مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,296
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی خصوصیات مربی بالینی اثربخش از دیدگاه دانشجویان پرستاری و مامایی دانشگاههای علوم پزشکی شهر تهران

صفحات

 صفحه شروع 46 | صفحه پایان 54

چکیده

 مقدمه: آموزش بالینی به عنوان قلب تحصیلات حرفه ای, از همیت بسزایی در نظام آموزش پرستاری و مامایی, در دنیا برخوردار است و برای تامین ملزومات آن هزینه های هنگفتی صرف می شود. مربی بالینی محور آموزش بالینی است. اثربخشی او می تواند در نتایج فرآیند بالینی موثر باشد. ولی هنوز خصوصیات مربی بالینی بخشی اثر بخش سوال برانگیز و تصویر مربی بالینی اثربخش واضح و روشن نیست.هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین خصوصیات مربی بالینی اثربخش از دیدگاه دانشجویان پرستاری و مامایی دانشگاههای علوم پزشکی شهر تهران در سال 1382 انجام شد.مواد و روشها: این پژوهش توصیفی بر روی 882 دانشجو انجام گرفت. ابزار پژوهش پرسشنامه بود که در دو بخش تنظیم شد, بخش اول مربوط به اطلاعات دموگرافیک و بخش دوم مربوط به عبارات خصوصیات مربی بالینی اثربخش در پنج حیطه (صلاحیت حرفه ای, خصوصیات شخصیتی, روابط بین فردی, مهارت آموزشی, ارزشیابی دانشجو) بود که هر یک از عبارات بر مبنای مقیاس پنج امتیازی لایکرت از کاملا موافق تا کاملا مخالف مورد بررسی قرار گرفت. اعتبار این پرسشنامه با استفاده از اعتبار محتوا و پایایی آن با ضریب آلفا کرونباخ (a=0.78) تعیین گردید. جهت نمونه گیری از روش سرشماری استفاده شد و نمونه ها, دانشجویان مامایی و پرستاری در مقطع کارشناسی پیوسته روزانه دانشکده های پرستاری و مامایی شهید بهشتی, تهرن و ایران بودند که در ترم پنج و بالاتر, مشغول تحصیل بودند. جهت تجزیه و تحلیل از روش آمار استنباطی استفاده گردید.یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد که تقریبا تمام دانشجویان با همه خصوصیاتی که به عنوان اثربخشی مربی بالینی ذکر شده بود, موافقت داشتند, ولی درجه موافقت آنها در حیطه های مختلف متفاوت بود. دانشجویان بالاترین امتیاز را به حیطه شخصیتی (c=95±0.90) و کمترین امتیاز را به خصوصیات ارزشیابی دانشجو (c=69±2.8) اختصاص دادند.این پژوهش نشان داد که بین متغیرهایی مانند سن, ترم تحصیلی, علاقمندی به دانشگاه محل تحصیل از نظر وجود امکانات آموزشی و همچنین دانشگاه محل تحصیل با درجه موافقت با خصوصیات مربی بالینی اثربخش همبستگی مثبت وجود دارد.بحث و نتیجه گیری: در تدریس بالینی, مربی کاملا زیر ذره بین دقیق دانشجویان است. بنابراین, مربیان پرستاری و مامایی باید به این امر واقف باشند که دانشجویان در حین بهره برداری از دانش تئوری و مهارتهای عملی آنها مشغول الگوبرداری از شخصیت و رفتار مربی بالینی نیز هستند. همچنین مسوولین محترم آموزشی با الهام از نتایج این پژوهش و پژوهشهای مشابه می توانند از دیدگاه دانشجویان در ارتباط با خصوصیات مربی بالینی اثربخش در تهیه و تدوین فرمهای جدید ارزشیابی مربی بالینی استفاده نمایند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    پازنده، فرزانه، عابدیان، کبری، جان نثاری، شراره، و علوی مجد، حمید. (1385). بررسی خصوصیات مربی بالینی اثربخش از دیدگاه دانشجویان پرستاری و مامایی دانشگاههای علوم پزشکی شهر تهران. نشریه دانشکده پرستاری و مامایی (Advances in Nursing and Midwifery)، 16(55)، 46-54. SID. https://sid.ir/paper/108324/fa

    Vancouver: کپی

    پازنده فرزانه، عابدیان کبری، جان نثاری شراره، علوی مجد حمید. بررسی خصوصیات مربی بالینی اثربخش از دیدگاه دانشجویان پرستاری و مامایی دانشگاههای علوم پزشکی شهر تهران. نشریه دانشکده پرستاری و مامایی (Advances in Nursing and Midwifery)[Internet]. 1385؛16(55):46-54. Available from: https://sid.ir/paper/108324/fa

    IEEE: کپی

    فرزانه پازنده، کبری عابدیان، شراره جان نثاری، و حمید علوی مجد، “بررسی خصوصیات مربی بالینی اثربخش از دیدگاه دانشجویان پرستاری و مامایی دانشگاههای علوم پزشکی شهر تهران،” نشریه دانشکده پرستاری و مامایی (Advances in Nursing and Midwifery)، vol. 16، no. 55، pp. 46–54، 1385، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/108324/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی SID
    strs
    دانشگاه امام حسین
    بنیاد ملی بازیهای رایانه ای
    کلید پژوه
    ایران سرچ
    ایران سرچ
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا