مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

مرکز اطلاعات علمی SID1
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    1-9
تعامل: 
  • استنادات: 

    3
  • بازدید: 

    722
  • دانلود: 

    476
چکیده: 

مقدمه: بارزترین شیوه ی تغییر رفتار در کودکان، بازی درمانی می باشد. یکی از این روش ها، بازی درمانی مبتنی بر ارتباط والد-کودک است. هدف پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی بازی درمانی مبتنی بر ارتباط والد-کودک برکیفیت زندگی کودکان پیش دبستانی است. روش کار: روش پژوهش، تجربی با طرح پیش آزمون و پس آزمون و گروه کنترل بود. جامعه ی آماری این پژوهش شامل کلیه ی کودکان پیش دبستانی شهرمیانه در سال 1397 بود. از میان آن ها تعداد 32 تن به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب و در دو گروه آزمایش (16) و کنترل (16) قرار گرفتند. گروه مداخله در 10 جلسه ی 90 دقیقه ای با "بازی درمانی مبتنی بر ارتباط والد-کودک" آموزش دیدند و این فرآیند اجرا شد، اما گروه کنترل آموزشی ندیدند. "پرسشنامه کیفیت زندگی کودکان پیش از دبستان" (5-1) ساله (TNO-AZL Preschool Children Quality of Life Questionnaire(TAPQOL در مرحله پیش آزمون و پس آزمون، توسط والدین کودکان پاسخ داده شد. روایی محتوا و پایایی پرسشنامه به روش آلفای کرونباخ اندازه گیری شد. تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار اس پی اس اس نسخه 20 انجام پذیرفت. یافته ها: بین میانگین نمرات در دو گروه آزمایش و کنترل تفاوت معناداری وجود دارد (P<0/01). یافته ها حاکی از اثربخشی بازی درمانی مبتنی بر ارتباط والد-کودک در ارتقا کیفیت زندگی کودکان پیش دبستانی دارد. نتیجه گیری: با توجه به اثرگذاری مطلوب"بازی درمانی مبتنی بر ارتباط والد-کودک" بر افزایش ارتقا کیفیت زندگی کودکان پیش دبستانی، پیشنهاد می شود از این روش درمانی به عنوان یکی از راهکارهای ارتقا کیفیت زندگی کودکان استفاده شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 722

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 476 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 3 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 6
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    10-21
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    485
  • دانلود: 

    297
چکیده: 

مقدمه: برخی ازبیماران دارای سندرم روده تحریک پذیر از مشکلات اضطراب و افسردگی رنج می برند و این حالات به افزایش درد آنان و کاهش کیفیت زندگی شان منجر می شود. هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی "تحریک جریان مستقیم فرا جمجمه ای"، بر درد، کیفیت زندگی مرتبط با سلامت، اضطراب و افسردگی بیماران دارای سندرم روده تحریک پذیر بود. روش کار: این پژوهش نیمه تجربی با طرح پیش آزمون-پس آزمون دارای گروه کنترل در زنان دارای سندرم روده تحریک پذیر شهرستان دزفول، در سال 1398 انجام شد. 24 نفر با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند و به 2 گروه تجربی و کنترل تقسیم گردیدند. ابزارهای اندازه گیری شامل "پرسشنامه فرم کوتاه درد مک گیل" "(Short-Form Mc Gill Pain Questionnaire)، پرسشنامه "کیفیت زندگی در روده تحریک پذیر" Irritable Bowel Syndrome-Quality of Life-34))، "مقیاس اضطراب و افسردگی بیمارستانی" Hospital Anxiety and Desperation Scale" بود. روایی محتوا و پاپایی به روش ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شد. برای گروه تجربی طی 10 جلسه انفرادی از "تحریک جریان مستقیم فرا جمجمه ای" استفاده شد. داده ها در نرم افزار اس پی اس اس نسخه 24 تحلیل شدند. یافته ها: پس از مداخله، بین گروه تجربی وگروه کنترل از لحاظ درد (29/19=F, 001/0 =P)، کیفیت زندگی مرتبط با سلامت (93/39=F, 001/0=P)، اضطراب (89/46 =F, 001/0=P)، افسردگی (62/36=F, 001/0=P) تفاوت معنی دار وجود داشت. نتیجه گیری: "تحریک جریان مستقیم فرا جمجمه ای" قادر است میزان درد، اضطراب و افسردگی بیماران دارای سندرم روده تحریک پذیر را کاهش دهد و به افزایش کیفیت زندگی آنان کمک نماید. بنابراین، پیشنهاد می گردد متخصصان داخلی و گوارش جهت درمان بیماران مذکور، طی همکاری باروانشناسان سلامت، از مداخله مبتنی بر "تحریک جریان مستقیم فراجمجمه ای" استفاده نمایند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 485

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 297 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 7
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    22-33
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    859
  • دانلود: 

    303
چکیده: 

مقدمه: دلبستگی شغلی حالت ذهنی مثبت و مرتبط با شغل است. دلبستگی ناایمن، یک شاخص آسیب پذیری در رفتار است و موجب سرسختی پایین افراد می شود. هدف پژوهش حاضر تعیین همبستگی دلبستگی شغلی و تاب آوری با سرسختی کارکنان شبکه بهداشت و درمان شهرستان تکاب بود. روش کار: روش پژوهش توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش کلیه کارکنان شبکه بهداشت و درمان شهرستان تکاب در سال 1398 بود که 173 تن از کارکنان با استفاده از فرمول کوکران و به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. داده ها با استفاده از "پرسشنامه دلبستگی شغلی" (Job Attachment Questionnaire)، "مقیاس تاب آوری کانر-دیویدسون" (CD-RISC: Connor-Davidson Resilience Scale) و "مقیاس سرسختی لانگ و گولت" (Lang and Goulet Hardiness Scale) جمع آوری شد. روایی صوری، و پایایی به روش آلفای کرونباخ و آزمون مجدد انجام شد. داده ها با استفاده از نرم افزار اس پی اس اس نسخه 26 تحلیل شد. یافته ها: همبستگی دلبستگی شغلی با سرسختی (01/0>P) و همچنین همبستگی تاب آوری با سرسختی (01/0 >P) مثبت و معنادار بود. همبستگی همه مولفه های دلبستگی شغلی با سرسختی (05/0>P) مثبت و معنادار است. بعلاوه، همبستگی همه مولفه های تاب آوری با سرسختی (05/0>P) مثبت و معنادار است. نتیجه گیری: دلبستگی شغلی و تاب آوری و مولفه های این دو متغیر با سرسختی کارکنان شبکه بهداشت همبستگی داشت. پیشنهاد می شود سازمان در جذب افراد با دلبستگی شغلی و تاب آوری زیادی مورد نظر قرار گیرد تا به ترتیب باعث توسعه کاری و رفع مشکلات درون سازمانی گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 859

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 303 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 8
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    34-48
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    1724
  • دانلود: 

    1127
چکیده: 

مقدمه: خودکشی یک مشکل سلامت عمومی جدی است که در تمام فرهنگ ها و دوران ها رخ می دهد. عوامل بسیاری می تواند بر ایده پردازی خودکشی و اقدام به خودکشی اثرگذار باشند. هدف این پژوهش، تعیین همبستگی ترومای کودکی و ایده پردازی خودکشی با میانجیگری درد روانی و روابط موضوعی است. روش کار: طرح پژوهش حاضر، از نوع توصیفی-همبستگی است. 371 تن از دانشجویان دانشگاه های آزاد اسلامی شهر تهران با استفاده از نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. به منظور جمع آوری داده ها از "پرسشنامه ترومای کودکی" (Childhood Trauma Questionnaire)، "مقیاس ایده پردازی خودکشی بک" (Beck Scale for Suicidal Ideation) "مقیاس درد روانی اورباچ و میکولینسر" (Orbach & Mikulincer Mental Pain Scale)، و "سیاهه روابط موضوعی بل" (Bell Object Relations Inventory) استفاده شد. روایی ابزارها با اکتفا به مطالعات پیشین و پاپایی ابزارها به روش ضریب آلفای کرونباخ انجام شد. تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزارهای آماری اس پی اس ا س نسخه 22 و ایموس نسخه 23 انجام شد. یافته ها: ارزیابی الگوی فرضی پژوهش با استفاده از شاخصهای برازندگی نشان داد که الگوی فرضی با الگوی اندازهگیری، برازش دارد (95/0 =CFI، 95/0=NFI، 072/0=SRMR). بعلاوه، ترومای کودکی هم به صورت مستقیم و هم غیر مستقیم از طریق درد روانی و روابط موضوعی با ایده پردازی خودکشی همبستگی دارد. نتیجه گیری: درد روانی و روابط موضوعی در رابطه بین ترومای کودکی و ایده پردازی خودکشی نقش واسطه ای دارند. پیشنهاد می شود در تدوین مداخلات پیشگیرانه و درمانی کارآمد برای ایده پرازی و اقدام به خودکشی از یافته های حاضر استفاده شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1724

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1127 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 8
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    49-60
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    591
  • دانلود: 

    334
چکیده: 

مقدمه: اختلال بیش فعالی-نقص توجه بر عملکرد شناختی، اجتماعی، هیجانی وخانوادگی اثر سوء می گذارد. پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی"نوروفیدبک" و "تحریک جریان مستقیم فراجمجمه ای" بر کارکرد اجرایی بازداری پاسخ پسران 6 تا 11 سال با اختلال بیش فعالی-نقص توجه انجام گرفت. روش کار: پژوهش حاضر از نوع نیمه تجربی دارای پیش آزمون و پس آزمون و گروه کنترل می باشد. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان 6 تا 11 سال مقاطع دبستانی و پیش دبستانی پسرانه اسلامشهر در سال تحصیلی 97-96 بود. نمونه پژوهش 34 تن بودند که با روش نمونه گیری در دسترس از بین کودکان بیش فعال-نقص توجه شناسایی شده و به روش تصادفی ساده (قرعه کشی ساده) به دو گروه مداخله و یک گروه کنترل (در هر گروه 12 تن) اختصاص یافتند. لیکن از هر گروه مداخله یک تن انصراف داد. ابزار پژوهش شامل "مقیاس اسنپ4" (SNAP-IV Scale)، "مقیاس هوش استنفورد-بینه نسخه پنجم " (Stanford-Binet Intelligence Scales, Fifth Edition) و"مقیاس درجه بندی والدین کانرز" (Conner's Parent Rating Scale)، "آزمون برو-نرو" (Go/No Go Test) بود. روایی و پاپایی در مطالعات قبلی بررسی شده است. مداخله ها شامل نوروفیدبک 20 جلسه 30 دقیقه ای (سه روز در هفته) و "تحریک جریان مستقیم فراجمجمه ای"، شامل 10 جلسه 10 دقیقه ای (دو روز در هفته) با شدت 1 میلی آمپربود. داده ها با نرم افزار اس پی اس اس نسخه 23 تحلیل شدند. یافته ها: میانگین نمرات بازداری پاسخ در دو نوبت اندازه گیری ارتقاء یافته که بیشترین تغییر مربوط به گروه "نوروفیدبک" بر روی نمرات دقت مهار بود (04/12). همچنین با حذف اثر پیش آزمون مشخص گردید "تحریک جریان مستقیم فراجمجمه ای" در نمرات دقت و سرعت اجرا و نوروفیدبک در نمره سرعت اجرا نسبت به گروه کنترل تفاوت معنا داری داشتند (001/0>p). نتیجه گیری: با توجه به تعداد جلسات و نوع امواج اصلاح شده، "نوروفیدبک" در بهبود بازداری پاسخ موثر نیست. لیکن "تحریک جریان مستقیم فراجمجمه ای"، روش موثری در این زمینه است. لذا پیشنهاد می شود "تحریک جریان مستقیم فراجمجمه ای" در رفع مشکل فوق استفاده شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 591

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 334 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 8
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    61-71
تعامل: 
  • استنادات: 

    4
  • بازدید: 

    349
  • دانلود: 

    148
چکیده: 

مقدمه: پایه اصلی در مدیریت دیابت، خودمراقبتی و آموزش بیماران است. از آنجایی که مصاحبه انگیزشی راهبرد موثری برای توانمندسازی بیمار جهت خودکارآمدی بیشتر و ایجاد تغییرات رفتاری مثبت است. مطالعه حاضر با هدف تعیین اثربخشی مصاحبه انگیزشی به روش گروهی بر پیامدهای کلینیکی در بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 و 2 انجام شد. روش کار: این پژوهش یک کارآزمایی بالینی نیمه تجربی با طرح پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری همراه با گروه کنترل بود که در سال 1398 در شهر زنجان انجام شد. از بین مراجعین به درمانگاه غدد و مرکز تحقیقات متابولیک بیمارستان ولیعصر زنجان، 60 بیمار مبتلا به دیابت نوع یک و دو بصورت مبتنی بر هدف و براساس معیارهای ورود به پژوهش انتخاب شدند. سپس شرکت کنندگان در هر دو گروه دیابت نوع 1 و 2 به طور تصادفی به گروه های تجربی و کنترل (15نفر)، تقسیم بندی شدند. داده ها از طریق پرسشنامه جمعیت شناختی، تعیین شاخص توده بدنی و نیز آزمایش قند خون و هموگلوبین گلیکوزیله جمع آوری شد. داده ها با نرم افزار اس پی اس اس نسخه 22 تحلیل شد. یافته ها: قند خون، هموگلوبین گلیکوزیله و شاخص توده بدنی یک هفته و دوماه بعد از مصاحبه انگیزشی در هر دوگروه مبتلایان به دیابت نوع 1 و 2 کاهش داشته است. بین گروه های تجربی و کنترل تفاوت معناداری مشاهده شد (05/0>P). نتیجه گیری: تاثیر مصاحبه انگیزشی بعنوان یک رویکرد مداخله ای جهت ایجاد تغییرات رفتاری مثبت و نیز کنترل بهتر بیماری دیابت است. لذا بکارگیری آن برای پیشگیری از بروز عوارض جبران ناپذیر دیابت توصیه می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 349

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 148 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 4 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 6
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    72-83
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    548
  • دانلود: 

    190
چکیده: 

مقدمه: ارزشیابی در هر سازمانی جزء ارکان اصلی حفظ و بقای سازمان محسوب می شود. پژوهش حاضر با هدف تبیین معیار های ارزشیابی عملکرد اعضای هیات علمی دانشگاه انجام گرفت. روش کار: پژوهش حاضر به روش تحلیل محتوای کیفی انجام شد و در آن 20 تن از مدرسین، متخصص در حوزه مدیریت آموزشی و ارزشیابی و مدیران گروه های آموزشی دانشگاه برای مصاحبه نیمه ساختار یافته انتخاب شدند. نمونه گیری از نوع هدفمند و بهروش گلوله برفی بود. استحکام داده ها توسط شرکت کنندگان و کنترل خارجی تایید شد. داده ها با رویکرد تحلیل محتوا و بصورت قراردادی انجام شد. یافته ها: داده های حاصل از تحلیل مصاحبه شامل 6 درون مایه اصلی و 21 درون مایه فرعی بود. درون مایه اصلی شامل: فعالیت پژوهش (3 درون مایه فرعی)، فعالیت آموزشی (3 درون مایه فرعی)، خدمات اجرایی (2 درون مایه فرعی)، بالندگی (4 درون مایه فرعی)، اخلاق حرفه ای (3 درون مایه فرعی) و اخلاق فردی (6 درون مایه فرعی) بود. نتیجه گیری: یافته ها درک عمیقی از معیارهای عملکرد اعضای هیات علمی در 6 درون مایه اصلی و 21 درون مایه فرعی نشان داد. پیشنهاد می شود برای ارزشیابی عملکرد مدرسین دانشگاه ها از یافته ها مطالعه حاضر استفاده شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 548

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 190 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 3
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    84-94
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    533
  • دانلود: 

    251
چکیده: 

مقدمه: در حوزه ورزش یکی از رویکردهای نظری اشتیاق به فعالیت بدنی است که برای افزایش هیجانات مثبت در ورزش شناخته می شود. بررسی همبستگی اشتیاق به فعالیت بدنی و سرزندگی با لذت از اوقات فراغت ورزشی در کارکنان سازمان ورزش شهرداری تهران در سال 1398 انجام گرفت. روش کار: این مطالعه به روش توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری شامل تمام کارکنان سازمان ورزش شهرداری تهران بود که نمونه آماری به دلیل محدود بودن جامعه به روش تمام شمار و 200 تن انتخاب شدند. در این مطالعه از "مقیاس اشتیاق" (Passion Scale)، "مقیاس سرزندگی ذهنی" (Subjective Vitality Scale)، " پرسشنامه لذت گرونینگن" (Groningen Enjoyment Questionnaire) استفاده شد. روایی صوری، شاخص روایی محتوا، همگرا و روایی سازه و پایایی (محاسبه ضریب آلفای کرونباخ) بررسی شد. داده ها با پرسشنامه جمع آوری شد. تحلیل داده ها از نرم افزار SmartPls 3. 0 استفاده شد. یافته ها: بین اشتیاق سازگار (P = 0/001, β =-0/57) و اشتیاق افراطی (P = 0/001, β = 0/57) با لذت از اوقات فراغت ورزشی به ترتیب همبستگی مثبت و منفی معناداری وجود داشت. اما بین سرزندگی (P = 0/338, β =-0/16) با لذت از اوقات فراغت ورزشی همبستگی معناداری وجود نداشت. نتیجه گیری: اشتیاق سازگار و اشتیاق افراطی با لذت از اوقات فراغت ورزشی به ترتیب همبستگی مثبت و منفی معناداری دارد. لذا پیشنهاد می شود مدیران سازمان ورزش شهرداری تهران جهت ایجاد اشتیاق در بین کارکنان جهت حضور در فعالیت بدنی در اوقات فراغت، برنامه های ورزشی را برای برخی از ایام هفته و به صورت همایش های خانوادگی مبادرت ورزند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 533

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 251 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 7
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button