Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    21
  • صفحات: 

    1-4
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    422
  • دانلود: 

    155
کلیدواژه: 
چکیده: 

حوزه سلامت در همه ابعاد خود اعم از آموزش، پژوهش و درمان و در همه سطوح افراد اعم از سیاست گذاران، ارایه دهندگان و دریافت کنندگان خدمات سلامت تمرکز ویژه ای بر کسب اطلاعات دارد. بدین ترتیب دسترسی سریع به اطلاعات معتبر، موثق و روز آمد جهت اخذ تصمیمات صحیح غیر قابل انکار است. ...

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 422

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 155 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    21
  • صفحات: 

    5-15
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1335
  • دانلود: 

    183
چکیده: 

زمینه و هدف: مراکز آموزشی علاوه بر تحقق اهداف رسمی، اهداف دیگری را نیز تحقق می بخشند که جزء پیامدهای قصد نشده یا برنامه ی درسی پنهان می باشد. هدف این پژوهش بررسی و ارزیابی برنامه ی درسی پنهان گروه بیماری های کودکان بود. روش بررسی: : این پژوهش از نوع تحقیقات توصیفی-پیمایشی بود. جامعه ی آماری، کارآموزان گروه کودکان دانشگاه علوم پزشکی مشهد (130 نفر) بودند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه ای محقق ساخته مشتمل بر 4 مؤلفه و 20 سوال بود. روایی محتوایی پرسشنامه با استفاده از نظر متخصصان و برای اطمینان از پایایی آن ضریب آلفای کرونباخ (87 درصد) سنجیده شد. برای توصیف داده ها از شاخص های میانگین و انحراف معیار استفاده شد. آمار استنباطی نیز توسط آزمون تی انجام شد. یافته ها: یافته ها نشان داد 3 مولفه باورها و ارزش ها، ارتباطات و نیز قوانین و مقررات در وضعیت مطلوبی قرار دارند. اما وضعیت ساختار فیزیکی و ظاهری بخش کودکان نامطلوب می باشد. در مجموع وضعیت برنامه ی درسی پنهان گروه بیماری های کودکان مطلوب می باشد. در مقایسه ی بین دیدگاه دانشجویان پسر و دختر نیز تفاوت معناداری مشاهده نشد. نتیجه گیری: با توجه به اهمیت برنامه ی درسی پنهان در یادگیری دانشجویان، استادان، مسوولان و متولیان آموزش پزشکی باید تلاش فزاینده ای جهت همسوسازی برنامه ی درسی پنهان با اهداف آموزشی و پیامدهای برنامه ی درسی رسمی انجام دهند. چرا که عدم توجه به آن می تواند منجر به خنثی-سازی اثرات برنامه درسی آشکار آن گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1335

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 183 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    21
  • صفحات: 

    16-25
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1084
  • دانلود: 

    383
چکیده: 

زمینه و هدف: انگیزش یکی از ابزارهای مهم در القای افراد برای تولید نتیجه ی موثر و کارآمد و اجرای موفقیت آمیز برنامه های پیش بینی شده است. دانشگاه به اساتید با انگیزه، به عنوان یکی از ارکان تعلیم و تربیت نیاز دارد تا در آموزش دانشجویان جامعه موثر واقع شوند. در ابن راستا پژوهش حاضر با هدف تعیین بررسی عوامل سازمانی موثر بر ایجاد انگیزش شغلی در بین اعضای هیات علمی صورت پذیرفت. روش بررسی: پزوهش حاضر از منظر هدف کاربردی، و از منظر گردآوری اطلاعات و داده ها از نوع توصیفی همبستگی است. جامعه ی آماری متشکل از اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز می باشد که از این میان 210 نفر به عنوان نمونه انتخاب گردید. . ابزار گردآوری اطلاعات، تلفیقی از پنج پرسشنامه بسته و استاندارد است. امتیازدهی پرسشنامه به صورت لیکرت 5گزینه ای بود. داده ها با بهره گیری از نرم افزار (lisrel8. 5) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: تمامی متغیرهای موثر بر انگیزش شغلی اعضای هیات علمی در قالب مدل مفهومی تحقیق مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت مدل مفهومی با شاخص های نیکوی برازش مورد بررسی و تایید قرار گرفت. نتیجه گیری: در انگیزش شغلی اعضای هیات علمی متغیر های بسیاری تاثیر گذارند که تعدادی از آنها مورد بررسی قرار گرفت. نتایج تحلیل مسیر نشان می دهد که رضایت شغلی و حمایت مدیران به ترتیب بیشترین اثر را یر متغیر ملاک یعنی انگیزش شغلی دار می باشند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1084

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 383 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    21
  • صفحات: 

    26-36
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1397
  • دانلود: 

    226
چکیده: 

زمینه و هدف: در حوزه ی دانش پزشکی رایج ترین گونه تظاهر پژوهش، انجام پایان نامه های دانشجویی است. تدوین یک پایان نامه با اصول نگارش صحیح پایه های تحقیق و پژوهش را مستحکم تر می سازد. این مطالعه با هدف تعیین رعایت اصول نگارش و میزان کاربرد نتایج پایان نامه های دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی زنجان درسالهای 1386 تا 1390 انجام گرفت. روش بررسی: در این مطالعه ی توصیفی مقطعی کلیه ی پایان نامه های مقطع پزشکی عمومی دفاع شده در سالهای 86 تا 90 با استفاده از چک لیست طراحی شده از جهت رعایت اصول نگارش مورد ارزیابی و امتیازدهی قرار گرفتند. اطلاعات با استفاده از جداول توزیع فراوانی، شاخص-های مرکزی و پراکندگی و انجام آزمون های آماری ANOVA، T-test، و chi-square مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت. یافته ها: میانگین و انحراف معیار امتیاز کل پایان نامه ها 93/5 ± 16/80 و حداکثر و حداقل آن به ترتیب 5/91 و 52 بوده است. از نظر کیفیت نگارش، 134مورد (9/85 درصد) از پایان نامه ها دارای کیفیت خوب بوده و 21مورد (5/13 درصد) کیفیت متوسط و 1 مورد (6/0) کیفیت ضعیف داشتند. بالاترین کیفیت نگارش مربوط به بخش منابع (7/89 درصد) و پایین ترین مربوط به قسمت بحث (9/19) بود. امتیاز کل پایان نامه ها در دو گروه آموزشی پایه و بالینی اختلاف معناداری نشان داد (003/0P=). 6/68 درصد از پایان نامه ها دارای نتایج کاربردی بودند و بین کاربردی بودن نتایج پایان نامه و انتشار مقاله ارتباط وجود داشت (009/0P=). نتیجه گیری: نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد که از لحاظ میزان رعایت اصول نگارش صحیح پایان نامه درصد بالایی از پایان نامه ها کیفیت خوبی داشتند. از نظر نگارش بخش های مختلف پایان نامه، قسمت منابع کیفیت بالاتر و قسمت بحث و نتیجه گیری کیفیت پایین تری داشتند. لذا پیشنهاد می شود که کارگاه هایی جهت آموزش نگارش صحیح پایان نامه به ویژه در قسمت بحث و نتیجه گیری و آموزش مقاله نویسی برای دانشجویان برگزار شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1397

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 226 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    21
  • صفحات: 

    37-46
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    777
  • دانلود: 

    149
چکیده: 

زمینه و هدف: امروزه مراکز آموزش عالی خصوصا دانشگاه ها از مهمترین سازمان های دانش محور محسوب می شوند، به طوری که ارتقای رفتار تسهیم دانش در بین اعضای هیات علمی دانشگاه موجب افزودن ذخیره ی دانشی در داخل حافظه ی سازمانی می گردد. لذا، پژوهش حاضر با هدف کلی بررسی میزان رفتار تسهیم دانش اعضای هیات علمی دانشگاه های منتخب اصفهان انجام شده است. روش بررسی: روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعه ی آماری این پژوهش شامل کلیه ی اعضای هیات علمی تمام وقت دانشگاه های اصفهان، علوم پزشکی اصفهان و دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان جمعا به تعداد 1472 نفر می باشد. که با استفاده از روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی متناسب با حجم، تعداد 177 نفر انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات شامل پرسشنامه ی تسهیم دانش با 10 سوال با مقیاس پنج درجه ای لیکرت بود. روایی پرسشنامه به صورت محتوایی، صوری و سازه مورد تایید قرار گرفت و ضرایب پایایی آن ها با استفاده از آلفای کرونباخ 87/0 محاسبه گردید. داده ها با استفاده از نرم افزارهای آماری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: نتایج نشان داد تفاوت معنادار و مثبتی بین میانگین رفتار تسهیم دانش اعضای هیات علمی دانشگاه های منتخب اصفهان بر حسب جنس، مرتبه ی علمی، سنوات خدمت و دانشگاه محل خدمت وجود دارد. نتیجه گیری: با استقرار فرهنگ تسهیم دانش در دانشگاه می توان رفتار تسهیم دانش را بین اساتید، دانشجویان و هم چنین بین اعضای هیات علمی ارتقاء داد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 777

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 149 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    21
  • صفحات: 

    47-52
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    1952
  • دانلود: 

    716
چکیده: 

زمینه و هدف: هم اکنون درس پاتولوژی ازطریق کلاس برگزارمی شود. آموزش سنتی جوابگوی نیازهای عصرحاضرنیست. آموزش الکترونیک (Elearning) تحت وب یکی از روش های نوین آموزشی است. از طرفی آموزش الکترونیک معایبی نیز دارد. آموزش ترکیبی، ترکیبی ازآموزش سنتی والکترونیک می باشد. هدف از این مطالعه مقایسه ی تاثیر دو روش آموزش سنتی و ترکیبی بر یادگیری درس پاتولوژی دهان عملی می باشد. روش بررسی: یک وبلاگ مشتمل برقسمتی از محتوای درس پاتولوژی دهان عملی طراحی شد. دانشجویان رشته ی دندانپزشکی مشتمل بر 30 نفر به دو گروه مساوی تقسیم شدند. یک گروه قبل از حضور در کلاس، مطالب را از وبلاگ مطالعه نمودند. قبل از آموزش سنتی، ارزشیابی آموزش الکترونیک انجام شد. سپس برای هر دو گروه تدریس در کلاس صورت گرفت. پس از مدتی ارزشیابی آموزش ترکیبی و سنتی دو گروه انجام شد. در مرحله بعد، جای دو گروه با یکدیگر تغییر نمود، ضمن اینکه محتوای مطالب نیز تغییر یافت و همانند مرحله اول، ارزشیابی آموزش الکترونیک، ترکیبی و سنتی دو گروه صورت گرفت. داده های حاصل از ارزشیابی وارد نرم افزار آماری گردیده وتاثیرآموزش الکترونیک، سنتی و ترکیبی بر یادگیری دانشجویان مورد مقایسه قرار گرفت. یافته ها: یافته ها نشان داد که بین میانگین نمرات آموزش سنتی و الکترونیک (03/0Pvalue=) و بین میانگین نمرات آموزش سنتی و ترکیبی (007/0Pvalue=) اختلاف آماری معنی داری وجود دارد. نتیجه گیری: می توان از آموزش تحت وب به عنوان شیوه آموزشی مکمل در کنار آموزش سنتی برای تاثیرگذاری بیشتر بر یادگیری دانشجویان بهره جست و حتی می تواند جایگزین آموزش حضوری شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1952

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 716 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    21
  • صفحات: 

    53-60
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1002
  • دانلود: 

    257
چکیده: 

زمینه و هدف: امروزه در سراسر دنیا شاهد افزایش روز افزون تعداد موسساتی هستیم که ارایه دهنده ی روش های آموزشی جدید از جمله روش-های مجازی یا ترکیبی می باشند(1). حال با این افزایش، این مساله مطرح میشود که آیا استفاده از تکنولوژی در محیط آموزشی بر روی عملکرد دانشجویان تاثیرگذار است وآیا استفاده از این فناوری منجر به موفقیت میشود. روش بررسی: به منظور مقایسه تا ثیر سه روش آموزشی سنتی، مجازی و ترکیبی بر روی عملکرد دانشجویان رشته ی پزشکی و داروسازی در درس زبان انگلیسی با اهداف ویژه( ESP)، 61 نفر دانشجوی رشته ی پزشکی و 33 نفر دانشجوی رشته داروسازی دانشگاه علوم پزشکی زنجان انتخاب شدند. دانشجویان هر دو رشته به طور تصادفی به سه گروه با سه روش یادگیری سنتی، مجازی و ترکیبی تقسیم شدند. در این تحقیق تاثیر جنسیت و رشته ی تحصیلی برروی عملکرد دانشجویان نیز بررسی شد. یافته ها: طبق آمار به دست آمده دانشجویان هر سه گروه در پس آزمون نمرات بهتری نسبت به پیش آزمون داشتند. . دانشجویان گروه یادگیری به روش سنتی در امتحان پایان ترم عملکرد بهتری نسبت به دو گروه یادگیری به روش مجازی و ترکیبی داشتند. دو عامل جنسیت و رشته ی تحصیلی تاثیری بر عملکرد دانشجویان نداشت. نتیجه گیری: تفاوت معنی دار بین نمرات امتحان پایان ترم دانشجویان گروه یادگیری به روش سنتی و دانشجویان یادگیری به روش مجازی حاکی از این امر است که یادگیری به روش سنتی موثرترین روش و دو روش ترکیبی و مجازی به ترتیب دومین و سومین روش موثر در عملکرد دانشجویان می باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1002

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 257 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    21
  • صفحات: 

    61-72
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    634
  • دانلود: 

    197
چکیده: 

زمینه وهدف: «هوش هیجانی» دیدگاه جدیدی را درباره پیش بینی عوامل مؤثر بر موفقیت افراد در جامعه فراهم می سازد. «هوش عمومی» دربهترین شرایط، تنها عامل 20 درصدازموفقیت های زندگی است. 80 درصد موفقیت ها به عوامل دیگر از جمله هوش هیجانی وابسته است. درنظام آموزشی ما، این مشکل وجودداردکه برهوش شناختی تأکید و هوش هیجانی که بی اندازه درسرنوشت افراد اهمیت دارند، نادیده گرفته می شود. لذا این مطالعه به مقایسه ی هوش هیجانی دانشجویان استعداددرخشان وغیراستعداددرخشان می پردازد. روش بررسی: پژوهش مقطعی مقایسه ای بارویکردتحلیلی دوگروهی بوده و بر روی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گلستان درسال 1393 انجام شد. نمونه گیری ترکیبی بوده که 152دانشجو (41 دانشجوی استعداددرخشان و 111 دانشجوی غیراستعداد درخشان) واردمطالعه شدند. ابزارجمع آوری اطلاعات شامل پرسشنامه 133 سوالی هوش هیجانی هنجاریابی شده بار-ان ومشخصات دموگرافیک وتحصیلی دانشجویان بوده، جهت تجزیه وتحلیل داده ها ازآزمون AnovaوTtest وآزمون ناپارامتری Kruskal Wallis استفاده گردید. یافته ها: بیانگرآنست که میانگین هوش هیجانی دانشجویان استعداددرخشان 77/103 و در دانشجویان غیراستعداد درخشان 41/98 بوده و آزمون مقایسه Ttest نشان داد هوش هیجانی این دوگروه درسطح احتمال %5) 85/0=(Pتفاوت معنی دار ندارد. درمولفه خودشکوفایی تفاوت معنی دار بین دانشجویان استعداددرخشان وغیراستعداددرخشان دیده شد (004/0=P). تحصیلات پدر (046/0=P) و رشته ی تحصیلی(039/0=P) بر هوش هیجانی دانشجویان استعداد درخشان تفاوت معنی دار داشته و نیز در اثر تحصیلات پدر (04/0=P) وتحصیلات مادر (034/0=P) بر هوش هیجانی دانشجویان غیراستعداد درخشان تفاوت معنی دار دیده شد. نتیجه گیری: نتایج نشان داد بین هوش هیجانی دانشجویان استعداددرخشان و غیراستعداددرخشان تفاوت معنی دار وجود نداشته، لذا می توان گفت صرف استعداددرخشان بودن به معنی برخورداری بالاتر ازتوانایی های دیگرازجمله هوش هیجانی نمی باشد. باتوجه به اهمیت هوش هیجانی پیشنهادمیگردد درمعیارهای شناسایی دانشجویان استعداددرخشان فقط به معیارهای هوش عمومی اکتفا نگردد ومعیارهای مرتبط به هوش هیجانی که بیش از 80 درصدازموفقیت فرددرجامعه را شامل می شود، درنظرگرفته شودوضروری است مسوولان آموزشی به هوش هیجانی درکنارهوش عمومی توجه نمایند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 634

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 197 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    21
  • صفحات: 

    73-81
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    648
  • دانلود: 

    200
چکیده: 

زمینه و هدف: تدریس به ویژه تدریس خلاقانه تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار دارد که یکی از این عوامل ذهنیت فلسفی است. از این رو این مطالعه با هدف پیش بینی تدریس خلاقانه بر اساس ذهنیت فلسفی اعضای هیات علمی صورت گرفت. روش بررسی: جامعه ی آماری مطالعه شامل اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی همدان به تعداد 374 نفر بود و حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران و فرمول تعدیل حجم نمونه 126 نفر تعیین شد که به روش نمونه گیری تصادفی منظم انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده ها شامل دو پرسشنامه ذهنیت فلسفی و پرسشنامه تدریس خلاقانه بود. ضریب پایایی با استفاده از آلفای کرونباخ به ترتیب 85/0 و 89/0 به دست آمد. تجزیه و تحلیل داده ها در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی با استفاده از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چند گانه به روش گام به گام توسط نرم افزار SPSSصورت گرفت. یافته ها: یافته ها نشان داد ذهنیت فلسفی اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی همدان در حد خوب بود و بین ذهنیت فلسفی و تدریس خلاقانه آن ها رابطه مستقیم معنی داری مشاهده گردید. هم چنین بین هر یک از ابعاد ذهنیت فلسفی با تدریس خلاقانه رابطه مستقیم معنی داری مشاهده شد. در ضمن نتایج نشان داد به وسیله مولفه جامعیت ذهنیت فلسفی می توان تدریس خلاقانه اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی را پیش بینی کرد. نتیجه گیری: تدریس خلاقانه اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی همدان را می توان بر اساس بعد جامعیت ذهنیت فلسفی آنها پیش بینی کرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 648

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 200 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    21
  • صفحات: 

    82-92
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    648
  • دانلود: 

    121
چکیده: 

زمینه و هدف: ازآنجایی که وظیفه دانشگاه تربیت نیروی انسانی وارسته و کارآمد می باشد و این امر نیز با رشد متوازن فرد در تمامی جوانب ازجمله سلامت روحی و روانی مقدور می باشد، لذا این مطالعه باهدف بررسی سلامت عمومی دانشجویان ورودی جدید دانشگاه علوم پزشکی زنجان در نیمسال اول سال تحصیلی 94-93 انجام شد. روش بررسی: این پژوهش یک مطالعه ی توصیفی بود. جامعه ی آماری پژوهش حاضر کلیه ی دانشجویان ورودی جدید دانشگاه علوم پزشکی زنجان در نیمسال اول سال تحصیلی 94-93 بود که تعداد آن ها بالغ بر 471 نفر بود. نمونه گیری پژوهش به صورت سرشماری انجام گرفت. برای جمع آوری داده های پژوهش از پرسشنامه استاندار سلامت عمومی گلدبرگ (GHQ 28) استفاده شد و برای تجزیه وتحلیل داده ها از آمار توصیفی (میانگین ها، انحراف استاندارد و. . . ) استفاده گردید. یافته ها: از مجموع 471 دانشجو تعداد 156 نفر(8/35 درصد) پسر و 280 نفر معادل 2/64 درصد دختر بودند. بیشترین فراوانی سنی مربوط به رده سنی 18 تا 22 سال بودند. میانگین و انحراف معیار گروه اول(پایین نمره برش) به ترتیب 83/10 و 13/5 و نیز گروه دوم(بالای نمره برش) 02/35 و 33/12 بود. در میان خرده مقیاس های سلامت عمومی مؤلفه کارکرد اجتماعی دارای بیشترین تعداد دانشجو بود که نمره برش را رد نموده و مشکوک به اختلال بودند( 182 نفر 2/39 درصد) و اختلال در سلامت عمومی دختران (33نفر 14 درصد) دارای شیوع بالاتری بود. نتیجه گیری: نمره کلی سلامت عمومی دانشجویان در سطح مطلوبی در این مطالعه گزارش شد، تنها در مؤلفه کارکرد اجتماعی وضعیت دانشجویان نامطلوب به نظر می رسید، لذا مؤسسات آموزشی می توانند با برنامه ریزی صحیح آموزشی فرهنگی در جهت تسریع افزایش مهارت های ارتباطی و اجتماعی نقش بسیار مهمی را ایفا نمایند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 648

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 121 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    21
  • صفحات: 

    93-102
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1093
  • دانلود: 

    303
چکیده: 

چکیده زمینه و هدف: هر شغلی دارای کدهای اخلاقی متناسب با ساختار ویژه خود است که اخلاق حرفه ای نام دارد. اساتید دانشگاه ها به عنوان افرادی که مسوولیت تعلیم و تربیت دانشجویان را به عهده دارند باید نسبت به اخلاق حرفه ای تدریس آگاهی داشته باشند و با پایبندی به آن سلامت ﻓ ﺮ ایند یاددهی-ﻳ ﺎ دﮔ ﻴ ﺮ ی را تضمین نمایند. این پژوهش با هدف ارزیابی ابعاد اخلاق حرفه ای تدریس اعضای هیات علمی از دیدگاه دانشجویان دانشکده پزشکی دانشگاه شاهد انجام شد. روش بررسی: مطالعه ی توصیفی – مقطعی حاضر با مشارکت 90 دانشجو که با روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی انتخاب شده بودند، انجام پذیرفت. ابزار پژوهش، پرسش نامه محقق ساخته مشتمل بر 6 بعد و 48 گویه بود که روایی محتوایی و صوری آن از دید متخصصان مورد تایید قرار گرفته و پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ 92/0 تعیین شد. تجزیه و تحلیل داده ها و به کمک آمار توصیفی و T تک نمونه ای انجام گرفت. یافته ها: دانشجویان ویژگی های شخصیتی (71/0± 40/3)، اشراف بر محتوا (79/0± 39/3)، تسلط بر روش های تدریس (86/0± 33/3)، شناخت وجوه مختلف یادگیرنده (82/0± 04/3)، ارزشیابی استاندارد (86/0± 42/3) و رعایت قوانین آموزشی (83/0± 63/3) که ابعاد اخلاق حرفه ای تدریس اعضای هیات علمی می باشند را در حد بالاتر از متوسط ارزیابی نمودند. نتیجه گیری: تلاش در جهت تهیه و تدوین منشور اخلاق حرفه ای تدریس در دانشگاه ها با کمک مسوولین امر و صاحب نظران از یکسو و گنجاندن آن در محتوای برنامه های درسی ضمن خدمت اساتید از سوی دیگر می تواند کمک شایانی به بهبود وضعیت این امر نماید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1093

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 303 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    21
  • صفحات: 

    103-108
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    548
  • دانلود: 

    183
چکیده: 

زمینه و هدف: با توجه به اهمیت ارتقای ﻛ ﻴ ﻔ ﻴ ﺖ آﻣ ﻮ زش ﭘ ﺰ ﺷ ﻜ ﻲ ، ﺗ ﻌ ﻴ ﻴ ﻦ ﻋ ﻮ اﻣ ﻠ ﻲ ﻛ ﻪ ﻣ ﻮ ﺟ ﺐ بهبود ﻋ ﻤ ﻠ ﻜ ﺮ د اﻋ ﻀ ﺎ ی ﻫ ﻴ ات ﻋ ﻠ ﻤ ﻲ می ﮔ ﺮ دند ﺑ ﺴ ﻴ ﺎ ر مهم است. رضایت شغلی یکی ازعوامل مهم انگیزشی درتدریس اساتید می باشد. در این مطالعه میزان رضایت شغلی اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی زنجان به منظور درک بهتر از عوامل احتمالی عدم رضایت شغلی مورد بررسی قرار گرفت. روش بررسی: جامعه ی آماری در این مطالعه توصیفی-مقطعی، ، اعضای هیات علمی علوم پایه و بالینی(مربی، استادیار و دانشیار) در 6 دانشکده-ی دانشگاه علوم پزشکی زنجان در سال 1392 بود. جهت جمع آوری اطلاعات از پرسش نامه استفاده شد که شامل پرسش نامه استاندارد رضایت شغلی هرزبرگ بود که دامنه ی امتیازات رضایت شغلی را براساس طیف لیکرت ازصفرتاپنج بررسی می کرد. یافته ها: نتایج مربوط به نمره کل رضایت شغلی اعضای هیات علمی نشان داد که میزان رضایت در 2/35 درصد پایین، در9/52 درصد متوسط و تنها در 9/11 درصد از اعضا بالا بود. بیشترین میزان رضایت شغلی از ماهیت کار (1/82 درصد)، و کمترین آن مربوط به حقوق و مزایا (6/41 درصد) بود. رضایت از شرایط فیزیکی کار(6/74 درصد)، رضایت از امنیت شغلی (1/53 درصد)، نحوه سرپرستی (3/49 درصد) و فرصت های ارتقا (3/45 درصد) به ترتیب در رده های بعدی قرار گرفتند. نتیجه گیری: اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی زنجان از ماهیت کار خود رضایت بالایی دارند و در صورتی که بتوان از نظر حقوق ومزایا نیز رضایت آنها را بالا برد می توان بازده آموزشی را افزایش داد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 548

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 183 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2016
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    21
  • صفحات: 

    109-118
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    183
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

Background and Objective: Establishing and implementing high quality of nursing care for patients is the main objective of any nursing education system. However, the lack of proficient nurses all over the world led to a competition and collaboration among countries to train as much nurses with high skills and knowledge as possible. This paper aims at studying and comparing two nursing education systems in Iran and China. Materials and Methods: Integrative literature review of published literature on the nursing education systems in the Iran and China from 1990 to 2015. Results: The results show that in spite of many common aspects, the most significant similarity between these two systems is their educational paradigm that is concentrated on treatment of internal diseases and surgery with modeling the western bio-medical model, and the major difference is validating the quality of nursing education graduates in these two countries; In China, a national test is hold to receive a certificate after graduation and before starting to work as a nurse, but in Iran, there is no such program at the present. Conclusions: We may use the two countries’ capabilities and educational experiences in order to improve the quality of nursing education in the other country, and hence, we may achieve the ultimate goal of nursing, i. e. providing nursing care with high quality for patients.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 183

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2016
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    21
  • صفحات: 

    119-125
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    208
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

Background and Objective: Life skills are abilities that grow with continued training and prepare the person to face with daily life issues, increasing mental, social and health abilities. The present study aimed to evaluate the student's life skills in Kurdistan University of Medical Sciences and its affecting factors. Materials and Methods: This was a cross-sectional study. Three hundred and eighty-five students of Kurdistan University of Medical Sciences were selected, randomly. Data gathering tool was a standard questionnaire which was including demographic information such as age, gender, degree of education, marital status, level of study, college and 57 questions in 7 areas of life skills. The collected data were analyzed using SPSS 20. ANOVA and T test were used to investigate the relationship between the dependent variable and other variables. Results: The total Mean score of students' life skills was 191. 71± 20. 30. There were no significant differences between gender, college and total score of life skills statistically (P=0. 49). There were significant differences between college, problem-solving, decision making (P=0. 049) and also creative thinking (P˂ 0. 0001). Conclusion: The findings showed that the life skills of the students were moderate. In order to improve the life skills of the students establishing workshops and recreational programs are suggested.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 208

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button