Archive

Year

Volume(Issue)

Issues

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Issue Info: 
  • Year: 

    1391
  • Volume: 

    13
  • Issue: 

    1 (پیاپی 47)
  • Pages: 

    3-10
Measures: 
  • Citations: 

    3
  • Views: 

    1798
  • Downloads: 

    0
Abstract: 

هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی مهارت های ارتباطی با رویکرد اسلامی بر رضایتمندی زناشویی بود. طرح پژوهش از نوع نیمه تجربی با پیش آزمون و پس آزمون و پیگیری با گروه گواه بود. جامعه آماری تحقیق زوج های شهر اصفهان در سال 1389 و نمونه تحقیق 30 زوج بود که به روش داوطلبانه انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه قرار گرفتند. ابزار مورد استفاده پرسشنامه رضایت زناشویی اینریچ (1989) بود. مداخله آزمایشی (مهارت ارتباطی با رویکرد اسلامی) بر روی گروه آزمایش به مدت 6 جلسه 90 دقیقه ای و یک بار در هفته اجرا گردید. پس از اتمام برنامه آموزشی از هر دو گروه پس آزمون و آزمون پیگیری (یک ماه پس از اجرای پس آزمون) به عمل آمد. به منظور تجزیه و انجام داده ها از تحلیل واریانس چندمتغیری و کواریانس (مانکوا) استفاده شد. نتایج نشان داد که آموزش مهارت های ارتباطی با رویکرد اسلامی بر بهبود رضایتمندی زناشویی زوج ها در پس آزمون و پیگیری موثر بوده است (P<0.01).

Yearly Impact: مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

View 1798

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesDownload 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesCitation 3 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesRefrence 5
Issue Info: 
  • Year: 

    1391
  • Volume: 

    13
  • Issue: 

    1 (پیاپی 47)
  • Pages: 

    18-27
Measures: 
  • Citations: 

    2
  • Views: 

    1921
  • Downloads: 

    0
Abstract: 

هدف پژوهش حاضر، بررسی تحول شناختی در ادراک دانشجویان از معناداری در زندگی بر اساس ویژگی های جمعیت شناختی بود. روش پژوهش علی - مقایسه ای و جامعه آماری تمامی دانشجویان دختر و پسر همه دوره های تحصیلی دانشگاه های آزاد اسلامی واحد خوراسگان، علوم پزشکی اصفهان و دانشگاه اصفهان در سال تحصیلی 1389-90 بود. از بین دانشجویان این سه دانشگاه و با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای و بر حسب فرمول تعیین کوهن و همکاران (2000)، 400 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه معناداری در زندگی مورگان و فارسیدز (2009) بود. پس از جمع آوری داده ها، با استفاده از آزمون t تک نمونه ای،t  نمونه های مستقل، تحلیل واریانس یکراهه و آزمون تعقیبی توکی، پرسش های پژوهش بررسی شد. نتایج نشان داد که میانگین همه مولفه های معناداری در زندگی دانشجویان بجز مولفه زندگی معنادار، بالاتر از حد متوسط است (P<0.05)، ولی جنسیت، تاهل، سال تحصیل و نوع دانشگاه بر معناداری دانشجویان تاثیری نداشته است. گروه های سنی و رشته تحصیلی بر معناداری دانشجویان موثر بوده است. همچنین نتایج نشان داد که معناداری در زندگی یک سازه مستقل نیست و بالا رفتن سن باعث کاهش معناداری در زندگی دانشجویان می شود.

Yearly Impact: مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

View 1921

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesDownload 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesCitation 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesRefrence 1
Issue Info: 
  • Year: 

    1391
  • Volume: 

    13
  • Issue: 

    1 (پیاپی 47)
  • Pages: 

    28-37
Measures: 
  • Citations: 

    1
  • Views: 

    2118
  • Downloads: 

    0
Abstract: 

هدف پژوهش حاضر، تبیین آسیب پذیری های روانی دانشجویان دانشگاه های مختلط دولتی شهر تهران نسبت به پرخاشگری، حساسیت در روابط بین فردی، روان پریشی و تصورات پارانوئیدی بر اساس سبک های دلبستگی بود. جامعه آماری پژوهش همه دانشجویان دانشگاه های مختلط دولتی شهر تهران در سال تحصیلی 87-88 بودند که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای و با استفاده از فرمول کوکران، 384 دانشجوی دختر و پسر انتخاب شدند و مقیاس دلبستگی بزرگسال (AAI) (بشارت، 1379) را همراه با پرسشنامه علایم 90 سوالی تجدید نظر شده (SCL-90-R) (دراگوتیس، 1983) به صورت گروهی تکمیل کردند. داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS و با روش های همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندمتغیره به روش همزمان تحلیل گردید. تحلیل ها نشان داد، سبک دلبستگی ایمن با آسیب پذیری روانی، همبستگی مثبت و سبک های اجتنابی و دوسوگرا همبستگی منفی دارند (P<0.0001). همچنین سبک های دلبستگی به ویژه سبک های دوسوگرا و ایمن می توانند آسیب پذیری روانی را در ابعاد و به درجات مختلف تبیین نمایند.

Yearly Impact: مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

View 2118

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesDownload 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesCitation 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesRefrence 3
Issue Info: 
  • Year: 

    1391
  • Volume: 

    13
  • Issue: 

    1 (پیاپی 47)
  • Pages: 

    38-47
Measures: 
  • Citations: 

    1
  • Views: 

    1618
  • Downloads: 

    0
Abstract: 

پژوهش حاضر با هدف بررسی خصوصیات روان سنجی مقیاس سبک های هیجانی مادرانه (MESQ) در بین مادران انجام گرفته است. روش تحقیق مطالعه انجام شده، توصیفی - پیمایشی از نوع ابزارسازی و اعتبارسنجی بود. نمونه پژوهش شامل 400 نفر از مادران بود که به شیوه نمونه گیری خوشه ای تصادفی چندمرحله ای انتخاب شدند. پرسشنامه های پژوهش، مقیاس سبک های هیجانی مادرانه (MESQ) (لاگاسه سگوین و کاپلان، 2005) و مقیاس توانایی ها و مشکلات (SDQ) (گودمن، 1997) بود. برای تحلیل داده ها از نرم افزارهای SPSS16 و AMOS استفاده گردید. ضرایب همسانی درونی مقیاس (MESQ) در حد بالایی به دست آمد. محاسبه ضریب آزمون - بازآزمون به فاصله یک ماه مطلوب و بالا بود (P<0.001). آزمون KMO برابر با 0.78 و در سطح مطلوب بود و آزمون کرویت بارتلت از نظر آماری معنادار بود. دو عامل مقیاس، 45.44 درصد از واریانس کل مقیاس را تبیین کردند. تحلیل عامل تاییدی، نتایج حاصل از تحلیل عامل اکتشافی را تایید کرد و مدل به دست آمده با داده های پژوهش برازش داشت. همچنین همبستگی معنادار نمرات پرسشنامه MESQ با نمرات پرسشنامه SDQ روایی همگرا و واگرای مقیاس را تایید کرد. یافته های پژوهش نشان داد که نسخه فارسی مقیاس MESQ در اندازه گیری سبک های هیجانی مادرانه از خصوصیات روان سنجی قابل قبولی برخوردار است.

Yearly Impact: مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

View 1618

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesDownload 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesCitation 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesRefrence 3
Issue Info: 
  • Year: 

    1391
  • Volume: 

    13
  • Issue: 

    1 (پیاپی 47)
  • Pages: 

    48-59
Measures: 
  • Citations: 

    0
  • Views: 

    828
  • Downloads: 

    0
Abstract: 

هدف این پژوهش تعیین اعتبار و ساختار عاملی فرم فارسی مقیاس تعارض نقش جنسیتی است. جامعه آماری تحقیق شامل تمامی دانشجویان مرد دانشگاه های علوم بهزیستی و توانبخشی و دانشگاه تهران در سال 1389 بود که از بین آنها 190 نفر در محدوده 21 تا 40 سال و با سطوح تحصیلی کارشناسی تا دکترا، به عنوان نمونه تحقیق انتخاب گردیدند و پرسشنامه های ویژگی های جمعیت شناختی و فرم فارسی مقیاس تعارض نقش جنسیتی (ا.نیل و همکاران، 1986) را تکمیل کردند. تحلیل های آماری با استفاده از نرم افزار SPSS11.5 صورت گرفت. ضرایب همبستگی پیرسون نشان داد که بین عامل های تعارض نقش جنسیتی، عامل «هیجان پذیری محدود» قوی ترین (P<0.01) و عامل «موفقیت، قدرت، رقابت» ضعیف ترین همبستگی (P<0.01) را با کل مقیاس دارند. نتایج حاصل از این مطالعه نشان دادند که فرم فارسی مقیاس تعارض نقش جنسیتی و 4 عامل آن از اعتبار خوبی (با ضرایب آلفای کرونباخ از 0.70 تا0.81 ) در جمعیت دانشجویی ایران برخوردارند. همچنین تحلیل عاملی تاییدی صورت گرفته بر روی گویه های پرسشنامه با استفاده از چرخش واریماکس، ساختار 4 عاملی این مقیاس در مطالعه حاضر را تایید کرد (مجذور کای= 2029.147، درجه آزادی=666 ، P=0.001).

Yearly Impact: مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

View 828

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesDownload 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesCitation 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesRefrence 0
Author(s): 

YASEMINEJAD P. |

Issue Info: 
  • Year: 

    2012
  • Volume: 

    13
  • Issue: 

    1
  • Pages: 

    60-72
Measures: 
  • Citations: 

    3
  • Views: 

    2084
  • Downloads: 

    0
Keywords: 
Abstract: 

Yearly Impact: مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

View 2084

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesDownload 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesCitation 3 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesRefrence 5
Issue Info: 
  • Year: 

    1391
  • Volume: 

    13
  • Issue: 

    1 (پیاپی 47)
  • Pages: 

    73-80
Measures: 
  • Citations: 

    1
  • Views: 

    1486
  • Downloads: 

    0
Abstract: 

هدف این پژوهش بررسی رابطه مالکیت روان شناختی با تعهد عاطفی و میل ماندن در شغل بود. روش پژوهش از نوع همبستگی و جامعه آماری، همه کارکنان شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب - اهواز بودند که از بین آنها 126 نفر به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه مالکیت روان شناختی (ون داین و پیرس، 2004)، پرسشنامه تعهد عاطفی (ماودی، استیرز، و پورتر، 1979)، و پرسشنامه میل ماندن در شغل (واینر و واردی، 1980) بود. داده ها از طریق ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه تحلیل شد. یافته ها نشان داد که بین مالکیت روان شناختی به طور کلی و یک بعد از آن (مالکیت روان شناختی مبتنی بر سازمان) با تعهد عاطفی رابطه مثبت معنا دار وجود دارد (P<0.05). افزون بر این، تحلیل رگرسیون نشان داد که مالکیت روان شناختی مبتنی بر سازمان، پیش بین بهتری نسبت به مالکیت روان شناختی مبتنی بر شغل، برای متغیر تعهد عاطفی محسوب می شود (P<0.01). طبق انتظار بین مالکیت روان شناختی به طور کلی و هر دو بعد آن با میل ماندن در شغل رابطه معنا داری به دست آمد (P<0.01) و نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که مالکیت روان شناختی مبتنی بر سازمان، تعهد عاطفی و میل ماندن در شغل را بهتر پیش بینی کرده است (P<0.01).

Yearly Impact: مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

View 1486

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesDownload 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesCitation 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesRefrence 1
Issue Info: 
  • Year: 

    1391
  • Volume: 

    13
  • Issue: 

    1 (پیاپی 47)
  • Pages: 

    81-89
Measures: 
  • Citations: 

    0
  • Views: 

    1442
  • Downloads: 

    0
Abstract: 

هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین ابهام خلق (الکسی تایمیا) با هوش هیجانی، اضطراب و افسردگی در دانشجویان پسر دانشگاه آزاد اسلامی اهواز بود. جامعه آماری دانشجویان پسر دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز در سال 1389 بودند که از بین آنها 215 نفر به صورت تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. ابزارهای سنجش شامل مقیاس الکسی تایمیا اهواز (مکوندی، حیدرئی، شهنی ییلاق، نجاریان و عسکری، 2011)، پرسشنامه هوش هیجانی پترایدزو فورنهام (2011)، پرسشنامه اضطراب بک (1990) و پرسشنامه افسردگی بک (1987) بود. داده ها با استفاده از روش های آماری ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان دهنده وجود رابطه معنادار بین ابهام خلق با هوش هیجانی، اضطراب و افسردگی بود (P<0.01). در نهایت تحلیل رگرسیون نشان داد که افسردگی و مولفه چهارم هوش هیجانی یعنی مهارت های اجتماعی پیش بین های مناسبی برای متغیر ملاک یعنی الکسی تایمیا هستند.

Yearly Impact: مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

View 1442

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesDownload 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesCitation 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesRefrence 2
Issue Info: 
  • Year: 

    1391
  • Volume: 

    13
  • Issue: 

    1 (پیاپی 47)
  • Pages: 

    90-98
Measures: 
  • Citations: 

    1
  • Views: 

    1034
  • Downloads: 

    0
Abstract: 

این مطالعه به منظور تبیین تجربه خانواده های بیماران مرگ مغزی از ارتباط و آشنایی با خانواده و فرد گیرنده عضو به روش کیفی با رویکرد پدیدارشناسی انجام شد. به این منظور مصاحبه های بدون ساختار و عمیق با 5 خانواده بیمار مرگ مغزی اهدا کننده عضو که با گیرنده های اعضا ارتباط داشتند، صورت گرفت که در آن خانواده ها تجربیات خود را در خصوص این پدیده بیان کردند. داده های به دست آمده از این مصاحبه ها با استفاده از روش تجزیه و تحلیل کلایزی تحلیل شد. یافته های این پژوهش را می توان در قالب چهار مفهوم کلی نیت اهدا، نیاز به قدردانی، احساس تنهایی و سلطه جویی طبقه بندی کرد. یافته های این مطالعه توانست تصویری روشن از تجربیات خانواده های بیماران مرگ مغزی که با گیرنده ها ارتباط داشتند ارائه دهد. تجربیات این خانواده ها نشان داد که آشنایی و ارتباط دو خانواده لزوم دخالت متخصصان روان شناسی و مشاوره را می طلبد.

Yearly Impact: مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

View 1034

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesDownload 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesCitation 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesRefrence 7
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button