مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

مرکز اطلاعات علمی SID1
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
عنوان: 
نویسندگان: 

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1575
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1575

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

مومنی مهمویی حسین

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1388
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    71-77
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    8815
  • دانلود: 

    3015
چکیده: 

مقدمه: گسترش فعالیت های برنامه ریزی درسی حرکت هایی برای ارزشیابی برنامه های آموزشی را موجب می شود. هم شرکت های سرمایه گذاری و هم مصرف کنندگان تمایل دارند تا شواهدی را به دست آورند که برنامه های جدید نتایج رضایت بخشی تولید می نمایند. اطلاعات مورد جستجو، تناسب برنامه جدید با نیازهای جامعه و یادگیرنده، اعتبار و اهمیت علمی مواد مطالعاتی جدید، توانایی برنامه برای گزینش معلم مطمئن، پیش بینی رفتارهای دانش آموز یا دانشجو و نتایج واقعی استفاده از مجموعه ای از مواد آموزشی مشخص، هستند. دو دهه قبل، ارزشیابی برنامه درسی به عنوان حوزه مطالعاتی مستقلی در رشته علوم تربیتی ظاهر شد. ریشه های آن بیشتر در حوزه های کلی ارزشیابی آموزشی، آزمودن و اندازه گیری یافت می شود. با این وجود، مساله اصلی ابتدایی بیشتر ارزشیابی دانش آموزان بود تا ارزشیابی برنامه های آموزشی؛ نیازی که احساس شده بود تا مجموعه ای از مفاهیم، اصول، روش ها، نظریه ها و الگوهای جدید را تدوین نمایند. این عقاید و روش های جدید مبنای حوزه جدید ارزشیابی برنامه درسی هستند. دانشگاه های بزرگ دوره هایی را در مورد ارزشیابی برنامه درسی ارایه نموده اند. این نوشتار نیز سعی دارد که به ضرورت و اهمیت ارزشیابی برنامه درسی در آموزش عالی بپردازد و رهنمودهایی را در این خصوص ارایه نماید.نتیجه گیری: ارزشیابی برنامه درسی به عنوان جزیی از نظام آموزش تحت تاثیر عوامل متعددی است و تغییر در رویکردها و شیوه های جاری آن، تغییر همه جانبه در همه عوامل تاثیرگذار بر آن را می طلبد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 8815

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 3015 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1388
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    41-44
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1318
  • دانلود: 

    417
چکیده: 

اهداف: سیستم ارزشیابی جامع، معتبر و مداوم برای ارزیابی و تضمین کیفیت فعالیت آموزشی اعضای هیات علمی همواره مورد نیاز است. این مطالعه با هدف تعیین دیدگاه دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دکترای پرستاری در مورد ارزشیابی اساتید انجام شد.روش ها: این پژوهش مطالعه ای توصیفی، تحلیلی است که به صورت مقطعی روی 30 نفر از دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکترای پرستاری یکی از دانشکده های پرستاری شهر تهران که به صورت سرشماری انتخاب شده بودند در سال 1387 صورت گرفت. ابزار گردآوری اطلاعات پرسش نامه ارزشیابی استاد مشتمل بر 16 سوال بسته بر اساس معیار 5 رتبه ای لیکرت بود که در سه حیطه اخلاق، فن تدریس و صلاحیت علمی تنظیم شد. روایی و پایایی پرسش نامه توسط مدیریت مطالعات و توسعه آموزش پزشکی دانشگاه مربوطه تایید شده و همه ساله برای ارزشیابی اساتید مورد استفاده قرار گرفته بود. داده های جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار SPSS 13 با استفاده از آمار توصیفی تجزیه و تحلیل شد.یافته ها: دانشجویان عملکرد آموزشی اعضای هیات علمی دانشکده را مطلوب ارزیابی نمودند. از نظر 76.7% دانشجویان، اساتید دارای اخلاق خوب بودند. 43.3% دانشجویان اعتقاد داشتند که اساتید دارای فن تدریس خوب هستند و 33.3% دانشجویان اعتقاد داشتند که اساتید از نظر علمی وضعیت خوبی دارند.نتیجه گیری: از نظر دانشجویان، اساتید در وضعیت مطلوبی قرار دارند. از نکات مثبت ایشان داشتن حسن خلق، برنامه ریزی موثر و تسلط علمی به موضوع درسی است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1318

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 417 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1388
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    45-50
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1630
  • دانلود: 

    228
چکیده: 

اهداف: این مطالعه با هدف ارزیابی درونی نقاط قوت و ضعف گروه پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی مهاباد به منظور ارتقای کیفیت آموزش انجام شد.روش ها: در این مطالعه توصیفی مقطعی، ملاک های مدیر گروه، تجهیزات گروه، فضای آموزشی نظری و بالینی، دانشجویان، اعضای هیات علمی، روش های یاددهی، یادگیری و تولید دانش جدید مورد ارزیابی قرار گرفتند. روش جمع آوری داده ها پرسش نامه، مشاهده و چک لیست بود. اعضای گروه، پس از تعیین نشانگرها و اختصاص امتیاز ایده آل برای هر کدام از ملاک های انتخاب شده، وضعیت موجود را با نشانگرها مورد مقایسه قرار دادند. ویژگی مطلوب هر ملاک تعیین و هر ملاک بین 1 تا 5 (خیلی ضعیف تا عالی) طبقه بندی شد. میانگین امتیاز ملاک ها تعیین و از طبقه بندی گورمن برای نتیجه گیری نهایی استفاده شد.یافته ها: جایگاه سازمانی مدیر گروه دارای نمره 3.5 و رتبه "بیش از رضایت بخش"، عوامل پشتیبانی دارای نمره 4.07 و رتبه "قوی"، فرآیند آموزش، یادگیری دارای نمره 4.03 و رتبه "قوی" و در مجموع نمره ارزیابی گروه پرستاری 3.97 و دارای رتبه "خوب" بود. از نظر دانشجویان، فرآیند آموزش گروه پرستاری دارای نمره 3.37 و رتبه "بیش از رضایت بخش" بود. مدیر گروه، اعضای هیات علمی و شورای گروه، هر کدام امتیاز 3.5 و رتبه "بیش از رضایت بخش" را بر اساس رده بندی گورمن کسب کردند.نتیجه گیری: با وجود ارزیابی کلی "خوب" عملکرد گروه پرستاری، با رفع نقیصه های مشخص شده در هر بخش، خصوصا آموزش بالینی، می توان به نتایج بهتری دست یافت. گروه آموزشی، با شناخت نقاط ضعف و قوت خود، فعالانه در جهت رفع نقایص و تقویت نقاط مثبت خود قدم برمی دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1630

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 228 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1388
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    51-57
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    982
  • دانلود: 

    186
چکیده: 

اهداف: پیشرفت تحصیلی دانشجویان پزشکی تحت تاثیر عوامل متعددی است و شناسایی عوامل خطرآفرین ضروری به نظر می رسد. این مطالعه به منظور شناسایی عملکرد تحصیلی دانش آموختگان رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کاشان و عوامل مرتبط با آن انجام گرفت.روش ها: در مطالعه ای مقطعی، 586 دانش آموخته رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کاشان از سال 1365 تا انتهای 1382 به روش سرشماری انتخاب شدند. پرسش نامه ای مشتمل بر اطلاعات دموگرافیک و وضعیت تحصیلی دانش آموخته شامل معدل هر یک از دوره های علوم پایه، فیزیوپاتولوژی، کارآموزی، کارورزی و کل دوره مورد استفاده قرار گرفت. میانگین معدل هر یک از دوره ها و کل دوره به طور جداگانه بررسی و به عنوان نقطه برش برای تحلیل های آماری در نظر گرفته شد. در هر یک از دوره ها، معدل کمتر از میانگین به عنوان وضعیت تحصیلی نامطلوب (گروه مورد) منظور شد و داده ها با استفاده از نسبت شانس و درصد تفاوت مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: معدل دوره های علوم پایه، فیزیوپاتولوژی، کارآموزی، کارورزی و معدل کل به ترتیب 17.31±0.95 ,15.42±1.25 ,14.60±1.53 ,15.13±1.47 و 15.47±1.10 بود. در دوره علوم پایه 41%، دوره فیزیوپاتولوژی 42.7%، دوره کارآموزی 50.5%، دوره کارورزی 37.7% و در کل دوره 278 نفر (47.4%) وضعیت تحصیلی نامطلوب داشتند. سهمیه پذیرش، وضعیت تاهل، جنسیت و تاخیر در ورود به دانشگاه به عنوان مهم ترین عوامل تاثیرگذار بر عملکرد تحصیلی گزارش شدند.نتیجه گیری. عملکرد تحصیلی نامطلوب در دانشجویان معمول به نظر می رسد. بر اساس نتایج این پژوهش تجدیدنظر در برنامه های گزینش دانشجو و حمایت از دانشجویان آسیب پذیر ضروری است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 982

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 186 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1388
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    59-63
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1312
  • دانلود: 

    213
چکیده: 

اهداف: این پژوهش به منظور امکان سنجی و بررسی موضوعات آموزش غیرحضوری در نظام آموزش های عقیدتی، سیاسی، جایگاه و شیوه های اجرای آن انجام شد.روش ها: برای پاسخ به سوال های تحقیق، مطالعاتی در دو بخش کتابخانه ای (نظری) و میدانی (پیمایشی) با حجم 100 نفر نمونه متشکل از کارشناسان، مدیران و مربیان عقیدتی، سیاسی انجام گرفت.یافته ها: 90% افراد اجرای آموزش های عقیدتی- سیاسی را به صورت ترکیبی (حضوری و غیرحضوری) مورد تایید قرار دادند. 47% افراد دروس عقاید، 64% دروس احکام، 65% دروس معارف، 85% دروس تاریخ اسلام، 49% دروس اخلاق، 78% دروس دانش سیاسی و 76% دروس نظام دفاعی را برای غیرحضوری شدن مورد تایید قرار دادند. 34% از نمونه آماری دوره های بدو خدمت، 75% دوره تداوم، 71% دوره های طولی و 73% دوره های بصیرت را برای غیرحضوری شدن مناسب دانستند. 81% افراد آموزش غیرحضوری را برای گروه فرماندهان و مدیران، 82% برای گروه عموم مدیران، 59% برای گروه عموم نیروها و 91% برای گروه اساتید و مربیان مناسب تشخیص دادند.نتیجه گیری: برای استقرار نظام آموزش غیرحضوری، به ویژه استقرار آن در داخل نظام سنتی (حضوری)، آمادگی در زمینه-های گوناگون لازم است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1312

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 213 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

MOUMENI MAHMOUEI MOHSEN

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2009
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    65-70
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    245
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

Introduction. Curriculum activities development cause to some evaluation activities of educational programs. Both investment companies and consumers tend to obtain evidence that the new programs produce satisfactory results. Fitness of new program to society and learners needs, scientific validity and importance of new educational materials, program power to select highly reliable teacher, prediction of student's behavior and actual results of using a set of educational materials are the researched data. Two decades ago, the evaluation of the curriculum appeared as an independent field of study in educational sciences. Its roots are mostly found in more general areas of educational evaluation, testing and measurement. However, the main problem at first was student and not educational programs evaluation; a need that was felt to determine a set of concepts, principles, methods, theory and new patterns. This new methods and ideas are the source of new areas of curriculum evaluation. Large universities developed courses in the curriculum evaluation. This article is trying to explain the necessity and importance of curriculum evaluation in higher education and provide guidelines in this regard.Conclusion. Curriculum evaluation as a part of the education system is affected by several factors and changes in current approaches and methods require the change of all effective factors.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 245

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1388
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    65-70
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    780
  • دانلود: 

    163
چکیده: 

اهداف: یکی از راهکارهای تمرکززدایی در سیستم مدیریت دانشگاه ها، برنامه تفویض اختیار به هیات امنای دانشگاه هاست که نمونه ای از آن، آیین نامه تفویض اختیار در برنامه ریزی درسی است. این مقاله با هدف پاسخ گویی به این سوال که آیا "آوا." چارچوب اصلی تفویض اختیار برنامه درسی به دانشگاه ها را مشخص کرده است" یا خیر، انجام شد.روش ها: این تحقیق توصیفی با روش تحلیل محتوای کمی و کیفی انجام شد. جامعه و نمونه آماری یکسان و در حقیقت نمونه گیری به روش سرشماری بود. واحد تحلیل در این آیین نامه، ماده ها به انضمام مقدمه و واحد ثبت، جملات و عبارات آیین نامه بود و تحلیل داده ها با روش میانگین وزنی انجام شد.یافته ها: توجه به عناصر ارتباطی در آیین نامه، مواردی از عدم انسجام بین مواد آیین نامه، عدم انطباق این مواد با اهداف، سیاست ها و راهکارهای اجرایی مندرج در آیین نامه، واگذاری اختیارات برنامه درسی در حد متوسط به دانشگاه ها و کلی گویی در بعضی از قسمت های متن آیین نامه ملاحظه شد.نتیجه گیری: آمادگی های لازم در دانشگاه ها برای این تفویض فراهم نیست. مواردی از قبیل عدم ارزیابی سریع از نحوه اجرای آیین نامه، سردرگمی دانشگاه ها به علت پرداختن به کلی گویی هایی در بعضی از مواد و عدم تبیین چگونگی اجرای آیین نامه به-صورت جامع، نمونه ای از ابهام های این قانون است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 780

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 163 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1388
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    79-83
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    939
  • دانلود: 

    201
چکیده: 

مقدمه: گروه، تجمع دو نفر یا بیشتر است که کنش و واکنش دارند، از قوانین خاصی پیروی می کنند، به نیازهای یکدیگر علاقمندند و از طریق تفاهم و وحدت عمل درصدند به اهداف مشترک نایل آیند. حل مسأله توسط گروه تحت تاثیر عواملی مانند تعداد اعضای گروه، انسجام گروه، اختلاف موقعیت، شخصیت افراد و محیط فیزیکی قرار می گیرد. در گروه های کوچک تعداد اعضا محدود است، به طوری که هر عضو با دیگر اعضا، ارتباطی رودررو و بدون واسطه داشته و هر کدام از اعضا نقش خاصی در گروه دارند و نقش ها از هم متمایز است. در گروه های کوچک میزان مشارکت و صحبت صریح به مراتب بیشتر از گروه های بزرگتر است. همچنین همکاری گروهی و احساس دوستی بین اعضا بیشتر است و تفکر انتقادی در افراد تقویت می شود. در روش آموزش در گروه های کوچک، فراگیران از نگرش ها، احساسات، عقاید و دلایل رفتار دیگران آگاه می شوند و پس از آن نگرش-های خود و دیگران را نقد و بررسی می کنند و سپس به تغییر و تطبیق نگرش های خود در مسیر تحلیل و ارزشیابی نگرش خود می پردازند.نتیجه گیری: یکی از مهم ترین دلایل استفاده از گروه های کوچک، افزایش مهارت های فراگیران و شکل دادن به نگرش آنها است که این، به خصوص باعث توسعه مهارت های بالینی در کلینیک ها و مراکز بهداشتی درمانی می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 939

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 201 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

دیباواجاری طلعت

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1388
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    85-94
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2529
  • دانلود: 

    688
چکیده: 

مقدمه: بین المللی کردن برنامه درسی (IOC) مفهومی جدید و در حال تحول است که به طور ویژه از اوایل قرن بیست ویکم در ادبیات برنامه درسی مورد توجه قرار گرفته است. علیرغم اهمیت و جایگاه چنین ایده ای، برداشت ها و تفسیرها از این واژه در بسیاری از ممالک به ویژه ایران توام با ابهام، سردرگمی و عدم شفافیت است. مقاله حاضر در راستای بررسی این مفهوم در ادبیات برنامه درسی تلاش کرده تا برداشت های مختلف از این واژه و حدود و دامنه آنها را مفهوم پردازی کند. در این راستا، سه برداشت متفاوت از IOC (بین المللی کردن دروس و رشته های دانشگاهی، بین المللی کردن رشته مطالعات برنامه درسی و بین المللی کردن حرفه برنامه درسی) شناسایی و معنی مولفه های آنها معرفی شده است.نتیجه گیری: توجه به توسعه دانش، مهارت و ارزش های بین المللی در برنامه های دانشگاه به منظور افزایش سواد بین المللی دانشجویان ضروری است و اشاعه برنامه های درسی دانشگاهی به فراتر از مرزهای جغرافیایی و تجاری سازی برنامه درسی و محصولات آن لازم به نظر می رسد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2529

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 688 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button