زمینه و هدف: شرکت های دانش بنیان برای برون دادهای نوآورانه خود متکی به سرمایه انسانی می باشند. از طرفی عملکرد اثربخش سرمایه انسانی و پیامد های نوآوری حاصله برای این شرکت ها بسیار مهم می باشد. هدف این تحقیق، طراحی مدلی برای سرمایه انسانی نوآور اثربخش شرکت های دانش بنیان است. روش شناسی: این پژوهش از نظر هدف بنیادی و در قالب رویکرد کیفی و از استراتژی پژوهش داده بنیاد با رهیافت نظام مند استفاده شده است. جامعه آماری شامل صاحب نظران حوزه دارویی و سلامت می باشد که از طریق نمونه گیری هدفمند و بکار گیری معیار اشباع نظری، مصاحبه هایی نیمه ساختار یافته با 15 نفر انجام گردید. مصاحبه ها پس از ضبط، بلافاصله پیاده سازی و مورد کد گذاری قرار گرفتند. برای تحلیل داده ها از سه شیوه کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی استفاده شد. یافته ها: نتایج تحلیل مصاحبه ها حاکی از ارایه مدلی با شش بعد اصلی شامل یاد گیری گرایی بازار محور، رفتار یاد گیری سرمایه انسانی، بسترحکمروایی عمومی سلامت، شرایط مداخله گر مانع و مشوق، راهبرد مدیریت نوین فرصت نگر به تحربم و عملکرد اثربخش بهمراه 29 بعد فرعی می باشد. نتیجه گیری: شرکت های دانش بنیان برای غلبه بر چالش های شرایط تحریم با استفاده از راهبرد مدیریت نوین فرصت نگر به تحریم می توانند سرمایه انسانی تربیت نموده و موجب ارتقای عملکرد درون سازمانی و برون سازمانی خود شوند.