با پیشرفت علم و فن آوری، تحولات شگرفی در تمام زمینه های اجتماعی، اخلاقی، فرهنگی و. . . بوجود آمده و حتی شیوه و مفهوم برخی از عقود، مانند نکاح را نیز تحت الشعاع خود قرار داده و امروزه عقد الکترونیکی و نکاح سایبری جایگزین نکاح متعارف شده است. با توجه به مشروعیت نکاح سایبری از دیدگاه قرآن، سنت و بنای عقلا، این نوع از نکاح مورد تایید فقهای معاصر قرار گرفته است. گر چه عده ای از فقها نیز با دلایلی همچون؛ اجماع، احراز اراده و. . . قائل به عدم مشروعیت این نکاح هستند. ولی با کمک روش های اعلام اراده از طریق صفحه وب سایت، ویدئو کنفرانس و. . . میتوان مشروعیت نکاح سایبری را اثبات کرد. به دلیل اینکه نکاح سایبری در محیط سایبری صورت می پذیرد، میتواند مفاسدی مانند نقض حریم خصوصی افراد، عدم ایجاد اعتماد و امنیت کامل و وجود جرایمی همچون؛ جعل هویت، فریب یا تدلیس و. . . را داشته باشد. علی رغم وجود مفاسد بیان شده، مصلحت هایی نیز در اینگونه از نکاح وجود دارد، زیرا به دلیل محدودیتهای زمانی و مکانی در دنیای واقعی، امکان آشنایی برخی افراد و انتخاب کیس های مناسب و. . . برای انعقاد نکاح وجود ندارد. فلذا میتوان با بالا بردن ضریب امنیت و رمز نگاری، نکاحی سریع، سهل و فارغ از محدودیتهای جغرافیایی را منعقد کرد.