Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
نشریه: 

طب و تزکیه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1382
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    50
  • صفحات: 

    62-70
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    659
  • دانلود: 

    176
چکیده: 

ارزیابی جزء لاینفک هر گونه فعالیت و کار اجرایی به شمار می رود زیرا با استفاده از اطلاعات قابل اندازه گیری، بهبود فعالیت های اجرایی که هدف اصلی است دنبال می شود و بدون آن که منابع افزون تری را اقتضاء یا پیشنهاد کند به اثر بخشی و بازده مناسب و بهره وری مورد انتظار عنایت دارد یکی از مهمترین مراکز بهداشتی و درمانی بیمارستانها می باشند که ارزیابی این مراکز به جهت وظایفی که بر عهده دارند بسیار حائز اهمیت می باشد با توجه به اهمیت ارزیابی بیمارستانها تحقیقی با هدف تعیین شیوه ارزیابی فعلی در بیمارستانهای دولتی و خصوصی شهر تهران انجام گرفت نوع مطالعه توصیفی به روش مقطعی می باشد در این تحقیق 61 نفر از مدیران ارشد بیمارستانهای دولتی و خصوصی شهر تهران شامل رئیس بیمارستان، مدیر بیمارستان و مدیر یا مدیره پرستاری مورد سؤال قرار گرفتند ابزار اصلی جمع آوری اطلاعات در این تحقیق پرسشنامه می باشد و در نهایت اطلاعات جمع آوری شده با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی و با استفاده از نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت نتایج تحقیق نشان دهنده این است که مدیران ارشد بیمارستانها به ویژه بیمارستانهای خصوصی با شیوه فعلی ارزیابی موافق نیستند و خواستار تغییر این شیوه می باشند که نهایتاً به استناد این تحقیق و نظرخواهی از افراد مطلع و ذیصلاح الگوی پیشنهادی ارائه گردید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 659

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 176 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

منجمی فرشید | صفدری رضا

نشریه: 

طب و تزکیه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1382
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    50
  • صفحات: 

    70-106
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    3583
  • دانلود: 

    740
چکیده: 

انفورماتیک بهداشتی - درمانی یک تکنولوژی نسبتاً جدید است که با ظهور میکرو کامپیوترها به سرعت در سیستمهای بهداشتی - درمانی نفوذ کرده است. امروزه انفورماتیک در سیستمهای بهداشتی - درمانی و آموزشی کشورهای صنعتی نقش مهمی بر عهده دارد، اما این تصور که فقط کشورهای پیشرفته صنعتی می توانند از تکنولوژی کامپیوتری بهره بگیرند یک سوء تفاهم است. همه کشورها از جمله کشورهای در حال توسعه می توانند از انفورماتیک استفاده مناسب به عمل آورند. اگر بخواهیم وضعیت بهداشت و درمان در دنیای آینده را بیان کنیم لازم است مجموعه تغییراتی را که به صورت پراکنده در همه زمینه ها در حال شکل گیری است مورد توجه قرار دهیم و هر اندازه که با زمان جلو می رویم تغییرات بیشتری را انتظار داشته باشیم که تأثیر آن بر بخش بهداشت را با وسعت و سرعت بیشتری مشاهده خواهیم کرد و اهم آن مربوط به: الف) رابطه پزشک و بیمار، ب) رابطه جامعه و ارائه کنندگان خدمات بهداشتی - درمانی، ج) رابطه بین مجریان برنامه ها و مقامات تصمیم گیرنده، آخرین جریان عمده در مسیر تحول آینده بهداشت و درمان، بیمارستانها هستند. در حال حاضر سیستم HIS به طول کامل برای گزارش نتایج آزمایشگاه، دستورات پزشکی، ملاحظات دارویی و موارد مشابه در بسیاری از کشورها مورد استفاده قرار می گیرد. با توجه به این مطالب استفاده از کامپیوتر در بیمارستان را می توان در سه رده، امور مالی، امور اجرایی و امور بالینی خلاصه نمود. توجه به مدارک پزشکی بیمار که در کامپیوتر ذخیره شده باشد به صورت بسیار زیادی در اولین دسترسی به کامپیوترهای دیجیتال در دهه 1960 رو به فزونی گذاشت، به طوری که در دهه 1970 یک سری نوآوری در سیستمهای کامپیوتری ساخته شده متأثر از آن طرز تلقی بودند. از چند مورد نظیر COSTAR، سیستم مدارک پزشکی، سیستمTMR، ARION به عنوان چند نوع از موفق ترین آن سیستم ها می توان نام برد. زیرا هر بیمار در هر نقطه جهان قادر خواهد بود از خدمات تشخیصی - درمانی نقاط دیگر جهان استفاده نماید و بدون شک در آن دهکده جهانی همه بیماران می توانند با پرونده پزشکی جهانی خود از خدمات این بیمارستان واحد قرن 21 بهره بگیرند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3583

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 740 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

طب و تزکیه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1382
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    50
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    647
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

پست الکترونیکی به یکی از ضروری ترین ابزارهای ارتباط در زمان ما تبدیل شده است. یکی از کاربردهای آن گروه های مباحثه است. این مقاله به گروه های مباحثه در کل و گروه های مباحثه دانشگاهی به طور خاص نگاهی می اندازد. در آن تعدادی از راهنماهای بسیار مهم گروه های مباحثه، هم شامل نسخه های چاپی و هم الکترونیکی است - اما نه محدود شده به گروه های مباحثه دانشگاهی و علمی - را مورد تأکید قرار می دهد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 647

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

طب و تزکیه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1382
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    50
  • صفحات: 

    93-105
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1512
  • دانلود: 

    423
کلیدواژه: 
چکیده: 

اگر چه انسان بیشتر اطلاعات روزانه خود را از طریق بینایی به دست می آورد ولی حس شنوایی نیز شاید به همان اندازه حائز اهمیت باشد، چرا که انسان به کمک گوش و حس شنوایی می تواند بدون نگاه کردن به محیط اطراف خود اطلاعات زیادی را به دست آورد، این موضوع در محیطهای صنعتی اهمیت ویژه و خاصی دارد، زیرا زمانی که کارگر سرگرم انجام کار است و چشم های خود را به قطعه کار معطوف می کند، بهترین وسیله اعلام خطر، آژیرهای صوتی است که کارگر از طریق سیستم شنوایی خود دریافت می کند و اقدامات ایمنی لازم را انجام می دهد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1512

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 423 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

حسنیان مرضیه

نشریه: 

طب و تزکیه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1382
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    50
  • صفحات: 

    41-49
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    509
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

در فرآیند ارتباطی، مدیران پرستاری عقاید، نظرات و هدایتهای مؤثر خود را به کارکنان انتقال می دهند. بدین منظور آنها برای از بین بردن مشکلات عملی که مانع پیشرفت تبادل اطلاعات در سازمان پرستاری می شود بایستی روشهای ارتباطی مناسبی را انتخاب نمایند. این پژوهش از نوع مطالعه توصیفی - مقطعی است که به منظور بررسی عملکرد مدیران پرستاری در مورد روشهای برقراری ارتباط در دانشگاه علوم پزشکی همدان صورت گرفته است. جامعه پژوهش در این مطالعه کلیه مدیران پرستاری بخشها بودند و به طریق سرشماری مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه دو قسمتی بود، در قسمت اول 6 سوال مشخصات فردی را مورد پرسش قرار می داد و در قسمت دوم، بیست سوال عملکرد واحدها را در مورد روشهای برقراری ارتباط ارزیابی می کرد. بیشترین میزان عملکرد خوب مدیران پرستاری در مورد ارتباط نوشتاری 85.4%، چند جانبه 80.5% و افقی 78.1% بود و کمترین میزان عملکرد خوب واحدها در مورد ارتباط عمودی 9.8% بود. از فعالیتهای اصولی مدیران پرستاری تبادل اطلاعات عقاید و ایده ها و نگرش ها با سایر کارکنان است که به روشهای مناسبی صورت می گیرد و در نتیجه آن فعالیتهای آنها به سهولت انجام می پذیرد، مراقبتهای کیفی توسط پرستاران ارائه می شود و انگیزه و رضایت شغلی کارکنان افزایش می یابد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 509

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

طب و تزکیه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1382
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    50
  • صفحات: 

    32-41
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    631
  • دانلود: 

    167
چکیده: 

این پژوهش به منظور بررسی مکانیسم کنترل معاونت درمان و داروی دانشگاه علوم پزشکی ایران بر بیمارستان های خصوصی تحت پوشش در سال 1380 انجام پذیرفت. در این مطالعه توصیفی، مقطعی و موردی جامعه پژوهش شامل روسا، مدیران، مترون ها و مسئولین فنی بیمارستان های خصوصی تحت پوشش و کارشناسان نظارت و ارزشیابی معاونت درمان و داروی این دانشگاه بود. تعداد 125 نفر از جامعه مورد پژوهش در این مطالعه شرکت داشته اند. چهار مرحله فرآیند کنترل (تدوین اهداف و استانداردهای کنترل، سنجش عملکرد، تشخیص انحرافات و تحلیل علل آنها و اقدامات اصلاحی) که به وسیله این معاونت اعمال شده است، مورد تحلیل قرار گرفت. داده ها به وسیله پرسشنامه جمع آوری و تحلیل با بهره گیری از تکنیک های آمار تحلیلی و نرم افزار SPSS انجام گردید. پاسخ دهندگان میزان موفقیت این معاونت را در مراحل چهارگانه فرآیند به ترتیب 52 درصد، 44.8 درصد، 45.6 درصد و در حد متوسط دانسته اند. حال آن که 41.6 درصد پاسخ دهندگان میزان کنترل معاونت را پیش از اجرای این فرایند، کم دانسته اند، اما 41.6 درصد آنها میزان کنترل در حین اجرای فرآیند و 54 درصد آنها میزان کنترل را بعد از اعمال فرآیند، متوسط شمرده اند. در ضمن 40 درصد پاسخ دهندگان میزان تشویق به اعمال خود کنترلی بیمارستان های خصوصی را کم دانسته اند. در مجموع 40 درصد موفقیت مکانیزم کنترل بدون اعلام قبلی را متوسط دانسته اند. در نهایت 49.6 درصد پاسخ دهندگان میزان بازخورد مکانیسم کنترل فعلی این معاونت را در ارتقای عملکرد بیمارستان های خصوصی در حد متوسط ارزیابی کرده اند. برقراری روابط برون بخشی و تشریک مساعی معاونت درمان و دارو در اجرای مراحل چهارگانه فرآیند کنترل، به ویژه تعیین اهداف و استانداردهای کنترل می تواند در ارتقای کارآیی و اثر بخشی مکانیسم کنترل نقش سازنده ای ایفا نماید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 631

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 167 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

طبیبی سیدجمال الدین

نشریه: 

طب و تزکیه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1382
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    50
  • صفحات: 

    9-24
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    16745
  • دانلود: 

    2098
چکیده: 

پیشرفت در توسعه نیروی انسانی در بخش بهداشت و درمان و پژوهش در توسعه نیروی انسانی در این بخش به رغم همه تلاش های اندیشمندان و صاحبنظران بسیار کند بوده است. هدف از این پژوهش بررسی و تحلیل توسعه منابع بیمارستان و پرداختن به متغیرهای اصلی که در این توسعه نقش اساسی دارند، به ویژه برنامه ریزی و آموزش نیروی انسانی بیمارستانی و مزایای ناشی از آنها برای بیمارستان می باشد. بدین منظور در پژوهشی که بنیادی و توصیفی و بر اساس منابع مورد مطالعه، پژوهشگر به بررسی عوامل کلیدی در توسعه نیروی انسانی پرداخته است. یافته های این پژوهش نشان می دهد اساس توسعه را چهار عامل سرمایه، نیروی انسانی، تجهیزات و برنامه تشکیل می دهد که همراه با مدیریتی بخردانه به شکوفایی و رونق سازمان ها منجر می شود. از بین عوامل مختلفی که توسعه منابع انسانی را سبب می شوند، دو امر برنامه ریزی انسانی و آموزش در زمره اهرمهای کلیدی هستند. البته موانعی فرا راه توسعه منابع انسانی وجود دارند که باید دقیقاً مورد توجه قرار گیرند. لذا تخصیص اعتبارات لازم و طراحی برنامه ریزی استراتژیک و آموزش نیروی انسانی در بیمارستان می تواند به ارتقا کیفیت خدمات بیمارستان، افزایش رضایت مردم و اقتصادی تر اداره شدن بیمارستان منتهی می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 16745

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 2098 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

نجات نازی

نشریه: 

طب و تزکیه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1382
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    50
  • صفحات: 

    106-124
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    4972
  • دانلود: 

    772
چکیده: 

در دین مبین اسلام به مدیریت اهمیت خاصی داده شده است و مدیریت اسلامی مدیریتی است که زمینه رشد انسان به سوی الله (الی الله المصیر) را فراهم نماید و مطابق کتاب و سنت و سیره و روش پیامبر (ص) و امامان معصوم و علوم و فنون و تجارب بشری جهت رسیدن به هدفهای یک نظام در ابعاد مختلف، همانند یک محور و مدار و قطب عمل کند و مدیران اسلامی خدمتگزاران مردم هستند و باید با تیغ تیز مدیریت در جهت خدمتگزاری، اقامه حق و عدل و دفع باطل و ظلم تلاش نمایند، و این مهم با رعایت اخلاق اسلامی همانند مراعات حقوق و احکام اسلام میسر می باشد. امام علی (ع) در فرمایشات گهربارشان صفات اخلاقی پسندیده مدیران اسلامی را خدا محوری، تقوی گرایی، بصیرت، بینش سیاسی، رعایت عدل و انصاف و امانتداری، حسن خلق، رفق و مدارا، قاطعیت، انتقادپذیری، تغافل، امیدواری، صبر و استقامت، مردم گرایی، تواضع و فروتنی، رعایت تساوی و عدالت رفتاری، بی توجهی به لذایذ دنیوی، عقل، نظم، رسیدگی به حال محرومان مطرح نموده اند و همواره عمل به آنها را به مدیران و کارگزاران خود به صورت نامه و دستور العمل آموزش داده و گوشزد نموده اند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 4972

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 772 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

بهنیا فاطمه

نشریه: 

طب و تزکیه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1382
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    50
  • صفحات: 

    115-117
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    835
  • دانلود: 

    857
کلیدواژه: 
چکیده: 

دوره پیش دبستانی برای کودک محیطی را فراهم می آورد که از طریق احساس امنیت و تعلق، سلامت عاطفی و جسمانی او پرورش می یابد. در این سنین فرصت هایی ایجاد می شود که توانمندی های ادارکی – حرکتی کودک رشد یابد. این توانمندی ها می تواند شامل موارد ذیل باشد:- خودیاری- قوه تخیل و بیان احساسات و عقاید- رشد اجتماعی- رشد مهارت های حرکتی- توانایی های ذهنی

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 835

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 857 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

TABIHI S.J.

نشریه: 

TEB VA TAZKIEH

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2004
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    50
  • صفحات: 

    9-23
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    360
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

sector .To analyze human development in the hospital and to address the major variables which play a crucial role in this development, in particular planning and educating of the hospital manpower. In a fundamentaland descriptive research, researcher has tried to examine the key factors influencing human resource development in the hospital. Four factors includingcapital, manpower, equipment, and plan are the basic factors for developmentwhich, in addition to an intelhigent management, leads to. quality improvement of the hospital services, increasing the .clientless satisfaction, and managing the hospital more economically. Allocating necessary funds and designing a strategic planning and educating the hospital manpower can lead to the lead to quality ,improvement in quality of hospital services, increasing the clientless satisfaction, and managing the hospital more economically.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 360

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

طب و تزکیه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1382
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    50
  • صفحات: 

    24-32
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1063
  • دانلود: 

    610
چکیده: 

جهت ایجاد تحول در بیمه خدمات درمانی ضروری است که تحلیل اقتصادی هزینه های درمان صورت گیرد بدین منظور پژوهشی کاربردی با روش توصیفی - تحلیلی به صورت آینده نگر بر روی 1081 نفر بیمه شده اداره کل بیمه خدمات درمانی استان تهران که در سال 77 در یکی از بیمارستان های غیر طرف قرارداد بستری و جهت دریافت هزینه درمان به اداره کل بیمه مراجعه نمودند انجام گیرد. اطلاعات بیمه شدگان از طریق تکمیل پرسشنامه و ثبت اقلام خدمات درمانی و هزینه های آن بر اساس صورت حساب بیمارستانها و پرداخت های اداره کل بیمه جمع آوری و به وسیله نرم افزاری SPSS مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت و از آزمونهای Chi- Square و T. Test استفاده گردید. نتایج این پژوهش نشان می دهد میانگین هزینه بستری بیماران 2070046 ریال با میانگین مدت بستری 4.67 روز بوده است و میانگین هزینه درمان طبق تعرفه دولتی 697539 ریال بوده که اداره کل بیمه خدمات درمانی معادل 90 درصد هزینه طبق تعرفه دولتی برابر با 627785 ریال پرداخت نموده است که 30.3 درصد آن توسط بیمار پرداخت شده است و تفاوت معنی داری بین مقدار پرداخت بر اساس تعرفه های مصوب دولتی بین بیمه شده زن و مرد نیز وجود داشت (P<0.00003) و مشارکت مالی بیماران بیمه شده در پرداخت هزینه ها 69.7 درصد بوده است. هم چنین 94 درصد از بیمه شدگان مربوط به صندوق بیمه ای کارکنان دولت 3.06 درصد مربوط به صندوق خویش فرمایان بوده که میانگین هزینه درمان مربوط معادل 3151414 ریال را داشته اند و تنها 2.4 درصد تحت پوشش صندوق بیمه ای سایر اقشار بوده اند و نیز 63.5 درصد از بیماران در بیمارستانهای درجه 1 با میانگین 2332741 ریال و 20.5 درصد بیمارستانهای درجه 2 بستری بوده اند و 85.6 درصد از بیماران عقیده داشته اند که میزان هزینه های درمان زیاد است و به سختی قادر به پرداخت آن می باشند. لذا نتایج به دست آمده نشان می دهد که بیماران بخش مهمی از هزینه درمان را خود پرداخت می نمایند (70 درصد) که به این ترتیب بیمه درمانی با مفهوم واقعی و استاندارد آن عملاً فاصله زیادی دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1063

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 610 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

DELGOSHAEI B. | TABIBI S.J.A.D. | JAFARI M.

نشریه: 

TEB VA TAZKIEH

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2004
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    50
  • صفحات: 

    32-40
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    252
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

This paper examines the control mechanism used by the Office of Vice-Chancellor for Pharmaceutical an Treatment Affairs,Iran University of Medical Sciences over the affiliated private hospitals in 2002. The study population included hospital managers, matrons, techiJicians, and the inspectors of the Office of Vice-Chancellor. A total of 125 subjects were randomly selected. They responded to a questionnaire covering items related to four stages of control process. Data analysis was carried out through SPSS. Among the respondents,41.6o% evaluated the degree of control exerted by the Office as low before the implementation of the control mechanism, 41.6% and 54% rated it as average during and after implementation,respectively. Also 40% of the respondents rated the level of encouragement of the private hospitals participation in setting standards as low. Finally, 49.6% of the subjects rated the effect or the control mechanism of the office on the performance improvement of the private hospitals as average. The findings of the study indicate that establishing interdepartmental relationships and cooperation ofthe office of Vice-Chancellor for pharmaceutical and Treatment affairs in the implementation of the control mechanism, particularly in defining objectives and setting standards could play a crucial role in the improvement of the efficiency and effectiveness of the control mechanism.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 252

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

HASANIAN M.

نشریه: 

TEB VA TAZKIEH

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2004
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    50
  • صفحات: 

    41-48
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    284
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

In communication process, nurse managers must be able commuuicateidea, opinion, request and direction effectively to coworkers.They must choosesuitable communication"s ways with remove practical complications. This descriptive - crossectional study was conducted to identify the ways of communication performedby nurse managers Medical educationand health. with nursing personal in hospital wards of senices university "in the stat of Hamedan. The population of this study were all nurse managers in hospital wards., Whichincluded 41 nurse managers. The tool was a two part questionare, in the first part sixquestions were posed, the collect information on the personel characteristics andsecond part measured performance of matter, posing twenty questions.Higher level of good performance was in writing communication 85.4%, several waycommunication 80.5%, Lateral communcation 78.1% and low level of goodperformance was in vertical communication 9.8%. In nurse managers principal activity is to communicate information, idea, opinion andattitudes to others which performe snitible communication"s ways. In conclusion facUate work, optimaize quality of nursing care andincreasc motivation and satisfaction.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 284

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

طب و تزکیه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1382
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    50
  • صفحات: 

    49-62
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1011
  • دانلود: 

    619
چکیده: 

مدیریت کیفیت از طریق فرایند ارتقاء مستمر کیفیت بر روی افزایش رضایت مشتری و ارائه صحیح خدمات - تامین نیاز مشتری ها - مناسب بودن تولید (خدمات) و کاهش هزینه ها تاکید داشته و در نهایت سعی در اصلاح و بهبود عملکرد و کیفیت تولید و افزایش بهره وری در سازمان ها دارد. در قرن بیست و یکم که قرن کیفیت نامیده می شود سازمان های ارائه دهنده خدمات بهداشتی و درمانی کشور نیز همسو با سایر سازمان ها باید به دنبال تغییر و تحول مناسب و به سمت و سوی آینده باشند و با توجه به شرایط فرهنگی و زیست بوم شناختی استقرار مدیریت کیفیت را در پیش گیرند. مشکلات بسیاری در راه اجرای مدیریت کیفیت در این سازمان ها وجود دارد از جمله مشکلات ساختاری - مشکلات فرآیندی - ارزیابی و پایش عملکرد و نیروی انسانی - راهکارهای مناسب جهت رفع مشکلات فوق با اجرای تغییر فرهنگ - تعهد مدیریت - نگرش رهبری مدیریت خوب - پیشگیری - ارتقا مستمر و بعضی دیگر ممکن می شود که در این مقاله به طور مشروح بیان خواهد شد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1011

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 619 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

AMERIOUN A. | TOUFIGHI SHAHRAM

نشریه: 

TEB VA TAZKIEH

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2004
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    50
  • صفحات: 

    62-69
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    291
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

Evaluation is considered a vital principle in any managerial activity. Managerial activities will improve by using measurable information. Thus, without any new effort, we will have the effectiveness, suitable output and productivity expected. Hospitals are one of the most important health centers, in which due to their vast duties, is needed to be continuously evaluated. In this research, wehavetried to find out the present evaluationmethod used in government- and private-led hospitals in the city of Tehran In this cross-sectional descriptive study, top managers, including hospital head managers, directing managers and supervisors" view on this matter was gathered through a questionnaire. Data was gathered and analyzed by using descriptive and analytical statistical methods and SPSS software.The findings show that top-managers, esp. private- led ones, are not satisfied by the present method of evaluation and want it to be changed. After using the data gathered from professional experts, a suitable pattern was offered

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 291

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

MONAJEMI F. | SAFDARI R.

نشریه: 

TEB VA TAZKIEH

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2004
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    50
  • صفحات: 

    70-105
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    298
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

Health- therapeutic informatic is some what of a new technology and with the help of microcomputers it has become integrated into health and medical treatment systems rather rapidly. TGday informatic iu health, Treatment and education plays an important role in industrialized countries. Howecer, the belief that only countries whit advanced technology can take advantage of such a thing is a misconception. All countries- including third world countries- can benefit from informatlc -explain health and medicinein the . future world it is necessary first to consider technology. la order to the complete development of all aspects of the subject from every angle. As we move toward the future, we may anticipate many difterent development. We will see very wide and rapid effects on medicine depend upon. l-The relationship between patient and physiclan ll-The relationship between societyand its health and medical providers lll-The relationship between workers, planners, and managers This is the latest in the road to the future evolution of health and treatment in hospitals. At present time HIS (Health Information System). is being used for laboratory results, doctors, order, drug orders, and several similar things in many countries. The use of computers in the hospitals can be summarized to three areas : financial, operational and chinkal. In the 1960s,much attention was givento the digitaIcomputer storage ofpatients medical records. As aresult, In the 1970s there wereseveralnewsystemsdevelopedto aft"ectsuch undergoing theory. Some of the successful systemsare CONTAR,MEDICALRECORDs SYSTEM, TMR, and ARION. With their use any patient is able to use and receive mt:-dical and diagnostic treatment anywhere-in the world. Without a doubt, medical professionals and patients any where in the world during the 21st century willbe able to use their world-widemedical records to receivemedicalattention.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 298

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button