Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    2 (پیاپی 22)
  • صفحات: 

    57-62
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1476
  • دانلود: 

    785
چکیده: 

مقدمه: هوش هیجانی، می تواند شکل تکامل یافته ای از توجه به عامل نیروی انسانی در سازمان ها و ابزاری نوین و شایسته در دست مدیران برای هدایت افراد درون و برون سازمان ها باشد. از طرفی انگیزش شغلی، تمایل کارکنان را برای غلبه بر موانع شغلی و سازگاری با وضعیت کاری را توضیح می دهد، در این تحقیق به بررسی همبستگی بین هوش هیجانی و انگیزش شغلی در پرستاران شاغل در بیمارستان های دولتی شهر کرمانشاه در سال 1394 پرداخته می شود.روش بررسی: پژوهش حاضر توصیفی - همبستگی است، جامعه آماری این پژوهش کلیه پرستاران شاغل در بیمارستان های دولتی شهر کرمانشاه در سال 1394 می باشد، روش نمونه گیری به صورت تصادفی بوده و با استفاده از فرمول Cochran حجم نمونه 142 نفر به دست آمد. ابزار اصلی برای کسب داده های این تحقیق پرسشنامه هوش هیجانی Bar _onو پرسش نامه انگیزش شغلی Hackman و Oldham بود، برای آزمون فرضیات تحقیق از آمار استنباطی و آزمون همبستگی Pearson برای رابطه بین متغیر های هوش هیجانی و انگیزش شغلی بر اساس نرم افزار آماری 20 SPSS استفاده شده است.یافته ها: بین هوش هیجانی و انگیزش شغلی پرستاران بیمارستان های دولتی کرمانشاه همبستگی مثبت و معنا دار وجود داشت، همچنین ضریب همبستگی Pearson برای همبستگی بین مولفه اخلاقی هوش هیجانی و انگیزش شغلی شامل خودآگاهی (p=0.021, r=0.542)، احترام به خود (p=0.033, r=0.782)، مهارت های اجتماعی (p=0.037, r=0.757)، همدلی (p=0.015, r=0.615) و انعطاف پذیری (p=0.010, r=0.631) به دست آمد، که نشان دهنده همبستگی قوی، مثبت و معنادار تمام مولفه های اخلاقی هوش هیجانی با انگیزش شغلی در بین پرستاران بیمارستان های دولتی کرمانشاه می باشد.نتیجه گیری: نتایج این تحقیق نشان داد که بین هوش هیجانی و انگیزش شغلی پرسنل پرستاری شاغل در بیمارستان های دولتی شهر کرمانشاه رابطه معنا دار و جود دارد، در نتیجه هرچقدر مولفه های هوش هیجانی در بین پرستاران بیمارستان های دولتی شهر کرمانشاه از طریق آموزش مهارت ها، نهادینه و افزایش یابد انگیزش شغلی پرستاران نیز افزایش خواهد یافت.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1476

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 785 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 10
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    2 (پیاپی 22)
  • صفحات: 

    63-71
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    951
  • دانلود: 

    449
چکیده: 

مقدمه: ارتقاء کیفیت زندگی یکی از اهداف عمده در درمان مبتلایان به نارسایی قلب است. این مطالعه با هدف تعیین تاثیر برنامه آموزشی ترکیبی گروهی بر کیفیت زندگی اعضای خانواده مبتلایان به نارسائی قلب انجام شد.روش کار: این پژوهش از نوع کارآزمایی کنترل شده تصادفی می باشد. جامعه پژوهش، اعضای خانواده مبتلایان به بیماری نارسایی قلب مراجعه کننده به بخش CCU و قلب بیمارستان آیت ا... موسوی بودند که 92 نفر از اعضای خانواده بیماران بستری واجد شرایط از طریق نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و به طور تصادفی در دو گروه 46 نفری، کنترل و مداخله قرار گرفتند. قبل از تخصیص تصادفی، شرکت کنندگان پرسشنامه اولیه را تکمیل کردند. شرکت کنندگان سه بار طی یکسال پرسشنامه ها را تکمیل کردند. ابزار اضطراب و افسردگی بیمارستان (HADS: Hospital Anxiety and Depression Scale) برای اندازه گیری اضطراب و افسردگی و پرسشنامه استاندارد کیفیت زندگی (NHP: Nattingham Health Profile) برا ی سنجش کیفیت زندگی استفاده شد. جهت تعیین پایایی علمی از روش آزمون مجدد و روایی علمی از روایی محتوی استفاده شد. داده ها با نرم افزار SPSS نسخه 22 تحلیل شدند. از آزمون کی-دو و ضریب همبستگی گاما به منظور مقایسه دو گروه بر حسب ویژگی های دموگرافیک اعضای خانواده بیمار و بیماران و تحلیل آنالیز واریانس با اندازه های تکراری به منظور مقایسه اضطراب، افسردگی و کیفیت زندگی در دو گروه درمانی استفاده شد.یافته ها: نتایج نشان داد که شاخص اضطراب، کاهش معنی داری در طول سه زمان اندازه گیری داشت (p<0.001)، هرچند این کاهش در بین دو گروه مداخله و کنترل معنی دار نبود. هم چنین شاخص کیفیت زندگی و ابعاد شش گانه آن، در سه دوره زمانی، بهبود قابل ملاحظه ای را نشان داد (p<0.001) اما این تفاوت ها در بین دو گروه مداخله و کنترل معنی دار نبود. اختلاف معنی داری در دو گروه کنترل و مداخله در افسردگی در سه زمان اندازه گیری وجود داشت (p=0.001).نتیجه گیری: به منظور ارتقاء دانش مرتبط با بیماری، می توان از روش های آموزش ترکیبی گروهی برای تاثیرگذاری بر میزان اضطراب، افسردگی و کیفیت زندگی اعضای خانواده بیماران بهره گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که افزایش حمایت اجتماعی می تواند برای اعضای خانواده بیماران مفید باشد. پیشنهاد می گرددکه مطالعات مشابهی جهت افزایش آگاهی اعضای خانواده بیماران و نقش پرستاران در ارتباط با دیگر بیماری های مزمن انجام گیرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 951

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 449 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
نشریه: 

آموزش پرستاری

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    2 (پیاپی 22)
  • صفحات: 

    9-18
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1561
  • دانلود: 

    965
چکیده: 

مقدمه: سبک زندگی ناسالم و مشکلات ناشی از آن، توجه بیشتر به برنامه های آموزش و ارتقاء سلامت را در میان گروه های مختلف جامعه ایجاب می نماید. بنابراین، این مطالعه با هدف اثربخشی آموزش همتا بر سبک زندگی ارتقاء دهنده سلامت در رابطین بهداشت انجام شد.روش کار: در این مطالعه نیمه تجربی، ابتدا با نمونه گیری در دسترس، 59 واحد پژوهش از 4مرکز تحت پوشش مرکز بهداشت شماره 3 مشهد براساس نتایج مطالعه مقدماتی انتخاب شدند. سپس به طور تصادفی، 2 مرکز به گروه آزمون (29 نفر) و 2 مرکز دیگر به گروه شاهد (30نفر) اختصاص داده شد. در گروه آزمون بعد از انتخاب آموزش دهندگان همتا، مداخله آموزشی طی 6 جلسه 60-45 دقیقه ای در قالب گروه های کوچک و آموزش مشارکتی اجرا شد. در گروه شاهد برنامه متداول مراکز انجام شد. در هر دو گروه، پرسشنامه استاندارد سبک زندگی قبل و 4 هفته بعد از مداخله تکمیل شد. تجزیه و تحلیل داده ها با نرم افزار SPSS-16 و آزمونهای تی، من ویتنی، ویلکاکسون و مجذور کای انجام شد.یافته ها: بعد از مداخله، میانگین نمرات سبک زندگی در گروه آزمون در مقایسه با قبل از مداخله در تمامی ابعاد افزایش معنی داری داشت (P<0.001) در حالی که در گروه شاهد در تمامی ابعاد به جز مسوولیت پذیری سلامتی افزایش معنی داری مشاهد نشد (p>0.05) تفاوت میانگین نمرات تمامی ابعاد سبک زندگی در گروه آزمون در مقایسه با گروه شاهد افزایش آماری معنی داری داشت (p<0.001).نتیجه گیری: آموزش همتا در ارتقاء سبک زندگی رابطین بهداشت موثر است، بنابراین بکارگیری آموزش همتا در برنامه آموزشی رابطین بهداشت توصیه می گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1561

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 965 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 11
نشریه: 

آموزش پرستاری

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    2 (پیاپی 22)
  • صفحات: 

    19-25
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1494
  • دانلود: 

    844
چکیده: 

مقدمه: آموزش بالینی فرآیندی پویا و قلب آموزش حرفه پرستاری محسوب می شود؛ برنامه آموزش بالینی با هدف ارتقاء سطح آموزش پرستاری طراحی شده، ولی دانشجویان در آموزش بالینی با چالش هایی مواجه هستند. هدف این مطالعه بررسی عناصر موثر بر آموزش بالین از دیدگاه دانشجویان دانشکده های پرستاری و مامایی شهر تهران بود.روش کار: در این مطالعه توصیفی - مقطعی کلیه دانشجوی سال آخر پرستاری شش دانشکده پرستاری و مامایی شهر تهران در سال 1393 به تعداد 150 نفر به روش سرشماری انتخاب شدند. داده ها با استفاده از پرسشنامه پژوهشگر ساخته؛ شامل 35 گویه با طیف لیکرت در 5 حیطه آموزش بالینی (اهداف و برنامه آموزشی، مربی، برخورد با دانشجو، محیط بالین و نظارت و ارزشیابی) جمع آوری و با نرم افزار SPSS نسخه 16و آمار توصیفی، استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: دانشجویان دانشکده های مورد مطالعه حیطه اهداف و برنامه آموزشی را با میانگین و انحراف معیار (19.92±5.90)، خوب ارزیابی کرده و حیطه مربی (14.73±4.96) را متوسط ارزیابی کرده بودند و حیطه برخورد با دانشجو (7.33±2.51) ، محیط بالین (9.48±2.79) و نظارت و ارزشیابی (3.81±1.27) را ضعیف ارزیابی کرده بودند. بیشترین نمره اکتسابی به دانشکده پرستاری دانشگاه شاهد و کمترین نمره اکتسابی به دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه شهید بهشتی تعلق داشت و بین سن واحد های مورد مطالعه با دیدگاه از وضعیت آموزش بالینی در حیطه های مختلف ارتباط معنادار وجود نداشت. همچنین دیدگاه دانشجویان پرستاری دختر و پسر از وضعیت آموزش بالینی نیز از هم متفاوت بود.نتیجه گیری: بهبود و ارتقای کیفیت آموزش بالینی مستلزم بررسی مستمر وضعیت موجود، شناخت نقاط قوت و اصلاح نقاط ضعف است . با توجه به نقش اساسی و حیاتی آموزش بالینی در یادگیری و بهبود مهارت های بالینی دانشجویان پرستاری، توجه بیشتر و لحاظ تمهیدات موثر مدیران و مسوولان دانشکده های پرستاری در این خصوص جهت رفع مشکلات حیطه های آموزش بالینی بخصوص در زمینه برخورد ( ارتباطات) دانشجویان با مربی و پرسنل، شرایط و امکانات محیط های کار آموزی و نحوه نظارت و ارزشیابی نظامند و موثر جهت غنای هر چه بیشتر آن پیشنهاد می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1494

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 844 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 3
نشریه: 

آموزش پرستاری

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    2 (پیاپی 22)
  • صفحات: 

    26-32
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1046
  • دانلود: 

    454
چکیده: 

مقدمه: آموزش می تواند نقش عمده ای در ارتقای کیفیت عملکرد پرستاران داشته باشد. مطالعه حاضر با هدف تعیین تاثیر آموزش پانسمان دست به دو روش گروهی و ویدیوئی در پرستاران شاغل در بخش های بستری بیمارستان انجام شده است.روش کار: در این مطالعه نیمه تجربی با طرح دو گروهی، 90 پرستار شاغل در بخش های بستری بیمارستان حضرت فاطمه (س) تهران در سال 93-1392، به روش سرشماری انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آموزش گروهی و ویدیوئی قرار گرفتند ابزار گردآوری داده ها برای سنجش آگاهی، پرسشنامه و چک لیست ارزیابی عملکرد بود که قبل و بعد از آموزش توسط پرستاران و پژوهشگر تکمیل گردید. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS (ویرایش19) و آزمون های آماری تی زوجی و تی مستقل تجزیه و تحلیل شدند.یافته ها: میزان آگاهی در گروه آموزش گروهی قبل و پس از آموزش به ترتیب با میانگین (انحراف معیار) 17.20±1.75 و 18.16±1.14 و درگروه آموزش ویدیوئی 17.07±1.48 و 17.93±1.45 بوده و میزان عملکرد نیز در گروه آموزش گروهی به ترتیب 77.89±9.36 و 81.69±8.41 و در گروه آموزش ویدیوئی 74.47±1079 و 80.33±9.63 بوده است و نتایج هر دو گروه پس از آموزش بهتر بود. (p<0.001)نتیجه گیری: هر چند دو روش آموزش گروهی و ویدیوئی در ارتقای آگاهی و عملکرد پرستاران موثر بود اما با توجه به مزایای فراوان روش ویدیوئی از جمله به صرفه بودن و امکان رویت فیلم در هر زمان و مکانی، به کارگیری آن در برنامه های آموزشی توصیه می گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1046

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 454 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 8
نشریه: 

آموزش پرستاری

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    2 (پیاپی 22)
  • صفحات: 

    33-40
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1863
  • دانلود: 

    10706
چکیده: 

مقدمه: هوش هیجانی نقش بالقوه ی مهمی در آموزش پرستاری دارد و همچنین برای سلامت روان و عمل حرفه ای شخص ضروری است. هدف از این مطالعه بررسی و مقایسه ی هوش هیجانی دانشجویان پرستاری و ارتباط آن با تعدادی از ویژگی های دموگرافیک در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترای دانشگاه علوم پزشکی اصفهان می باشد.روش کار: پژوهش حاضر مطالعه ای توصیفی - مقطعی می باشد. شرکت کنندگان 169 دانشجوی پرستاری بودند که به روش نمونه گیری طبقه ای انتخاب شدند. اطلاعات با استفاده از پرسشنامه ای مشتمل بر 2 بخش؛ ویژگی های دموگرافیک و « آزمون هوش هیجانی بار – آن «(Bar-on) که شامل 90 سوال و 15 مقیاس بود، جمع آوری شد. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS 16 در سطح آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار و فراوانی) و در سطح آمار تحلیلی (همبستگی اسپیرمن، همبستگی پیرسون، تی تست و آنالیز واریانس یکطرفه و LSD) تجزیه و تحلیل شد.یافته ها: میانگین نمره ی هوش هیجانی دانشجویان 336.53±33.08 بود. ارتباط معنی داری بین نمره ی هوش هیجانی با متاهل بودن (p=0.02, t=2.21) و ترم تحصیلی (p=0.05, r=0.15) وجود داشت. تفاوت معنی داری بین نمره ی هوش هیجانی در سه مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکترا وجود داشت (p<0.05).نتیجه گیری: توجه به هوش هیجانی در ارائه ی مراقبت با کیفیت حائز اهمیت است و ضرورت پرورش این بعد متناسب با مقطع تحصیلی دانشجویان در آموزش پرستاری در ارتقاء سیستم مراقبتی به سوی بهبود ارائه ی خدمات می تواند موثر باشد

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1863

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 10706 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 12
نشریه: 

آموزش پرستاری

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    2 (پیاپی 22)
  • صفحات: 

    41-48
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1273
  • دانلود: 

    910
چکیده: 

مقدمه: زوجین نابارور با مشکلات روانشناختی متعدد روبرو هستند. این پژوهش شبه آزمایشی با هدف تاثیر آموزش الگوی شادکامی فوردایس بر نستوهی و سازگاری زناشویی زوجین نابارور انجام شد.روش کار: جامعه آماری شامل زوجین فرهنگی نابارور قوچان و فاروج سال 1394 بود که با نمونه گیری داوطلبانه، 20 زوج (40 نفر) به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (10 زوج) و کنترل (10 زوج) قرار گرفتند. زوجین گروه آزمایش، 14 جلسه گروهی (90 دقیقه) مداخله آموزشی شادکامی فوردایس را دریافت کردند. ابزارها شامل مقیاس زمینه یابی دیدگاه های شخصی و مقیاس سازگاری زناشویی اسپانیر بود.یافته ها: نتایج تحلیل واریانس اندازه گیری های مکرر و اثر تعاملی عامل زمان آزمون و گروه به طور جداگانه بر هر کدام از متغیرهای وابسته (نستوهی و سازگاری زناشویی) معنادار بود (p<0.01) همچنین، اثر عامل گروه و اثر زمان آزمون به طور جداگانه بر هر کدام از متغیرهای وابسته معنادار می باشد (p<0.01) بنابراین، می توان گفت که آموزش الگوی شادکامی فوردایس بر نستوهی و سازگاری زناشویی به طور معنی داری اثربخش بوده است. تفاوت میانگین پیش آزمون و پس آزمون در اندازه گیری هر دو متغیر وابسته معنادار بود (p<0.01) و این معناداری به نفع پس آزمون بود. تفاوت میانگین پس آزمون و آزمون پیگیری در هیچ کدام از متغیرهای وابسته معنادار نبود (p>0.05) ولی تفاوت میانگین پیش آزمون و آزمون پیگیری در هر دو متغیر وابسته معنادار بود (p<0.01).نتیجه گیری: از آنجا که آموزش الگوی شادکامی فوردایس بر نستوهی و سازگاری زناشویی دارای اثر پایدار بود، اجرای این روش را در بهبود زندگی زوجین نابارور در مراکز پرستاری ناباروری پیشنهاد می کنیم.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1273

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 910 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 4
نشریه: 

آموزش پرستاری

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    2 (پیاپی 22)
  • صفحات: 

    49-56
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    1920
  • دانلود: 

    1026
چکیده: 

مقدمه: همدلی و هوش معنوی و مسوولیت پذیری اجتماعی از عوامل تاثیر گذار در ارتقای کیفیت خدمات پرستاری است و می توانند نقش اساسی در رعایت حقوق بیماران داشته باشند. هدف این مطالعه تعیین رابطه همدلی و هوش معنوی با نگرش پرستاران نسبت به رعایت حقوق بیماران با میانجگری مسوولیت پذیری اجتماعی می باشد.روش کار: روش مطالعه، توصیفی- مقطعی مبتنی بر مدل ساختاریابی (Structural Model) بود. نمونه آماری 300 نفر از پرستاران علوم پزشکی استان آذربایجان غربی بودند که در سال 1395، به روش نمونه گیری خوشه‏ای چند مرحله‏ای انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات از پرسش نامه های همدلی جفرسون، مسوولیت پذیری اجتماعی سالکوسکیس، هوش معنوی کینگ و مقیاس حقوق بیماران هوشمند و همکاران استفاده شد. داده های به دست آمده از طریق آزمون های آماری توصیفی (فراوانی، درصد فراوانی، میانگین، انحراف معیار)، ضریب همبستگی پیرسون و بوت استراپ Bootstrap و با استفاده از نرم افزار های آماری Spss -22 و Amos-22 تجزیه و تحلیل شدند.یافته ها: یافته ها نشان داد که اثر مستقیم متغیر همدلی (p=0.04, r=0.05) هوش معنوی (p=0.01, r=-0.19) و مسوولیت پذیری اجتماعی (p=0.001, r=0.62) بر نگرش پرستاران نسبت به رعایت حقوق بیماران معنادار هست. اثر غیر مستقیم همدلی (0.05) و هوش معنوی (.030) با میانجی گری مسوولیت پذیری اجتماعی معنادار است. در مجموع 40 درصد از واریانس متغیر نگرش به رعایت حقوق بیماران در پرستاران از طریق مدل پژوهش تبیین می شود.نتیجه گیری: با توجه به یافته های این مطالعه به نظر می رسد با افزایش همدلی، هوش معنوی و مسوولیت پذیری اجتماعی پرستاران می توان نگرش پرستاران نسبت به رعایت حقوق بیماران را تقویت کرد. لذا برای رعایت حقوق بیماران، توصیه می شود که اقدامات لازم در خصوص آموزش همدلی، هوش معنوی و مسوولیت پذیری اجتماعی در بین پرستاران، انجام گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1920

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1026 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 14
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2017
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    2 (22)
  • صفحات: 

    57-61
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    239
  • دانلود: 

    347
چکیده: 

Introduction: Emotional intelligence is considered to involve attention to human resources in the organizations and can be used as a modern tool for guiding people inside and outside the organizations. On the other hand, job motivation can explain the willingness of employees to overcome barriers of employment and working conditions. This study aimed to examine the effect of emotional intelligence on job motivation among nursing personnel in public hospitals of Kermanshah, Iran, in 2015.Methods: The study population was all nurses working at public hospitals of Kermanshah City in 2015. Using the random sampling method and based on the Cochran formula, 142 samples were selected. Data were collected using the emotional intelligence questionnaire of Bar-On and job motivation questionnaire of Hackman and Oldham. Data were analyzed using inferential statistics and Pearson correlation test with the SPSS software version 20.Results: The results showed a positive and significant correlation between emotional intelligence, and job motivation in public hospitals of Kermanshah City. Pearson's correlation coefficient for the correlation between moral and emotional intelligence showed the correlation between job motivation and self-awareness (r=0.542, P=0.021), self-respect (r=0.782, P=0.033), social skills (r=0.757, P=0.037), empathy (r=0.615, P=0.015), and flexibility (r=0, 631, P=0.010), which represents a strong positive correlation between all the ethical components of emotional intelligence and job motivation among nurses in public hospitals of Kermanshah, Iran.Conclusions: Job motivation plays an important role in improving the quality of nursing services. The results showed a significant relationship between emotional intelligence and job motivation. So, job motivation could improve by strengthening emotional intelligence training among nursing staff.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 239

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 347 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

SADEGHZADEH VIDA | RAEISSI POURAN

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2017
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    2 (22)
  • صفحات: 

    63-71
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    222
  • دانلود: 

    347
چکیده: 

Introduction: Improvement of the quality of life is one of the main objectives of treatment in patients with heart failure. This study aimed at examining the effect of an integrated group education program on quality of life of family members of patients with heart failure in Zanjan, Iran.Methods: This study was a randomized controlled trial. The study population included family members of patients with heart failure admitted to the CCU and heart wards of Ayatollah Mousavi Hospital in Zanjan City. Ninety-two family members of the patients were eligible to participate in the study. Family members of inpatients were selected by convenience sampling and randomly allocated into the two equal groups of control and intervention (n=46). Before randomization, participants completed an initial questionnaire and then were divided into the two groups. The participants were asked to fill out questionnaires three times during one year. The hospital anxiety and depression questionnaire was used to measure anxiety and depression. The Nottingham health profile questionnaire was used to measure quality of life. To determine the reliability and validity of the questionnaire, test-retest and content validity were used respectively. Data were analyzed by the SPSS software 22. The chi-square test and the gamma correlation coefficient were used to compare the two groups according to the demographic characteristics of the patient's family members. Also, variance analysis with repeated measures was used to compare anxiety, depression and quality of life between the two treatment groups.Results: The results showed that anxiety significantly decreased during the three measurement periods (P<0.001), but this decrease was not significant between the intervention and control groups. Also, the results showed that quality of life and its six dimensions considerably improved, but these differences were not significant between the control and intervention groups. There was a significant difference in depression between the control and intervention groups in the three measurement times (P=0.001).Conclusions: To promote disease-related knowledge, a combination of training methods can be used to examine its effect on rates of anxiety, depression and quality of life of patients' family members. Our results suggest that this intervention may be a useful strategy to increase social support among patients' family members. It is recommended that similar studies on the role of nurses in health promotion in relation to other chronic diseases be performed.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 222

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 347 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0