مقدمه i) یادگیری از موضوعات اساسی در آموزش بالینی و نیازمند استراتژی های جدید آموزشی است. آموزش از طریق یادگیری تاملی از شیوه های آموزشی فعال محسوب می شود که باعث ارتقاء توانمندی و مهارت بالینی فرد در حرفه خود می شود. از این رو مطالعه حاضر با هدف تاثیر آموزش مبتنی بر یادگیری تاملی بر مهارت اداره پره اکلامپسی در دانشجویان مامایی انجام گردید. b) روش ها i) این مطالعه از نوع نیمه تجربی با طرح دو در گروه آموزش به روش یادگیری تاملی و گروه آموزش به روش سنتی دانشگاه ها، قبل و بعد از آموزش، که بر روی دانشجویان مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی مشهد در نیمه دوم سال 95 انجام گردید. جامعه پژوهش را کلیه دانشجویان کارشناسی مامایی، کارشناسی ارشد و مشاوره در مامایی که واجد شرایط ورود به مطالعه بودند را تشکیل می دادند. نمونه های پژوهش تعداد 60 نفر از دانشجویان ترم 6 و 8 کارشناسی مامایی، ترم 2 و 4 کارشناسی ارشد مامایی و مشاوره بودند. در ابتدا نمونه گیری به صورت در دسترس انجام و سپس نمونه ها به روش تخصیص تصادفی، در دو گروه آموزش به روش یادگیری تاملی و روش سنتی دانشگاه ها تقسیم شدند. مهارت بالینی اداره پره اکلامپسی در هر دو گروه قبل و یک هفته بعد از مداخله با استفاده از آزمون بالینی ساختارمند عینی (شش ایستگاه) سنجیده شد. داده ها با استفاده از آزمون های من ویتنی و ویلکاکسون و از طریق نرم افزار آماری SPSSتجزیه و تحلیل شدند. c) یافته ها i) نتایج نشان داد که بین میانگین نمره مهارت بالینی اداره پره اکلامپسی دانشجویان در هر دو گروه آموزش (یادگیری تاملی0/8 ± 29/5 و سنتی 5/0± 5/29) یک هفته بعد از مداخله نسبت به قبل از مداخله (یادگیری تاملی 0/3± 56/2 و سنتی 9/4± 42/2) تفاوت معنی داری وجود دارد (0/5>P). d) نتیجه گیری i) آموزش مهارت بالینی با روش یادگیری تاملی باعث عملکرد بهتر دانشجویان در فرآیند مراقبت می گردد و می توان از آن در جهت ارتقاء کیفیت مهارت های بالینی دانشجویان بهره گرفت.