Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
عنوان: 
نویسندگان: 

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    2133
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2133

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 5
عنوان: 
نویسندگان: 

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1516
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1516

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
نشریه: 

فناوری آموزش

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    87-99
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1228
  • دانلود: 

    644
چکیده: 

چکیده: سامانه های آموزشیار هوشمند به عنوان محیطی شخصی شده و مبتنی بر توانمندی و ویژگی های یادگیری در نظام آموزش الکترونیکی، محیطی پیچیده، پویا و همراه با عدم قطعیت است. پایش این محیط برای استخراج ویژگی ها و مدل سازی دقیق یادگیرنده کاری زمان بر و سخت است. هدف از این مقاله، ارایه چارچوبی انعطاف پذیر با بهره گیری از قابلیت های کارگزار در پایش مستمر یادگیرنده و ارایه تعاملات زیر سیستم های سامانه آموزشیار هوشمند به طور بهینه و به نمایندگی از آموزشگر است. در این تحقیق در مرحله اول از نظریه سبک یادگیری برای شناخت رویکردهای یادگیری یادگیرنده و از شبکه بیز برای کاهش عدم قطعیت این شناخت استفاده شده است. در مرحله بعد با تلفیق نتایج مرحله اول با توانمندی های یادگیرنده (که از طریق نظریه پرسش - پاسخ حاصل شده است)، توصیه هایی در سه دسته به یادگیرنده، یاددهنده و نیز طراح محیط آموزشی ارایه می شود. به همین دلیل معماری سامانه پیشنهادی در سه لایه ارایه شده که در لایه میانی آن چهار کارگزار وظیفه ایجاد مدل یادگیرنده و ارایه توصیه های شخصی شده مبتنی بر درس و ویژگی های شخصی یادگیرنده را بر اساس پایش و به روز رسانی مدل یادگیرنده بر عهده دارند. پیاده سازی این سامانه در درس « زبان برنامه نویسیC++ » از مجموعه دروس رشته مهندسی کامپیوتر روی 30 نفر از دانشجویان مقطع کارشناسی، نتایج رضایت بخشی را به همراه داشته، به طوری که میزان رضایت و موفقیت تحصیلی به دو برابر نسبت به قبل از به کارگیری سامانه، بهبود یافته است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1228

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 644 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
نشریه: 

فناوری آموزش

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    101-113
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1667
  • دانلود: 

    878
چکیده: 

چکیده: در این پژوهش، ابتدا دو مورد از چالش های پیش روی شرکت های کوچک و متوسط در نیازسنجی و برنامه ریزی آموزشی مورد بررسی قرار می گیرد و مساله انتخاب دوره های آموزشی و مهارتی مناسب تشریح می شود. سپس در جهت شناسایی نیازهای آموزشی شرکت ها و برنامه ریزی دوره های آموزشی مناسب، سیستمی برای پیشنهاد دوره های آموزشی با استفاده از روش استدلال مبتنی بر نمونه و منطق فازی ارایه می شود. استدلال مبتنی بر نمونه، برای حل مسایل جدید از مسایل مشابه حل شده پیشین استفاده می کند. پایگاه دانش این متدولوژی که در آن تجربیات و دانش اندوخته قبلی به صورت نمونه  ها ذخیره می شود، کمک می کند تا دانش متخصصان در سیستم پیشنهادی جمع آوری و حفظ شود. استفاده از این سیستم در برنامه ریزی آموزشی شرکت ها، گامی نوین در جهت همسوسازی فعالیت های آموزشی و مدیریت دانش است و با هدف افزایش عملکرد و تعالی در سازمان ها انجام می شود. از طرف دیگر در بازنمایی و بازیابی نمونه ها (مقیاس شباهت) از منطق فازی استفاده شده است تا در مدیریت ابهام و عدم قطعیتی که در اطلاعات جمع آوری شده از شرکت های کوچک و متوسط وجود دارد به سیستم کمک کرده و کارایی آن را افزایش دهد. در مدل کردن حوزه های عملکردی، چارچوب بنیاد اروپایی مدیریت کیفیت (EFQM) به کار رفته است و همچنین به منظور کاهش زمان به ثبات رسیدن عملکرد سیستم، با استفاده از یک آستانه شباهت و یک روش ابتکاری برای تکمیل فرایند پیشنهاد(SMART)  که بر اساس عملکرد ذهن خبره عمل می کند، خلا ارایه توصیه های مرتبط پوشش داده می شود. در پایان، مدل طراحی شده با روش های مرسوم حوزه استدلال مبتنی بر نمونه، ارزیابی شده و نتایج ارزیابی گزارش شده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1667

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 878 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
نشریه: 

فناوری آموزش

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    115-122
تعامل: 
  • استنادات: 

    3
  • بازدید: 

    2261
  • دانلود: 

    1055
چکیده: 

چکیده: کارکردهای متعدد و متنوع فناوری اطلاعات و ارتباطات تمامی سازمان ها و از جمله نظام آموزشی را دچار تغییر و تحولات اساسی کرده اند؛ اما به نظر می رسد آن چنان که شایسته است فناوری اطلاعات و ارتباطات در نظام آموزشی مورد استفاده معلمان قرار نمی گیرد، از این رو هدف پژوهش توصیفی حاضر، شناسایی و رتبه بندی موانع موثر بر عدم استفاده معلمان از فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) بوده است که جهت تحقق این امر، پرسش نامه محقق ساخته ای میان معلمان دبیرستان های شهر تهران توزیع و داده های گردآوری شده با استفاده از آزمون های تی و فریدمن تحلیل شدند، نتایج حاکی از آن است که مهم ترین موانع عدم استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات توسط معلمان، عوامل زیرساختی - فنی، فردی، اقتصادی و فرهنگی - آموزشی بوده اند که متناسب با هر یک پیشنهادهایی ارایه شده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2261

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1055 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 3 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 14
نشریه: 

فناوری آموزش

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    123-134
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    2166
  • دانلود: 

    1313
چکیده: 

چکیده: بیان روایی در آموزش مطالب، مبتنی بر رعایت تمام عناصر ادبیات روایی و فنون روایت پردازی، یکی از روش های فعال تدریس می باشد. بررسی کاربرد این روش در آموزش کودکان و نوجوانان بحث جدیدی نیست، اما تحقیق در مورد کاربرد روش در شاخه های مختلف آموزش دانشگاهی از قبیل علوم مهندسی، پزشکی و ... به تازگی شروع شده است. روایی گویی یکی از پایه های ذهن آدمی برای اندیشیدن در حوزه های مختلف علمی و هنری می باشد. با توجه به نو بودن موضوع پژوهش حاضر، ابتدا مطالعات کتابخانه ای انجام و سپس در جهت اثبات از روش نیمه تجربی استفاده شده است. روش کار مطالعات کتابخانه ای بر اساس مقایسه مابین ساختار داستان و معماری و ارتباط و تاثیرات متقابل آنهاست. همچنین تاثیرات روانشناسانه روایی گویی بر آموزش معماری در دروس مختلف بررسی شده است. در روش نیمه تجربی، دو شیوه تدریس سخنرانی و روایی گویی روی دو گروه 29 نفری از دانشجویان آزمایش شده و پس از آزمون، نتایج به دست آمده با آزمون t مستقل توسط نرم افزار spss مقایسه گردیده است. نتیجه اینکه با استفاده از ماهیت روایت گونه معماری می توان از روایت ها در زمینه حس مکان معماری و طراحی بنا استفاده نمود و از روش روایی گویی در تدریس دروس مختلف معماری بهره جست. این روش ماندگاری مفاهیم و ارزش های اخلاقی معماری را در ذهن دانشجو افزایش می دهد. روش نیمه تجربی تفاوت معنادار در نتایج آزمون دو گروه را نشان داده، به طوری که میانگین نمره کل کسب شده در گروه سخنرانی 1.31±11.7 و در روش روایی گویی 1.01±14.1 از 20 می باشد. از این روش در مقیاس وسیع تر و پیشرفته تر، می توان در قصه گویی دیجیتالی، تولید کتاب، فیلم و بازی های رایانه ای برای آموزش دانشگاهی، آشنایی جامعه با معماری و همچنین آمادگی کودکان برای درک مفاهیم معماری استفاده نمود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2166

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1313 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 5
نویسندگان: 

رحیمی مهرک | آژغ حوریه

نشریه: 

فناوری آموزش

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    135-143
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    2023
  • دانلود: 

    931
چکیده: 

چکیده: هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر به کارگیری آموزش تکلیف محور بر مهارت خواندن و پیشرفت تحصیلی دانشجویان رشته مهندسی در درس زبان تخصصی است. دو گروه از دانشجویان گرایش ساخت و تولید به عنوان گروه آزمایشی و کنترل در طرح پیش آزمون - پس آزمون شرکت کردند. گروه آزمایشی به مدت یک نیمسال تحصیلی، درس زبان تخصصی خود را از طریق روش تکلیف محور فراگرفتند. گروه کنترل در همان مدت به روش سنتی دستور - ترجمه با تاکید بر یادگیری دستور، لغت، خواندن و ترجمه، درس زبان را فراگرفتند. در آغاز و در انتهای آزمایش از هر دو گروه آزمون مهارت خواندن گرفته شد. نتایج آزمون تی نشان داد که مهارت خواندن گروه آزمایشی قبل و بعد از شرکت در کلاس زبان تخصصی به طور معناداری متفاوت بوده و ارایه این درس با روش تکلیف محور بر پیشرفت مهارت خواندن آنان تاثیر گذاشته است. همچنین مقایسه نمرات دانشجویان در آزمون پایان ترم نشان داد که استفاده از روش تکلیف محور بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان در درس زبان تخصصی موثر بوده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2023

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 931 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

فناوری آموزش

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    145-152
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1088
  • دانلود: 

    638
چکیده: 

سرمایه اجتماعی به عنوان منابع و پاداش هایی که افراد از طریق روابط اجتماعی به دست می آورند، در چند دهه گذشته مقبولیت گسترده ای یافته است، ولی تحقیقات چندانی در ارتباط با تاثیر سرمایه اجتماعی بر فعالیت شغلی صورت نگرفته است.هدف از نگارش مقاله حاضر، بررسی تاثیر سرمایه اجتماعی بر فعالیت شغلی اعضای هیات علمی دانشگاه های دولتی مستقر در تهران است. به این منظور با بهره گیری از آرای صاحب نظرانی مانند «پوتنام» و «کلمن» در ابتدا به سنجش میزان سرمایه اجتماعی در میان اعضای هیات علمی این دانشگاه ها پرداخته و سپس چگونگی رابطه و تاثیر آن بر فعالیت شغلی آنان بررسی شده است. در این زمینه مولفه های سرمایه اجتماعی شامل کیفیت روابط (اعتمادورزی) و کمیت روابط (عضویت های گروهی و انجمن و روابط همیارانه) مورد بررسی و سنجش قرار گرفته اند.روش تحقیق از نوع همبستگی و به صورت پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری شامل 160 نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه های دولتی مستقر در تهران در نیمه نخست سال 1388 می باشد که از بین آنان با استفاده از فرمول کوکران، 120 نفر به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. شیوه جمع آوری اطلاعات، پرسش نامه بود. ضریب آلفای کرانباخ محاسبه شده برای پرسش نامه به کار رفته در این تحقیق، برابر با 0.901 می باشد.نتایج این تحقیق نشان داد که سرمایه اجتماعی تاثیر مستقیم و معناداری بر ابعاد فعالیت شغلی اعضای هیات علمی مورد مطالعه دارد و لذا فرضیات وجود رابطه میان سرمایه اجتماعی اعضای هیات علمی و میزان فعالیت شغلی، کیفیت آموزش فعالیت و کیفیت پژوهش فعالیت مورد تایید قرار گرفت.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1088

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 638 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 5
نشریه: 

فناوری آموزش

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    153-165
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1574
  • دانلود: 

    1105
چکیده: 

پژوهش حاضر با هدف ارزیابی دانش معلمان و دانشجویان ریاضی برای تدریس هندسه دبیرستان با استفاده از نظریه ون هیلی و با شرکت 12 نفر از معلمان شاغل به تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد آموزش ریاضی و 38 نفر از دانشجویان سال آخرکارشناسی دبیری ریاضی انجام گرفت. روش تحقیقی پژوهش، علی - مقایسه ای می باشد. محققین جهت ارزیابی دانش شرکت کنندگان در درس هندسه، آزمون هندسی ون هیلی را به کار گرفتند و به منظور تجزیه و تحلیل اطلاعات، از آزمون t استیودنت تک نمونه ای با a=0.01 استفاده کردند. نتایج تحقیق نشان داد که شرکت کنندگان پژوهش از سطح سوم ون هیلی (استنتاج غیر رسمی) عبور کرده اند، ولی به سطح چهارم (استنتاج رسمی) نرسیده اند. به روشنی واضح است که این نتایج، سطح چهارم ون هیلی، یعنی سطح مورد انتظار معلمان و دانشجویان دبیری ریاضی را نشان نمی دهد. بنابراین درس های جاری هندسه در برنامه دوره کارشناسی دبیری ریاضی، صلاحیت دانشی کافی را برای تدریس هندسه دبیرستان به دانشجویان دبیری ریاضی ارایه نمی دهند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1574

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1105 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button