Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
عنوان: 
نویسندگان: 

نشریه: 

PEYKE NOOR JOURNAL

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    3 (LEARNING AND DISTANCE EDUCATION)
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    4
  • بازدید: 

    7911
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 7911

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 4 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

ملکی امیر

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1387
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    3 (آموزش و آموزش از راه دور)
  • صفحات: 

    3-15
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    725
  • دانلود: 

    226
چکیده: 

چکیده: مطالعه نگرش سیاسی دانشجویان و عوامل موثر بر آن می تواند برای برنامه ریزان و سیاست گزاران جامعه دانشگاهی بینش مناسبی نسبت به مسایل دانشجویی ایجاد نماید. تحقیق حاضر به بررسی تاثیر دو عامل جنسیت و گرایش های ارزشی دانشجویان بر آمادگی ذهنی آنان برای مشارکت سیاسی پرداخته است. جامعه آماری این تحقیق عبارت اند از کل دانشجویان مراکز دانشگاه پیام نور استان همدان که از میان آنها تعداد 540 نفر به روش خوشه ای چند مرحله ای انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. روش تحقیق پیمایش و تکنیک جمع آوری اطلاعات، پرسشنامه بوده است. جهت سنجش میزان آمادگی ذهنی دانشجویان برای مشارکت سیاسی از طیف لیکرت و برای تعیین گرایش های ارزشی آنان از سنجه دوازده ارزشی اینگلهارت استفاده شده است. نتایج حاصله حاکی از تسلط ارزش های مادی و وجود آمادگی لازم برای مشارکت سیاسی در بین دانشجویان است، دیگر اینکه جنسیت نه بر گرایش های ارزشی دانشجویان تاثیر دارد و نه بر آمادگی ذهنی آنان برای مشارکت سیاسی، و نتیجه نهایی اینکه می توان معادله رگرسیونی زیر را برای پیش بینی آمادگی ذهنی دانشجویان برای مشارکت سیاسی به کار گرفت:(گرایش های ارزشی) 3.16±45.56=آمادگی ذهنی برای مشارکت سیاسی

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 725

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 226 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1387
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    3 (آموزش و آموزش از راه دور)
  • صفحات: 

    16-23
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    10529
  • دانلود: 

    5084
چکیده: 

اصطلاح جامعه شناسی جدید آموزش و پرورش ابتدا در انگلستان و در اوایل دهه 1970 میلادی به کار رفت تا به تفاوت سبک نظریه و پژوهش مورد استفاده در این حوزه با رشته عمومی جامعه شناسی آموزش و پرورش تاکید کند. برخلاف پژوهش های پیشین، که به طور نظری بر ساختار و کارکرد جامعه و آموزش و پرورش تاکید داشتند (کارکردگرایی ساختاری)، و پژوهش را معادل اندازه گیری و تحلیل رابطه بین متغیرهایی مانند متغیرهای خصوصیات فردی می پنداشتند، جامعه شناسی نو برخاسته از انگلستان اواخر دهه 1960 و اوایل دهه 1970 میلادی بر تفهم یا تفسیر کنش های متقابل اجتماعی هر روزه کلاس درس و آن معنای از دانش که مدرسه بر آن تاکید دارد قرار گرفت. معنا، هم به فهم و دریافت دانش آموزان و معلمان درگیر در امر آموزش دلالت دارد و هم به دیدگاهی که برنامه ]ریزی [درسی را بخشی از یک بافت وسیع تر اجتماعی یا فرهنگی قلمداد می کند. این مطلب به زبان تخصصی رشته های دانشگاهی به این معناست که جامعه شناسی آموزش و پرورش به عنوان شاخه ای از معرفت باید به عنوان زیر مجموعه ای از یک علم اجتماعی دیگر یعنی جامعه شناسی معرفتی دیده شود. جامعه شناسی جدید آموزش و پرورش در امریکا، فقط تا حدودی از پیشرفت های انگلیسی ها تاثیر پذیرفت. یکی از بارزترین این تاثیرات را می توان در کارهای مایکل اپل (1979 ،1978) دید که در آنها مستقیما با رویکردی انگلیسی سر و کار دارد.در عین حال، کار اپل بیانگر برداشت امریکایی ها از تحولات نو در جامعه شناسی آموزش و پرورش هم محسوب می شود و از جمله مواردی است که می تواند در این رشته دانشگاهی یا شاخه های فرعی آن تاثیر بگذارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 10529

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 5084 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1387
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    3 (آموزش و آموزش از راه دور)
  • صفحات: 

    24-42
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    769
  • دانلود: 

    321
چکیده: 

برای برقراری هر چه بهتر و سریع تر ارتباط میان یاد دهنده و یاد گیرنده در نظام آموزش از راه دور توجه به سه جنبه ضروری به نظر می رسد:الف) خوانایی و قابلیت دریافت سریع توسط یاد گیرنده، ب) داشتن ویژگی خاصی که دستیابی به مطالب و ساختارهای مهم محتوا را تسهیل نماید، ج) جنبه زیبایی شناسی و هنری از لحاظ شکل، فضا، ترکیب بندی بصری و ایجاد وحدت، تعادل، هماهنگی و استفاده از تباین. در این مقاله به مسایل مهم مورد بررسی در خصوص ملاک های زیبایی شناختی در شکل و محتوای دوره های یادگیری الکترونیکی پرداخته شده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 769

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 321 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

نیک کار ملیحه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1387
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    3 (آموزش و آموزش از راه دور)
  • صفحات: 

    43-51
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1726
  • دانلود: 

    818
چکیده: 

نوآوری های روند آموزش از راه دور یا آموزش مبتنی بر منابع، فرایند یادگیری را دگرگون کرده و یکی از چالش های عصر اطلاعات است. این آموزش بر تعامل دو جانبه میان فراگیران و منابع آموزش تاکید دارد. سواد اطلاعاتی به عنوان ابزاری بالقوه به فراگیران قدرت می دهد و آنها را به شیوه یادگیری مبتنی بر منابع هدایت می کند. برنامه های سواد اطلاعاتی نقش معلمان و فراگیران را تغییر می دهد، به طوری که فراگیران درگیر یادگیری خود هدایتی می شوند و معلمان به رفع اشکالات آنها می پردازند. سواد اطلاعاتی به عنوان راهکار آموزشی به طور موثر با نگرش های کلیشه ای در آموزش سنتی مبارزه می کند و با کمک گسترش مهارت های تفکر انتقادی در دانشجویان، آنها را در حل مسایل و مشکلات، تصمیم گیری ها و تفکرخلاق و آنچه برای یادگیری فعال مناسب است توانا می سازد. شیوه یادگیری فعال در اصل نوعی یادگیری عملی است که بیشتر بر توسعه مهارت های دانشجویان تاکید می کند تا انتقال اطلاعات به آنها. دست اندرکاران آموزش از راه دور، یادگیری فعال را بخش مهمی از آموزش از راه دور می دانند و بر تلفیق یادگیری فعال در محیط آموزش از راه دور تاکید می کنند. استفاده از فناوری های نوین اطلاعاتی و ارتباطی، که شامل تکنیک های همزمانی و غیرهمزمانی است، روش های محتملی را برای ارتباط با دانشجویان آموزش از راه دور فراهم می سازد. به کارگیری فناوری های نوین مستلزم مهارت های سواد اطلاعاتی است که باید در برنامه های درسی آموزش از راه دور تلفیق و در قالب واحدهای درسی به دانشجویان ارایه شود. در محیط آموزش از راه دور کتابخانه های رقومی می توانند میان فراگیران و منابع کتابخانه ای تعامل ایجاد کنند. این کتابخانه ها با آموزش های پیوسته، دانشجویان را در چگونگی استفاده از منابع کتابخانه ای یاری می رسانند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1726

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 818 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

عباسی نرگس

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1387
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    3 (آموزش و آموزش از راه دور)
  • صفحات: 

    52-57
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    809
  • دانلود: 

    238
چکیده: 

بررسی های پرسشنامه ای نمی تواند به طور شفاف رغبت و اشتیاق دانشجویان را در برابر شانسی زدن گزینه ها نشان دهد. در این مقاله سعی شده است تا میزان موفقیت انتخاب اتفاقی و شانسی در آزمون های تمام تستی محاسبه شود. برای این کار کلیه پاسخ نامه های مربوط به دروس تمام تستی در یک نیمسال در سطح منطقه پنج تصحیح شده و دو گروه قوی و ضعیف تعیین گردیده است. سپس مقایسه ای بین پاسخ های این دو بر اساس معیارهای ضریب دشواری و ضریب تمیز انجام گرفته است. نتایج در کل حاکی از مطلوب بودن اوضاع به نفع گروه پایین است. همچنین، رشته تحصیلی و شماره سوال در یک آزمون نشان دادند که به عنوان عوامل بسیار موثر هستند و وجود نمره منفی نتوانسته مانع از شانسی زدن گزینه ها شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 809

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 238 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

سلیمان نژاد علی اکبر

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1387
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    3 (آموزش و آموزش از راه دور)
  • صفحات: 

    58-71
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1227
  • دانلود: 

    819
چکیده: 

این مطالعه به منظور مقایسه ادراک لیاقت دانش آموزان تیز هوش و عادی در پایه سوم راهنمایی شهر ارومیه در سال تحصیلی 84-85 انجام گردیده است. جامعه مورد مطالعه، کلیه دانش آموزان سوم راهنمایی شاغل به تحصیل در سال تحصیلی 84-85 در شهر ارومیه هستند. گروه نمونه عبارت است از 100 آزمودنی دختر و پسر مشغول به تحصیل در مدارس استعدادهای درخشان و مدارس عادی در چهار گروه (پسر تیزهوش، دختر تیزهوش، پسر عادی و دختر عادی) که از طریق انتخاب «دربست» دانش آموزان مدارس استعدادهای درخشان و نمونه گیری تصادفی دانش آموزان مدارس عادی از میان جامعه مورد پژوهش انتخاب گردیده اند. به منظور گردآوری اطلاعات لازم پیرامون میزان ادراک لیاقت در دانش آموزان، از مقیاس ادراک لیاقت هارتر (1982) استفاده شد. اطلاعات به دست آمده با استفاده از روش های معمول در آمار توصیفی خلاصه و دسته بندی شد، سپس از طریق آزمون آماری «تحلیل واریانس عاملی» چگونگی اختلاف موجود بین میانگین ها مطالعه گردید. نتایج به دست آمده نشان داد که دانش آموزان پسر مدارس استعدادهای درخشان در مقایسه با دانش آموزان پسر مدارس عادی، در ادراک لیاقت شناختی و لیاقت رضایت مندی از خود، خود را برتر و با کفایت تر، توصیف کرده اند، ولی بین دختران مدارس استعدادهای درخشان و دختران مدارس عادی در مولفه های فوق، تفاوت معناداری پیدا نشد. در ادراک لیاقت فیزیکی و لیاقت اجتماعی بین آزمودنی های مدارس استعدادهای درخشان و عادی تفاوت معنی دار نبود، ولی بین دختران و پسران این دو نوع مدرسه (صرف نظر از هوش) تفاوت معنی داری وجود داشت و این تفاوت به نفع دختران بود. بر اساس یافته ها، به طور کلی دختران در مقایسه با پسران به طور معنی داری در سه مولفه شناختی، اجتماعی و فیزیکی (به جزء مولفه رضایتمندی) خود را بالاتر توصیف کرده اند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1227

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 819 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
عنوان: 
نویسندگان: 

ملک افضلی فاطمه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1387
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    3 (آموزش و آموزش از راه دور)
  • صفحات: 

    72-81
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1791
  • دانلود: 

    830
چکیده: 

این مقاله به معرفی رشته آموزش هنر می پردازد که، بر اساس آن، تحقیقات هنری نه فقط در موسسات هنری، بلکه در مقوله ای به نام فرهنگ هنری اتفاق می افتد. این تعبیر در زندگی معاصر فرهنگی در قالب فرهنگ تصویری توضیح داده شده است. در این مقاله، سخن از هدف رشته هنر نیست، بلکه سخن از هدف های جزیی تر است. تاکید اصلی بر پیشرفت هایی در فرهنگ معاصر است که باعث تغییرات در فرهنگ تصویری شده اند و سپس تلاش شده که تعریفی از فرهنگ تصویری داده شود. دو بخش پایانی مقاله به بحث درباره برنامه ای برای آموزش هنر و دورنمای آموزش هنر در مدارس اختصاص یافته است. این دو بخش پیشنهادهایی را درباره مطالب آموزشی برای فرهنگ تصویری در تدریس برای رشته هنر در بردارند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1791

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 830 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

نجفی حسین

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1387
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    3 (آموزش و آموزش از راه دور)
  • صفحات: 

    82-93
تعامل: 
  • استنادات: 

    4
  • بازدید: 

    8401
  • دانلود: 

    2189
چکیده: 

هدف اصلی تحقیق بررسی نقش فناوری اطلاعات به خصوص کامپیوتر و اینترنت بر پیشرفت تحصیلی (معدل تحصیلی) دانش آموزان مقاطع دوم و سوم رشته های علوم انسانی، ریاضی، تجربی، کار و دانش، فنی حرفه ای دبیرستان های شهر اردبیل در سال تحصیلی84-85 است. نقش فناوری اطلاعات در گرد آوری، انتخاب، پردازش، ذخیره سازی و کاربرد اطلاعات در زمینه های مورد نظر و انتقال آنها از طریق کامپیوترهای چند رسانه ای جهت طراحی، انتخاب مواد آموزشی، مدیریت و سازماندهی فرایند یاددهی-یادگیری برای بهبود موفقیت تحصیلی است. از این رو، از جامعه آماری کلیه دانش آموزان دوم و سوم دبیرستان های اردبیل نمونه ای به حجم 1139 نفر که به دو گروه کنترل 562 نفری دانش آموز بدون کارگاه و گروه آزمایش 577 نفری دانش آموزان دارای کارگاه کامپیوتر انتخاب شدند. البته این تحقیق با همکاری گروه تحقیق سازمان فنی آموزش و پرورش شهر اردبیل با معلمان و کارشناسان با تجربه در رشته های کامپیوتر، و فنی حرفه ای و صاحب مدارک کارشناسی و کارشناسی ارشد مورد تایید سازمان فنی حرفه ای کشور، انجام گرفت.فرضیه اصلی تحقیق، تاثیر فناوری اطلاعات و کاربرد کامپیوتر بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان است که با انجام تحقیق مقدار F=10.123 برای تعامل کارگاه با جنس بـا مقدار P=0.0002<0.01 در سطح a=0.01 معنی دار بود. یعنی با %99 اطمینان بین نحوه استفاده از کامپیوتر و فناوری اطلاعات و راهبردهای جدید با معلمان با تجربه در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان (دختر و پسر) در مقایسه با دانش آموزانی که از کلاس های سنتی بحث یکطرفه معلم استفاده می کردند، تفاوت معنی داری وجود داشت. این تفاوت ناشی از خود فناوری و ابزارهای جدید نیست بلکه ناشی از نحوه کاربرد ابزارهای و راهبردهای نوینی است که با تجربه معلمان کار آزموده عجین گردیده است و صرف فناوری نمی تواند عامل این تفاوت باشد که نتیجه آن پیشرفت در معدل تحصیلی دانش آموزان مورد مقایسه در گروه کنترل و آزمایش تحقیق است. (معدل تحصیلی پایان ترم گروه آزمایشی 15.48 و معدل تحصیلی پایان ترم گروه کنترل 15.10 می باشد).

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 8401

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 2189 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 4 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

زارع حسین

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1387
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    3 (آموزش و آموزش از راه دور)
  • صفحات: 

    94-109
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    638
  • دانلود: 

    191
چکیده: 

در این پژوهش یکی از شاخص های معتبر برای رشد آموزش عالی، شاخص نسبت دانشجو به استاد است. در کشور ما این شاخص در آموزش غیرحضوری وضعیتی نامطلوب دارد. در آموزش حضوری تفاوت چندانی با دیگر کشورها نداریم، اما در آموزش غیرحضوری، فاصله دانشگاه پیام نور با دیگر دانشگاه های باز و همچنین نسبت به حد مجاز هیات علمی در نظام آموزش از راه دور، بسیار زیاد است. در راستای بررسی علمی این موضوع، چهار فرضیه مطرح است: در فرضیه نخست به این نتیجه رسیده ایم که شناخت، تاثیر مهمی بر گرایش دانش آموختگان تحصیلات تکمیلی به دانشگاه پیام نور دارد. همچنین در این فرضیه دیده می شود شناخت و رغبت به صورت تعاملی در کنار تاثیر مستقل شناخت، بر میزان گرایش دانش آموختگان به دانشگاه پیام نور دارای اهمیت است. در فرضیه دوم و سوم دیده می شود که موافقت با نظام آموزش از راه دور و همچنین رضایت مندی شغلی، تاثیر معنی داری بر گرایش دانش آموختگان دارد. از نتایج فرضیه های یک، دو و سه برمی آید دانشگاه پیام نور لازم است در جهت معرفی ساختار آموزش از راه دور تلاشی مضاعف بکند و گرایش نداشتن به این موضوع یعنی نشناختن دانشگاه پیام نور. همچنین دانشگاه پیام نور باید در زمینه ارتقای رضایت مندی شغلی بیشتر تلاش بکند، به ویژه در مولفه هایی که سطح رضایت مندی پایین بوده است، مثل حقوق و ترفیعات.فرضیه چهارم، به موانع اداری و آیین نامه ای جذب متقاضیان پرداخته است. از بررسی داده های مربوط به این فرضیه، دو تحلیل می توان ارایه داد: موانع جذب، به دو گروه برون دانشگاهی و درون دانشگاهی تقسیم می شود. در زمینه تاثیر موانع برون دانشگاهی که عمدتا تابع قوانین دانشگاهی است به ارتباط معناداری نرسیدیم. بـه عبارت دیگر، بین قوانین دانشگاهی (مثل بومی بودن و یا نبودن و وجود یا عدم وجود رشته تخصصی و تایید یا رد تقاضای متقاضیان) ارتباط معناداری وجود ندارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 638

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 191 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

رضایی محمدهاشم

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1387
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    3 (آموزش و آموزش از راه دور)
  • صفحات: 

    110-121
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2147
  • دانلود: 

    1202
چکیده: 

معرفت شناسی به عنوان یکی از شاخه های مهم فلسفه به مطالعه ماهیت دانش، موضوع، منابع و حدود و معیارهای ارزیابی آن می پردازد و در این رهگذر درخصوص حقیقت و معرفت، که محصول آموزش و پرورش هستند، می تواند دیدگاه های متنوع و گوناگونی را در پیش روی معلمان قرار دهد.در خصوص چگونگی رابطه معرفت شناسی با نظام آموزش باز و از راه دور مساله بدین صورت مطرح می شود که فرض های معرفت شناسی دیدگاه هایی که از آنها بحث به میان آمده است، هر کدام در زمان شکل گیری نسل های آموزش باز و از راه دور به نوعی بر مولفه های مهم این نظام آموزشی از قبیل معلم، شاگرد، برنامه درسی و راهبردهای یاددهی یادگیری تاثیر گذار بوده اند.در این مقاله برای تبیین رابطه معرفت شناسی و آموزش باز و از راه دور به بحث درباره رویکردهای معرفت شناسی و روان شناسی غالب در هر یک از نسل های سه گانه آموزش و پرورش که هر کدام به نوعی نگرش و عملکرد مربیان این نظام آموزشی را تحت تاثیر قرار داده اند پرداخته می شود.با توجه به پیدایش و سیر تحولات نظام آموزش باز و از راه دور رویکردهای معرفت شناختی عمدتا شامل، 1. اثبات گرایی یاپوزیتیویسم، 2. تعبیری یا تفسیری، 3. انتقادی یا رهایی بخش می شوند.در مقاله حاضر با ارایه تصویر کلی از نظام آموزش باز و از راه دور، استلزامات دیدگاه های معرفت شناسی برنامه درسی در قالب نسل های سه گانه آموزش باز و از راه دور مورد کاوش قرار گرفته اند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2147

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1202 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

رضایی اکبر

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1387
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    3 (آموزش و آموزش از راه دور)
  • صفحات: 

    122-134
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1515
  • دانلود: 

    419
چکیده: 

پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباط بین سبک های شناختی وابسته به زمینه (FD) و نابسته به زمینه (FI)، استراتژی های شناختی (تکرار و مرور ذهنی، بسط و گسترش معنایی و سازماندهی) و، همچنین، استراتژی های فراشناختی (دانش و کنترل خود، برنامه ریزی، نظارت و ارزشیابی) و عملکرد تحصیلی دانشجویان علوم انسانی دانشگاه پیام نور اجرا شد. به همین منظور تعداد 122 نفر از دانشجویان دختر رشته های روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه پیام نور تبریز با روش نمونه گیری تک مرحله ای به شیوه تصادفی انتخاب شدند و آزمون گروهی اشکال نهفته (GEFT) برای سنجش سبک های شناختی وابسته به زمینه و نابسته به زمینه و، همچنین، پرسشنامه استراتژی های یادگیری (LSQ) برای سنجش استراتژی های شناختی و فراشناختی بر آنها اجرا شد. برای تحلیل داده ها از روش های آماری تحلیل رگرسیون چند گانه و آزمون همبستگی پیرسون استفاده شد. نتایج نشان داد که بهترین عامل پیش بینی کننده عملکرد تحصیلی، استراتژی فراشناختی دانش و کنترل خود (تعهد، نگرش و توجه) است و متغیرهای دیگر از قبیل سبک شناختی وابسته-نابسته به زمینه (FD/I)، استراتژی های مرور ذهنی، بسط و گسترش معنایی، سازماندهی، برنامه ریزی و ارزشیابی و نظارت قدرت پیش بینی را به طور معناداری بالا نمی برد. همه این متغیرها به غیر از سبک شناختی FD/I با متغیر فراشناختی دانش و کنترل خود که وارد معادله رگرسیون شده بود رابطه و همپوشی بسیار بالایی داشتند. سبک شناختی FD/Iبه غیر از متغیر استراتژی فراشناختی سازماندهی با بقیه متغیرهای استراتژی های شناختی و فراشناختی همبستگی منفی داشت. هر چند که این ضرایب خیلی کوچک و از لحاظ آماری معنی دار نبودند.عملکرد تحصیلی نیز با همه متغیرها رابطه مثبتی داشت. با این حال، رابطه بین عملکرد تحصیلی با متغیرهای استراتژی های شناختی و فراشناختی معنی دار بود ولی ارتباط آن با سبک شناختی FD/I معنی دار نبود. متغیرهای استراتژی های شناختی و فراشناختی نیز با همدیگر همبستگی بالا و معنی داری داشتند. در این مقاله ضمن بحث درباره نتایج و یافته ها، کاربردها و پیشنهادهای آموزشی آن نیز مطرح شده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1515

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 419 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1387
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    3 (آموزش و آموزش از راه دور)
  • صفحات: 

    135-147
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2067
  • دانلود: 

    508
چکیده: 

واکنش دانش آموزان در برابر مطالعه و فعالیت های درسی متفاوت است. این واکنش در برخی با اشتیاق، در برخی با اکراه و در برخی دیگر با امتناع همراه است. این واکنش ها رابطه معناداری با موفقیت یا شکست یادگیرنده در جریان تحصیل دارند. پژوهش حاضر در خصوص مجموعه ای از راهبردهای یادگیری و مطالعه به منظور مقایسه راهبردهای یادگیری و مطالعه دانش آموزان موفق و ناموفق است. این پژوهش از نوع توصیفی است که با همکاری و مشارکت آموزش و پرورش شهر میانه انجام یافته است. گروه نمونه شامل 213 دانش آموز پیش دانشگاهی موفق و ناموفق، دختر و پسر پیش دانشگاهی، از طریق فرمول تصحیح شده کوکران تعیین شد. دانش آموزان با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب و از پرسشنامه ای شامل 30 سوال استفاده شد. اطلاعات به دست آمده جهت آزمون شش فرضیه، مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفت. در بررسی روابط متغیرها از آزمون های آماری فرید من وt-test  مستقل استفاده گردید.نتایج به دست آمده نشان داد که دانش آموزان موفق بیشتر از دانش آموزان ناموفق از راهبردهای یادگیری و مطالعه استفاده می نمایند و شرایط مطالعه، مطالعه فعال و سبک مطالعه را رعایت می نمایند و دانش آموزان ناموفق بیشتر از دانش آموزان موفق، عادت های نامناسب مطالعه دارند. در خصوص کاربرد راهبردهای یادگیری و مطالعه، بین دانش آموزان دختر و پسر تفاوت معناداری مشاهده نشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2067

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 508 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1387
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    3 (آموزش و آموزش از راه دور)
  • صفحات: 

    148-161
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1523
  • دانلود: 

    518
چکیده: 

هدف این پژوهش بررسی وضعیت ارزشیابی دانشجو از استاد در دانشگاه پیام نور می باشد که با بررسی و مقایسه دیدگاه های دو گروه دانشجویان و اساتید صورت گرفته است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان مشغول به تحصیل و اساتید (اعضای هیات علمی و مدرسان) دانشگاه پیام نور شیراز مشتمل بر 3500 دانشجو و 120 استاد بوده است. گروه نمونه شامل 297 دانشجو که با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شده اند و 120 استاد که به دلیل کمی تعداد برابر با جامعه است. داده ها با استفاده از شاخص های آمار توصیفی و آزمون آماری کای اسکویر با به کارگیری نرم افزارspss تجزیه و تحلیل شده است.یافته های تحقیق با اطمینان 99 درصد نشان داد که هر دو گروه نمونه با درصدهای بالا معتقد بوده اند قضاوت دانشجویان تحت تاثیر ویژگی های فردی آنان و ویژگی های غیر مرتبط اساتید مانند سخت گیری وآسان گیری و شهرت آنهاست. دانشجویان اطلاعات کافی برای قضاوت در مورد استاد ندارند و این قضاوت بر اساس اهداف و فعالیت های آموزشی استاد نیست. همچنین، اساتید در تعیین ملاک و معیارهای ارزشیابی مشارکت ندارند و نتایج ارزشیابی در رشد حرفه ای و اصلاح عملکرد آنان تاثیر ندارد. در مجموع هر دو گروه این شیوه ارزشیابی را در نظام آموزش از راه دور مناسب نمی دانند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1523

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 518 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

سرلک محمدعلی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1387
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    3 (آموزش و آموزش از راه دور)
  • صفحات: 

    162-171
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1042
  • دانلود: 

    693
چکیده: 

در محیط های پیچیده امروز، سازمان ها مجبورند به منظور مقابله با پیچیدگی های محیطی،ظرفیت یادگیری خود را ارتقا دهند و به سمت افزایش پیچیدگی درونی و افزایش اجزا و واحدهای فرعی خود حرکت نمایند. به موازات حرکت به سمت پیچیدگی، سازمان ها ناچارند برای حفظ انعطاف و پاسخ به موقع به الزامات محیطی به واحدها و اجزا فرعی خود آزادی عمل بیشتری در مقایسه با محیط های پایدار و باثبات دهند. از آنجایی که مستقل شدن و خودگردان شدن واحدها می تواند برای سازمان ها به دلیل غیرمتمرکز شدن امور مساله ساز شود لذا سازمان ها مجبورند به دنبال روش هایی باشند که به مدد آنها یادگیری و، همچنین، ویژگی های کل را در یکایک اجزا متبلور سازند تا هر جزء آینه تمام نمای کل باشد. روش طراحی سازمان های کل گرا یا هولوگراف روشی است که برای سازمان ها امکان رسیدن به هدف مذکور را فراهم می آورد.تلاش مقاله حاضر بر این است تا با تشریح اصول بنیادین سازمان های کل گرا، زمینه لازم برای تبدیل سازمان های سنتی به سازمان های کل گرا را فراهم نماید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1042

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 693 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1387
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    3 (آموزش و آموزش از راه دور)
  • صفحات: 

    172-185
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1736
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

به کارگیری تکنولوژی ارتباطات و اطلاعات چهره آموزش و یادگیری را در سرتاسر دنیا دگرگون ساخته است یادگیری زبان خارجی معمولا شاخه ای از آموزش است که به طور کلی در ایران و، مخصوصا، در دانشگاه پیام نور از اهمیت به سزایی برخوردار است. آموزش الکترونیکی یکی از ابزارهای آموزشی جدید و بسیار موثر است که در فراهم ساختن فرصت ها و ایجاد فضای یادگیری تاثیر به سزایی دارد.استفاده از این ابزار آموزشی و یا مواد آموزشی موجود از طریق کامپیوتر فرصت های زیادی را برای یادگیری برخی از مواد درس در سیستم آموزش از راه دور فراهم می سازد. این نوع آموزش می تواند یک ابزار کمکی مناسب در کنار نظام آموزش حضوری باشد.هدف از این مطالعه یافتن راهکارها و شناخت موانع استفاده از آموزش الکترونیکی جهت یادگیری و آموزش مواد درسی زبان خارجی در دانشگاه پیام نور است.تحقیقی در این زمینه انجام شد و از دانشجویان دانشگاه پیام نور خواسته شد که از مواد آموزشی موجود در اینترنت برای بهبود مهارت تلفظ و بیان، ایجاد انگیزه جهت یادگیری، نگرش مثبت و افزایش اعتماد به نفس خود برای بیان و درک مواد یادگیری استفاده کنند.همچنین، این مقاله به این نکته می پردازد که برای بهبود کیفیت یادگیری، ایجاد فضای آموزش الکترونیکی برای نظام آموزش دانشگاه پیام نور امری بسیار حیاتی و ضروری است. (اصل مقاله به صورت متن کامل انگلیسی، در بخش انگلیسی قابل رویت است.)

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1736

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

همتی فاطمه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1387
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    3 (آموزش و آموزش از راه دور)
  • صفحات: 

    186-193
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1649
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

در این مطالعه شش روش مختلف جمع آوری اطلاعات برای پی بردن به فرایندهای ذهنی نویسنده در هنگام نوشتن مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج نشان داد در روشهایی (چه کتبی و چه شفاهی) که با فاصله از زمان نوشتن انجام می شود (به عنوان مثال پرسشنامه و مصاحبه) احتمال زیادی برای از بین رفتن اطلاعات وجود دارد. از بین متدهای بررسی شده به نظر می رسد که «فکر کردن با صدای بلند» مناسب ترین روش برای دسترسی به اطلاعات مربوط بـه فرایند ذهنی نویسنده باشد. (اصل مقاله به صورت متن کامل انگلیسی، در بخش انگلیسی قابل رویت است.)

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1649

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1387
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    3 (آموزش و آموزش از راه دور)
  • صفحات: 

    194-199
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    757
  • دانلود: 

    210
چکیده: 

فناوری اطلاعات در کشورهای در حال توسعه مبحث بکری به شمار می آید و درخصوص جایگزین کردن آن به جای آموزش سنتی و یا تکمیل آموزش سنتی با آموزش مجازی و، همچنین، تاسیس دانشگاه های مجازی، به ویژه در آموزش زبان های خارجی، بحث هایی صورت می گیرد. اما یکی از انتقادات همه گیر نسبت به این برنامه ها آن است که طراحی آنها مبتنی بر دانش عالمانه نیست بلکه به صورت دستگاه های تولید مدرک عمل می کنند. در این مطالعه، پرسشنامه ای حاوی 25 سوال در ارتباط با مسایل آموزش زبان به اساتید زبان انگلیسی دانشگاه های ایران ارسال شد. تصور بر این بود که این اساتید با تجربه کافی در زمینه آموزش زبان انگلیسی و آشنایی با منابع اینترنتی در تعیین مبانی آموزش اینترنتی زبان انگلیسی می توانند نظرات مفیدی داشته باشند. پاسخ ها حاکی از نگرانی در خصوص کیفیت برنامه ها بود تا بتوان با کمترین میزان اتلاف هزینه، انرژی و وقت به موفقیت دست یافت. اما همه پاسخ دهندگان با سنین و درجات علمی مختلف نیاز به اجرای چنین برنامه هایی را ابراز نمودند. نهایتا اینکه برای برگزاری هر چه موفق تر این دوره ها دیدگاه ها و نظرات ارزشمند اساتید و مربیان دانشگاه ها می تواند بسیار روشنگر باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 757

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 210 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button