

خلاقیت جزء جدایی ناپذیر تعلیم و تربیت امروزه و به ویژه کتب درسی است. لذا این تحقیق به بررسی میزان انطباق محتوای کتاب درسی علوم پایه پنجم ابتدایی با مولفه های خلاقیت پلسک بر اساس معیارهای محاسباتی ویلیام رومی پرداخته است. این پژوهش به منظور ارزیابی اهداف و محتوای کتاب علوم پنجم ازدیدگاه چرخه آموزش خلاقیت هدفمند پلسک انجام شد. در این تحقیق از روش«تحلیل محتوا» به شکل تجزیه و تحلیل کمی استفاده شده است. این روش توسط«پاول پلسک» برای بررسی کتب علوم پیشنهاد گردیده است و از طریق آن میتوان میزان ارائه فعال محتوا را مورد بررسی قرار داد. جامعه آماری پژوهش ما، شامل کتاب علوم پنجم ابتدایی می باشد. اطلاعات مربوط به نحوه ارائه محتوای کتاب علوم تجربی پایه پنجم ابتدایی با استفاده از طرح پیشنهاد شده به وسیله «ویلیام رومی» جمع آوری شده سپس با استفاده از چرخه خلاقیت هدایت شده پلسک محتوای واحدهای خلاق مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت. بر اساس یافته ها، کتاب علوم پایه پنجم ابتدایی به لحاظ میزان انطباق با مولفه های خلاقیت نیاز به بازنگری دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 7112

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1542
نویسنده: 

اعرابی فرشیده

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    3
تعامل: 
  • بازدید: 

    14737
  • دانلود: 

    4159
چکیده: 

پژوهش حاضر به تبیین هدف های سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و نقشه جامع علمی کشور درحوزه انجمن اولیا و مربیان و مقایسه آن با اهداف اساسنامه انجمن اولیا و مربیان می پردازد. پرسش های این پژوهش عبارتند از: الف) اهداف سند تحول بنیادین در حوزه انجمن چیست ؟ ب) اهداف نقشه جامع علمی درحوزه انجمن چیست ؟ ج) اهداف اساسنامه انجمن اولیا و مربیان چیست؟ د) آیا اهداف سند تحول بنیادین با اهداف انجمن اولیا و مربیان مطابقت دارد و اهداف سند تحول بنیادین در اساسنامه تحقق پیدا کرده است یانه؟ ه) آیا اهداف نقشه جامع علمی کشور با اهداف انجمن اولیاومربیان مطابقت دارد و اهداف نقشه جامع علمی کشور در اساسنامه تحقق پیدا کرده است یانه؟ برای پاسخ به پرسش های یاد شده، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و نقشه جامع علمی کشور و همچنین اساسنامه انجمن به روش بردی تحلیل و بررسی شد، بر اساس توصیف و تفسیر های انجام شده دیده می شود که در سند تحول بنیادین و نقشه جامع علمی کشور در عرصه تعلیم و تربیت، مشارکت خانواده ها وتعامل فعال و اثرگذار و منسجم آنها برای دستیابی به اهداف به عنوان یک اصل مهم تلقی شده است. تکریم خانواده به عنوان رکن رکین اثرگذاری در شخصیت فرزندان و دانش آموزان، از ارکان مهم سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است. آموزش خانواده، تقویت بنیان خانواده و تلاش در جهت افزایش آگاهی و توانایی خانواده همسو با اهداف نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی کشور در اسناد مذکور تاکید شده است. نتایج مقایسه اهداف اساسنامه انجمن با اهداف اسناد در حوزه انجمن اولیا و مربیان نشان می دهد که میزان اهداف تحقق نیافته درهر دو سند (سندتحول بنیادین، نقشه جامع علمی کشور) بیشتر از اهداف تحقق یافته است و بنابراین نتایج پژوهش، این مطلب را می رساند که توجه برنامه ریزان باید به هر دو سند بیشتر باشد چر که این اسناد در آموزش و پرورش به عنوان یک رکن اساسی تلقی می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 14737

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 4159
نویسنده: 

قادری امید

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    3
تعامل: 
  • بازدید: 

    1166
  • دانلود: 

    1743
چکیده: 

این تحقیق در میان دانش آموزان متوسطه دوم شهرستان مریوان در پارادایم تفسیرگرایی با روش شناسی کیفی و روش نظریه زمینه ای به بررسی وضعیت استعمال دخانیات به مثابه یکی از آسیب های جامعه که متوجه نسل جوان دانش آموز کشور بوده و به مراتب آسیبی مضاعف است و راه های پیشگیری از آن از منظر خود آنان پرداخته است. بر اساس یافته ها حدود %21.05 از دانش آموزان شهرستان مریوان در متوسطه دوم به دلایلی (همچون: آسیب مندی خانواده گی، عدم بلوغ فکری، افیون تسکینی دردهای روحی، خودتشخص بخشی دخانی، جذبه و جایگاه زیبایی شناختی دخانیات، دوستی های آسیب زا، الگوپذیری خویشاوندمدار، ابهام اجتماعی و وجودی زندگی) سیگار می کشند. بر اساس نظر همین دانش آموزان، استراتژی، راهکارهایی پرسنل و معلمان مدارس برای برخورد و مبارزه با استعمال دخانیات توسط دانش آموزان عبارتند از: (تقلیل مداخله به سطح نصیحت صرف، مشاوره نصیحتی موعظه گرانه، فضای پلیسی، اغماض عامدانه، تقسیم بار مسوولیت با والدین، خودالگویی معکوس). در راستای موضوع و سوال اصلی تحقیق که از همین دانش آموزان پرسیده شده، آنان معتقدند که اگر خود آنان پرسنل مدرسه باشند رفتار و استراتژی هایشان با مستعملین سیگار به این ترتیب خواهد بود: (دیالوگ دلیل کاوانه آزاد (بجای مونولوگ موعظه گرایانه)، اعتمادبخشی معرفتی، مهارت افزایی، قاطعیت و شرایط انتظام یافته جدید، نشاط بخشی فراغت درسی، تعامل دو خانه (منزل/مدرسه)، آزادی غیرمداخله گرایانه). نهایتا تحقیق متذکر می شود که لازم است تا راهکارهای جدید و متناسب با نظام ذهنی دانش آموزان در مدارس توسط عوامل اجرایی و والدین شان در منازل مورد توجه و اجرا قرار گیرد تا کارایی و اثربخشی بیشتری داشته باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1166

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1743
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    3
تعامل: 
  • بازدید: 

    1500
  • دانلود: 

    3122
چکیده: 

هدف پژوهش حاضر اثربخشی قصه درمانی به شیوه گروهی بر کاهش اضطراب جدایی در دانش آموزان دوره ابتدایی بود. روش تحقیق پژوهش فعلی پژوهش از نوع شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه گواه بود. در این پژوهش متغیر مستقل، قصه درمانی بود که به صورت گروهی وطی 12 جلسه برگزار گردید و متغیر وابسته (اضظراب جدایی) بود که با استفاده از پرسشنامه بدست آمد.جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه دانش آموزان پایه اول و دوم مدارس ابتدایی دخترانه شهر موچش در سال تحصیلی 96-1395 بود که با استفاده از نمونه گیری در دسترس 30 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند که از این تعداد 15 نفر از دانش آموزان بصورت تصادفی در گروه گواه و 15 نفر از دانش آموزان در گروه آزمایش جایگزین شد. گرداوری داده ها از طریق پرسشنامه های هنجار شده، مقیاس چندبعدی اضطراب کودکان مارچ صورت گرفت برای تجزیه وتحلیل داده ها از آمار توصیفی، میانگین، انحراف استاندارد و آمار استنباطی، مدل تحلیل واریانس چند متغیره با نرم افزار SPSS نسخه 20 استفاده شد. یافته ها نشان داد که مداخله قصه درمانی به شیوه گروهی در گروه آزمایش باعث کاهش اضطراب جدایی در کودکان گروه آزمایش شده است. با توجه به اهمیت این مساله لزوم تحقیقاتی از این دست، به منظور برنامه ریزی های لازم توسط دست اندرکاران آموزش و پرورش و والدین، به منظور کمک به دانش آموزان ضروری است و مطالعات گسترده تری در این زمینه پیشنهاد می گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1500

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 3122
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    3
تعامل: 
  • بازدید: 

    7378
  • دانلود: 

    3052
چکیده: 

این مقاله با هدف بررسی مقایسه ای تربیت از منظر اسلام و غیر آن انجام گرفته، که تحت عنوان تربیت اسلامی و غیر اسلامی با نگاه مقایسه ای ذکر گردیده و از روش تحلیلی- توصیفی استفاده شده است. باتوجه به اهمییت تربیت در تعیین مقصد آینده انسان و ایجاد افق متعالی در زندگی و اجتماعات انسانی، در اینجا ابتدا مفهوم تربیت و تعاریف تربیت از نگاه اندیشمندان مسلمان و غیر مسلمان ذکر گردیده است و به دنبال آن اهداف تربیت اسلامی و غیر اسلامی و پس از آن روشهای تربیتی در اسلام و مکتبهای غیر اسلامی بررسی شده است، در نهایت با نتیجه گیری، این بحث به پایان می رسد. در بحث تربیت مذکور در مقاله، تربیت اسلامی یک چهارچوب معین و مشخص دارد که، تربیت انسان بر پایه آموزه های الهی و سنت ائمه اطهار علیهم السلام می باشد و تربیت غیر اسلامی، شامل، دیدگاههای مکاتب تربیتی مختلف می باشد و یک مکتب خاص مد نظر نیست، بلکه در هر بحث گزیده ای از نظرات تمام مکاتب تربیتی در مقایسه با تربیت اسلامی ذکر گردیده، که نتیجه آن حاکی از این است، اسلام تمام ابعاد وجودی انسان را برای رسیدن به کمال و عبودیت در نظر گرفته و خود انسان برای برنامه تربیتی اسلام موضوعیت دارد، حال آنکه در تربیت غیر اسلامی جامعه موضوعیت دارد و تلاش تربیتی برای رسیدن به قدرت می باشد و نهایتا به زندگی خوب از نگاه اندیشمندان غیر اسلامی منتهی میشود و حلقه فراموش شده در این تربیت، «خود انسان» است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 7378

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 3052
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    3
تعامل: 
  • بازدید: 

    1055
  • دانلود: 

    1248
چکیده: 

هدف: پژوهش حاضر جهت بررسی اثربخشی فرزنددرمانی با رویکرد بازی درمانی کودک محور در سبک های فرزندپروری مادران انجام شده است.روش: این مطالعه، از نوع شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری پژوهش شامل همه مادران کودک 2 تا 6 سال مراجعه کننده به کلینیک، جهت بازی درمانی بوده و نمونه گیری به روش تصادفی در دسترس انجام شد که 24 نفر انتخاب و به دو گروه آزمایش و کنترل (n=12) تقسیم شدند. در ابتدای پژوهش مادران دوگروه، پرسشنامه شیوه های فرزندپروری بامریند را تکمیل کردند. سپس فرزند درمانی به صورت رابطه درمانی والد – کودک در 10 جلسه 2 ساعته به مدت 5 هفته برای آزمودنی های گروه آزمایش اجراشد. سپس مجددا پرسشنامه های فرزند پروری، توسط مادران هر دو گروه تکمیل شد.نتایج: در نهایت داده های به دست آمده با استفاده از روش کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. تحلیل داده ها نشان داد که گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل، پس از پایان جلسه های فرزند درمانی تغییر معناداری در جهت تعدیل شیوه فرزندپروری استبدادی داشته است و از طرفی سبک فرزند پروری سهل گیرانه و مقترانه هم به طور معناداری بهبود پیدا کرده است. بنابراین می توان نتیجه گرفت که فرزنددرمانی سبک ساختاری فرزندپروری را اصلاح می کند وارتقا می بخشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1055

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1248
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    3
تعامل: 
  • بازدید: 

    2798
  • دانلود: 

    518
چکیده: 

کتاب از اصلی ترین منابع و مراجع یادگیری است که در شکل دادن به روش آموزش معلمان تاثیر عمده ای دارد و می تواند در جریان آموزش نقش اساسی را بازی کند. خلاقیت جزء جدایی ناپذیر تعلیم و تربیت امروزه و به ویژه کتب درسی است. لذا این تحقیق به بررسی میزان انطباق محتوای کتب درسی علوم تجربی پایه هشتم با مولفه های خلاقیت پلسک بر اساس معیارهای محاسباتی ویلیام رومی پرداخته است. این پژوهش به منظور ارزیابی اهداف و محتوای کتب علوم تجربی پایه هشتم از دیدگاه چرخه آموزش خلاقیت هدفمند پلسک انجام شد. در این تحقیق از روش «تحلیل محتوا» به شکل تجزیه و تحلیل کمی استفاده شده است. این روش توسط ویلیام رومی برای بررسی کتب علوم پیشنهاد گردیده است و از طریق آن می توان میزان ارائه فعال محتوا را مورد بررسی قرار داد. نتایج به دست آمده نشان داد که بیشتر محتوای متن و تصاویر کتب علوم تجربی این دوره در سطح آمادگی، عملکرد مطلوبی دارند اما در سه سطح توسعه، تخیل و به ویژه به کارگیری در عمل نیاز به بازنگری و توجه بیشتری از سوی برنامه ریزان کتب درسی دارند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2798

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 518
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    3
تعامل: 
  • بازدید: 

    635
  • دانلود: 

    1670
چکیده: 

تحقیق حاضر جهت مقایسه تسلط ربع های مغزی و سیستم های مغزی رفتاری در دانش آموزان با تکانشگری بالا و پایین انجام گرفت. این پژوهش از نوع پژوهش های علی- مقایسه ای بود. جامعه تحقیق شامل کلیه دانش آموزان دبیرستان های پسرانه منطقه 1 قم در سال تحصیلی 97-1396 بود که نمونه ای به حجم 200 نفر از میان آنان به صورت در دسترس انتخاب گردید. برای سنجش تکانشگری آزمودنی ها از مقیاس تکانشگری بارت، جهت سنجش سیستم های مغزی- رفتاری از مقیاس سیستم های بازداری/ فعال سازی رفتاری کارور و وایت (1994) و برای سنجش تسلط ربع های مغزی از ابزار غلبه مغزی هرمان (HBDI) استفاده گردید. داده ها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس چند متغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که بین سیستم های مغزی- رفتاری و تسلط ربع های مغزی دانش آموزان با تکانشگری بالا و پایین تفاوت معناداری وجود دارد، بدین صورت که دانش آموزان با تکانشگری بالا، تسلط بیشتری را در ربع های C و D مغزی نشان می دهند. همچنین دانش آموزان با تکانشگری بالا، نمرات بیشتر در سیستم فعال ساز رفتاری و نمرات کمتر در سیستم بازداری رفتاری کسب کردند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 635

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1670
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    3
تعامل: 
  • بازدید: 

    1106
  • دانلود: 

    628
چکیده: 

در پژوهش حاضر به نقش مشاور مدرسه در آموزش برقراری ارتباط صحیح و موثر والدین با فرزندان و پیشگیری آن از طلاق پرداخته شده است. این پژوهش به روش روایی انجام گرفته است، روشی که بر اساس بازسازی روایت واقعی از زندگی افراد می باشد. نتایج حاصل از این پژوهش نشان می دهد ارتباط صحیح و موثر والدین با یکدیگر و فرزندان آنها منجر به پایداری و تداوم زندگی شده و از طلاق جلوگیری می نماید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1106

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 628
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    3
تعامل: 
  • بازدید: 

    2647
  • دانلود: 

    2057
چکیده: 

اختلال های اضطرابی یکی از شایع ترین اختلال های دوره جوانی است و از مهم ترین انواع این اختلال ها می توان به اختلال اضطراب اجتماعی اشاره کرد. اینترنت یکی از رسانه های جمعی است که اعتیاد به آن در حال گسترش است. هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه اعتیاد به اینترنت، و اضطراب اجتماعی در دانشجویان است.پژوهش یک مطالعه توصیفی از نوع هم بستگی است که در سال تحصیلی 1396-1397 انجام شده است. تعداد 210 نفر (105 زن و 105 مرد) از دانشجویان دانشگاه مازندران به روش نمونه گیری طبقه ای برابر و تصادفی انتخاب شدند و به پرسش نامه های مقیاس اضطراب اجتماعی لیبویتس (LSAS-SR) و آزمون اعتیاد به اینترنت (IAT) پاسخ دادند.یافته ها:با توجه به نتایج پژوهش حاضر، بین اعتیاد به اینترنت و اضطراب اجتماعی رابطه مثبت و معنادار شد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2647

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 2057
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    3
تعامل: 
  • بازدید: 

    3650
  • دانلود: 

    10196
چکیده: 

آموزش و پرورش مورد نیاز کودکان استثنایی با آنچه اکثریت کودکان و دانش آموزان به آن احتیاج دارند بسیار متفاوت می باشد. هدف از پژوهش حاضر بررسی تطبیقی نظام آموزش و پرورش استثنایی در کشورهای آمریکا، چین، هند و ایران است، که از میان ابعاد مختلف نظام آموزش و پرورش استثنایی به صورت هدفمند خدمات ارائه شده به کودکان استثنایی بررسی شده است. روش پژوهش توصیفی مقایسه ای است. ابزارهای گرداوری اطلاعات شامل کتب، پایان نامه ها، مقالات معتبر علمی در داخل و خارج از کشور می باشد. نتایج حاصل از پژوهش نشان می دهد که هر چهار کشور به آموزش کودکان استثنایی اهمیت می دهند و از اهداف مشترک آن ها آموزش متناسب با نیاز های کودکان استثنایی و آماده کردن آن ها برای بزرگسالی و اداره زندگی است. همچنین حق آموزش رایگان و حمایت و توانبخشی این کودکان از قوانین مشترک این کشور ها می باشد. اما خدمات ارائه شده و کابرد فناوری های پیشرفته در ایران به نسبت کشورهای مورد مطالعه کمتر است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3650

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 10196
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    3
تعامل: 
  • بازدید: 

    2633
  • دانلود: 

    17970
چکیده: 

مقاله حاضر به بررسی تعلیم و تربیت و رابطه آن با دیدگاه های مختلف فلسفی (دیدگاه اسلامی، دیدگاه ایده آلیسم، دیدگاه رئالیسم و دیدگاه پراگماتیسم) می پردازد. تاکید دیدگاه اسلامی براین اصل استوار است که تعلیم و تربیت باید بر اساس جهان بینی اسلام استوار باشد و دیدگاه ایده آلیسم نیز بر اندیشه صرف انسان تاکید دارد ضمن این که امور مادی را نیز نادیده نمی گیرد، دیدگاه رئالیسم نیز بر ادراکات حسی انسان در کسب تجربه و آموزش تاکید دارد و دیدگاه پراگماتیسم بر عمل گرایی و اصالت به عمل، تجربه و حل مساله تاکید دارند. در پایان به مقایسه این دیدگاه ها پرداخته خواهد شد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2633

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 17970
نویسنده: 

اعرابی فرشیده

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    3
تعامل: 
  • بازدید: 

    5567
  • دانلود: 

    4113
چکیده: 

دراین پژوهش سعی برآن است که با تجربه زیسته معلم با دانش آموز لکنتی در کلاس درس، نکات مختلفی در مورد دانش آموز لکنتی مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد. این تحقیق، تحقیقی روایی است که به انگاره تحقیقات کیفی و تفسیرگرانه تعلق دارد. منبع داده های این تحقیق، خاطرات معلم از کلاس است. داستان او مانند داستان های همه معلمان اشاره به تجربیاتی دارد که در آموزش و معلمی کسب می شود. در این تحقیق ابتدا متن به صورت کامل خوانده شده و مفاهیم اصلی کد گذاری شده اند. سپس کدها در مقوله های مختلف باتوجه به اشتراک معنا قرار داده شده اند آنگاه باتوجه به شباهت مقوله ها، تم های اصلی انتخاب شده اند و در مرحله آخرپس از مرور تم ها، چارچوب نظری برای تفسیر آن ها ارائه شده است. نتایج این تحقیق نشان می دهد کودک مبتلا به لکنت به دلیل فشارهایی که از سوی همکلاسی ها، معلمان و محیط آموزشی احساس می کند از مشکل گفتاری خود آگاه و آن را به عنوان مشکلی جدی می پذیرد. در این مرحله کودک تصور می کند که با فشار آوردن به خود و تغییر حالات چهره می تواند مانع از ناروانی کلام شود. درحالی که چنین حالاتی پس از مدتی به صورت رفتارهای غیر ارادی در او تثبیت می شوند. تغییر نگرش فرد لکنتی نسبت به گفتار و برقراری ارتباط از طریق ایجاد تغییر در محیط ارتباطی و شنوندگان، به ویژه معلم، والدین و شنوندگان دائمی کودک امکان پذیر می گردد. اطرافیان آنها باید کمک کنند تا واکنش های منفی نسبت به لکنت را کاهش داده، تحمل و پذیرش گفتار آنان را افزایش دهند. زمانی که کودکان بتوانند بین افزایش روانی گفتار و نگرش های ارتباطی سالم، تعادل به وجود آورند، بهترین فرصت راخواهند یافت تا ارتباط گران موفقی شوند و آزادانه و با اعتماد به نفس در هر موقعیت و شرایطی صحبت کنند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 5567

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 4113
نویسنده: 

علیخانی ویدا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    3
تعامل: 
  • بازدید: 

    1993
  • دانلود: 

    1037
چکیده: 

بازی به هرگونه فعالیتی جسمی یا ذهنی هدفدار که به صورت فردی یا گروهی انجام می پذیرد اطلاق می گردد و موجب بروز احساسات برقراری روابط توصیف تجربیات آشکار کردن آرزوها و خود شکوفایی می گردد. لذا کودکان از طریق بازی احساسات ناکامی اضطراب و ترس های خود را بیان می دارند. در این پژوهش تاثیر بازی درمانی (شناختی-رفتاری) در ترس شب کودکان مورد بررسی قرار گرفته است.مواد و روشاین پژوهش استنباطی بین سال های 1396-1394 بر روی 50 کودک دختر و پسر پایه اول مقطع ابتدایی در شهر تهران انجام گردیده است.جامعه آماری در این پژوهش عبارتند از کلیه دختران و پسران 7 ساله ای که در پایه اول دبستان های دولتی مشغول به تحصیل بوده اند. 5 منطقه به روش قرعه کشی از مناطق 22 گانه تهران (2، 6، 9، 17، 21) انتخاب و سپس به روش خوشه ای 5 دبستان دخترانه و 5 دبستان پسرانه مشخص و از میان این مدارس 25 دختر 25 پسر انتخاب گردیدند و به صورت تصادفی در سه گروه: آزمایش گواه و آموزش به مادران جایگزین گردیدند.برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه پژوهشگر ساخته استفاده و تاثیر بازی درمانی در ترس از شب کودکان مورد بررسی قرار گرفت.یافته هانتایج حاکی از اثر بخشی بازی درمانی (شناختی- رفتاری) در کاهش ترس از شب کودکان p<0.001 بود و تفاوت میان گروه آزمایش با گروه شاهد و گروه آموزش به مادران p<0.01 معنادار بود.نتیجه گیریبر اساس نتایج این پژوهش بازی درمانی بر روی کودکان مبتلا به ترس از شب نتایج مثبت را در بر داشته ولی آموزش به مادران در جهت کاهش ترس از شب کودکان بی تاثیر بوده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1993

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1037