Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

Journal Issue Information

Archive

Year

Volume(Issue)

Issues

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Issue Info: 
  • Year: 

    1398
  • Volume: 

    -
  • Issue: 

    48
  • Pages: 

    7-40
Measures: 
  • Citations: 

    0
  • Views: 

    3572
  • Downloads: 

    0
Abstract: 

هدف از این نوشتار شناخت رذایل اخلاقی و تأثیر آن بر سرنوشت انسان در اجتماع و زندگی فردی او است. رذیله به صفت و عادت و عملی گویند که مانع شناخت عالی و حقیقی خداوند و بندگی او و برخورد مثبت با سایر بندگان خداوند توسط انسان می شود. رذیلت اخلاقی که از آن با عبارات متفاوتی همچون فعل غیر اخلاقی-در مقابل فعل اخلاقی یاد می شود در ادیان و مکاتب مختلف انواع گوناگونی دارد که در دین مسیحیت با هفت گناه کبیره شناخته می شوند. روشی که در این پژوهش مورد استفاده قرار گرفته توصیفی تحلیلی است و این پژوهش به شیوه تحلیل محتوا و توصیف داده ها انجام گرفته است. از نتایج قابل پیش بینی در این پژوهش می توان به تأثیر رذایل اخلاقی(هفت گناه کبیره) بر سرونوشت قهرمانان داستان در کتب مورد بررسی شده اشاره کرد. یکی از نقاط مشترک دو کتاب کلیله و دمنه و شکسپیر هفت رذیله اخلاقی، طمع، حسادت، غرور، خشم، شهوت، شکمبارگی و کاهلی، می باشد.

Yearly Impact: مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

View 3572

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesDownload 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesCitation 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesRefrence 0
Issue Info: 
  • Year: 

    1398
  • Volume: 

    -
  • Issue: 

    48
  • Pages: 

    41-50
Measures: 
  • Citations: 

    0
  • Views: 

    420
  • Downloads: 

    0
Abstract: 

یکی از درون مایه های بنیادی و گسترده ی شعر و ادب صوفیه، مسأله ی تقابل عقل و عشق است. این تقابل به عنوان یک مضمون هزار ساله همواره در جریان اندیشه ی شاعران ما حضور داشته و در شاهکارهای بزرگ ادب ما مانند دیوان شمس تبریز و دیوان حافظ زیباترین تصویرهای این اندیشه را به گونه های مختلف می توان دید، گذشته از آنچه در ادب غیر منظوم صوفیه در این باب نوشته شده مانند کتاب معیار الصدق فی مصداق العشق اثر نجم دایه یا رشف النصایح الامانیه و کشف الفضایح الیونانیه که رساله های جداگانه یی در این باب هستند. تأثیرپذیری حافظ از شاعران و نویسندگان پیش از خود موضوعی است که بسیار به آن پرداخته شده، یکی از نویسندگان مؤثر بر اندیشه و شعر حافظ نجم رازی است که آراء او را به صورت مستقیم و غیر مستقیم در شعر حافظ مشاهده می کنیم. بر این اساس، در این مقاله سعی داریم دیدگاه نجم رازی و حافظ را در مسأله ی تقابل عقل و عشق بررسی و وجوه اشتراک و اختلاف آن را مشخص کنیم.

Yearly Impact: مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

View 420

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesDownload 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesCitation 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesRefrence 0
Issue Info: 
  • Year: 

    1398
  • Volume: 

    -
  • Issue: 

    48
  • Pages: 

    65-84
Measures: 
  • Citations: 

    0
  • Views: 

    1699
  • Downloads: 

    0
Abstract: 

یکی از امور قابل مقایسه در شاهنامه و گرشاسب نامه، حضور مکرّر فردوسی در شاهنامه و عدم حضور اسدی در گرشاسب نامه است. این مقاله به شیوه کتابخانه ای به بررسی تطبیقی پاره ای مضامین شاهنامه با گرشاسب نامه اسدی پرداخته است. یکی از اتفاقات مشابهی که برای رستم و گرشاسب در شاهنامه و گرشاسب نامه روی داده است، برخورد با کدخدا و دشتبان است که به کار آنها که اسب را در کشتزار رها کرده اند، اعتراض می کند. اثرط تا هنگامی که زنده بود همه جا یار و ناصح و مشفق گرشاسب بود. زال نیز همین گونه است و در سخت ترین لحظات عمر رستم، به یاریش می شتابد و وی را یاری می کند. گرشاسب در بستر می میرد یعنی مرگی که درخور یک پهلوان بزرگ و نام آور نیست. این نوع مرگ باعث شده که گرشاسب را یک قهرمان میرا و فانی بدانیم و مرگ او را پایانی سرد برای حماسه و شخصیت پهلوانی و حماسی وی به حساب آوریم. اما رستم کشته می شود و نابرادر وی شغاد او را به چاهی پر از خنجر، تیغ و نیزه فرو می افکند. شاهنامه و گرشاسب نامه، هر دو با ستایش خداوند آغاز می شود. فردوسی و اسدی درباره فرزند نیز اظهار نظر کرده اند. فردوسی گاهی در شرایطی خاص، دختران را نکوهش می کند، اسدی نیز چنین است. فردوسی هرگاه که از فرزند سخن می گوید و او را می ستاید، منظورش پسر است. کشتن اژدها به دست گرشاسب شباهت زیادی با کشتن اژدها به دست سام در شاهنامه دارد. فردوسی نیز هم عقیده با اسدی، سام را کشندة اژدها معرفی کرده است.

Yearly Impact: مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

View 1699

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesDownload 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesCitation 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesRefrence 0
Issue Info: 
  • Year: 

    1398
  • Volume: 

    -
  • Issue: 

    48
  • Pages: 

    85-102
Measures: 
  • Citations: 

    0
  • Views: 

    920
  • Downloads: 

    0
Abstract: 

نقد جامعه شناختی به عنوان رویکردی مهم در نقد ادبی به پیوند میان ادبیّات و جامعه می پردازد. رمان ژانر ادبی برخاسته از موقعیت اجتماعی است که انسان مدرن درآن قرار دارد. رمان های ابراهیم یونسی دارای زمینه ای رئالیستی (واقع گرایی) است که با بررسی این آثار می توان به مسائل سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی دوره ای که داستان در آن واقع شده، پی برد. «گورستان غریبان» اثر ابراهیم یونسی رمانی نمادین و منحصر به فرد است که یونسی در آن با نگاه به نقش رژیم ستمشاهی در زندگی مردم محروم کردستان، بخشی از وقایع سیاسی و اجتماعی دهه 20 و30 را مرور می کند. هدف از این پژوهش که به شیوه ی توصیفی-تحلیلی انجام پذیرفته است نقد و تحلیل جامعه شناختی رمان گورستان غریبان می باشد. رمان گورستان غریبان اثر ابراهیم یونسی دارای پتانسیل بالایی برای بررسی بار اجتماعی است. یونسی با تمام قدرت سعی در شناساندن اوضاع اجتماعی و سیاسی حاکم بر زمان در داستان هایش دارد. یونسی در گورستان غریبان به تاریخ معاصر قوم کرد و مسائل و مشکلات آن ها به شکل هنرمندانه ای پرداخته است. ذکر حوادث منطقه باعث شده است، که رمانش رنگ اقلیمی خاصی به خود بگیرد تا جایی که می توان گفت، این ویژگی برای نویسنده، به یک تشخص سبکی منجر گشته است.

Yearly Impact: مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

View 920

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesDownload 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesCitation 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesRefrence 0
Issue Info: 
  • Year: 

    1398
  • Volume: 

    -
  • Issue: 

    48
  • Pages: 

    103-116
Measures: 
  • Citations: 

    0
  • Views: 

    327
  • Downloads: 

    0
Abstract: 

کمال الدّین اسماعیل اصفهانی ملقّب به «خلّاق المعانی» از شاعران بزرگ قرن هفتم هجری است. وی در ردیف های اشعار خود به هنجار گریزی و نوآوری، روی آورده است. دراین پژوهش که به روش تحلیلی توصیفی انجام گردیده، کوشش شده است هنجار گریزی ها و نوآوری ها در قصائد و قطعات مصرّع وسایر قطعات این شاعر بررسی و تحلیل گردد. تحقیق انجام شده مؤیّد این مطلب است که ردیف های فعلی بیشترین میزان را در بر می گیرد. وی هنجارشکنانه؛ زمان فعل ردیف را تغییر می دهد؛ دیگر بار ردیف را مثبت و منفی می کند. در برخی خود را به تکرار قافیه در مطلع مقیّد می کند یا به تفننی دیگر دست می یازد؛ بدین معنی که ردیف به تنهایی در برخی قطعات می آید و نیز برخی اشعار خود را به آوردن گونه ای از ردیف های صدری ابتدایی مزیّن کرده؛ بر نغمه ی شعر می افزاید. هم معنی نبودن ردیف ها از موارد دیگری است که در این پژوهش به آنها پرداخته می شود.

Yearly Impact: مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

View 327

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesDownload 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesCitation 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesRefrence 0
Issue Info: 
  • Year: 

    1398
  • Volume: 

    -
  • Issue: 

    48
  • Pages: 

    117-127
Measures: 
  • Citations: 

    0
  • Views: 

    1338
  • Downloads: 

    0
Abstract: 

زبان با امکانات و ویژگی های بسیاری که دارد، این امکان را به شاعر می دهد که بتواند با ساختن ترکیبات جدید و متنوع، اندیشه ها و افکار جدید را به راحتی منتقل کند. شاعران با ساختن و وارد کردن این ترکیبات ابداعی بستر زبان را گسترش می بخشند. احمد شاملو با تاثیر از نثر گذشته ی فارسی همچون نثر بیهقی و تلفیق آن با زبان معاصر توانست اشعاری با ریتم و آهنگی خاص و بدون وزن عروضی خلق کندکه این خود یک سبک جدید در زبان بود. در واقع شاملو که شاعر برجسته ی شعر سپید است خلاء موسیقی وزنی را با تصاویر شعری که حاکی از دید تازه نسبت به امور و کشف روابط جدید بین انسان و اشیاء است و نیز واژگان و ترکیبات تازه و دیگر عناصر زبانی پر می کند. استفاده شاملو از زبان عامیانه در شعر بسیار قابل تأمل است. راز زیبایی و زبان منحصر به فرد شعر شاملو در فراهنجاری های زبانی خاصی است که او از آن ها در شعرش بهره برده است. در این پژوهش با روش تحلیلی-توصیفی به بررسی واژگان و ترکیباتی می پردازیم که به گونه ای در شعر شاملو نوظهور بوده و یا از جهتی دیگر مورد اهمیت بوده اند.

Yearly Impact: مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

View 1338

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesDownload 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesCitation 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesRefrence 0
Author(s): 

صفدری زهره

Issue Info: 
  • Year: 

    1398
  • Volume: 

    -
  • Issue: 

    48
  • Pages: 

    128-150
Measures: 
  • Citations: 

    0
  • Views: 

    1280
  • Downloads: 

    0
Abstract: 

بر اساس مطالعات زبان شناسی شناختی، استعاره صرفاً صناعتی ادبی نیست؛ بلکه اصطلاحی است که یک حوزه مفهومی را به کمک حوزه دیگری قابل فهم می سازد. مطالعات و بررسی های لیکاف و جانسون نشان داد استعاره نه تنها قلمرو زبانی، بلکه اندیشه و عمل را نیز در بر گرفته است. آنها با طرح اهمیت استعاره در زبان روزمره، بر این باورند که ماهیت زبان انسان استعاری است. در استعاره مفهومی با سه حوزه اصلی: مبدأ، مقصد و نگاشت روبه رو هستیم. یکی از مباحث مهم در مثنوی مولانا مقوله نفس است که از نظر اخلاقی قابل تأمل است. پژوهش های چندی نیز در این خصوص صورت گرفته است. در این جستار تلاش شده است چگونگی مفهوم سازی نفس در شش دفتر مثنوی از دیدگاه استعاره مفهومی بررسی شود. هدف اصلی در این جستار، شناسایی و تبیین مفهوم سازی نفس بر اساس استعاره مفهومی لیکاف در شش دفتر مثنوی است. نتایج نشان می دهد که نفس به عنوان حوزه مقصد، به واسطه حوزه های مبدأ بسیاری مفهوم سازی می شود. نفس مفهومی انتزاعی است که حوزه های مبدأ آن را قابل تجسم می سازند. با توجه به اینکه تمرکز مولانا در مثنوی، بیش از همه بر نفس اماره بوده است، فراوانیِ بار منفی استعاره ها به خوبی آشکار است.

Yearly Impact: مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

View 1280

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesDownload 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesCitation 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesRefrence 0
Issue Info: 
  • Year: 

    1398
  • Volume: 

    -
  • Issue: 

    48
  • Pages: 

    151-159
Measures: 
  • Citations: 

    0
  • Views: 

    986
  • Downloads: 

    0
Abstract: 

برخی از واژه ها که در زبان معیار، امروزه کاربرد ندارند اما تا دهه ی چهل در فرهنگ اختصاصی برخی از مناطق فارس بین مردم رواج داشته است امروزه نیز در فرهنگ عام مردم به ویژه در مناطق روستایی به کار می رود. اما طبق پژوهشی که نگارنده با تفحص در آثار ادبی گذشته انجام داده است به کاربرد چنین واژه هایی در آثار ادبی شاعران بزرگ و برجسته با مفهوم امروزی پی برده است.

Yearly Impact: مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

View 986

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesDownload 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesCitation 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesRefrence 0
Issue Info: 
  • Year: 

    1398
  • Volume: 

    -
  • Issue: 

    48
  • Pages: 

    160-178
Measures: 
  • Citations: 

    0
  • Views: 

    421
  • Downloads: 

    0
Abstract: 

جایگاه بلند سعدی در ادب پارسی آشکارتر از آن است که نیازی به یادآوری و تأکید داشته باشد؛ زیرا سخنان روشن او، بی هیچ گمانی، گسترده تر از گفته های هر سخنور دیگر در ذهن و زبان فارسی زبانان جاری است. شیخ سعدی حقایق را چنان بی پرده فریاد کرده که در هیچ عصر و زمانی کسی به این صراحت سخن نگفته است و عجب تر اینکه در همان هنگام تنها به صاحبان اقتدار دنیا نپرداخته؛ بلکه از تشریح احوال زاهد و عابد ریایی، وقاضی فاسد، و صوفی دنیادار، و پوچ بودن عبادت و ریاضتِ بی صدق و صفا خودداری نکرده است و عجب بصیرتی به احوال مردم و طبایع و افکار ایشان و اوضاع جهان و جریان کار روزگار دارد سعدی، فیلسوف زندگی و شاعر خودبازیابی است و در پرتو بازتاب های آبِ رکن آباد، شاعرِ روشنایی در روشنایی و نقاش خود آگاهی در خودآگاهی است. مقاله ی پیش رو در خصوص کشورداری و سیاست در نگاه سعدی نگارش یافته که وضعیت حکومت وسیاست قرن هفتم را نشان می دهد. در این مقاله، به نهادهای سیاسی، رفتار حاکمان و عاملان، جنگ و صلح و بخشش ها و مجازات ها پرداخته شده و صاحبان اقتدار، به حُسن سیاست و دادگری و رعیّت پروری دعوت شده اند.

Yearly Impact: مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

View 421

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesDownload 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesCitation 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesRefrence 0
Journal: 

OURMAZD JOURNAL

Issue Info: 
  • Year: 

    2019
  • Volume: 

    -
  • Issue: 

    48
  • Pages: 

    179-194
Measures: 
  • Citations: 

    0
  • Views: 

    1352
  • Downloads: 

    0
Abstract: 

Khaqani, s ballade of Eivan Madain is one of beautiful ballades of Persian poetry which Khaqani wrote after returning from his second pilgrimage of haj, according to his own sense of patriotism. In that ballade, he suggests people to take example from remained ruins of that palace. But Abunavas, a native – Iranian poet in the court of caliphs of Baqdad, is one of the oldest people who refersto some customs of sasanian Kings based on patriotism in his two own historic ballades. Abunavas coniders it as an example just as Khaqani dues. In his other poems, Abunavas is proud of sasanian Kings and their customs. After Abunaras, Bohtari, an Arab poet whose one of skills describing beautiful and historic pleces, has illustrated the beauties of this palace in one of his ballades. In his famous quatrain, Khayam has know mentioned that this great palace has become the den of wolves an foxes, and he also envies this fact.

Yearly Impact: مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

View 1352

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesDownload 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesCitation 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesRefrence 0
Author(s): 

SAEIDI SOHRAB

Journal: 

OURMAZD JOURNAL

Issue Info: 
  • Year: 

    2019
  • Volume: 

    -
  • Issue: 

    48
  • Pages: 

    195-215
Measures: 
  • Citations: 

    0
  • Views: 

    472
  • Downloads: 

    0
Abstract: 

The visage of the 1 th Imam, Imam Reza (Peace be Upon Him), has been manifested in the versified poetry and literature of Hormozgan in the days of his birth and death. According to documents in hand, since about 988 years ago, Hormozgani poets have versified in his elegy and other Imams and religious figures in its specialized forms like mourning and lamentations. During history, numerous poets have tried to manifest virtues of this sacred and mystic figure, and while explaining his spiritual and apparent features in the form of poetry, they have expressed somehow his truth in their poetry and literature. One of the grandest graces for Iranians is the placing of his tomb in holy Mashhad. Such unique and special grace has shown itself in the lives of Iranians. Love and belief in Imam Reza have rooted in all and various classes of the society and people and they have passed difficult times by relying on his love and belief. The present paper, through content analysis method and library research tries to examine and study the status of Resistance Literature in Hormozgan Province.

Yearly Impact: مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

View 472

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesDownload 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesCitation 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesRefrence 0
Issue Info: 
  • Year: 

    1398
  • Volume: 

    -
  • Issue: 

    48
  • Pages: 

    216-228
Measures: 
  • Citations: 

    0
  • Views: 

    513
  • Downloads: 

    0
Abstract: 

در این مقاله به بررسی واژه هنر در ادبیات فارسی، از جمله شاهنامه فردوسی پرداخته است. واژه هنر از لحاظ معنی شناسی بسامد معنایی بالایی دارد. فردوسی در اثر خود، برای بهره گیری هر چه بیشتر از واژة هنر، آن را با ده ساختار و بیست و هفت ترکیب به کار برده؛ چنان که این واژه با بیش از هشتاد معنی، در شاهنامه نمود یافته است. علاوه بر نمونه ابیاتی که از شاهنامه به بررسی آن پرداخته شده به واژه هنر در طول تاریخ ادبیات فارسی نیز اشاراتی به عمل آمده، که این واژه اصیل را می توان در اوستا نیز مشاهده کرد که به شرح و تفسیر معنای هنر نیز آمده است. ومعنای هنر در شاهنامه بیشتر بار معنایی مثبت (فضائل اخلاقی)ودر صد کمی بار معنایی منفی (رذائل اخلاقی) دیده می شود.

Yearly Impact: مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

View 513

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesDownload 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesCitation 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesRefrence 0
Issue Info: 
  • Year: 

    1398
  • Volume: 

    -
  • Issue: 

    48
  • Pages: 

    229-250
Measures: 
  • Citations: 

    0
  • Views: 

    480
  • Downloads: 

    0
Abstract: 

تأویل و بازآفرینی اساطیر و حماسه در ادبیات ما بسیار مشهود است، بعد از شاهنامه در دوره های ادبی همواره اسطوره و حماسه به عنوان یکی از عناصر شعری در خدمت اندیشه های شاعرانه بود و بدین وسیله دستخوش دگردیسی شد، در میان سبک های شعر فارسی، ادبیات عرفانی در نگرش تازه به اسطوره و حماسه به وسیله ی رمز(نماد) نقش به-سزایی ایفا کرده است، عرفان با توجه به نمادین بودن، ظرفیت بسیاری برای بازتاب عناصر اسطوره و حماسه دارد؛ شاعر نامدار و آغازگر شعر عرفانی: سنایی از اولین شاعرانی است که اسطوره و حماسه را از فضای اساطیری و حماسی به فضای عرفان وارد کرد، در اشعار او واژه های اساطیری و حماسی از حوزه ی معنایی مصطلح جدا شده و در فضای عرفانی با مفهوم تازه ارایه شدند، در این مقاله ظرفیت-هایی که سنایی از این عناصر در شعرش ایجاد کرده، بررسی شده است، بررسی نشان می دهد: سنایی در سه ظرفیت زبان، مضمون و بیان از آنها بهره برده است، در حوزه ی زبان و بیان همانند شاعران هم دوره اش است ولی در ظرفیت محتوایی نوآوری کرده که به عنوان شیوه ای تازه بعد از او در عرفان رایج شد. نوآوری او این است که با آگاهی کامل از ساحت اسطوره و حماسه و عرفان با نگاه هرمنوتیکی اقدام به ایجاد ظرفیت های شعری برای بیان اندیشه های عارفانه با عناصر اساطیری و حماسی کرده است.

Yearly Impact: مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

View 480

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesDownload 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesCitation 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesRefrence 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button