Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
عنوان: 
نویسندگان: 

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    16
  • شماره: 

    55
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1019
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1019

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
عنوان: 
نویسندگان: 

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    16
  • شماره: 

    55
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    3121
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3121

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
عنوان: 
نویسندگان: 

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    16
  • شماره: 

    55
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1459
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1459

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1385
  • دوره: 

    16
  • شماره: 

    55
  • صفحات: 

    3-11
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1036
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

مقدمه: خستگی یکی از شکایات شایع زنان در طی بارداری می باشد. زنان حامله با توجه به عوامل جسمانی، روانی و موقعیتی خاص در معرض خستگی می باشند. خستگی دوران بارداری بر مرگ و میر دوران بارداری تاثیر به سزایی دارد و شدت خستگی متوسط و شدید حتی تا 72 درصد گزارش شده است.هدف: هدف این مطالعه تعیین شدت خستگی و عوامل مرتبط با آن در مادران مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهری وابسته به دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال 1384 است.مواد و روشها: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی- همبستگی است و نمونه ها شامل 180 نفر مادر باردار مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهری وابسته به دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال 1384 بودند که به روش چند مرحله ای انتخاب شدند و سپس پرسشنامه خستگی را پس از هفته 32 بارداری تا هنگام دردهای زایمان تکمیل کردند.ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه خستگی بود. حداکثر و حداقل نمره ای که واحدهای پژوهش بدست می آوردند صفر تا 60 بود که تبدیل به درصد شد و سپس بر اساس نمرات خستگی به گروه های خستگی خفیف، متوسط و شدید تقسیم شدند و همبستگی و ارتباط عوامل مرتبط وضعیتی با شدت خستگی بررسی گردید.یافته ها: نتایج نشان داد که، میانگین سن مادران 26.8±4.7 سال و میانگین سن ازدواج 20.6±4، میانگین تعداد حاملگی 2.4±1.3 بود 37.8 درصد مادران خستگی خفیف و 35 درصد خستگی متوسط و 27.2 درصد خستگی شدید داشتند. شدت خستگی با بعد خانوار، مقدار استراحت شبانه روز، تعداد حاملگی، تعداد زایمان، فاصله آخرین فرزند با حاملگی فعلی، وضعیت استراحت، اظهار مواجه با منابع خستگی، نحوه کارهای منزل و نحوه افزایش وزن در بارداری معنی دار بود و با متغیرهای تحصیلات، خواسته بودن حاملگی و سن معنی دار نبود.بحث و نتیجه گیری: با توجه به بالا بودن خستگی متوسط و شدید در مادران مورد مطالعه توجه به آموزش روش های آرامسازی در مراقبت های پری ناتال تاکید می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1036

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1385
  • دوره: 

    16
  • شماره: 

    55
  • صفحات: 

    12-19
تعامل: 
  • استنادات: 

    7
  • بازدید: 

    4513
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

مقدمه: تفکر انتقادی و یادگیری در ارتباط با یکدیگر هستند. تفکر انتقادی در پرستاران می تواند سبب افزایش توان تصمیم گیری شود. لذا اندازه گیری آن بخصوص با آزمون های معتبر و پایا ضروری است.هدف: پژوهش حاضر با هدف ترجمه، روان کردن کلمات عبارات آزمون، سنجش اندکس اعتبار محتوا و پایایی "آزمون مهارت های تفکر انتقادی کالیفرنیا فرم ب" بر روی دانشجویان پرستاری و مامایی و کاردرمانی دانشگاه های علوم پزشکی شهر تهران انجام شده است.مواد و روشها: در این پژوهش به منظور تعیین اعتبار صوری، آزمون مذکور توسط پژوهشگر و دو نفر از اساتید زبان انگلیسی و فارسی ترجمه گردید و سپس از نظرات 13 نفر از اعضای هیات علمی دانشکده پرستاری و مامایی شهید بهشتی و تهران و همچنین 6 نفر از دانشجویان منتخب از هر رشته شامل پرستاری، مامایی و کاردرمانی استفاده گردید. در نهایت بر اساس نقطه نظرات جمع آوری شده تغییراتی در کلمات عبارات جهت هماهنگی با شرایط فرهنگی جامعه ایران انجام گردید.و برای تعیین اعتبار محتوی از روش اندکس اعتبار محتوای استفاده گردید. لذا پس از اینکه پرسشنامه در اختیار 13 نفر از اعضای هیات علمی دانشکده و همچنین 6 نفر از دانشجویان منتخب از هر 3 رشته قرار داده شد، اعتبار محتوا در 3 بخش "مربوط بودن" "واضح بودن" و "ساده بودن" مشخص گردید. بر اساس این روش اعتبار محتوا آزمون در کل حداقل 80% و حداکثر 87.96% تعیین گردید. این امر نشان دهنده این مطلب است که آزمون دارای اعتبار محتوای مطلوب می باشد.جهت تعیین پایایی آزمون از دو روش همسانی درونی و همسانی بیرونی (آزمون مجدد) استفاده گردید. در روش همبستگی درونی ابتدا همبستگی تک تک سوالات با نمره کل آزمون مورد محاسبه قرار گرفت. همچنین با استفاده از روش آزمون مجدد بر روی 16 نفر از دانشجویان با فاصله دو هفته ضریب همبستگی بین دو مرتبه تکمیل آزمون اندازه گیری شد.یافته ها: ضریب همبستگی درونی برای خرده آزمون های تحلیل (r=0.71)، ارزشیابی (r=0.77)، استنباط (r=0.71)، استدلال استقرایی (r=0.7) و استدلال قیاسی (r=0.71)، بدست آمد. که این مطلب نشاندهنده این مطلب است که خرده آزمون ها با یکدیگر و همچنین با نمره کل آزمون دارای همبستگی مثبت و معنی دار می باشند (r=0.86). همچنین نتایج آزمون مجدد بین دو مرتبه تکمیل آزمون ضریب همبستگی (r=0.90) و ضریب کاپا 0.81 را نشان داد.بحث و نتیجه گیری: نتایج اندازه گیری نشان داد که "آزمون مهارتهای تفکر انتقادی کالیفرنیا ب" از اعتبار و پایایی لازم برخوردار است. اندازه گیری سایر انواع اعتبار محتوا مانند اعتبار همزمان برای پژوهش های بعدی پیشنهاد می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 4513

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 7 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1385
  • دوره: 

    16
  • شماره: 

    55
  • صفحات: 

    20-27
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1480
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

مقدمه: رضایت شغلی پرستاران کیفیت مراقبت های ارایه شده و رابطه پرستار و بیمار را تحت تاثیر قرار می دهد. عدم رضایت شغلی منجر به ترک خدمت، غیبت از کار و حضور غیرفعال در محل کار می شود. در سالهای اخیر تغییرات زیادی در سیستمهای بهداشتی و درمانی به وقوع پیوسته که می تواند رضایت شغلی پرستاران را تحت تاثیر قرار دهد. پژوهش های انجام شده در کشور ما حاکی از نارضایتی پرستاران می باشد.هدف: تعیین میزان رضایت شغلی پرستاران در بخش های داخلی جراحی بیمارستانهای آموزشی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی می باشد.مواد و روشها:در این مطالعه از روش توصیفی استفاده شد. ابزار جمع آوری اطلاعات در این مطالعه شامل فرم اطلاعات فردی، پرسشنامه رضایت شغلی بود اعتبار محتوای ابزار با نظرخواهی از 10 نفر از اساتید هیات علمی دانشکده های پرستاری و بیمارستانها تعیین گردید و پایایی پرسشنامه بروش آلفاکرونباخ (a=0.86) و آزمون مجدد (r=0.89) اندازه گیری شد. تعداد 220 پرسشنامه بین پرستاران توزیع شد که تعداد 202 پرسشنامه برگردانده شد و 198 پرسشنامه برای تجزیه و تحلیل نهایی مناسب تشخیص داده شد.یافته ها: میزان رضایت شغلی پرستاران مورد پژوهش بین متوسط تا بالا قرار دارد. واحدهای مورد پژوهش به ترتیب بیشترین میزان رضایت را از ارتباط با همکاران، جایگاه شغلی، نظارت و سرپرستی و مدیریت، و کمترین میزان را از شرایط کار و امنیت شغلی و حقوق و مزایا دارند.بحث و نتیجه گیری: مقایسه نتایج این پژوهش با سایر پژوهش های انجام شده در ایران نشان می دهد که اولا عامل حقوق و مزایا و امینت شغلی به عنوان مهمترین منابع نارضایتی پرستاران می باشد. همچنین عامل ارتباط با همکاران در بین پرستاران به عنوان یک عامل رضایت تلقی شود. لذا مدیران پرستاری لازم است جهت بهبود رضایت شغلی کارکنان خویش و در نتیجه بهبود عملکرد کارکنان و کیفیت ارایه خدمات توجه به این عوامل را در اولویت قرار دهند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1480

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1385
  • دوره: 

    16
  • شماره: 

    55
  • صفحات: 

    28-36
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    3247
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

مقدمه: لیومیومهای رحمی از تومورهای بسیار شایع و خوش خیم رحمی هستند. که شایعترین علت اعمال جراحی زنان بوده و جزء مشکلات مهم ژنیکولوژی محسوب می شوند. با توجه به شیوع میوم در سنین باروری این تومور می تواند اثر قابل توجهی بر باروری و حاملگی داشته باشد. از علایم و عوارض شایع میوم منوراژی و آنمی و درد لگنی آزاردهنده می باشند از آنجاییکه تا کنون در زنان ایرانی مطالعه جامعی درمورد خصوصیات دموگرافیک و عوامل خطر ایجاد میوم صورت نگرفته این مطالعه طراحی شد.هدف: هدف این مطالعه بررسی شیوع میوم و لیومیوسارکوم و عوامل خطر مرتبط با آنها در هیسترکتومی های انجام شده در بیمارستان امام خمینی (ره) می باشد.مواد و روشها: مطالعه به صورت توصیفی انجام گرفت. جهت جمع آوری اطلاعات پرونده 360 بیماری که بین سالهای 1382-1378 در بخش جراحی زنان بیمارستان ولی عصر (عج) تحت عمل جراحی برداشتن رحم از طریق شکم قرار گرفته بودند مطالعه گردید. سن، سابقه مصرف سیگار، مصرف قرص های خوراکی پیشگیری از بارداری، هورمون درمانی جایگزین در زنان یائسه، سابقه درمان با هورمون های آزاد کننده گنادوتروپین ها و همچنین علایمی مثل درد لگنی، توده لگنی، پلی سیتمی و خونریزی غیرطبیعی رحمی مورد بررسی قرار گرفت.یافته ها: از 360 بیماری که تحت هیسترکتومی ابدومینال قرار گرفته بودند 117 مورد به دلیل میوم بود (32.5 درصد) بیشترین شیوع میوم در گروه سنی 60-40 سال بود (76.1 درصد). سابقه مصرف قرص های خوراکی پیشگیری از بارداری در 95 نفر (81.2 درصد) منفی بود. فقط 6 نفر (5.1 درصد) سیگار می کشیدند. درد لگنی در 43 نفر (36.8 درصد) و توده لگنی در 66 نفر (56.4 درصد) مشاهده شد. علامت اولیه در 92 نفر (78.6 درصد) خونریزی غیرطبیعی رحمی بود. فراوانی لیومیوسارکوم در این مطالعه 1.7 درصد به دست آمد.بحث و نتیجه گیری: در زنان سنین پره مونوپوز با مشاهده خونریزی غیرطبیعی رحمی، میوم جزء تشخیص های اولیه و مهم بوده و پس از اثبات تشخیص حتما باید وجود یا عدم وجود لیومیوسارکوم را به کمک پاتولوژی مسجل نمود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3247

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1385
  • دوره: 

    16
  • شماره: 

    55
  • صفحات: 

    37-45
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1221
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

مقدمه: هنوز برای بسیاری از پرستاران محیط کار و فعالیت های مربوط به کار از مسایل تهدید کننده و ایجاد تنش می باشد عوامل ایجاد کننده تنش در محیط های مراقبت بهداشتی را عوامل تنش زا می نامند. این عوامل قابل تشخیص و اندازه گیری هستند.هدف: هدف از این مطالعه تعیین عوامل تنش زای شغلی در پرستاران شاغل در بخش های داخلی و جراحی بیمارستانهای شهر زنجان می باشد.مواد و روشها: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی است که در آن با استفاده از روش سرشماری طی یک مرحله به کلیه پرستاران و بهیاران شاغل در بخش های داخلی، جراحی پرسشنامه ای شامل اطلاعات دموگرافیک و 51 سوال که با استفاده از پرسشنامه گری- تافت و آندرسون (1981) تهیه شده بود، ارایه شد. اعتبار پرسشنامه با استفاده از روش اعتبار محتوا و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ (a=0.95) تعیین گردید و برای آنالیز آماری داده ها از نرم افزار اس پی اس اس استفاده شد.یافته ها: عوامل تنش زای شغلی در پرستاران دو بخش داخلی و جراحی به صورت زیر بوده است: عامل اول "درد، رنج و مرگ بیمار"، عامل دوم "مسایل و مشکلات در ارتباط با پزشکان"، عامل سوم "عدم آمادگی و مهارت کافی برای برآورده کردن نیاز بیمار و خانواده وی"، عامل چهارم "مسایل و مشکلات در ارتباط با همکاران پرستار، سرپرستار و سوپروایزر"، عامل پنجم "کار اضافه، زیاد و نامناسب بودن محیط کار" عامل ششم "عوامل نگران کننده و نامطمئن درمانی"، پرستاران بخش های داخلی و جراحی را دچار تنش "زیاد" و "خیلی زیاد" کرده است. هیچ کدام از پرستاران از عامل هفتم "کمبود حمایت بین فردی (کارکنان)"، دچار تنش "تاحدودی"، "زیاد" و "خیلی زیاد" نشده اند.همچنین متغیرهایی مانند سن و سابقه کار روی میزان تنش ناشی از کل عوامل تنش زای شغلی در دو گروه پرستاران بخش های داخلی و جراحی ارتباط معکوس و معنی داری داشته است.بحث و نتیجه گیری: نتایج نشاندهنده این است که عوامل تنش زای شغلی مانند درد، رنج و مرگ بیمار، کار اضافه، زیاد و عوامل نگران کننده و نامطمئن درمانی در پرستاران بخش های داخلی و جراحی به ترتیب از سایر عوامل همچون کمبود حمایت بین فردی و عدم آمادگی کافی برای برآورد کردن نیاز بیمار و مراقبت از وی، تنش بیشتری ایجاد کرده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1221

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1385
  • دوره: 

    16
  • شماره: 

    55
  • صفحات: 

    46-54
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1317
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

مقدمه: آموزش بالینی به عنوان قلب تحصیلات حرفه ای، از همیت بسزایی در نظام آموزش پرستاری و مامایی، در دنیا برخوردار است و برای تامین ملزومات آن هزینه های هنگفتی صرف می شود. مربی بالینی محور آموزش بالینی است. اثربخشی او می تواند در نتایج فرآیند بالینی موثر باشد. ولی هنوز خصوصیات مربی بالینی بخشی اثر بخش سوال برانگیز و تصویر مربی بالینی اثربخش واضح و روشن نیست.هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین خصوصیات مربی بالینی اثربخش از دیدگاه دانشجویان پرستاری و مامایی دانشگاههای علوم پزشکی شهر تهران در سال 1382 انجام شد.مواد و روشها: این پژوهش توصیفی بر روی 882 دانشجو انجام گرفت. ابزار پژوهش پرسشنامه بود که در دو بخش تنظیم شد، بخش اول مربوط به اطلاعات دموگرافیک و بخش دوم مربوط به عبارات خصوصیات مربی بالینی اثربخش در پنج حیطه (صلاحیت حرفه ای، خصوصیات شخصیتی، روابط بین فردی، مهارت آموزشی، ارزشیابی دانشجو) بود که هر یک از عبارات بر مبنای مقیاس پنج امتیازی لایکرت از کاملا موافق تا کاملا مخالف مورد بررسی قرار گرفت. اعتبار این پرسشنامه با استفاده از اعتبار محتوا و پایایی آن با ضریب آلفا کرونباخ (a=0.78) تعیین گردید. جهت نمونه گیری از روش سرشماری استفاده شد و نمونه ها، دانشجویان مامایی و پرستاری در مقطع کارشناسی پیوسته روزانه دانشکده های پرستاری و مامایی شهید بهشتی، تهرن و ایران بودند که در ترم پنج و بالاتر، مشغول تحصیل بودند. جهت تجزیه و تحلیل از روش آمار استنباطی استفاده گردید.یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد که تقریبا تمام دانشجویان با همه خصوصیاتی که به عنوان اثربخشی مربی بالینی ذکر شده بود، موافقت داشتند، ولی درجه موافقت آنها در حیطه های مختلف متفاوت بود. دانشجویان بالاترین امتیاز را به حیطه شخصیتی (c=95±0.90) و کمترین امتیاز را به خصوصیات ارزشیابی دانشجو (c=69±2.8) اختصاص دادند.این پژوهش نشان داد که بین متغیرهایی مانند سن، ترم تحصیلی، علاقمندی به دانشگاه محل تحصیل از نظر وجود امکانات آموزشی و همچنین دانشگاه محل تحصیل با درجه موافقت با خصوصیات مربی بالینی اثربخش همبستگی مثبت وجود دارد.بحث و نتیجه گیری: در تدریس بالینی، مربی کاملا زیر ذره بین دقیق دانشجویان است. بنابراین، مربیان پرستاری و مامایی باید به این امر واقف باشند که دانشجویان در حین بهره برداری از دانش تئوری و مهارتهای عملی آنها مشغول الگوبرداری از شخصیت و رفتار مربی بالینی نیز هستند. همچنین مسوولین محترم آموزشی با الهام از نتایج این پژوهش و پژوهشهای مشابه می توانند از دیدگاه دانشجویان در ارتباط با خصوصیات مربی بالینی اثربخش در تهیه و تدوین فرمهای جدید ارزشیابی مربی بالینی استفاده نمایند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1317

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 4
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1385
  • دوره: 

    16
  • شماره: 

    55
  • صفحات: 

    55-62
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1567
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

مقدمه: سرطان پس از صدمات و تصادفات شایع ترین علت مرگ و میر در کودکان می باشد. شایعترین نوع بیماری سرطان، لوسمی، سرطان سیستم عصبی مرکزی و لنفوم می باشد.هدف: هدف این مطالعه مقایسه اثربخشی دهانشویه کلروهگزیدین گلوکونات 0.2 درصد با دهانشویه ترکیبی (دی- ان- ای) در پیشگیری و درمان استوماتیت ناشی از شیمی درمانی در کودکان مبتلا به سرطان بستری در بیمارستان کودکان مفید وابسته به دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی تهران می باشد.مواد و روشها: این پژوهش از نوع کارآزمایی بالینی شاهد دار می باشد. تعداد 70 کودک مبتلا به لوسمی و لنفوم (30 مورد موارد جدید بیماری و 40 نمونه موارد قدیم بیماری) در این پژوهش شرکت داشتند. ابزار پژوهش پرسشنامه و چک لیست مشاهده استوماتیت بود. جهت اعتبار محتوا از روش والتس و باسل و جهت تعیین پایایی ابزار از مشاهده همزمان استفاده گردید. جهت تجزیه و تحلیل یافته های پژوهش از آزمون مقایسه میانگین ها، کای تو و فیشر، من ویتنی و ویلکاگسون استفاده گردید.یافته ها: در دو گروه کلروهگزیدین و دی- ان- ای از لحاظ سن، جنس، نوع مراقبین و سطح تحصیلات آنان، سلامت دندانها، نوع آنتی بیوتیکها، نمایه توده بدنی، تست های آزمایشگاهی، شمار گلبولهای سفید و تزریق عامل محرک کولونی اختلاف معنی دار آماری موجود نبود. اگرچه استوماتیت در دو گروه کلروهگزیدین و دی- ان- ای مشاهده شد اما میانگین درجات استوماتیت در گروه کلروهگزیدین، 1.40 درجه و در گروه دی- ان- ای، 2.08 درجه بود و این در حالی است که میانگین بهبودی از استوماتیت در گروه کلروهگزیدین 18.90 و روز در گروه دی- ان- ای 28 روز بود. در موارد قدیم بیماری نیز این رقم به ترتیب 10.85 روز و 18.35 روز بوده است. در مجموع نیز بهبودی از استوماتیت در گروه کلروهگزیدین و دی- ان- ای به ترتیب 13.7 روز و 20.94 روز به دست آمد.بحث و نتیجه گیری: با توجه به شدت کمتر استوماتیت و درمان زودهنگام استوماتیت در گروه کلروهگزیدین نسبت به گروه دی- ان- ای اهمیت استفاده از یک روش درمانی موثر جهت درمان و پیشگیری از شدت بخشیدن استوماتیت در کودکان سرطانی تحت شیمی درمانی توصیه می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1567

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1385
  • دوره: 

    16
  • شماره: 

    55
  • صفحات: 

    63-73
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    912
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

مقدمه: ایست ناگهانی قلب، علت اصلی مرگ در اغلب جوامع بشمار می آید. بررسی آمارهای موجود نشان می دهد که شمار مرگ های سالانه ناشی ایست ناگهانی قلب از در ایالات متحده و کانادا حدود 330000 مورد بوده که از این میزان 250000 مورد مرگ های خارج از بیمارستان بوده است. در جوامع اروپایی نیز این آمار 700000 مورد مرگ در سال برآورد می گردد.اغلب قربانیان ایست ناگهانی قلب در دقایق اولیه پس از کلاپس (ایست قلبی) دارای ریتم فیبریلاسیون بطنی می باشند، شروع سریع عملیات احیا قلبی- تنفسی با کیفیت بالا و ارایه به موقع دفیبریلاسیون، بطور قابل توجهی (74-49 درصد) میزان موفقیت احیا و شانس نجات قربانیان را بهبود می بخشد. ارایه دستورالعمل های لازم در زمینه احیا از سال 1974 توسط انجمن قلب آمریکا پایه گذاری شد و بطور منظم هر 5 سال یکبار، بر اساس آخرین یافته ها و پژوهشهای علمی در این زمینه مورد بازبینی و تجدید نظر قرار گرفت و نتایج حاصل، پایه و اساسی برای آموزش و بکارگیری در سطح بین المللی پیشنهاد گردید.مقاله حاضر، حاصل بررسی و مروری جامع بر تغییرات و اصلاحات جدید پیشنهادی مرتبط با احیا، بویژه در زمینه اقدامات اولیه حفظ حیات می باشد، که متعاقب آخرین کنفرانس بین المللی احیا که در نوامبر 2005 از طرف انجمن قلب آمریکا با همکاری کمیته بین المللی احیا و با حضور 380 تن از متخصصین و صاحبنظران در این زمینه برگزار گردید.نتیجه گیری: در این مقاله سعی شده است، مباحث پیرامون محورهایی از قبیل؛ بررسی صحنه، بررسی وضعیت هوشیاری، نحوه مطلع کردن فوریت های پزشکی، ارایه عملیات احیا قلبی تنفسی در صحنه و بکارگیری دفیبریلاتور در زمان مناسب، همراه با الگوریتم و جداول مرتبط به تفصیل مورد بررسی قرار گیرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 912

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button