Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
نویسندگان: 

رضاپورنصرآباد رفعت | |

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    9-16
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    673
  • دانلود: 

    596
چکیده: 

مقدمه: ایجاد و یا تقویت مهارت رهبری در کارکنان، به منظور پاسخگویی به نیازهای حرفه ای در آینده و به عنوان یکی از عوامل توسعه و تعالی حرفه ای در سازمان های پیچیده، مانند سازمان های بهداشتی و درمانی است. اما ایجاد و یا تقویت مهارت رهبری در کارکنان نیازمند شناخت جوانب مختلف و مولفه های موثر بر آن می باشد.هدف: لذا مطالعه حاضر با هدف تبیین مولفه های اصلی مهارت رهبری در پرستاران و به روش تحلیل محتوای قراردادی طراحی و انجام شده است.مواد و روش ها: این پژوهش با رویکرد کیفی و با بهره گیری از روش تحلیل محتوای قراردادی یا استقرایی انجام شده است. شرکت کنندگان در پژوهش از میان پرستاران موفقی بودند که به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند و مورد مصاحبه چهره به چهره و نیمه ساختارمند قرار گرفتند. در این مطالعه 19مصاحبه انجام شد که پس از ثبت، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. در ابتدا شباهت های معنایی مورد بازنگری قرار گرفت و زیرطبقات مشخص شد و سپس در بازنگری مجدد زیرطبقات مرتبط در یک طبقه قرار گرفتند.یافته ها: تجزیه و تحلیل داده ها در نهایت منجر به استخراج 400 کد اولیه، 19 زیر طبقه، 4 طبقه اصلی و یک تم گردید. در این مطالعه طبقات اصلی شامل: خود رهبری، قابلیت سازی در دیگران به منظور الگوپروری، مدیریت موثر وظایف و مسوولیت های حرفه ای و تلاش در جهت جامعه پذیری حرفه ای بود که همه در تم نهایی تحت عنوان بینش راهبردی حرفه ای قرار داده شد.نتیجه گیری: در راستای یافته ها می توان گفت که با وضع سیاست ها و استراتژی های مناسب، زمینه ایجاد و تقویت چنین مهارت هایی؛ الگوپروری، مدیریت موثر وظایف و مسوولیت های حرفه ای و تلاش در جهت جامعه پذیری حرفه ای در پرستاران ایجاد نمود و از این طریق زمینه ارتقای کیفیت خدمات پرستاری را فراهم نمود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 673

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 596 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    9-17
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    728
  • دانلود: 

    368
چکیده: 

مقدمه: رعایت اخلاق حرفه ای جزء ماهیت ذاتی حرفه ی پرستاری است و رسالت حرفه ی پرستاری، ارائه ی خدمات مورد نیاز بهداشتی، مراقبتی، درمانی و توانبخشی در بالاترین استاندارد جهت تأمین، حفظ و ارتقاء سلامت جامعه است. از این رو، لازم است که عوامل تأثیرگذار بر اخلاق حرفه ای پرستاران مورد بررسی قرار گیرند. هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی روابط بین عوامل درون سازمانی مؤثر بر رعایت اخلاق حرفه ای توسط پرستاران بوده است. این عوامل شامل پاداش رفتارهای اخلاقی، تنبیه رفتارهای غیراخلاقی، رفتار اخلاقی همکاران و درستی رفتارهای اخلاقی سرپرستاران بوده است. مواد و روش ها: پژوهش حاضر از نوع پژوهش های توصیفی-تحلیلی است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل تمامی پرستاران بیمارستان های امام خمینی و آیت الله کرمی شهر اهواز در سال 1395 بوده که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده، 196 نفر به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. ابزار اصلی گردآوری داده ها دو پرسشنامه استاندارد اخلاق حرفه ای پرستاران جهان پور و همکاران (2014) و عوامل درون سازمانی یون هان و همکاران(2013)، با چهار بعد؛ پاداش دادن به رفتارهای اخلاقی، تنبیه کردن رفتارهای غیراخلاقی، رفتارهای اخلاقی همکاران و درستی رفتارهای اخلاقی) بوده است. که از پایایی مطلوبی برخوردار بودند. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از روش تحلیل رگرسیون چندگانه با کمک نرم افزار SPSS22 استفاده شد. شاخص های مورد استفاده برای تحلیل داده ها شامل R، R2، F و β بوده است. یافته ها: یافته های حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که پاداش دادن رفتارهای اخلاقی (β =0/56, p=0/001) رفتار اخلاقی همکاران (β =0/55, p=0/001) و درستی رفتارهای اخلاقی سرپرستاران (β =0/35, p=0/001) با اخلاق حرفه ای پرستاران رابطه ی معناداری دارند. تنبیه کردن رفتارهای غیراخلاقی با اخلاق حرفه ای پرستاران رابطه ی معناداری نداشت (β =-0/03, p=0/776). نتیجه گیری: در راستای یافته ها پیشنهاد می گردد که مدیران پرستاری در تمامی رده ها با تشویق نمودن رفتارهای اخلاقی پرستاران و ارایه رفتارهای اخلاقی توسط خود شأن (به عنوان الگوی نقش) میزان بروز این رفتارها را در پرستاران افزایش دهند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 728

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 368 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    18-28
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    731
  • دانلود: 

    634
چکیده: 

مقدمه: تعهد سازمانی عامل حیاتی در دستیابی به اهداف سازمان، درک رفتار سازمانی و از عناصر مهم ارتقای کیفیت مراقبت است. از طرفی صلاحیت بالینی پرستاران، کارایی و موفقیت سازمان های مراقبتی را تحت تأثیر قرار می دهد. هدف: مطالعه حاضر با هدف ارتباط بین تعهد سازمانی و صلاحیت بالینی پرستاران انجام شد. مواد و روش ها: پژوهشی توصیفی همبستگی در بین پرستاران یکی از بیمارستان های نجف آباد در سال 1394 انجام شد. به روش سرشماری تعداد 135 نفر از پرستاران وارد مطالعه شدند. ابزار مطالعه فرم اطلاعات فردی، پرسشنامه تعهد سازمانی (شامل حیطه های تعهد عاطفی، هنجاری و مستمر) و پرسشنامه صلاحیت بالینی (شامل هفت حیطه به منظور ارزیابی 73 مهارت) به شیوه خودارزیابی بود که پایایی و روایی آنها به ترتیب با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ 79/0 و 95/0 تایید شده بود. داده ها با استفاده از شاخص های آمار توصیفی (توزیع فراوانی، میانگین و انحراف معیار) و آزمون ضریب هم بستگی پیرسون با نرم افزار SPSS17 تحلیل شد (0/05>P). یافته ها: صلاحیت بالینی پرستاران در سطح خوب (69/11± 42/74) و تعهد سازمانی آنها در سطح متوسط (77/10± 91) ارزیابی شد. تعهد سازمانی کلی با صلاحیت بالینی در حیطه های تضمین کیفیت (r=0/256, p=0/002) و آموزش و راهنمایی (r=0/176, p=0/037) همبستگی مستقیمی داشت. بعلاوه تعهد عاطفی با صلاحیت بالینی کلی (r=0/170, p=0/045) و حیطه های تضمین کیفیت (r=0/185, p=0/028)، آموزش و راهنمایی (r=0/190, p=0/024)، و اقدامات تشخیصی (p=0/015، r=0/205) همبستگی مستقیمی داشت. نتیجه گیری: براساس یافته های مطالعه، به مدیران پرستاری پیشنهاد می شود که راهکارهای لازم را برای ارتقاء تعهد عاطفی پرستاران اجرا نمایند تا کیفیت مراقبت های پرستاری تضمین گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 731

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 634 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 14
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    29-40
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    616
  • دانلود: 

    577
چکیده: 

مقدمه: همواره مدیران پرستاری با صلاحیت بالینی یرستاران تازه کار دارای چالش هستند و میزان صلاحیت آنها را برای ایفای نقش پرستار تازه کار مناسب نمی دانند. البته نقش کار دانشجویی در کسب این صلاحیت، علاوه بر عوامل متعدد دیگر بسیار مهم است. هدف: این مطالعه با هدف تبیین دیدگاه مدیران پرستاری نسبت به نقش کار دانشجویی د رکسب صلاحیت بالینی پرستاران تازه کار طراحی گردید. مواد و روش ها: در این مطالعه کیفی 35 نفر از سرپرستاران، سوپروایزرها و مترون های شاغل در بیمارستانهای آموزشی درمانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان شرکت نمودند. از مصاحبه عمیق، چهره به چهره و نیمه ساختار یافته فردی به منظور جمع آوری داده ها استفاده گردید و در اسرع وقت، متن مصاحبه ها کلمه به کلمه برروی کاغذ نوشته شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از روش تحلیل محتوای کیفی الو و کینگاز (2008) استفاده شد. یافته ها: پس از کد بندی کلیه مصاحبه ها، 1250 کد اولیه ایجاد شد که در نهایت، تعداد کدها به 850 کد تقلیل یافت و در 18 زیر طبقه، 6 طبقه و 3 مضمون با عناوین نقش وظیفه پروری (با طبقات توسعه عملکرد و پیشرفت حرفه ای)، نقش شخصیت پروری (با طبقات خودسازی و تسهیل ارتباط با دیگران) و نقش دانش پروری (با طبقات فراگیری دانش و ارائه دهندگی دانش) قرار داده شدند. نتیجه گیری: از نظر مدیران پرستاری تجربه کار دانشجویی باعث می شود پرستاران تازه فارغ التحصیل در ارائه مراقبت های پرستاری شایستگی بیشتری داشته باشند و نقش های متعددی در آنها پرورش یابد. بنابراین، لازم است ماهیت این کار و نقش آن بر صلاحیت پرستاران آینده مورد ارزیابی قرار گیرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 616

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 577 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 3
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    41-50
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    734
  • دانلود: 

    752
چکیده: 

مقدمه: یکی از دلایلی که باعث موفقیت سازمان ها می گردد کارکنانی هستند که فراتر از وظایف رسمی خود تلاش می نمایند. بنابراین بایستی بسترهای لازم برای بروز این گونه رفتارها فراهم گردد. . هدف: پژوهش حاضر بررسی تأثیر استرس شغلی بر رفتارهای شهروندی سازمانی پرستاران با نقش تعدیلگر حمایت سازمانی در بین پرستاران بیمارستان امام علی (ع) بجنورد است. مواد و روش ها: پژوهش حاضر از لحاظ هدف، کاربردی و از نوع پیمایشی و همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش شامل پرستاران بیمارستان امام علی (ع) بجنورد به تعداد 200 نفر است که بر اساس فرمول کوکران تعداد 132 نفر به شیوه نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. برای جمع-آوری اطلاعات از پرسشنامه های استاندارد استفاده گردید. برای متغیر استرس شغلی از مدل اشپیلبرگر (1991) استفاده شده است و برای متغیر رفتار شهروندی سازمانی نیز از مدل اورگان و کونوفسکی (1996) استفاده گردید. همچنین متغیر حمایت سازمانی به عنوان متغیر تعدیلگر، مدل ایزنبرگر و همکاران (1986) مدنظر قرار گرفته است. روایی پرسشنامه ها به روش تحلیل عاملی تاییدی و روایی محتوا و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ سنجیده و تائید شد (برای تمام متغیرهای پژوهش بالاتر از 0/70). فرضیه های پژوهش با استفاده از روش مدل سازی معادلات ساختاری و با استفاده از نرم افزار SMART-PLS مورد آزمون قرار گرفت. یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد استرس شغلی بر رفتار شهروندی سازمانی با ضریب (0/441) تأثیر دارد و همچنین حمایت سازمانی نقش تعدیلگری را در تأثیر استرس شغلی بر رفتار شهروندی سازمانی ایفا می کند. همچنین حمایت سازمانی تأثیر عوامل فیزیکی و روانی را بر رفتار شهروندی سازمانی به ترتیب با ضرایب 0/233 و 0/251 تعدیل می کند. نتیجه گیری: مدیریت بیمارستان امام علی(ع) بجنورد می تواند با حمایت از کارکنان و پرستاران خود در مقابل استرس های شغلی، زمینه بروز رفتارهای شهروندی سازمانی را در بین کارکنان و پرستاران خود افزایش داده و همچنین از سوی دیگر، پیامدهای نامطلوب استرس شغلی را کاهش دهد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 734

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 752 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    51-60
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    749
  • دانلود: 

    718
چکیده: 

مقدمه: پرستاری حرفه ای استرس زا است و استرس مکرر باعث کاهش اشتیاق کاری آنان می شود. بنابراین شناسایی متغیرهای مرتبط با اشتیاق کاری با هدف بهبود اشتیاق کاری در پرستاران ضروری است. هدف: پژوهش حاضر با هدف پیش بینی اشتیاق کاری پرستاران براساس جو سازمانی نوآورانه، حمایت سازمانی ادراک شده و رهبری خدمتگزار انجام شد. مواد و روش ها: این مطالعه توصیفی-تحلیلی از نوع مقطعی بود. جامعه پژوهش پرستاران بخش های عمومی شاغل در بیمارستان های شهر ورامین در سال 1396 بودند که براساس فرمول کوکران 190 پرستار با روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شد. داده ها با کمک پرسشنامه های اشتیاق کاری (سالانوا و شافلی، 2008)، جو سازمانی نوآورانه (سیگل و کامر، 1978)، حمایت سازمانی ادراک شده (ایزنبرگر و همکاران، 2001)، رهبری خدمتگزار (قلی پور و حضرتی، 1388)، جمع آوری شد که پایایی آنها با استفاده از روش آلفای کرونباخ به ترتیب 0/81، 0/77، 0/86 و 0/93 بود. برای تحلیل داده ها از روش های همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه به شیوه همزمان با نرم افزار SPSS19 استفاده شد. یافته ها: یافته ها نشان داد جو سازمانی نوآورانه (0/315=r)، حمایت سازمانی ادراک شده (0/497=r) و رهبری خدمتگزار (0/382=r) با اشتیاق کاری پرستاران رابطه مثبت و معنی دار داشتند. همچنین متغیرهای پیش بین به طورمعنی داری توانستند 52/9 درصد از اشتیاق کاری پرستاران را پیش بینی کردند که سهم حمایت سازمانی ادراک شده بیش از سایر متغیرها بود (0/01≥ p). نتیجه گیری: در راستای یافته ها پیشنهاد می شود که مدیران پرستاری و سایر مدیران بیمارستان در ایجاد جو حمایتی با بکارگیری سبک رهبری خدمتگزار همت نموده و برنامه های سازمانی را در این راستا قرار دهند تا در نهایت اشتیاق کاری پرستاران افزایش یابد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 749

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 718 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 7
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    61-72
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    799
  • دانلود: 

    767
چکیده: 

مقدمه: بررسی تولیدات علمی و پژوهش های صورت گرفته در زمینه فناوری اطلاعات پرستاری در سال های گذشته، می تواند نقشه راهی برای آینده بهتر فراهم نماید. هدف: پژوهش حاضر با هدف تحلیل بیبلیومتریک تولیدات علمی منتشر شده در پایگاه Web of Science در موضوع فناوری اطلاعات پرستاری از ابتدا تا کنون و ترسیم نقشه علمی دنیا (طی این 34 سال اخیر) انجام شد. مواد و روش ها: در یک مطالعه توصیفی تحلیلی، تعداد 3151 منابع علمی موضوع فناوری اطلاعات پرستاری از پایگاه Web of Science بصورت جستجوی موضوعی، مورد تحلیل بیبلیومتریک قرار گرفت. تحلیل داده ها توسط امکانات این پایگاه و همچنین نرم افزار VOS viewer که یک نرم افزار تحلیل شبکه اجتماعی است صورت گرفت. یافته ها: منابع بازیابی شده تولیدات علمی سال های 1983 تا 2017 را پوشش داد. نتایج مطالعه نشان دهنده روند صعودی انتشار مقالات حوزه فناوری اطلاعات در پرستاری در ده سال اخیر بود. بیشترین تعداد مقالات در سال 2016، 338 مقاله و بیشترین میزان استناد در سال 2005، 1100 استناد بود. بیشترین انتشارات این حوزه بصورت مقاله پژوهشی اصیل (73/8%) و از کشورهای امریکا (40/52%)، سپس انگلیس، کانادا، استرالیا و تایوان بود. ترسیم شبکه هم تالیفی مجلات در موضوع فناوری اطلاعات پرستاری در پنج خوشه و با تعداد 132 تالیف مشترک نمایش داده شد. واژه های کلیدی از تمرکز بر اینترنت، کامپیوتر و نرم افزار، به سمت کیفیت مراقبت و امنیت بیمار و سپس بکارگیری سیستم های خدمات راه دور و سلامت همراه در خود مراقبتی متحول شدند. نتیجه گیری: نظر به گستردگی سطح توجه دنیا به مقوله بکارگیری فناوری اطلاعات در پرستاری، ارائه برنامه های توانمندساز ملی و بین المللی برای پرستاران می تواند منجر به بهبود استفاده مفید از ابزارهای انفورماتیک در راستای ارتقای کیفیت خدمات حرفه ای پرستاری و بهبود پیامد مراقبت گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 799

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 767 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button