مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

4,484
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

7

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ترجمه و روانسنجی "آزمون مهارتهای تفکر انتقادی کالیفرنیا فرم ب"

صفحات

 صفحه شروع 12 | صفحه پایان 19

چکیده

 مقدمه: تفکر انتقادی و یادگیری در ارتباط با یکدیگر هستند. تفکر انتقادی در پرستاران می تواند سبب افزایش توان تصمیم گیری شود. لذا اندازه گیری آن بخصوص با آزمون های معتبر و پایا ضروری است.هدف: پژوهش حاضر با هدف ترجمه, روان کردن کلمات عبارات آزمون, سنجش اندکس اعتبار محتوا و پایایی "آزمون مهارت های تفکر انتقادی کالیفرنیا فرم ب" بر روی دانشجویان پرستاری و مامایی و کاردرمانی دانشگاه های علوم پزشکی شهر تهران انجام شده است.مواد و روشها: در این پژوهش به منظور تعیین اعتبار صوری, آزمون مذکور توسط پژوهشگر و دو نفر از اساتید زبان انگلیسی و فارسی ترجمه گردید و سپس از نظرات 13 نفر از اعضای هیات علمی دانشکده پرستاری و مامایی شهید بهشتی و تهران و همچنین 6 نفر از دانشجویان منتخب از هر رشته شامل پرستاری, مامایی و کاردرمانی استفاده گردید. در نهایت بر اساس نقطه نظرات جمع آوری شده تغییراتی در کلمات عبارات جهت هماهنگی با شرایط فرهنگی جامعه ایران انجام گردید.و برای تعیین اعتبار محتوی از روش اندکس اعتبار محتوای استفاده گردید. لذا پس از اینکه پرسشنامه در اختیار 13 نفر از اعضای هیات علمی دانشکده و همچنین 6 نفر از دانشجویان منتخب از هر 3 رشته قرار داده شد, اعتبار محتوا در 3 بخش "مربوط بودن" "واضح بودن" و "ساده بودن" مشخص گردید. بر اساس این روش اعتبار محتوا آزمون در کل حداقل 80% و حداکثر 87.96% تعیین گردید. این امر نشان دهنده این مطلب است که آزمون دارای اعتبار محتوای مطلوب می باشد.جهت تعیین پایایی آزمون از دو روش همسانی درونی و همسانی بیرونی (آزمون مجدد) استفاده گردید. در روش همبستگی درونی ابتدا همبستگی تک تک سوالات با نمره کل آزمون مورد محاسبه قرار گرفت. همچنین با استفاده از روش آزمون مجدد بر روی 16 نفر از دانشجویان با فاصله دو هفته ضریب همبستگی بین دو مرتبه تکمیل آزمون اندازه گیری شد.یافته ها: ضریب همبستگی درونی برای خرده آزمون های تحلیل (r=0.71), ارزشیابی (r=0.77), استنباط (r=0.71), استدلال استقرایی (r=0.7) و استدلال قیاسی (r=0.71), بدست آمد. که این مطلب نشاندهنده این مطلب است که خرده آزمون ها با یکدیگر و همچنین با نمره کل آزمون دارای همبستگی مثبت و معنی دار می باشند (r=0.86). همچنین نتایج آزمون مجدد بین دو مرتبه تکمیل آزمون ضریب همبستگی (r=0.90) و ضریب کاپا 0.81 را نشان داد.بحث و نتیجه گیری: نتایج اندازه گیری نشان داد که "آزمون مهارتهای تفکر انتقادی کالیفرنیا ب" از اعتبار و پایایی لازم برخوردار است. اندازه گیری سایر انواع اعتبار محتوا مانند اعتبار همزمان برای پژوهش های بعدی پیشنهاد می شود.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

خدامرادی، کژال، سعیدالذاکرین، منصوره، علوی مجد، حمید، یغمایی، فریده، و شهابی، مرضیه. (1385). ترجمه و روانسنجی "آزمون مهارتهای تفکر انتقادی کالیفرنیا فرم ب". نشریه دانشکده پرستاری و مامایی (Advances in Nursing and Midwifery)، 16(55)، 12-19. SID. https://sid.ir/paper/108328/fa

Vancouver: کپی

خدامرادی کژال، سعیدالذاکرین منصوره، علوی مجد حمید، یغمایی فریده، شهابی مرضیه. ترجمه و روانسنجی "آزمون مهارتهای تفکر انتقادی کالیفرنیا فرم ب". نشریه دانشکده پرستاری و مامایی (Advances in Nursing and Midwifery)[Internet]. 1385؛16(55):12-19. Available from: https://sid.ir/paper/108328/fa

IEEE: کپی

کژال خدامرادی، منصوره سعیدالذاکرین، حمید علوی مجد، فریده یغمایی، و مرضیه شهابی، “ترجمه و روانسنجی "آزمون مهارتهای تفکر انتقادی کالیفرنیا فرم ب"،” نشریه دانشکده پرستاری و مامایی (Advances in Nursing and Midwifery)، vol. 16، no. 55، pp. 12–19، 1385، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/108328/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی SID
    strs
    دانشگاه امام حسین
    بنیاد ملی بازیهای رایانه ای
    کلید پژوه
    ایران سرچ
    ایران سرچ
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button