Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    37
  • صفحات: 

    11-38
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    5405
  • دانلود: 

    2025
چکیده: 

به موازات تغییر در نظریه ها و فرضیه های متفاوت علوم گوناگون، پژوهش علمی و روش های آن نیز در مسیر تکاملی خویش پیچیده تر می شود. روش تحقیق در هر پژوهشی می تواند بر دستاوردهای حاصل از آن بسیار تاثیرگذار باشد. ازجمله روش های تحقیق کیفی، که از رویکردی استقرایی به جای رویکرد قیاسی بهره می گیرد، روش تحقیق نظریه مفهوم سازی بنیادی است. این روش از داده های خام شروع می شود و به سمت شکل گیری نظریه حرکت می کند. در حال حاضر، نظریه مفهوم سازی بنیادی از استقبال بسیاری، به ویژه در پژوهش های سازمانی و اجتماعی، برخوردار است. با این حال، به نظریه مفهوم سازی بنیادی محض به دلایلی، ازجمله پرهیز از بررسی ادبیات موضوع تا پایان پژوهش، انتقاد شده است و این مساله را نوعی ضعف برای آن برشمرده اند. در این مقاله، ابتدا مروری جامع بر منابع مرتبط با این نظریه شده و اجزا، ویژگی ها، فرایندها و ریشه های پارادایمی آن استخراج شده است. در ادامه، با رویکردی انتقادی به این روش تحقیق، نقاط قوت و ضعف آن شناسایی شده است. سرانجام، سعی شد با ارائه راه کارهای مناسب، که در برخی ادبیات با عنوان نظریه مفهوم سازی بنیادی چندگانه شناخته می شود، اشکالات آن برطرف شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 5405

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 2025 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

عطافر علی | یزدانی بیتا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    37
  • صفحات: 

    39-66
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    3543
  • دانلود: 

    1182
چکیده: 

در دهه گذشته، تلاش های زیادی صورت پذیرفت تا نشان داده شود که مدیریت نیروی انسانی بر عملکرد سازمان تاثیر مثبت می گذارد. اما در بیش تر تحقیقاتی که تاثیر سیاست های مدیریت منابع انسانی بر عملکرد سازمانی را سنجیده اند اثر نظام ها یا رویه های منفرد مدیریت منابع انسانی بر عملکرد سازمان بررسی شده است. اصولا، این تحقیقات مراحل میانه یا متغیرهای واسطه ای را که بین مدیریت منابع انسانی و عملکرد سازمان قرار دارند نادیده گرفته اند. موضوعی که لازم است در ادبیات مدیریت نیروی انسانی توضیح داده شود فرایندها و راه کارهایی است که به وسیله آن ها مدیر نیروی انسانی بر عملکرد سازمان تاثیر می گذارد. این فرایندها و راه کارها عموما تحت عنوان «جعبه سیاه» شناخته می شود. در این مقاله، مهم ترین تحقیقات صورت گرفته درباره جعبه سیاه بررسی خواهد شد. این مقاله با استفاده از مطالعه منابع کتابخانه ای، ازجمله کتب و مقالات، تدوین شده است. در این مقاله، جعبه سیاه از شش دیدگاه الگوی پرسل (2003)، دیدگاه فاصله خروجی ها، دیدگاه مشاغل راهبردی، انعطاف پذیری نیروی انسانی، توجه به ارزش های مشترک و جو سازمانی و انگیزه داخلی کارکنان بررسی شده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3543

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1182 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    37
  • صفحات: 

    67-94
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1508
  • دانلود: 

    466
چکیده: 

امروزه، مدیریت منابع انسانی از مهم ترین چالش های پیشروی سازمان هاست. از آن جا که پلیس سازمانی انسان افزار است و نقش مهمی در سطح جامعه ایفا می کند، خصوصیات جمعیتی- ازجمله اندازه، ساختار سنی و جنسی، آموزش و غیره- نقشی مهم در فرایند رشد سازمانی و تخصیص منابع آن دارد. هدف از این مقاله تجزیه و تحلیل ساختار آموزشی افسران پلیس ناجا با استفاده از رویکرد پویایی های سیستم است؛ به طوری که محققان، با استفاده از این رویکرد، به دنبال تحلیل تاثیرات ساختار بازخوردی بر مدیریت آموزش نیروی انسانی هستند. با توجه به این که ماهیت ساختاری سازمان های نظامی سیستمی بسته دارد و از ساختار سلسله مراتبی پیروی می کند، رویکرد پویایی های سیستم و الگوی پیشنهادی این امکان را برای مدیران و برنامه ریزان آموزشی فراهم می سازد تا بتوانند، با استفاده از این ابزار تحلیلی، سیاست های کنترلی متفاوتی را اتخاذ کنند و یا بهبود بخشند و هم چنین مولفه های موجود را برای بهبود عملکرد سازمان بیازمایند. سرانجام، اتخاذ سیاست های صحیح کنترلی مدیران را قادر به تدوین فرایند آموزشی مناسب و بهبود مستمر در راستای رشد و تعالی افسران پلیس خواهد ساخت.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1508

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 466 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    37
  • صفحات: 

    95-117
تعامل: 
  • استنادات: 

    3
  • بازدید: 

    4364
  • دانلود: 

    2301
چکیده: 

خودکارآمدی از مفاهیم مهم در حوزه مدیریت و سازمان محسوب می شود. هدف اصلی این مقاله بررسی و شناسایی عوامل تاثیر گذار، مولفه ها و نتایج و پیامدهای خودکارآمدی از طریق بررسی انواع خودکارآمدی، نقش عوامل میانجی و پیامدهای این متغیر است که گاهی می تواند به مثابه متغیر مستقل و گاهی وابسته و میانجی عمل کند. تحقیق حاضر را به شیوه مطالعه کتابخانه ای و با بهره گیری از مبانی نظری و تجربی خودکارآمدی انجام داده ایم. در این تحقیق، ضمن شناسایی جایگاه و اهمیت خودکارآمدی در سازمان ها، نقش آن در عملکرد کارکنان، و به تبع آن سازمان، را بررسی کرده ایم. برای تحقق این هدف، علاوه بر تعریف و شناسایی انواع خودکارآمدی (مدیریتی، فردی، حافظه، ادراک شده، هویت- فرصت، پایدار، شغلی و جمعی)، منابع اصلی خودکارآمدی را، که عبارت از دستاوردهای عملکردی، تجربه جانشینی، ترغیب کلامی و حالت های کاراندام شناسانه است، بررسی کرده ایم. پیکره اصلی این نوشتار به بررسی مولفه های نه گانه خودکارآمدی پرداخته است؛ در این مقاله، ضمن شناسایی پیشایندها و پیامدهای خودکارآمدی از طریق مطالعه تحقیقاتی که دانشمندان این حوزه مطالعاتی داشته اند، الگوی مفهومی جدیدی شامل عوامل پیشایند، مولفه ها و پیامدهای خودکارآمدی شناسایی و استخراج شده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 4364

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 2301 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 3 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    37
  • صفحات: 

    119-136
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1524
  • دانلود: 

    681
چکیده: 

خدمات اجتماعی- انتظامی، به مثابه یکی از مهم ترین وظایف پلیس، نقشی اساسی در کاهش مسائل و مشکلات مردم دارد. به دلیل گستردگی حوزه فعالیت ها در این بخش، شناخت میزان رضایت مردم از این خدمات نقشی اساسی در شناخت میزان رضایت کلی مردم از پلیس خواهد داشت. مقاله حاضر میزان رضایت مردم از این خدمات را در مراکز صدور گذرنامه، معاینه فنی خودرو، دفاتر خدمات انتظامی (دفاتر پلیس+10)، اماکن عمومی، صدور گواهینامه، خدمات وظیفه عمومی، تشخیص هویت و اداره اجرائیات و صدور خلافی خودرو، با هدف احصای شاخص های مناسب برای اندازه گیری میزان رضایت مردم از خدمات اجتماعی- انتظامی پلیس، بررسی کرده است. این پژوهش در نه استان کشور با استفاده از روش پیمایش و نمونه 3492 نفری صورت گرفته است. الگوی مفهومی و پرسش نامه این پژوهش دارای پنج بعد تجهیزات اداری، ویژگی های حرفه ای، ویژگی های رفتاری، نظام اداری و نظام کنترل بر مراکز است. نتایج تحقیق نشان می دهد که میزان رضایت از خدمات بر اساس متغیرهای سن، میزان درآمد و میزان تحصیلات و شغل پاسخ گویان متفاوت است. علاوه بر این، میزان رضایت مردم از تجهیزات اداری بیش از سایر ابعاد است و کم ترین رضایت در بعد نظام کنترل و نظارت بر مراکز حاصل شده است. در میان مراکز خدمات دهندگان، ادارات وظیفه عمومی بیش ترین رضایت و ادارات تشخیص هویت کم ترین رضایت را در بین مراجعان تامین کرده است. از بین استان های بررسی شده نیز مراکز خدمات اجتماعی- انتظامی پلیس در استان مازندران بالاترین رضایت را ایجاد کرده اند و کم ترین رضایت در استان فارس حاصل شده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1524

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 681 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    37
  • صفحات: 

    137-152
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1320
  • دانلود: 

    758
چکیده: 

طی سال های اخیر، مصرف و سوء مصرف مواد مخدر به علت پیامدهای زیان باری، هم چون تخریب منابع اجتماعی- اقتصادی، تهدید امنیت اجتماعی و بروز انواع کج روی های وابسته به آن، عواقب زیان باری را برای کشور به دنبال داشته و باعث خسارات و تلفات بسیاری برای پلیس نیز شده است. همین امر لزوم بررسی های گوناگون و، به ویژه با رویکرد پیشگیرانه، را بیش از پیش ضروری ساخته است. اصلاح نگرش افراد درباره اعتیاد از نگرش مثبت به نگرش منفی می تواند از گرایش و ابتلای آن ها به اعتیاد جلوگیری کند. بدین منظور در پژوهش حاضر -به مثابه مقدمه اصلاح نگرش- سعی شده است نگرش نوجوانان و جوانان شهر دزفول را درباره آثار فیزیولوژیکی، روانی و اجتماعی مصرف مواد مخدر بررسی کنیم تا بر اساس این شناخت بتوان برای تغییر آن اقدام کرد. به منظور نیل به هدف مذکور، مقیاس نگرش سنج مواد مخدر در بین 1350 نفر از نوجوانان و جوانان شهر دزفول، که به روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شده بودند، اجرا شد. نتایج نشان داد که 4.54 درصد نگرش مثبت درباره آثار فیزیولوژیکی مواد مخدر، 4.64 درصد نگرش مثبت درباره آثار روانی و 2.55 درصد نیز نگرش مثبت درباره آثار اجتماعی مواد مخدر دارند. در کل، 4.6 درصد از نوجوانان و جوانان شهر دزفول نگرش مثبتی درباره مواد مخدر داشتند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1320

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 758 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    37
  • صفحات: 

    153-175
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    3113
  • دانلود: 

    1306
چکیده: 

هدف- در این مقاله مفهومی سعی شده است تا با استفاده پیچیدگی های اخیر و متون روان شناسی سازمانی به بررسی پدیده های تعارض و تشریح محدودیت های پارادایم پژوهش های حاکم پرداخته شود؛ این پژوهش ها پدیده های تعارض را رویدادی ترتیبی تلقی می کنند که جدای از هم پدید می آیند.طرح/ روش شناسی/ رویکرد- این مقاله به بررسی موضوعی قدیمی در پژوهش مدیریت تعارض می پردازد. به این معنا که موضوع نوع شناسی تعارض گیج کننده است. دیدگاه پیچیدگی این پارادایم بنیادی را به چالش می کشد که در زمینه پژوهش تعارض حاکمیت داشته است. پدیده های تعارض هم به ترتیب و هم به طور جداگانه رخ می دهند و مدیران نیز از رفتار حل تعارضی غالب (برای رویارویی با آن) استفاده می کنند.نتایج- این مقاله دو نتیجه دارد: نخست این که راهبردهای رفتاری که در مدیریت تعارض ها پذیرفته می شود بسیار پیچیده است و چند عامل موثر آن ها را مشخص می کند؛ دوم، این که این نظریه فراتر از دیدگاه دوبعدی است؛ مدیری که با این تعارض های چندگانه هم زمان روبه رو است باید تاثیرات احتمالی راهبردهای برگزیده و هم چنین محیط خرد متغیری که در آن فعالیت می کند را در نظر داشته باشد.اصالت/ ارزش- این مقاله، با فراتر رفتن از دیدگاه دوبعدی و بررسی دیدگاه اقتضایی- ترتیبی در مدیریت تعارض سازمان، برای نظریه تعارض ارزش افزوده داشته است. این مقاله استدلال می کند که پدیده های چندگانه تعارض می تواند به طور هم زمان رخ دهد و مدیران باید از رفتارهای گوناگون برای مدیریت موفق تعارض استفاده کنند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3113

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1306 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0