موفقیت هر سازمان در گرو شناخت کامل محیط درونی و بیرونی بازار و تدوین راهبردهای بازاریابی متناسب با محیط است. از این رو در تحقیق حاضر محیط بیرونی که شامل جذابیت بازار و محیط درونی که شامل موقعیت رقابتی می شود، مورد بررسی قرار گرفته است. جذابیت بازار از بازارهای پر جاذبه تا کم جاذبه در تغییر است که در این تحقیق، بازارهایی که جذابیت بالایی دارند، بررسی شده اند. به علاوه، موقعیت رقابتی از قوی تا ضعیف می تواند در تغییر باشد که کلیه موقعیت های رقابتی شرکت ها و راهبردهای بازاریابی مرتبط به هر موقعیت رقابتی در این بررسی، مورد پژوهش قرار گرفته است. فهم راهبردهای بازاریابی در هر موقعیت رقابتی و در بازارهای جذاب، جزء اهداف تحقیق بوده است. پرسشنامه ای حاوی سوالات باز و بسته پاسخ بین 151 شرکت فعال در سه صنعت لبنیات، مواد پروتئینی و نوشیدنی ها که از زیر بخش های صنایع غذایی هستند، توزیع شد. فرض اصلی تحقیق این بوده است که کسب و کارها با قوی تر شدن موقعیت رقابتی، تمایل دارند از راهبردهای تهاجمی تری در بخش بازاریابی استفاده کنند و با کاهش موقعیت رقابتی، کسب و کارها از راهبردهای تدافعی و کاهشی استفاده خواهند کرد. نتایج تحقیق حاکی از آن است که با قوی تر شدن موقعیت رقابتی، شرکت ها ابتدا بر راهبردهای تدافعی و حفظ موقعیت تمرکز می کنند و استفاده از راهبردهای تهاجمی را در الویت دوم قرار می دهند.