Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    1-12
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    454
  • دانلود: 

    314
چکیده: 

هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطه عملکرد انعکاسی با همدلی و ذهن آگاهی در دختران نوجوانان بود. پژوهش حاضر کاربردی، از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دوم شهر تهران با دامنه سنی بین 15 تا 18 سال بود که در سال تحصیلی 99-1398 مشغول به تحصیل بودند. از بین این افراد 167 دانش آموز از منطقه 12 شهر تهران از طریق نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند و به پرسشنامه عملکرد انعکاسی نوجوانان (RFQ-Y) و مقیاس های ذهن آگاهی (MAAS) و همدلی و همدردی نوجوانان (AMES) پاسخ دادند. نتایج از طریق ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیره بررسی شد. یافته ها نشان داد که ذهن آگاهی (434=r)، همدلی (439=r) و مولفه های آن شامل همدلی شناختی (313=r)، همدلی عاطفی (244=r) و همدردی (197=r) با عملکرد انعکاسی رابطه مثبت و معنادار دارند. همچنین مشخص شد، ذهن آگاهی با همدلی (245=r) نیز رابطه مثبت و معنادار دارد. از بررسی همبستگی بین همدلی و عملکرد انعکاسی، فقط مولفه همدلی شناختی می تواند عملکرد انعکاسی نوجوانان را به صورت معناداری پیش بینی کند. همچنین ذهن آگاهی، می تواند به صورت معناداری تغییرات عملکرد انعکاسی نوجوانان را پیش بینی کند. براساس نتایج پژوهش حاضر، تلاش جهت بهبود همدلی و ذهن آگاهی، می تواند منجر به رشد و افزایش ظرفیت انعکاسی نوجوانان شود. در نتیجه متخصصان و مشاوران علاقه مند به حوزه مداخله، می توانند بر پایه نتایج به دست آمده مداخله هایی را جهت بهبود ظرفیت انعکاسی نوجوانان تدارک و اجرا کنند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 454

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 314 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    13-22
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    380
  • دانلود: 

    299
چکیده: 

هدف از پژوهش حاضر، پیش بینی سلامت روان و تاب آوری مادران دارای فرزند دختر آهسته گام بر اساس انعطاف پذیری شناختی بود. روش این پژوهش همبستگی و پس رویدادی بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه مادران دارای فرزند دختر آهسته گام تشکیل می دادند که فرزندانشان در مدارس استثنایی ابتدایی دخترانه ی شهر تهران در سال 1399-1398 مشغول به تحصیل بودند. با روش نمونه گیری هدفمند، نمونه ای شامل 119 مادر انتخاب شدند. ملاک های ورود مادران به این پژوهش، داشتن دختر آهسته گام (با تشخیص قطعی آموزش پذیر و در حال تحصیل در مدرسه استثنایی) و داشتن حداقل سواد برای مادران جهت تکمیل نمودن پرسشنامه ها بوده است. جهت گردآوری داده ها از پرسشنامه های انعطاف پذیری شناختی (CFI)، سلامت روان (GHQ) و تاب آوری (CD-RISC) استفاده شد و این پرسشنامه ها توسط مادران تکمیل گردید. تحلیل داده ها، توسط نرم افزار 21-SPSS و با روش رگرسیون چندگانه صورت گرفت. نتایج حاصل از این پژوهش حاکی از همبستگی بین انعطاف پذیری شناختی با سلامت روان و هم چنین بین انعطاف پذیری شناختی با تاب آوری (01/0< P) بود. با توجه به یافته های به دست آمده از پژوهش حاضر مبنی بر اهمیت نقش انعطاف پذیری شناختی به عنوان عاملی اثرگذار و کلیدی در سلامت روان مادران دارای فرزند آهسته گام، طراحی و اجرای برنامه های مداخلاتی بر اساس مولفه های انعطاف پذیری شناختی، می تواند منجر به افزایش سلامت روان و ارتقا میزان تاب آوری مادران شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 380

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 299 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

جلیلوند محمد | رژه عباس

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    23-33
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    346
  • دانلود: 

    179
چکیده: 

کودکان دارای اختلال هماهنگی رشدی تمایل به اجتناب از مشارکت در فعالیت های بدنی دارند که منجر به عملکرد حرکتی ضعیف و پیامدهای منفی روانی در آن ها می شود. هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی رویکرد تدریس بازی تاکتیکی و روش سنتی بر انگیزه مشارکت ورزشی کودکان دارای اختلال هماهنگی رشدی بود. تعداد 30 نفر از کودکان پسر دارای اختلال هماهنگی رشدی شهر کرمانشاه به صورت داوطلبانه در پژوهش شرکت کردند. سپس بر اساس نمرات پیش آزمون همتاسازی شده و در دو گروه 15 نفره تمرینی مدل بازی تاکتیکی و گروه تمرین سنتی قرار گرفتند. برنامه تمرینی شامل یک دوره برنامه آموزش بسکتبال بود که طی 12 هفته و هر هفته سه جلسه یک ساعته به دو روش سنتی و بازی تاکتیکی انجام گرفت. ابزار مورداستفاده در این پژوهش شامل پرسشنامه اختلال هماهنگی رشدی ویلسون (DCDQ'07)، آزمون ارزیابی حرکات جنبشی کودکان هندرسون (MABC-2) و مقیاس انگیزه مشارکت ورزشی گیل (SPMQ) بود. نتایج آزمون های شاپیرو ویلک و لوین نشان دهنده نرمال بودن داده ها و همگنی واریانس ها بود. جهت تحلیل داده ها از آزمون تحلیل کوواریانس در نرم افزار SPSS استفاده شد (05/0> P). نتایج پژوهش نشان داد که گروه تمرینی مدل بازی تاکتیکی نسبت به گروه تمرین سنتی افزایش معناداری را در امتیازات انگیزه مشارکت ورزشی داشتند. بنابراین می توان گفت استفاده از روش مدل بازی تاکتیکی نسبت به شیوه سنتی تدریس باعث افزایش انگیزه مشارکت ورزشی کودکان دارای اختلال هماهنگی رشدی می شود. پیشنهاد می شود در آموزش مهارت های ورزشی به کودکان دارای اختلال هماهنگی رشدی از رویکرد بازی تاکتیکی استفاده شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 346

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 179 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    35-47
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    241
  • دانلود: 

    178
چکیده: 

پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش اشعار ریتمیک بر رشد فعالیت های اجتماعی و مهارت های زبانی و نوشتاری کودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسم انجام گرفت. طرح پژوهش نیمه آزمایشی، از نوع پیش آزمون-پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل تمامی کودکان 10-8 ساله مبتلا به اختلال طیف اتیسم مراجعه کننده به سازمان بهزیستی، مدارس کودکان استثنایی و مراکز و کلینیک های شهر خرم آباد در نیمه دوم سال 1398 بود. از میان جامعه آماری فوق به روش نمونه گیری در دسترس تعداد 30 نفر انتخاب و با جایگزینی تصادفی در گروه های آزمایش (15نفر) و گواه (15نفر) قرار گرفتند و به مقیاس رشد اجتماعی واینلند (دال، 1965)، آزمون رشد زبان TOLD (نیوکامر و هامیل، 1977) و آزمون اختلال بیان نوشتاری (جباری، 1395) پاسخ دادند. آموزش اشعار ریتمیک برای گروه آزمایش طی 16 جلسه 60 دقیقه ای به صورت هر هفته 2 جلسه به اجرا گذاشته شدند؛ سپس، در پایان مداخلات درمانی، بار دیگر آزمودنی های گروه های آزمایش و گواه، توسط ابزارهای پژوهش مورد ارزیابی قرار گرفتند. داده ها با استفاده از روش های آمار توصیفی و تحلیل کواریانس، تحلیل گردیدند. نتایج نشان داد که آموزش اشعار ریتمیک باعث رشد فعالیت های اجتماعی، شامل خودیاری عمومی، خودرهبری و ارتباط، مهارت های زبانی، شامل درک واژگان ربطی، درک دستوری و تمایزگذاری کلمه و مهارت های نوشتاری، شامل کلمه نویسی، جمله نویسی و رعایت جمع و مفرد در کودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسم شد. ازاین رو، با استفاده از آموزش اشعار ریتمیک، می توان فعالیت های اجتماعی و مهارت های زبانی و نوشتاری کودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسم را بهبود بخشید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 241

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 178 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    49-61
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    621
  • دانلود: 

    597
چکیده: 

هدف از پژوهش حاضر، مقایسه اثربخشی مداخله حافظه فعال و یکپارچگی حسی-حرکتی بر عملکرد ریاضی دانش آموزان با اختلال یادگیری ریاضی بود. روش مطالعه، نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون، پس آزمون با گروه کنترل و مرحله پیگیری بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان پسر با اختلال ریاضی دوره ابتدایی شهر کرمان در سال تحصیلی 99-1398 بودند. از میان این افراد 60 نفر (دختر و پسر) به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در سه گروه 20 نفره (دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل) گمارش شدند. گروه های آزمایش به مدت 16 جلسه 45 دقیقه ای تحت مداخله قرار گرفتند و گروه کنترل مداخله ای دریافت نکردند. پیش آزمون و پس آزمون به عمل آمد و برای اطمینان از ثبات نتایج پس از سه ماه آزمون پیگیری اجرا شد. ابزار سنجش شامل مقیاس هوشی وکسلر (WISC) و آزمون عملکرد ریاضی بود. داده ها با تحلیل کوواریانس چند متغیری با کمک نرم افزار آماری 22-SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد در اثربخشی مداخله مبتنی بر حافظه فعال و مداخله مبتنی بر یکپارچگی حسی-حرکتی در میان گروه های آزمایش و کنترل تفاوت وجود دارد (05/0>P). همچنین در مرحله پیگیری نیز، بین پایداری تغییرات مداخله مبتنی بر حافظه فعال و مداخله مبتنی بر یکپارچگی حسی-حرکتی روی عملکرد ریاضی تفاوت معناداری وجود دارد (05/0>P). براساس نتایج پژوهش، می توان گفت مداخله ها با ایجاد تجربه جدید در عملکرد ریاضی دانش آموزان با اختلال یادگیری ریاضی موثر بوده و می توانند به عنوان مداخله هایی سودمند در مدارس دوره ابتدایی، مراکز مشکلات ویژه یادگیری و مراکز آموزشی و توان بخشی به کار گرفته شوند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 621

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 597 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    63-73
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    251
  • دانلود: 

    236
چکیده: 

هدف از مطالعه ی حاضر، بررسی تاثیر مداخله آموزشی-شناختی مبتنی بر رایانه بر حافظه فعال، توجه، مهار پاسخ و مولفه اجرایی مرکزی کودکان با اختلال نقص توجه و بیش فعالی بود. روش مطالعه حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری بود. جامعه آماری پژوهش 27 دانش آموز 8 تا 12 ساله با اختلال نقص توجه و بیش فعالی بود. نمونه های پژوهش با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و بر اساس نمراتی که از اجرای پرسشنامه کانرز فرم معلم (CTRS)، مولفه حلقه واج شناختی و لوح بصری (WMTB-C) به دست آوردند، همتا شدند. ابزار سنجش پیش آزمون و پس آزمون و پیگیری آزمون عملکرد پیوسته دیداری و شنیداری یکپارچه (IVA-2) بود. ابتدا پیش آزمون به عمل آمد. در ادامه سه گروه آزمایش مداخلات آموزشی-شناختی مبتنی بر رایانه را طی 18 جلسه 50 دقیقه ای دریافت کردند. سپس مجددا پس آزمون گرفته شد. در پایان بعد از سه ماه مجددا آزمون پیگیری اجرا شد. داده ها با استفاده از تحلیل واریانس اندازه های مکرر، در نرم افزار 24-SPSS تحلیل شد. یافته ها نشان داد که در زمینه های حافظه فعال، توجه و مهار پاسخ بین سه گروه در پیش آزمون و پس آزمون و پیگیری تفاوت معنی داری وجود داشته (05/0>P) و مداخله آموزشی-شناختی مبتنی بر رایانه منجر به افزایش توجه، مهار پاسخ و مولفه مجری مرکزی حافظه فعال در کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی شده است. با توجه به نتایج پیشنهاد می گردد، در پژوهش های آینده سایر اختلالات هم موردبررسی قرار گیرند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 251

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 236 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    75-85
تعامل: 
  • استنادات: 

    3
  • بازدید: 

    555
  • دانلود: 

    319
چکیده: 

هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی درمان شناختی-رفتاری گربه مقابله گر بر میزان جرات ورزی کودکان دارای اختلال اضطرابی بود. مطالعه حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون، پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل دانش-آموزان مبتلا به اختلال اضطرابی شهر تهران در سال تحصیلی 97-1396 بود. در این پژوهش تعداد 30 کودک دبستانی مبتلا به اختلال اضطراب با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب و با گمارش تصادفی، در گروه های آزمایش و کنترل گمارده شدند (در هر گروه 15 کودک). گروه آزمایش به مدت 16 جلسه 60 دقیقه ای، مداخله شناختی-رفتاری گربه مقابله گر (کندال، 2006) را دریافت نمودند. ابزارهای سنجش شامل پرسشنامه مقیاس چند بعدی (اضطراب کودکان MASC) و پرسشنامه جرات ورزی کودکان (CATS) بود. داده های حاصل از پژوهش به شیوه تحلیل واریانس چندمتغیره و t وابسته با استفاده از نرم افزار آماری 24-SPSS مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که برنامه درمانی گربه مقابله گر بر افزایش جراتمندی (001/0p<) کودکان مبتلا به اختلال اضطرابی تاثیر معنادار دارد. یافته های پژوهش حاضر بیانگر آن بود که برنامه درمانی گربه مقابله گر با بهره گیری از راهبردهای سودمند رفتاری با تاکیدی بر عامل های پردازش اطلاعات شناختی همراه با اضطراب افراد و نیروهای اجتماعی، نوعی ترکیب عقلانی را معرفی می-کند که می تواند برای افزایش جرات ورزی کودکان مضطرب مورداستفاده قرار گیرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 555

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 319 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 3 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    87-97
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    414
  • دانلود: 

    262
چکیده: 

پژوهش حاضر با هدف ارزیابی تاثیر روان درمانی هنری-نمایش کوتاه مدت بر تیک های حرکتی حاد و با شروع ناگهانی در یک کودک پنج ساله انجام شد. روش این پژوهش یک مطالعه تک آزمودنی از نوع A-B بود که در دسته پژوهش های تجربی یا آزمایشی جای می گیرد. روش درمانی مورد اشاره، در هشت جلسه یک ساعته (چهار جلسه ویژه کودک و چهار جلسه مخصوص مادر) اجرا شد. معیار خاتمه-بخشی به جلسات درمانی، کاهش معنادار تیک های حرکتی بر اساس ابزار های پژوهش بود. این ابزارها شامل چک لیست نمودهای رفتاری-نشانگانی تیک (پوررضاییان، 1398)، مشاهده و پیگیری نشانگان در جلسات درمانی و مصاحبه بالینی با مادر کودک بود. داده های کمی پژوهش با استفاده از جدول و نمودارها ویژه طرح های تک آزمودنی مورد تحلیل قرار گرفتند. به علاوه، میزان اندازه اثر نیز گزارش شد (ES = 7/34). یافته ها یافته های پژوهش نشان داد که روان درمانی هنری-نمایشی به طور معناداری سبب کاهش تیک حرکتی (05/0>P) در کودک شده است. نتیجه گیری با توجه به یافته های پژوهش می توان نتیجه گرفت که روان درمانی هنری-نمایشی، روشی موثر برای درمان اختلال تیک کودک بوده است؛ بنابراین کاربست این روش کوتاه مدت در مراحل حاد بروز تیک های حرکتی کودکان، توصیه می شود (البته در صورت تکرار نتایج در پژوهش های آتی و رعایت اصل تعمیم پذیری).

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 414

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 262 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    99-110
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    252
  • دانلود: 

    140
چکیده: 

پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی بسته توانمندسازی روان شناختی بر نشخوار فکری والدین دارای فرزند مبتلا به سرطان انجام گرفت. روش پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه گواه و دوره پیگیری دو ماهه بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه والدین دارای فرزند مبتلا به سرطان لوسمی و لنفاوی شهر اصفهان در سال 1398 تشکیل دادند که به مراکز درمانی مراجعه کرده و فرزند آن ها تحت درمان بودند که از میان آن ها تعداد 30 والد دارای فرزند مبتلا به سرطان با روش نمونه گیری داوطلبانه انتخاب و با گمارش تصادفی در گروه های آزمایش و کنترل گمارده شدند (در هر گروه 15 والد). والدین حاضر در گروه آزمایش به مدت 12 جلسه طی سه ماه تحت آموزش بسته توانمندسازی روان شناختی قرار گرفتند. دراین بین، در گروه آزمایش 2 نفر و در گروه گواه گواه نیز 3 نفر ریزش داشتند. پس از شروع مداخله، 2 نفر در گروه آزمایش و 3 نفر در گروه گواه ریزش داشتند. در این پژوهش از پرسشنامه نشخوار فکری نولن هوکسما و مارو (1991) (MRQ) استفاده شد. داده های حاصل از پژوهش به شیوه تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر با استفاده از نرم افزار آماری 23SPSS تجزیه وتحلیل شد. نتایج نشان داد که بسته توانمندسازی روان شناختی بر نشخوار فکری والدین دارای فرزند مبتلا به سرطان تاثیر معنادار دارد (001/0p<). بدین صورت که این بسته توانسته منجر به کاهش نشخوار فکری این والدین شود. با توجه به نتایج پژوهش حاضر، بسته توانمندسازی روان شناختی با بهره گیری از آموزش شایستگی والدینی و کسب معنای زندگی، می تواند یک روش کارآمد جهت کاهش نشخوار فکری والدین کودکان مبتلا به سرطان به شمار رود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 252

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 140 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    111-121
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    319
  • دانلود: 

    171
چکیده: 

هدف از پژوهش حاضر، مقایسه همدلی شناختی و عاطفی (سرد و گرم) در کودکان با اختلال رفتاری برونی سازی شده و کودکان عادی با در نظر گرفتن نقش جنسیت بود. روش این پژوهش توصیفی از نوع علی-مقایسه ای بود. جامعه آماری موردمطالعه کلیه دانش آموزان دوره ابتدایی (سنین 8 تا 12 سال) شهر تبریز در سال تحصیلی 97_ 98 بودند. از این جامعه تعداد 100 کودک مبتلا به اختلالات رفتاری برونی سازی شده (50 دختر و 50 پسر) و 100 کودک عادی (50 دختر و 50 پسر) به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چندمرحله ای با استفاده از پرسشنامه علایم مرضی کودکان (CSI-4) فرم معلم انتخاب شدند. به منظور سنجش همدلی شناختی و عاطفی از مقیاس همدلی دادس استفاده گردید. نتایج تحلیل واریانس چند متغیره نشان داد که همدلی شناختی و عاطفی درکودکان مبتلا به اختلالات رفتاری برونی سازی شده نسبت به کودکان عادی متفاوت می باشد (10/15 F=، 05/0>p)، همچنین همدلی شناختی و عاطفی در بین دختران و پسران نیز متفاوت می باشد (79/34 F=، 05/0>p). با توجه به یافته ها نتیجه گیری می شود همدلی شناختی و عاطفی در کودکان با اختلال رفتاری برونی سازی شده ضعیف تر از کودکان عادی است و دختران در همدلی شناختی و عاطفی عملکرد بهتری نسبت به پسران دارند. این یافته ها به درک بهتر این اختلال و ارایه راهکارهای مختلف درمانی کمک می کند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 319

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 171 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button